Hadí ostrov

Hadí ostrov

Anotace: Epizoda z boje Ukrajiny proti Ruským vetřelcům. Zpracováno dle dostupných materiálů.

V Černém moři na hranici mezi Ukrajinou a Rumumskem, 35km východně od pobřeží je malý kamenný ostrov. Říká se mu taky Zmijí ostrov, podle velkého množství vodních hadů, které proud odnesl z delty Dunaje do Černého moře a kteří mimo zimu po desítkách vystrkovali hlavy kolem pobřeží z trsů chaluch, kde číhali ne neopatrné drobné rybky plující kolem. Člověku se zdálo, jakoby ostrov nebyl ani hadí, ale jako hlava bájné Medúzy -Gorgony, která měla místo vlasů hady.
Už oddávna byl ostrov strategicky důležitý. Skončil jako předmět diplomatického sporu mezi Rumunskem a Ukrajinou. Po válce v 1947 připadl Sovětskému svazu a po jeho rozpadu v 1991 roku Ukrajině.
Jak je v těchto situacích obvyklé, Ukrajina zde měla 13 člennou posádku, která chránila ostrov před nárokem cizí států na toto území a současně udržovala v chodu maják a bývalé sovětské sklady a kasárna.

Tohle je moje představa o celé události, která se zde stala 24.února 2022.

Bylo pozdní odpoledne. Mořské vlny naráželi na kamenné pobřeží ostrova.Všude venku bylo ticho.Dva ukrajinští vojáci pohraniční posádky pokuřovali na hlídkovém stanovišti nedaleko majáku. Vzduchem se neslo napětí. To co všichni očekávali, ale čeho se obávali a připravovali se na to 8 let, bylo tady. Ráno Rusko vojensky napadlo Ukrajinu raketami a po souši. V Ukrajině byla vyhlášena plná bojová pohotovost všem ozbrojeným složkám.
Na obrazovce starého ruského radaru se objevila zelená skvrna. Operátor cíl označil a zavolal velitele základny. Velitel se podíval na obrazovku.
“Tak a je to tady.” Zapálil si cigaretu.
“Veliteli, co budeme dělat ?”
Operátor i celá posádka věděla, že proti dělům a raketám na válečných lodí nemají s jedním těžkým kulometem a lehkými zbraněmi žádnou šanci. Velitel se ostře podíval na operátora.
“Co budeme dělat ? To kvůli čemu jsme tady. Bránit ostrov. Počkáme a uvidíme.”
Zelená skvrna se blížila na obrazovce radaru směrem ke středu obrazovky. V určité vzdálenosti se rozpojila a byly tam dvě skvrny jedna větší a jedna menší.
Za operátorovými zády se ozvala ruská nadávka velitele.
“Suki bljaď”

K Hadímu ostrovu ostrovu se blížil ruský raketový křižník Moskva a hlídková loď třídy 22160 Vasilij Bykov. Křižník zastavil v dostatečné vzdálenosti od Hadího ostrova, aby jediná těžká zbraň na ostrově těžký kulomet jej nemohl poškodit.
Ukrajinská vojenská operátorka poslouchala u radiostanice na Hadím ostrově na mezinárodní námořní frekvenci. Z rádiostanice se ozvalo v ruštině:
“Ja, ruská válečná loď. Opakuji. Ruská válečná loď…
Složte zbraně. Jinak na Vás zahájíme palbu. Jak Jste mně rozuměli ? Příjem.”
“Co? Mám mu odpovědět ?” Otočil se velitel na operátorku.
“Tlačítko. “ řekla operátorkaa ukázala na tlačítko mikrofonu.
Velitel stlačil tlačítko.
“Rúskij vajennij karabľ idi nachuj ! Ruská válečná lodi. Jdi do prdele !”

Křižník Moskva zahájil palbu na vojenské cíle na ostrově. Spojení s ostrovem bylo ztraceno. Ruské zdroje uvedly, že bylo použito i bombardování z letadel a veškerá vojenská infrastruktura ostrova byla zničena. Mělo se za to, že celá ukrajinská osádka padla v boji. Rusové obsadili ostrov.

Ukrajinský prezident Vladimír Zelienskij k události druhý den řekl :
"Na našem Hadím ostrově, když jsme ho do poslední chvíle bránili, všichni pohraničníci hrdinsky zemřeli. Ale nevzdali se. Všichni dostanou posmrtně titul Hrdina Ukrajiny. Věčná památka těm, kteří položili své životy za Ukrajinu."

26. února připlula na ostrov civilní loď s humanitární misi s cílem odvést padlou ukrajinskou osádku. Mise byla vedena otcem (knězem) Vasilim Virozubem. Rusové misi zadrželi a později propustili. Současně se ukrajinské námořnictvo dozvědělo a zveřejnilo na facebooku zprávu, že Ukrajinská osádka přežila a je v ruském zajetí.

7.března proběhla sdělovacími prostředky zpráva, že ruská hlídkové lodi Vasilij Bykov byla potopena. Dva rychlé ukrajinské čluny – dělový člun Gjurza-M a vysloužilá hlídková loď americké Pobřežní stráže třídy Island předstíraly noční útok na Vasilije Bykova. Při úniku pak navedly mnohem silnějšího protivníka do připravené palebné zóny poblíž Oděsy, kam byl zaměřený raketomet Grad. Loď byla zasažena a potopena.

Nadávka ukrajinského velitele Hadího ostrova se ujala v ukrajinské armádě v boji proti ruským vetřelcům.”Idi nachuj ! Jdi do prdele !”.
Autor Kaar, 20.03.2022
Přečteno 248x
Tipy 1
Poslední tipující: Krahujec
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí