Rozloučení

Rozloučení

Anotace: Krátký příběh o trápeních jednoho muže...

Rozloučení

Ozval se výkřik! Vpadl dolů do strže jako mohutný balvan, proud divoké vody a když dosáhl dna, opět se rozhostilo ticho. Vzedmulo se k boží obloze a s ním i tělíčka skrčených pomněnek, po nichž stékaly rudé kapky.
Ještě před deseti minutami seděl na kraji propasti – mladý muž. Noc ho zahalovala do svého roucha a činila z něj podivnou bizardní bytost s planoucíma očima. Hleděl před sebe, měsíční svit se mu leskl na pečlivě nagelovaných vlasech a zpocené kůži. Jeho jantarové oči hleděly dolů. Nebyla v nich ani špetka naděje – jen jakási hořkost a nepochopitelná temnota. Zoufalství? Postřehl, jak z jeskyně vyletěl dlouhý černý had malých okřídlených bytostí. Pištěla a poletovala nad chvějícími se vršky stromů jako noční motýli, kteří se pustili do sání květů nastávající noci. Mezi nimi a nebem nebylo nic – jen prázdnota a ta se zrcadlila ve všem, nač vzpomněl. Jeho smysly však náhle upoutal slabý zvuk. Byl za jeho zády. Věděl, že se brzy či později projeví, že přijde a on mu bude muset čelit. Jako když našlápne něčí bota do trávy. A pak znovu. Zas a zas…se to převalilo a zacukalo….

Kousl se do spodního rtu - snažil se to ignorovat, snažil se vnímat okamžik, kdy se cimbuří oné živé hradby lesa dotkne skutečný háv noci. Zatím nepřišla, zatím nemohl spočítat hvězdy, ani vnímat svého sekundanta – to kulaté, mdlé, bílé těleso, co připomíná lázeňskou oplatku – pro snílky a romantiky báječně opojnou a sladkou kalorickou bombu, pro vlkodlaky - prokletou kojnou, jedno velké studené rybí oko, které oplzle hledí do jádra každé duše a to i ve spánku i po smrti, kdy dláždí cesty z čerstvých hrobů do pekla. Netušil, že jeho čas uzraje tak brzo. Bylo něco na těch pověstech o překročení nebo pití z pramene, z něhož před tím pila vlčí smečka? Bylo něco na pokousání vlkem?

- Ochladilo se a docela setmělo. Měsíc už svítil jasně a nebe se zemí splynulo. Jeho tvář zbrunátněla, když mu na mysli vytanulo, kolik let jí vodil malé děti a chlapce, než se k tomu konečně odhodlal. A odhodlal se skutečně?

Benovi bylo třiadvacet, když se oženil, pětadvacet, když ovdověl a osmadvacet, když spáchal poslední a definitivní sebevraždu. Nezvládl to. Jeho život spěl do horoucích pekel. Nepamatoval si už nic pěkného z dětství, nic, co by přikrylo všechnu tu krvavou lázeň a ulehčilo mu žití. Pokaždé, když stál na svých schodech do sklepa - jen pár kroků od dveří, za nimiž se to krmilo, a které v něm od dětství budily nenasytnou zvědavost, ale i děs, měl za ušima mravenčení. Sklep - místo, které nerad navštěvoval a nyní tam musel. Musel tam, přestože věděl, že teď to nebyl sen, nebyla vzpomínka z dětství, ale realita - hrozivá, černá a lepící se na něj jako smůla, našeptávající tiché zemřeš taky. Chtěl se už kolikrát vzepřít, udělat razantní krok, ale sotva to mohl rozdýchat, když mu hlas zalichotil díky. V letní dny, kdy dospělí brali své děti na koupaliště a nebo seděli na večer u grilů a pozorovali kamikadze nočních můr, on seděl ve svém domě, zapečetěném roletami jako v lusku veliké fazole. Když nepočítal láhve vypitých kořalek nebo nepálil v krbu přišlé dopisy, uvažoval nad těmi dveřmi. Zmizelo za nimi hodně tváří, vesměs mladých - těch, které pak ukazovali ráno v televizi a označovali je jako nezvěstné, včetně jeho přítele Grega, který ho podporoval od smrti jeho manželky, kterého velmi dobře znal a cenil si ho. Avšak cenil si ho natolik, že neřekl nikomu, kde se poděl. Kde se poděli ti všichni…
Greg si nikdy z ničeho nedělal hlavu, a pak si ji už skutečně dělat z ničeho nemusel, protože ji jednoho večera prostě neměl. Viděl, jak Grega za dveře stáhla zvláštní síla, jak na jazyku pociťoval tajemný gradující hořký pocit a v žilách pulzující krev. Byl to vztek – strach - vzrušení?... Ne - zápach mokré psí srsti a z té se vždycky poblil…
Ač byly dveře z pevného dubového dřeva a přetřené bílým lakem, který časem oprýskal, dýchaly na něj ve snech jako plíce nějaké zrůdy - vzdouvaly se a klesaly - čekající na další oběť - na další zvědavé ruce, které zatáhnou za kliku… a pak se snad ozve tiché díky.

Nikdy nechtěl ničí smrt, ale v poslední době jí byl natolik blízko, že si s ní mohl tykat. Chtěl to trápení ukončit. A tak se rozhodl – přeci na večer, kdy neměl tolik síly a naděje. Rozmělnil to do granulí – prášky na spaní! A když na to přišlo, nebyla už cesta nazpátek – jen izolepa, která měla pohyb a vzdor paralyzovat.

Mhouřily se mu oči, ochladilo se a docela setmělo. Nedokázal v sobě najít sílu a skoncovat s tím, co nenáviděl i miloval a co se znovu probouzelo s hladem krvelačné šelmy. Stále se snažil potlačit svůj strach, ospravedlnit se před Bohem, umýt si v noční obloze ruce od krve. Ale už bylo pozdě. Zóna měsíční záře přišla a s ní i ono. Po zádech mu přejel mráz. Byl konec! Měl se rozhodnout dřív? Tatínku – zaskřípal u jeho levého ucha odporný hlas a jen s těží v něm rozpoznal svou pětiletou dcerku, jako spíš to zvíře, v které se proměnila…
Dneska ne…dnes pro tebe lásko nemám nikoho…dneska se musíme rozloučit…chci jít za tvou maminkou…a odpusť mi, že jsem ti chtěl ublížit…
Autor Hans Powd, 31.03.2007
Přečteno 437x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

božíí, hl. ten konec!:)

23.09.2007 11:42:00 | Meiv

Skvěle se to četlo! Moc se mi to líbilo!!! :)

07.04.2007 15:11:00 | Adriana Malkiellová

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí