Cyklus

Cyklus

Anotace: Povídka zpracovaná jako jeden z úkolů na letošním ústředním kole olmpiády v ČJ. Zadané byly první věty z úvodní části a obou verzí pokračování. Za komentáře budu moc vděčný :-)

Měla trochu strach, ale šla dál, i když noc byla větrná a chvílemi mžilo. Noční les byl tichý, až podivně, což nevyhnutelně vyvolávalo pocit ohrožení.
Emily se ohlédla přes rameno, skoro jakoby čekala, že se na ni někdo vrhne. Doba byla rozhodně nebezpečná a ani tak významný člověk jako ona si nemohl být jistý životem.
Opatrně se prodírala podrostem, hledala skryté stezky. Cestu naštěstí znala a noční les pro ni byl jako otevřená kniha.
Přesto se v hloubi duše bála. Věděla, že touhle cestou riskuje hodně, ne-li vše. Jenže každý kruh musí být dokončen, aby mohl znovu začít. Začátek i konec jsou v jediném místě. A ona musí to místo najít …

1)
Louč, kterou prozíravě vzala s sebou, jí v tom ale příliš nepomáhala, hořela jen slabě a zdálo se, že už, už zhasne. díky poblikávajícímu plameni se úzká pěšinka ztratila co chvíli ve tmě.
Těsně za Emily se náhle ozval dupot nohou, následovaný křikem. To ji vyděsilo. Přidala do kroku a doufala, že je to jen přelud. Do mysli se jí přesto vtíraly obavy.
Co brání posvátná místa se mohla jen domýšlet. Dokonce ani kmenový stařešina, moudrý a uznávaný muž, jí nebyl schopen nic říct. Žádný člověk se, co jeho paměť sahala, nepokusil navštívit tato místa.
O to více se zamýšlela, co tady vlastně dělá. Toho dne ráno se prostě vzbudila, hnaná nepřekonatelným nutkáním jít sem. Ačkoliv věděla, že je to sebevražda, šla.
Zvuky pomalu utichaly až se znovu rozhostilo naprosté ticho. Začalo pršet. Přes vlasy jí stékala voda, oblečení měla celé promočené. Louč zhasla, Emily se roztřásla zimou, ale dostavil se i jiný pocit. Pocit čehosi známého, ale přesto velmi vzdáleného. Poznala, že brzy bude u konce své cesty.
Mokrou louč odhodila stranou a dál se naslepo prodírala mezi stromy, které zde byly staré, pokroucené a vrásčité V jedné chvíli pak dokonce vytvořily neprostupnou hradbu.
Emily se podél ní vydala jako hladový dravec po stopě, protože za těmi stromy cítila něco úžasného.
Potom konečně nahmatala mezi kmeny malou mezeru, kterou se protáhla na nevelkou mýtinu zaplněnou ohromnými kameny.
S přímo posvátnou bázní mezi ně vešla, dotýkala se jich a přijímala to podivné mrazení všude kolem.
Uprostřed mýtiny ležel velký plochý kámen. Emily se k němu přiblížila a vylezla na něj.
Svět se kolem ní zatočil a když vše znovu nabralo tvar a barvu, stály před ní tři ženy.
První, mladá dívka, oblečená do jasných bílých šatů.
Druhá, snad čtyřicetiletá žena, zářila oranžovou a hnědou barvou.
A třetí, vetchá stařena, stála zahalena v černé roucho.
„Vítej,“ řekl hlas, který byl asi všech tří najednou. Ale ony vlastně nebyly tři, byla jen Jedna s mnoha tvářemi.
„Jsi připravena podstoupit obět?“
Teď už promluvila jen stařena. Emily vytušila, že tak to má být, pohlédla jí do mléčných očí a přikývla.
„Pak se tedy neboj dítě a věz, že tu nejsi poprvé ani naposled.“
Dívka pohlédla k nebi a svět kolem ní zavířil v posledním zběsilém tanci.

2)
Baterka, kterou si prozíravě vzala s sebou, svým jasným světlem alespoň trochu zaháněla okolní temnotu. Paprsek světla dopadl na pruh asfaltu, který křížil Emily cestu. Konečně našla hlavní přístupovou cestu k objektu.
Vlastně netušila, co dělá vprostřed noci v přísně střeženém vojenském prostoru. Ráno se vzbudila a první, co ji napadlo, byla cesta sem. Poněkud nebezpečná vycházka, vzhledem k tomu, že všude kolem se pohybovali ozbrojení vojáci. A doposud šlo navíc vše až podezřele lehce.
Přesto Emily vyděsilo, když se za jejími zády ozval dusot podrážek. Uskočila stranou z cesty, zhasla baterku a skrčila se za nejbližší strom.
Dusot ustal a rozhostilo se ticho. Dívka se rozhlédla po okolí, ale nikoho neviděla. Opatrně se vrátila na asfaltku, kam začaly dopadat těžké kapky.
Přitáhla si mikinu těsněji k tělu a vydala se hloub do lesa. Baterku už se rozsvítit neodvážila.
Staré stromy, které doposud rostly podél cesty začaly mizet a namísto nich byly na zemi jen žalostné pařezy.
Tam, kde kdysi stávaly mohutné stromy, se tyčil vysoký elektrický plot s jedinou brankou, nad kterou jako bdící hlídač visela kamera a reproduktor.
Emily přistoupila před kameru, ačkoliv tím jasně riskovala své prozrazení. Vycítila totiž jedinou šanci dostat se dovnitř k obrovským kamenům, které ji tak přitahovaly.
Z reproduktoru se ozval kovový hlas a elektrický ohradník zajiskřil, jakoby ji chtěl varovat, ať se nepřibližuje.
„Co si přejete?“
Dívka mlčela, nevěděla, co říct, jen se potřebovala dostat dovnitř. Hypnotizovala pohledem kameru a čekala, jak automatický program vyhodnotí její chování.
Čočka kamery několikrát zaostřila, ale když neshledala žádný pohyb, zmatněla a přestala se hýbat. I šumění elektřiny v drátech se vytratilo. Emily se opatrně přesunula k brance a vklouzla dovnitř.
Místo stromů, které tu kdysi tvořily přirozenou zástěnu, visela nad kameny vojenská maskovací síť. Dívku však ani v nejmenším nezajímala, protože se nechala unést krásou kamenných monumentů. Vprostřed stál obrovský kámen, na který se bez zaváhání vyšvihla.
Svět kolem ní zavířil a před ní stály tři ženy - dívka v bílých šatech, čtyřicetiletá žena v hnědé a oranžové a stařena v černé. Nebála se jich, jakoby je dávno znala.
„Vítej,“ ozval se trojitý hlas, „přišla jsi znovu obnovit kruh, nepletu-li se?“
Emily bázlivě přikývla a baterka jí vypadla z ruky.
„Pak se tedy ničeho neboj, neboť jsi v bezpečí. Nejsi tu poprvé a ani naposled.“
Dívka sklonila hlavu k zemi a před očima jí proběhly obrazy tisíců žen a přesto jediné, která se obětuje, aby svět mohl žít.
Autor Elwig, 05.09.2007
Přečteno 409x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

jo, Ráďa je beznadsázky nejlepší pisálek co znám :)

30.10.2007 19:38:00 | karlos_II

Tohle je super, vážně. A s přihlédnutím k tomu, žes na to neměl asi několik dnů, přímo výborné 100%

16.09.2007 19:49:00 | Václav Zoubek

Teda! Kde se na olympiádě dávají takhle super témata????? No nic. V rámci olympiády hodně slušné, každopádně ten nápad by se dal rozpracovat - už tak trochu tuším, jak píšeš, a říkám ti, kdyby sis nad tohle znova sedl, tentokrát ne v rámci zadaných parametrů, ale v rámci toho, že je to fakt dobré, tak by z toho mohlo něco být. No vážně:o)

15.09.2007 19:41:00 | Gina Rocca

Málokdo z lidí, koho znám, dovede psát tak poutavé literární výtvory. Jméno mi vůbec nevadilo, nebylo to podstatné, ten děj mě chytil, pořád jsem čekala, co se stane, i když jsem se to vlastně nedozvěděla. Jak tam psal Daniel, máš dost obsáhlou slovní zásobu, což je dobré zpestření, a navíc ta slova umíš vhodně dávat tam, kde je potřeba vyjádřit nějaký děj, o kterém bys jinak psal déle. Ta olympiáda měla být tvoje ;-)

08.09.2007 17:17:00 | Ariella13

Po dlouhé době něco, co stálo za přečtení. Nápad se mi líbil, téma jsi pojal zajímavě a dobrá byla ta myšlenka spojit různé doby. dovolím si jen několik poznámek:

1. Emily je sice hezké jméno, ale nehodí se do doby, kde existují stařešinové a kmeny. Působí to trochu divně, doporučuji zvolit vhodnější jméno adekvátní době.
2. Trochu bych ještě rozšířil tu pointu a přidal bych pár vět navíc. Takhle je čtenář trochu na pochybách, co si o tom má myslet. Sice to hodně povzbuzuje fantazii, ale ještě pár záchytných příček by nebylo od věci.

Každopádně to nic nemění na tom, že popsané je to moc dobře, hezky, že máš solidní slovní zásobu, používáš slova tak, že si to čtenář dovede představit. Zcela vyjímečně tady na Literu dávám 100% a dal bych i víc, kdyby to šlo...

06.09.2007 07:11:00 | Daniel S.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí