42 000 míľ atramentu: Tunika vs. meč

42 000 míľ atramentu: Tunika vs. meč

Anotace: Šiesta sobota, šiesta časť, šesť mečov a jedna jediná tunika.

Jedna chyba, ktorá sa vo väčšej či menšej miere, objavuje vo všetkých prácach amatérskych fantasy poviedkarov/románopiscov sa odstraňuje len veľmi ťažko.
Ako som už bol spomínal, reálie fantastickej literatúry vychádzajú z reálií reality a nedokonalá znalosť prostredia dokáže pochovať nejeden slušný nápad pod čiernu zem. V pätnástich len ťažko budete mať aspoň základné znalosti stredoveku (či iného veku okrem súčasnosti, na ktoom ste začalisvoj fantastický svet staviať). Taký Tolkien o stredovekom anglicku nemálo vedel, Sapkowsky (myslím) vie ešte viac. A je to aj vidieť.
Príklad nevhodnej časti textu:
"Hraničiar bol oblečený do plátenného odevu nevýrazných farieb jesenného lesa. Mal jednoručnú sekeru strednej veľkosti z kalenej ocele, ktorú pred storočiami vyrobili trpaslíci a preto sa nikdy nezatupila. Spoza opasku mu trčal zahnutý lovecký nôž, ako stvorený na vyvrhovanie zvierat, no v prípade núdze mohol poslúžiť ako bodná, alebo vrhania zbraň. Ale najviac pohľadov priťahoval dlhý obojručný meč bastard z meteorického železa. Čierna čepeľ sa v slnečných lúčoch neuveriteľne leskla, rukoväť vyrobená..."
Že čo bolo na tomto opise zlé? Keby bol súčasťou slohu, poviem že nič, avšak ak má byť súčasťou poviedky, mám hneď niekoľko námietok. Tak za prvé, hraničiar by len ťažko zo sebou vláčil celú zbrojnicu, hlavne ak ten čierny meč by mu bol v lese nádherne zavadzal a bol by úžasne k ničomu. Potom sú tu klasické klišé o nikdy sa netupiacich zbraniach od trpaslíkov, o mečoch z metorického železa (Viete koľko kíl meteoritov by bolo potrebných na ukutie takého meča? A ako ťažko sa také meteority hľadajú aj v súčasnosti za pomoci všetkých tých NASA hračiek? A to nehovorím, že 99.8% tých šutrov zhorí v atmosfére.) a podobne, no priestupok, ktorý mám na mysli, ste si možno ani nevšimli.
Celá štruktúra opisu je v zlá. Autor div že neopíše druhové zaradenie každej jednej zbrane, jej rok výroby, mená výrobcov, hustotu železa, rôzne dobrodružné spôsoby použitia (vynechávajúc tie pre hraničiarov najbežnejšie: rúbanie dreva sekerou, strúhanie dreva, alebo krájanie obeda nožom) a podobne, ale hlavná vec, že odev odflákol jednou holou vetou.
To preto, lebo začiatočníci poznajú z filmov a hier storaké druhy zbraní (autora vychovaného filmami a hrami nazývam GAFI; game and film), ale o odeve vedia málo. A práve odev robí človeka, bol každodennou súčasťou všetkého človečenstva, nie nablýskané meteorické meče. Čo s tým?
Siahnite po knihách. Serióznych náučných knihách. Skočte do knižnice, alebo kníhkupectva (ja si takúto literatúru radšej kupujem, lebo potom mám všetky fakty naveky na dosah ruky, môžem si do knihy robiť poznámky, zvýrazňovať zaujímavé časti a podobne), internet treba často brávať s rezervou, ale aj ten môže poslúžiť ako zdroj kusých informácií. Ale bacha na wikipédiu, občas sú tam popísané pekné bludy!
No a čo s tým odevom? Až do priemyselnej revolúcie sa handry vyrábali z prírodných materiálov (bavlna z bavlníka, ľan z ľanu siateho, juta z jutovníka, konope z konope siateho, vlna z ovčej vlny, hodváb zo zámotku priadky morušovej...), odporúčam si odevy naštudovať aspoň ako-tak a potom si ich opis precvičiť v poviedke. Nemyslím tým, že polovicu strany venujete pre zmenu kazajke a nie meču, ale pár viet o oblečení by bolo vhodných. Skúste cez Google pohľadať aj nejaké obrázky stredovekých (prípadne starovekých) odevov a pri opisovaní sa na ne pozerať.
Vrátim sa k tým zbraniam, okolo ktorých koluje veľa mýtov. Napadá mi rytier. Aká zbraň bola pre rytierov charakteristická? No, tipnite si. Že meč? Zažitá blbosť, milý moji. Zbraň číslo jeden pre rytierov bola zvlášť dlhá kopija o dĺžke 3-4 metre (spevnená drevcovým hákom). Rytieri vytvorili šík, rozbehli sa a v cvale prerážali nepriateľské formácie, snažili sa neustále držať svojich tátošov v pohybe a valcovať neborákov. Na taký štýl boja bola stále dobrá kopia. Rytier tasil meč až keď zastavil, alebo ak sa mu kopia zlomila, meč je u rytierov sekundárna zbraň.
Alebo stroje na obliehanie. To nie je len katapult a baranidlo, napríklad v dobe križiackych výprav (a pred nimi) bola najpoužívanejším prostriedkom na obliehanie drevená veža a rebríky. Vo filmoch radšej ukazujú, ako nepriateľ rozbije hradby v prach, ale v praxi bolo rýchlejšie a šetrnejšie dostať svojich ľudí do mesta bez toho, aby sa niečo rozbíjalo. Mimochodom, najstaršia technika prekonávania hradieb a obranných valov je podkopávanie.
A čo sa týka klasických kamenných hradov, dve tretiny stredoveku boli hradby drevené (násyp a drevená palisáda), kamenné múry začali byť budované až za Richarda, aj to najskôr v západnej Európe. Samozrejme, existovali aj anomálie, no keď čítam, že hrdinovia navštívili malú nevýznamnú horskú dedinu a tá je obohnaná "pevným kamenným múrom o výške šesť siah", chytá ma smiech.
Problémom je aj sklo. Sklené tabule sa začali vyrábať vo veľkom až keď bol stredovek dávno preč, rovnako aj fľaše a takmer všetky výrobky zo skla. Rytieri cválajúci na Jeruzalem určite nechlastali zo sklených fliaš, nerobili tak ani Rimania.
Okrem problémov s rekvizitami majú začínajúci spisovatelia problémy aj s pomermi, stredovekým slovníkom, pohľadom obyčajných i urodzených ľudí na svet, vzhľadom a štruktúrou miest. Napríklad taký stredoveký či staroveký trh. Máte predstavu, čo ležalo na pultoch? Nie? Tak treba skočiť do kníhkupectiev a knižníc!
Väčšina dejepisnej literatúry mapuje čo sa kedy a kde stalo, no vám viac pomôže literatúra vykresľujúca každodennosť stredovekých ľudí. Jedným z najvhodnejších znalcov je Francúz Jacques Le Gof. Jeho literatúra vám stredovek skutočne priblíži. (Kultura středověké Evropy, Encyklopedie středověku, Intelektuálové ve středověku, Peníze a život...)
Neváhajte a vzdelávajte sa, investujte čas i peniaze a vrátia sa vám vedomosti, ktoré zúročíte ďalej!
***
*Snežnica 19. 7. 2008*
Autor Sarazin Faestred, 19.07.2008
Přečteno 632x
Tipy 4
Poslední tipující: Myghael - the Lord of Absurdity, davedav
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

To jsem tu zase rok nebyl, koukám :)

Nejdřív na Sioraka - fantasy nemůže být nepodobné pohádkám a lidové slovesnosti obecně, když ze zmíněného původně vzešla.

Mám dojem, že každý mluvíte o jiné fantasy - PP hlubokomyslné dílo v každém případě je, a nejen v tom, co napsal Sarazin. Stačí se podívat třeba na dvojice Frodo-Glum nebo Gandalf-Balrog, které teprve dohromady tvoří komplementární osobnosti a smrtí jednoho se druhý stává 'dospělým' nebo spíš, v případě Gandalfa, 'úplným'. Ač nelze s jistotou říct, zda to byl jasný záměr autora.
Podobně tak Sapkowski a jeho Zaklínač je prošpikovaný narážkami na stav společnosti, ať té zobrazené v pentalogii, nebo naší vlastní, sama postava Geralta (a nejen jeho) je zrcadlem, kterým autor chce říct něco víc než "napsal jsem knihu, je to řežba, bavte se". O téhle fantasy tady Sarazin podle mého mluvil.

A na druhé straně stojí knihy jako Conan a podobné, které nemají v úmyslu nic moc jiného než zkrátka pobavit a potěšit. Zůstává v nich jen zaklesnuté jakési morální ponaučení. O těch asi zase mluvil Siorak...

Nakonec mayovky i PP mají něco společného - právě to morální ponaučení, to, co PP určitě převzal z lidové slovesnosti, zatímco u mayovek si netroufám soudit. Dobro vítězí, byť ne beze ztrát, zlo je poraženo, a třebaže je potrestáno, vítězové jsou velkodušní a poraženým odpouštějí (Frodo x Saruman).
Nicméně nesouhlasím se Siorakem a myslím, že různé vyšší hodnoty zmiňoval v mayovkách jen jako nutnou opozici Sarazinovi. Mayovky jsou prvoplánově dobrodružná a zábavná četba, zatímco PP v žádném případě ne - to je hlavní rozdíl.

Za další rok nashle :)

07.09.2009 12:26:00 | Perilan

No dobrá, nechtěl bych zasahovat do vaší rozprávky o povrchních knihách, jen bych chtěl říct, že už se těším na další díl poučování nás všech neznalých :)

29.08.2008 18:21:00 | Alan Black

Píšeš, že fantasy čítajú hlavne mladšie ročníky?
Netuším, kde si takú hlúposť vzal: príď na nejaké stretnutie (tzv. Con) a pozri sa na tých "mladých". Sú tam ľudia všetkého veku bez rozdielu- krom detí.
DOTAZ: Čím sa bude líšiť!? Netuším, ale ak máš doma rozprávkovú knihu, nájdi si rozprávku o 10 stranách, ja ti pošlem fantasy poviedku o 10stranách. Skutočne budem zvedaví, čo všetko majú spoločné.;-) Véľmi zvedavý.
PS: Tvoj pohľad na fantasy, ako oddychový žáner pre mladých, je vtipný. Fantasy je pre všetky vekové kategórie a pokojne môže byť hlbšie než bedári.

05.08.2008 14:14:00 | Sarazin Faestred

Ach Siorak... V PP si nenašiel hlbší obsah. Tak som ti niekoľko indícií napísal.
Fajn, už ich vidíš. Len teraz celekom nerozumiem prečo si začal tlačiť tie pravdy do mayoviek a dokazovať mi, že podobné ponaučenia sú aj inde.
Keď chceš mať PP pri mayovkách a rozprávkach,pokojne ho tam maj, je to čiste subjektívne radenie. Rovnako sa dá zaradiť "Airnet" vedľa knihy "Desať rokov s Markízou". Ale pre mňa sú Airnet a PP hlbšie umenie, Desať rokov s Markízou a mayovky sú plytšie oddychovky bez ohľadu na to, ako "blýzko" majú elfovia k apačom.

05.08.2008 13:47:00 | Sarazin Faestred

Hlbší obsah v Pánovi psteňov:
1. Vždy je nádej
2. Elfovia sú stelesnením dobra a čistoty... ale práve oni padli ako prvý
3. Hobiti: síce malý a nevzdelaný, ale hodný stáť poboku ostatným "veľkým" rasám
4. Konflikt priemyselného Mordoru a Isengradu so zvyškom sveta
5. Arwen: keď vám rodič zasahuje do lásky, síce to robí s dobrým úmyslom, ale dobré to nie je - čo je správne, nieje až tak jednoznačné /človek sa veľmi rád stará do všetkého, často je lepšie nestarať sa /
6. Boromir: nie každé víťazstvo jedobré
7. Večný spor trpaslíkov a elfov je malichernosť tvárou v tvár spoločnému nepriteľovi. /Nás tiež ovládajú takéto malichernosti/
8. Sam: jediná postava, ktorá nekecá, ale koná /kde by bol ten veľký hrdina Frodo bez Sama? Kde by boli všetci tí veľký hrdinovia bez svojich priateľov, bez tých, ktoríich podoprú, keďim je najhoršie? /
9. Gríma: zradci nie sú zlý, vlastne si myslia, žekonajú správne
10. Prsteň: je moc a moc je droga a tu je vidieť, mnohé aspekty takejto drogy /najlepšou obranou je nikdy ju nevyskúšať, ako to urobil gandalf... lebo kadekto sa jej zmocní s dobrým úmyslom, ale moc nakoniec získava prevahu.... najlepší k bremenu takejto moci sú tý, ktorí vládnuť nechcú: hobiti Frodo a Sam..../
Desať prvých hlbokých myšlienok, ktoré ma napadli.
-Siorak, hádam nemyslíš vážne, že Pán prsteňov by pochopili aj deti! Dieťa bude vnímať boje, entov a zlých škretov, ale tie pravdu sú napísané pre dospelých, dieťa ich bez vysvetlenia nepochopí. Dieťa nepocjhopí, že Boromir bol dobrý, aj keď chcel prsteň!
Taže žiadna rozprávka: rozprávka je písaná pre deti, Pán prsteňov bol písaný pre dospelých.
- Už ma sere (prepáčte za výraz, ale je to tak) to porovnávanie rozprávok a fantasy
1. Fantasy (napríklad Pán prsteňov) má škriatkov a mágiu
2. Rozprávka (napríklad Snehulieka) má škriatkov a mágiu
3. Fantasy = rozprávka
To je tak úžastne primitívna logika, spájať žánre na základe kulís! Tak teda poznáte tú rozprávku o Danke a Janke?
1. Román (napríklad Ja, malkáč) má deti, pieskoviskáa školu
2. Rozprávka (napríklad Danka a Janka) má deti, pieskoviská a školu
3. Román = rozprávka
A len tak mimochodom, 8-ročný fagan skôr pohopí knihu Ja, malkáč ako Pána prsteňov. Ale nie, vy, čo fantasy neholdujete, ju musíte zosmiešňovať. Áno, takto to bolo aj v škole: "Ona je tučná... he-he!" Jednoducho samoúčelné zosmiešňovanie.
No a čo, keď je tučná? Je menejcenná?
No a čo, keď má fantasy škriatkov? Je menejcenné?
- A posledná vec, ktorá sa mi zdá totálne scestná: "Jen je to na pohádku hodně dlouhé. Třeba proto se tomu říká fantasy..."
Mňa v škole učili, že žánre rozlišjeme podľa témy a idey, nie podľa toho, ako to je dlhé. To je ako povedať, že keby bola Danka a Janka o niečo dlhšia, už by to bol dievčenský román. A keby bola omnoho hrubšia, už by to bol politický román.

01.08.2008 16:55:00 | Sarazin Faestred

Nevšimol si si, žeby mal pán prsteňov hlbší obsah???!!!
Tak toto musím rozdýchať...

25.07.2008 16:52:00 | Sarazin Faestred

Ale ale. Ja netvrdím, že autor tvoriaci pseudostredoveký svet by mal byť expert, bohate postačí ak sa vyzná viac, než je bežné.
May je tragédia sama o sebe, pekný príklad na výstrahu.

24.07.2008 21:05:00 | Sarazin Faestred

Ehm... ja som myslel niečo serióznejšieho, niečo čo písali ľudia celý život sa venujúci danej téme. Knihy, ktoré majú v zoznamoch študenti histórie.
To, čo si odporučil, som čítal (dve brožúry) a určite to nemôžem odporučiť ďalej. Je tam časť o odevoch 14. stor, časť o zbraniach 5.-13.stor. a stavby v 12.-16.stor. Jednoducho mix. Ak sa nejaký autor bude riadiť tými brožúrkami, svoje postavy oblečie do handier tesne pred renesanciou, ale dá im zbrane krížových výprav- a to je rozdiel 500rokov. Veľa tam toho chýba! Vyzerá to, akoby to bolo pozliepané narýchlo.
Ak sa niekto bude riadiť takouto literatúrou, s písaním to nemôže myslieť vážne.

20.07.2008 17:08:00 | Sarazin Faestred

Pekne, i kdyz bych misto tech ucebnic doporucil Stredověky svět od Míly Lince(http://www.straky.cz/katalog.aspx?KatID=5). Oba díly, tam se přesně dozvíš jak se ve středověku žilo.

20.07.2008 16:34:00 | davedav

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí