Odraz (ne)lidskosti

Odraz (ne)lidskosti

Eva čekala na vlak. Tradičně měl zpoždění. Byl konec listopadu a počasí neúprosné. Mrzlo a vítr sílil. Zpod vlněné čepice pozorovala unavené tváře kolemjdoucích bez výrazu a místo lidí jí připadali spíše jako stíny nejasných bytostí. Při takovém počasí se stávalo i jí samotné, že ztrácí tvář. A dnešek nebyl výjimkou.
Ve vlaku si místo Eva nevybírala. Sedla si odevzdaně na první sedadlo u dveří. Byla vděčná za teplo a čepici sundala dolů. Bez přemýšlení sáhla po mobilu v naději, že se připojí k místní wifi. Nebylo ji ovšem třeba. Chtěla pouze zahnat nudu. A Eva věděla, že ji zahání až příliš často.
Sedadlo na vedlejší straně naproti Evy obsadil starší muž. Byl to bezdomovec. A Eva věděla, že nemá jízdenku.
Připojování k wifi se stalo marnou snahou, ale nechtěla mobil odložit. Pak by se musela koukat do zdi před sebou a muž by si sní chtěl jistě povídat.

Promluvil na ni, přestože se tak snažila předstírat zaneprázdněnost. Mluvil polsky a Eva mu první slova jen s těží rozuměla. Pochopila, že ji pozdravil a zeptal se na něco ohledně její cesty. „Nerozumím“, odpověděla s mírným úsměvem. Bezdomovec jakoby nedbal jejích slov a mluvil dále. A Eva věděla, že nemá lístek.
Držíc mobil, snažila se opět předstírat, že nemá čas si povídat. Při jeho otázce nebo vyprávění na něj jenom zběžně koukla a slušně přikývla, nebo odpověděla, že nerozumí. Což byla pravda.
Pak odložila mobil a začala si povídat s mužem, který neměl jízdenku.

Vesele jí řekl něco o tom, že Polky oproti Češkám jsou v tomto jiné a mluvil o úsměvu. Za minutu, možná dvě už věděla, kde mu v Česku rozumějí více, kde vůbec a jaké kouty poznal. Evě se líbilo, že rozumí tomuto muži, ač polsky neumí. Měla radost, že má neznámý tolik elánu k povídání a že chce, aby mu rozuměla, co říká.
A chápala, že nemá jízdenku.
Mluvil o svých mladých létech, kdy chodíval na rockové koncerty v Polsku i Česku. Při vzpomínání přivíral víčka. Evu upřímně zajímalo jeho vyprávění, má slabost pro hudbu. Stačil jí nastínit jeden podle všeho úžasný koncert, na kterém byl v osmdesátých letech se svými kumpány. Když mluvil o elektronické kytaře, tvář se mu rozjasnila a v jeho očích se zatřpytila jiskra nostalgie. Vzpomínal a jeho pohled byl hřejivý a opravdový. Obličej měl uvolněný a sálala z něj pohoda koncertů osmdesátek. A Eva věděla, že nemá jízdenku.

Mezi jeho slovy uslyšela průvodčí. Pomalu si nachystala doklad a lístek. Držela peněženku. Bylo jí smutno.
První přišla průvodčí k ní. Muž při její kontrole přestal mluvit. Pak se otočila na něj: „Vystupujete“.
Za pár vteřin dorazili do stanice, kde není čekárna ani město. Byla to vesnice, poblíž rybník, les a rodinné domy. A Eva věděla, že má udělat určitou věc, ale neudělala nic.
Průvodčí vyzvala muže, ať se postaví, že vystoupí ihned v této stanici. Šla napřed. Eva naposledy zahlédla mužovu tvář, před chvílí tak jasnou. Ale nebyla to tvář. Byl to stín.

V poslední chvilce chtěla říct, že muži zaplatí cestu tam, kde potřebuje. i kdyby to mělo stát více, než projede sama za pár dní.
Sklonila hlavu, sklopila oči. Vlak zastavil, dveře se otevřely a Eva slyšela, jak znechucená průvodčí mává u své tváře rukou pro odvátí zápachu: „To je smrad“.
Byla noc, velká zima a svět zase o něco temnější. Věděla, že udělala chybu.

Eva doma stojí před oknem ve svém pokoji. Cítí teplo a zároveň velkou zimu. Před ní číhá tma a sníh.
Osamělá, v tichosti hluboké noci, zavírá oči. Vidí lidskou tvář.
Eva se dívá do zrcadla. Vidí lidskou tvář?
Autor Sadie, 05.03.2019
Přečteno 526x
Tipy 2
Poslední tipující: Nikotin, Krahujec
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Kdyby mu Eva nakonec tu jízdenku koupila, možná bych si celej text předtím, než bych jej nadobro zapomněl, stačil zařadit do kategorie pohádek a červený knihovny. Takhle to ve mně cosi nechalo. Je vždycky (ne)příjemný, když se na papíře žije skutečnej život.

28.03.2020 23:51:10 | Nikotin

Opravdu moc se mi líbí námět i uchopení smyslu textu. Silou, kterou chcete přebít odsobněnost současné doby.
https://www.youtube.com/watch?v=aYZUe5UBku0
Dokonce oceňuji i Vaši stručnost, tah k cíli i pointu. Jen trochu víc tlačíte na pilu a chcete extrémně precizovat děj, čímž čtenáře tlačíte do roli nechápajícího blba. Tedy v přemíře odkazů , kdo je kdo (Eva, bezdomovec).
Pro mne by úplně stačila první věta je:"Čekala na vlak". Čtenáře tím víc chytnete, kdopak že to je a na koho se má soustředit. Na začátku dalšího odstavce má jasno...

06.03.2019 10:49:16 | Lesan

Děkuji za komentář. Co se těch opakujících odkazů na postavy týče, jsem si toho vědoma a nikdy jsem v podobném stylu nic nepsala, samotné se mi to nelíbí. Ve skutečnosti je to dost strašné a psát to takto byl asi nějaký experiment či co, zajímalo mě, jak to vyzní, i když třeba úplně blbě. Proč jsem to zde uchopila takto, tedy sama nevím. Zde na tom ale nezáleží, je to random napsané při cestě z práce.. vlakem :D Ale děkuji za přečtení :)

06.03.2019 18:48:47 | Sadie

Když nechám text pár dnů odležet vidím, kolik se v něm zbytečných slov. Jak se dá zjednodušit, zpřehlednit. Nepreferuji souřadná a podřadná souvětí, ve kterých se člověk leda zamotá. Navíc děj ztratí tempo.
Váš text je otevřený a nabízí pokračování. To se i v životě stává. Protihráč z vašeho života vypadne a překvapivě se objeví o dost později a většinou v nečekané pozici.
Já Vám pochopitelně nechci kecat do psaní. Ale nyní, jako potulný zemědělec a předtím jako potulný projektant, jsem blbostí viděl dost. Dokonce i pár vlastních.

06.03.2019 22:09:17 | Lesan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí