Dopis Jeho milosti

Dopis Jeho milosti

Anotace: Jde o školní slohovou práci - dopis, který se měl psát libovolné osobě z libovolné doby, existující či nikoliv. Vznikl tedy dopis Jeho knížecí milosti Vladu Ţepeşi ohodnocený výbornou.

V Praze dne 13. měsíce června, roku 1456 po Kristu

Vaše knížecí milosti Vlade Ţepeşi Draculo,

až sem, do zemí Koruny české, dostaly se zvěsti o “hostině žebrácké“ v říši Vaší. Byvše proto posel královský vyslán, by zjistil, co na zvěstech pravdy jest. I zjistil tedy toto: Z celé země žebráci byli Vaší milostí k hostině sezváni. Jakmile však ke stolu usedli a sousta malého pojedli, uvězněni byli v domě tom a s ním zapáleni. Spáleniště ono, i s kostmi některými, jež vlci a diví psi ještě roznésti jakož i sežrati nestačili, stále prý se nachází, kde dům stál. Jeho veličenstvo král Ladislaus Posthumus, byvše tímto velmi znepokojen, pověřil mne, bych sepsala dopis tento. Prostřednictvím jeho hodlá se vyjádřiti k činu Vašemu, jakož i alternativ doporučit.
Ač si Jeho veličenstvo vědomo jest nutnosti žebráctví potírati, by země úroveň pod jeho vahou neklesala, doporučoval by napříště milosrdnějšího řešení. Vojska milosti vaší jistě sil a velikosti nepostrádají, muži o žebrotě mladí však mohli by doplnit řady jejich a více tak k užitku býti, než-li by v Pánu byli. Starší pak, jako i ženy s dětmi, sloužiti by v hradech a pevnostech početných mohli, jenž Vaše milost vlastní. Za přístřešek malý a cos chleba do úst rádi by jistě službu činili i bez mzdy peněžní. Tak ušetřila by pokladna Vaše, vojska rozšířila se a lid žebrácký vděčen Vám byl.
Jeho veličenstvo Vám však ničehož nepřikazuje. Má Vás v úctě, jako muže činů velkých, neb mnoho zemí Evropy křesťanské před Turků nájezdy, jakož i z moci jejich, zachránil jste. Začež závěrem grácie upřímné posílá Vám. A též přeje, nechť Pán nadále bdí nad zemí Vaší, jakož i nad Vámi samotným.

Autor E., 31.03.2009
Přečteno 710x
Tipy 8
Poslední tipující: Behemot, Darwin, Charibeja, Aurelius, enigman
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

V roce 1453 tu vládl Jiřík z Poděbrad jako zemský správce ve službách nezletilého následníka Ladislava Pohrobka a Vlad tehdy ve Valašsku nepanoval, ale byl ve vyhnanství v Moldavsku...

26.01.2014 01:09:12 | Django

Dík, no takhle moc jsem to tenkrát nezkoumala... Byla to slohovka - někdy na základce snad, mám dojem. Tak jsem zkrátka hledala někoho, kdo by tomu Vladovi mohl napsat. To můžeme i dodat, že žena písařka by se v té době asi taky běžně nevyskytovala :,)
Ale když na to přijde, tak králem byl vlastně toho roku korunován Pohrobek (upravila jsem to v textu).
Prostě, nepodařilo se mi najít, kdy se ta věc se žebráky stala, tak jsem tam jen dala nějaký ten rok... Možná ho přepíšu na 1456 a bude klid :,) "Úklid" po návratu k moci...

29.01.2014 18:10:24 | E.

Většinou, když čtu povídku, ve které se někdo snaží používat historický jazyk, připadá mi to místy až násilně vykonstruované. Tady jsem takový pocit neměla, takže za to tip:-) A taky mě dostal ten podpis...:-)

15.04.2009 12:20:00 | Darwin

Nejlepší je ta stará čeština. Povedené

06.04.2009 15:15:00 | Jessi.L

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí