Studánka na Trništi

Studánka na Trništi

Anotace: Regionální povídka o zázračné studánce s poučením

Sbírka: Drobečky povídek

Před mnoha lety žil poblíž bájného Trniště u Janova nad Nisou starý farář František Štoček. Bydlel sám ve staré chalupě, neboť žena mu před pár lety odešla na věčnost. Zdraví mu docela sloužilo a proto zastal většinu prací kolem domu sám. Jediné co ho trápilo byly slabší oči. Jednoho rána se na pravidelné mši v Bedřichově doslechl od lidí o zázračné studánce, co prý léčí zrak a navrací vitalitu. Navíc leží co by kamenem dohodil od jeho chalupy. Nazítří se proto vypravil na Trniště k léčivé studánce u oltáře. Opatrně před ní poklekl, pomodlil se a chladnou vodou si opláchl nejprve jedno, pak i druhé oko, nakonec i celý obličej. Po cestě dostal žízeň a proto si z dlaní udělal mističku a trochu se napil.
Když se farář Štoček rozhlédl kolem sebe, opravdu se mu zdálo,že jeho oči vidí o poznání lépe. Věhlas léčivé vody na Trništi se rychle rozšířil po celém okolí a neunikl ani chamtivému chalupníkovi Josefovi a jeho ženě Miladě. V noci se proto potají vyplížili z domu s několika kanystry na kárce a spěchali k Trništi. Když konečně naplnili poslední nádobu, měli tak těžký vozík že ho sotva uvezli. Josef a Milada si po příchodu domů libovali, kolik vody z Trniště vzali. Chalupníkova žena začala z léčivé vody vařit, prát a vyrábět ovocné šťávy a sirupy.
Z počátku se nic zvláštního nedělo,až v noci se oběma udělalo zle. Mají bolesti, zvrací a jsou zesláblí.
Josefovi se tu noc zdál velmi zvláštní sen,ve kterém navštívil se svojí ženou faráře Štočka v bedřichovském kostele,co by je zbavil jejich utrpení. Druhý den o tom poví Miladě, ale ta ta prorockému snu ani za mák nevěří. Když však jejich obtíže zesílí a přidají se i horečky rozhodnou se oba,že faráře přeci jen navštíví. Když dojdou s vypětím všech sil do Bedřichova, zjistí od místních lidí, že pan Štoček je momentálně na návštěvě u přátel a vrací se pozdě večer. Josef a Milada se rozhodnou ve vesnici přespat.Jejich trápení tedy pokračuje i následující den. Teprve ráno, to je zrovna neděle a František zrovna slouží mši. Josef s Miladou se mu poté svěřili se svými obtížemi a rovněž přiznali, že odcizili léčivou vodu ze studánky. Farář je vyslechl a dal oběma požehnání k odpuštění s podmínkou,že musí vrátit zbylou vodu zpátky.Dojatí manželé poslechli a po příchodu domů popadli kanystry a spěchali k Trništi, kde se pomodlili a vylili vodu do nitra studánky. Na zpáteční cestě si Josef s Miladou uvědomili, že jejich bolesti a trápení jako zázrakem ustoupili.Přičítali to dobrému skutku a od té doby už žádnou vodu nikdy neodcizili.
Autor Petr27, 14.01.2024
Přečteno 69x
Tipy 2
Poslední tipující: mkinka
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Janov nad Nisou znám osobně. Potěšilo.

15.01.2024 15:46:26 | mkinka

:)) děkuji

15.01.2024 15:58:44 | Petr27

https://liberec.rozhlas.cz/za-duchy-na-trniste-6016743

14.01.2024 22:46:50 | Petr27

Děkuji za odkaz.

18.01.2024 22:17:41 | mkinka

za málo :¨)

18.01.2024 22:23:04 | Petr27

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí