Můžeme utéct?

Můžeme utéct?

Anotace: Tak tato povídka je výsledkem okamžitého nápadu po přečtení jistého novinového článku... Doufám, že se vám bude líbit.

Budík zvoní. Rázem jsem vzhůru. Na černém podkladě svítí červená čísla 6:55. Vstávám do školy.
»Ty teda vypadáš.«
Rozespale zvednu oči a otráveně odpovím: »Díky.«
Matka už je na odchodu. Bůhví kdy vstávala...nevypadá ani trochu unaveně. Jak vona to jen dělá?
»Bacha, v koupelně je rozlitá voda. Nestihla jsem jí vytřít.«
»Jo...«
»Udělej si svačinu.«
»Jo...«
»Posloucháš mě vůbec?«
„Jo...«
»Tak se měj.«
»Jo...«
Dveře klapnou a je ticho. Pomalu se šourám do koupelny. Při pohledu do zrcadla následuje zděšení. Teprve po chvíli se odvážím přijít blíž a podrobit svůj obličej bližšímu průzkumu, který však stěží napoví, co jsem to vlastně včera večer dělal. Zapnu tedy kohoutek, opláchnu se, vyčistím zuby, abych z pusy odstranil nesnesitelnou pachuť týden starých ponožek (radši nemyslet odkud se vzala) a sáhnu po holícím strojku. To strniště už je vážně nekoukatelný.
V tu chvíli zvoní telefon. S vrnícím strojkem v ruce se otáčím, dělám krok, vzápětí ale kloužu po rozlité kaluži vody a s rukama divoce vlajícíma vzduchem, padám po zádech neznámo kam. Chvíli je ticho, během nějž si bohužel nestačím uvědomit, že bych měl vypnout strojek, do kterého běží proud. Pak dopadám do vany.
Je plná vody.

***

Budík zvoní. Rázem jsem vzhůru. Na černém podkladě svítí červená čísla 6:55. Chvíli mžourám do temnoty pokoje – to byl ale blbej sen! Pak vstávám do školy.
»Ty teda vypadáš,« říká matka.
»Jo...« Trochu nejistě na ni pohlédnu.
»Bacha, v koupelně je rozlitá voda. Nestihla jsem jí vytřít.«
Můj pohled padá na dveře do koupelny...opatrně je míjím.
»Ty se nejdeš mejt?«
»Ale jdu,« zamumlám, »hned...«
»To bys měl. Vypadáš hrozně.«
»Hmm...«
»Udělej si svačinu.«
»Jo.«
»Normálně, přes noc zase mrzlo. Všude je náledí.«
»Jo?«
»Tak se měj.«
»Čau.«
Sedám si v kuchyni a hledím do stěny. Když slyším její kroky doznívat na chodbě, pomalu se zvedám a oplachuju si obličej do dřezu. Místo pasty používám žvýkačky. Pak mažu máslo na dvě housky.
V 7:30 se zvedám, házím na sebe bundu a tenisky a vyrážím do školy.
Studený vítr mě ofoukne jen co popadnu kliku od domovních dveří a vejdu na chodník. Zakrývám si před ním oči, je už ale příliš pozdě. Ploché podrážky tenisek ujíždí na vrstvě ledu, bezmocně se řítím vpřed a bolestivým kotoulem se klátím na ulici.
Vzápětí je slyšet kvílivý zvuk brzd...křik...a tupou ránu. Pak je všude tma.

***

Budík zvoní. Rázem jsem vzhůru. Na černém podkladě svítí červená čísla 6:55. Vytřeštěně sedím na posteli a hledím před sebe. Co to sakra -...dvakrát?! Pak pomalu vstávám.
»Ty teda vypadáš,« říká matka.
Nervózně na ni hledím a mlčím. Je už na odchodu.
»Mami?«
»No?«
»Asi dneska nepudu...« chvíli váhám. Pak otočím hlavu, »...anebo nic.«
»V koupelně je rozlitá voda. Nestihla jsem jí vytřít.«
Dveře do koupelny míjím.
»Jo...já vim.«
»Ty víš?«
»Eh...viděl jsem tě, jak tam něco děláš.«
»Jo tak. Udělej si svačinu.«
»Jo.«
»Normálně, přes noc zase mrzlo. Všude je náledí.«
»OK,« zachmuřeně vrhám pohled z okna. Led na chodníku se leskne.
»Tak se měj.«
»Čau.«
»Jo a-,« obrací se ještě ve dveřích, »na rohu dělaj něco se střechou. Tak bacha.«
Trhám hlavou a zamyšleně na ni hledím. Pak kývnu. Chvíli ještě sleduju dveře, které se za ní zabouchly, poté jdu do kuchyně a usedám na židli. Když slyším doznívat kroky na chodbě, zvedám se a oplachuju si obličej do dřezu. Místo pasty používám žvýkačky. O chvíli později krájím chleba a krajíce mažu tvarohem.
V 7:30 se zvedám, teple se oblékám, na nohy šněruju vysoké pohory a vyrážím do školy. Při východu z domu se opatrně plížím podél stěny. Konečně je náledí za mými zády. S o trochu lehčím srdcem jdu dál ulicí a podezřívavě pozoruju lešení, které se tyčí po levé straně. Černá cedule „Pozor stavba!“ stojí přímo přede mnou.
Nechci nic riskovat, a tak raději přecházím na druhou stranu chodníku. Míjím přitom další ceduli, hlásající „Pozor, rampouchy!“.
Když v dálce zahlédnu prázdnou autobusovou zastávku, konečně si oddechnu. I teď ale opatrně našlapuju, brouzdaje se tajícím sněhem u stěny baráku.
Náhle cosi nahlas rupne, kdosi vykřikne a já leknutím ztuhnu. Nejdříve mě zasype drobná sprška rozdrceného ledu...pak následuje tupá rána.
Jeden z rampouchů se utrhl ze střechy.

***

Budík zvoní. Trhnutím se zvedám. Na černém podkladě svítí červená čísla 6:55. Dřepím propocený na posteli a křečovitě svírám peřinu. Pak pomalu vstávám.
»Ty teda vypadáš.«
Bázlivě stojím v chodbě.
»Je ti něco?«
»Jo,« odpovídám a polknu, »...udělalo se mi nějak...blbě.«
»No to vidím. Jsi bílej jak stěna.«
»Asi dneska zůstanu doma,« Rukama se křečovitě držím futer.
»Pro mě za mě...Ale neměl bys – víš, že dneska píšeš z dějáku.«
Mlčky na ni hledím a nic neříkám.
»V koupelně je rozlitá voda. Nestihla jsem jí vytřít.«
»Já du asi zpátky...do postele.«
»Dobře. Uděláš si oběd?«
»Jo...«
»Normálně, přes noc zase mrzlo. Jestli půjdeš ven, tak bacha na náledí. Jo a - na rohu dělaj něco se střechou.«
»Zůstanu doma.«
»Dobře. Hlavně si udělej žaludeční čaj. Já letim, ahoj.«
»Čau.«
Sedám si v kuchyni a hledím do stěny. Co to sakra mohlo bejt...? Sen? Třikrát za sebou? Zatraceně, to už musí něco znamenat. To je jak z nějakýho blbýho filmu...jako znamení nebo tak nějak...? Zůstanu doma. To bude nejlepší.
Zvedám se a jdu ke sporáku. Chvíli trvá, než najdu co hledám...žaludeční čaj...žaludeční čaj...ah, tady je. Zapínám plyn a sahám po sirkách.
Autor Camper, 03.01.2007
Přečteno 833x
Tipy 5
Poslední tipující: Agniezka, Syala, Sarazin Faestred
ikonkaKomentáře (20)
ikonkaKomentujících (16)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

ty jo, dobrý, docela děsivý téma, ale dobrý...někdy bysme měli možná být pozornější...

16.12.2008 16:05:00 | Agniezka

Diky vsem. =)

19.11.2007 21:13:00 | Camper

úplne super poviedka :) zaujímavá a napínavá :)

19.11.2007 20:21:00 | Syala

och... zazil jsem neco podobneho, lec uplne jineho... jo jo, sny jsou zmetci... hodne dobra...

27.06.2007 10:13:00 | Tömätäri

hustý...takový napínavý hele :)

21.06.2007 11:21:00 | DIDADA

fakt dobrý :)

02.06.2007 10:13:00 | Emis

Fakrt supr a konec bombovej

30.04.2007 21:17:00 | N.Ryba

Diky vsem =) 4Veronicie: Vazne uz si asi nevzpomenu kde jsem to cetl, ale mam pocit ze to byly nejake noviny a ktere jsem nasel ve skole v lavici a o hodine jsem si je cetl...Trosku poupravena verze toho clanku je ostatne samotny zaver povidky.

27.04.2007 18:40:00 | Camper

Skvelé... Zaujímavý nápad, dobre spracovaný, ihneď ma to zaujalo;).

25.04.2007 13:53:00 | LadyOfTheDarkness

Naprosto úchvatnhé. Skvělej nápad... Ale říkal jsi, že jsi ten nápad dostal po přečtení novinového článku... Tak jsemse chtěla zeptat, co to bylo za článek. Předem děkui za odpověď...

24.04.2007 09:22:00 | veronicie

ale tohle už není vtipný, vážně se bojím i jen pohnout. Prostě skvělý ;)

23.03.2007 19:07:00 | GuliN

normálně mě oběhli mrazíci odshora až dolů...dost dobrý:o) taky se mi občas něco podobného stává...akorátže teda neumírám, ale zaspávám do školy tak třikrát po sobě...a pak se probudím půl hodiny před budíkem:o)

12.02.2007 23:36:00 | Darwin

Rad jsem poslouzil =) Diky za chvalu

09.01.2007 16:00:00 | Camper

Děkuji vám všem =)

08.01.2007 17:12:00 | Camper

Páni, opravdu bezvadný... Asi se mi o tom bude zdát;). Vážně supr.

07.01.2007 20:39:00 | Neferehathor

Tak páni, to je vážně dobrý! Fakt se ti to povedlo. 100% jak pes!

04.01.2007 16:44:00 | Mixie

Tak tomu se říká karma. A karma, to je osud.:-))

03.01.2007 22:12:00 | Ma

Mno, ver nebo ne, ale Lola bezi o zivot jsem nevidel =)

03.01.2007 18:59:00 | Camper

Tady se někdo díval na Lola běží o život:))) no ale proč ne...

03.01.2007 18:53:00 | Šťáva

nevím jestli je to vhodný vyjádření, ale tahle povídka je naprosto luxusní. fakt skvělá. za 100 a ještě je to málo

03.01.2007 18:09:00 | janicka:)

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí