Warel a Sváťa Pulec.

Warel a Sváťa Pulec.

Anotace: Warel Frištenský polabský rodák,narozený v lednu 1837 v Čelákovicích.Syn pletáka (košíkáře) Aloise Frištenského.Český domoběžník,milovník zimních sportů v létě,ledař,sběratel netradičních řemesel a násobný uprchlík léčebny Kosmonosy.

Dne 28.června 1911 zdolává Sváťa Pulec společně s Warlem Frištenským Milešovku obávanou jihozápadní sťenou.Tento na onu dobu zcela fenomenální výkon obou hrdinů,byl nakonec zastíněn Rakouským horolezcem Francinem Messnerem členem Rakousko-Uherského spolku der Mauerhaken.Francin Messner zdolává ve stejný den Milešovku turistickou severozápadní stěnou pojmenovanou po vězni bratru Kulhánkovi Český tunel.Zcela banální a nenáročný výstup ještě více znevažuje fakt,že zatím co Messner použil k výstupu vlastního přivezeného Vídeňského kyslíku,Frištenký se Sváťou úspěšně dosahují vrcholu jen za pomocí okolního sice prohnilého Rakousko-Uherského vzduchu,ale s českýma plícema .Bohužel,jmenovaný sedmý pokus o zdolání Milešovky se stal pro Sváťu Pulce osudným.Spadl z Milešovky na znak a skončil na vozíku firmy Vozka a syn z Vodochod.A to zrovna v době,kdy společně s Warlem Frištenským plánovali výstup na matku všech hor Čomolungmu.Frištenský se však snu o zdolání nevyšší hory světa nevzdává a tak jako podprůměrný analfabet 13.června 1913 píše do Vídně,aby ve svém psaní přesvědčil stařičkého mocnáře o svém ušlechtilém plánu.Bohužel zde však opět naráží na Vídeńský spolek Mauerhaken a Francina Messnera.Francin zcela odmítá Frištenského myšlenku na bezbariérový přístup na Čomolungmu a tím odstranění tzv.Hillaryho schodu a připomíná mocnáři,že i on se musí občas ohnouti.Z došlé odpovědi zcela znechucený Frištenský společně se Sváťou odjíždí na Kolínskou vrchovinu,aby zdolali mocnářem nenáviděnou horu Kmoch ve stylu hej slované.
Autor warčelák, 14.05.2009
Přečteno 389x
Tipy 2
Poslední tipující: carna
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí