Járova největší reforma

Járova největší reforma

Anotace: ...

Jednoho pošmourného listopadového odpoledne roku, tuším že 1911, byl Jára Cimrman na návštěvě u svého dobrého známého, kováře Ference Povolného, se kterým se seznámil nedlouho předtím v kupé speciálně vypraveného expresu z Prahy do Vídně, kterým Jára cestoval na setkání spolku rakouských čechomilů, zatímco kovář Ferenc Povolný jel obchodně na zakázku podkovat policejní koně Císařského Policejního sboru města Vídeň. Kromě samotného Povolného Ference se v útulné kuchyňce malého domku s kovárnou nacházela také jeho manželka Eliška Povolná, za svobodná Nezlomná, a ta jim také ve chvíli, kdy se Ferenc nadechl, že promluví, řekla: "Moc nám toho letos nevyrostlo a co vyrostlo, to umrzlo!"..... Kovář Ferenc vyčkal vhodné chvíle, až se Eliška nadechne a hbitě se do diskuze vložil:
"To jsem rád Járo že jsi k nám přijel, pamatuji si že jsi celou cestu tehdy do Vídně vzpomínal že máš v hlavě pořád nějaké myšlenky na to, jak vše udělat lépe, a tak mne napadlo, že bys mi pomohl s jednou věcí, se kterou si nevím rady." ....
"...a co umrzlo, to jsme vyhodili"...jen tak přidala své do mlýna Eliška ale její manžel už věděl, jak využít dechové indispozice, a hbitě se opět ujal slova:
"Koval jsem je potvory....všechny jsem je přezul a když jsem skončil, přišel za mnou policejní zřízenec Gustav Riedel a že prý mám jít do kanceláře - že tam na mě bude čekat Gabelfrühstück. Člověče, já se tak zaradoval, byl jsem hladový jak pes a tak jsem rozrazil dveře do kanceláře a zvolal jsem - tak co?... prej tady na mě čeká nějaký žvanec? No a představ si to překvapení, nedostal jsem ani kafe!...ale čekal tam na mě Koňský vrchní komisař Gunther Gabelfrühstück který se mne zeptal: A Vy si nesednete?! No, člověče Járo, ve mně by se v té chvíli krve nedořezal, to víš já si taky při práci leccos zazpívám ..aby práce...jak se říká...rychleji utekla..."
"... ale i kdyby to neumrzlo..moc toho by nebylo...kdepak..." dala o sobě zase vědět Eliška.
"Ale jo pořád" zlostně zahučel Ferenc..."No a tak si jako říkám...Ježíš Ferenc, že ty sis pěl nějakou národně obrozeneckou....no dočista už jsem to viděl černě člověče, ale co se z toho nakonec vyklubalo, tomu bys neuvěřil. Když jsem si celý skleslý sedl v kanceláří Gabelfrühstücka na koňské sedlo, zřejmě ne náhodně odložené v jinak celkem prázdné místnosti, Gabelfrühstück spustil a to, co mi řekl, mi doslova vyrazilo dech. Představ si Járo že že Rakousko - Uherská policie tajně vyšlechtila prototyp koní s většími rozměry kopyt než mají obvykle běžné policejní kobyly a to všechno proto aby jimi koně značkovali nepohodlné demonstranty. Koně jsou speciálně cvičení na nakopávání zadku demonstrujícího a jemu pak po zásahu kopytem zůstane úřední značka Rebell - Enttarnen (Rebel odhalen) A protože Já jsem se osvědčil na těch normálních policejních kobylách a byla se mnou velká spokojenost, tak jsem dostal za úkol jim ty nové vyšlechtěné potvory okovat i s tím policejním znakem, skládajícím se ze dvou písmen R a E. A tu mne tak napadlo, že jak jsme spolu jeli ve vlaku do Vídně, tak jsi vzpomínal, že jsi svého času byl zdatným odlévačem forem. Pamatuji si jak jsi mi povídal: "Já když vynalézám a sestavuji nějaký můj nový vynález, častokráte si také musím odlévat své vlastní formy, protože rozměry mých budoucích vynálezů nelze nikde v žádném krámě nalézti" "
"....ale příští rok snad mrznout nebude",vyjádřila se k problému znalecky také Eliška"...
"No a když tě tady Járo takhle mám, chtěl jsem tě poprosit: Nepomohl bys mi s tou formou? Ale to ti povídám - to jsou kobyly, jaké svět neviděl, to by musela být ta největší R.E. forma, jakou jsi kdy dělal! Jára, který - jak všichni dobře víme - nikdy nehodlal podporovat nic, co by bylo prostému lidu nemilé a už vůbec ne aby zhotovoval R.E. formu policejním koňům Rakousko Uherského mocnářství, ale nakonec uznal, že pokud nebude autorem R.E. formy zrovna on, tak si kovář Ferenc pozve někoho jiného a nově vyšlechtěné policejní stádo bude vesele značkovat zadky svých neposlušných obyvatel. A tak se rozhodl, že naopak této příležitosti využije a vytvoří tu největší R.E.formu kterou kdy vůbec zhotovil, s tím že kromě velkých písmen R a E ,které signalizují Rebell Enttarnen, přidá do R.E. formy doprostřed malým, na koni neviditelným, ale na zadnici zcela dobře čitelným písmem "Vergehen vergeben" "Přečin Odpuštěn". Poté co Jára pomohl s vlastní výrobou R.E. formy, přičemž kovář Ferenc neměl o dodatku VV ani potuchy a měl těch pár klikyháků za podařené grafické dílo z rukou génia, se celá policejní mašinérie Rakousko Uherského mocnářství nestačila divit, když po každé větší manifestaci kontrolovala zadnice místních rebelů a spatřila kromě samotného odhalujícího obvinění také patřičně vyraženou omluvenku. Bláhově pak hledala ve svých řadách zkorumpované jedince s železným odpouštecím "razidlem" namísto toho aby se soustředila na speciálně vypěstované plemeno policejních plnokrevníků s abnormálně velkými kopyty. Járova největší R.E. forma tak byla přijata prostým Vídeňským lidem s nadšením a hlubokým povděkem, neboť mnohým rebelům zajistila klidný život bez nutnosti trávit čas za mřížemi císařského vězení.
Autor asitmp, 21.11.2014
Přečteno 510x
Tipy 1
Poslední tipující: MARKO
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí