Stánek s mejdlíčky

Stánek s mejdlíčky

Anotace: Trošku melancholicky laděné, možná více úvaha než povídka. Prosím komentíky, ale slušně :-)

Ten stánek ve vedlejší ulici si pamatuju už jako malý chlapec. A pamatuju si i prodavače, který v něm každý všední den od devíti do šesti prodával cucavé bonbóny - mezi lidmi známé jako mejdlíčka – těch nejroztodivnějších nejen barev a velikostí, ale i tvarů. Nikdy předtím ani nikdy potom jsem se nesetkal s tak širokou nabídkou tohoto zboží. A nikdy potom vlastně ani s mejdlíčky samotnými.

Když ale touto ulicí jdu dnes, spatřuji na místech, kde dřív stával tento stánek, jen nehostinné místo plné roztodivných skvrn a mnohdy i pochybných existencí, kolem kterého se pomalu bojím projít. Ale jak už jsem řekl, nebylo to tady tak vždycky.

V dobách, tu ještě stával ten malý stánek se svým shrbeným prodavačem neurčitého věku, šířila se všude kolem nevtíravá, a přitom omamná vůně jeho zboží, a samotný stánek se svou pestrobarevnou plachtou jako kdyby toto místo trochu rozsvítil.

Už jako malý kluk jsem u něj vždy za drobáčky, které jsem dostal od svých rodičů, strašně rád nakupoval, a rozhodně jsem nebyl sám, u jeho stánku se nás vždy sešla minimálně polovina kluků – ale i holek – co nás v tomto městečku v té době bydlelo, a všichni jsme byli nadšenými odběrateli jeho vlastnoručních výrobků.

Dnes je ale všechno jiné.

Minulý měsíc tu byl prodavač naposledy, od té doby se u svého stánečku neukázal. Zboží už dávno rozkradli kolemjdoucí a plachtu jsem nedávno viděl u jednoho bezdomovce, který ji používal jako jakousi náhradu deky.

Vím, že jemu ta plachta asi v této chvíli poslouží mnohem víc, ale také si občas říkám, jestli to není škoda, že prodavač mejdlíček odsud zmizel.

Co se s ním vlastně stalo? Zkrachoval? Nebo mu prostě obchod přestal vynášet, a tak se uchýlil k jiné možnosti, která by mu vydělala na živobytí? A nebo už byl zkrátka moc starý, a tak prostě jen odešel na odpočinek?

Nevím, toto je jedna z věcí, kterou se asi nikdy nedozvím. Ani to ale nezabrání tomu, abych občas, když kolem tohoto místa procházím, opět na kratičký okamžik neucítil vábivou vůni mých oblíbených mejdlíček.
Autor Zolka, 01.07.2009
Přečteno 336x
Tipy 5
Poslední tipující: Dota Slunská, Zelená okurka, Simísek, danaska
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Hezká nostalgická. Vůně mají prý největší sílu přinášet zpět vzpomínky.:)

21.10.2010 12:52:00 | Dota Slunská

Také jsem milovala mejdlíčka. Stála pár haléřů a krásně voněla. Dneska se dají koupit na poutích, ale za cenu nepoměrně vyšší. Nevím, čím to je, ale už to není ta chuť. Snad je to tím, že jsem dospělá. Díky za hezkou vzpomínku na dětství.

01.07.2009 13:21:00 | danaska

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí