Simon Baker-Patrick Jane

Simon Baker-Patrick Jane

Anotace: J¨Malý popísek mého oblíbeného herce

Mým nejoblíbenějším hercem je australan Simon Baker. Zanechal ve mně velice hluboký dojem.
Poprvé jsem ho viděla v seriálu Mentalista a nutno přiznat, že mi vzal dech už od prvních vteřin. Vystupuje tam v roli Patricka Janea, muže jemuž jakýsi vrah zabil manželku a malou dceru, tento člověk poté v sobě objevil dar, který využívá při práci konzultanta policie. Jeho pojetí této role ve mně vyvolává obrovskou úctu a obdiv. Pan Baker dokázal vystihnout svou roli opravdu bez vyjímek. Ztvárnil velice složitou osobnost.
Patrick Jane je hluboko zraněný muž, přesto působí velice sebejistě a velice inteligentně. V každém novém případu je vidět jakési skryté nadšení v očích. Je perfektně zachycena jeho snaha vyřešit případ vraha své rodiny, přestože mu nebyl předán. Ten zápal je zjevný, přesto ne zoufalý. Není v tom žádná hysterie, je v tom skoro až obdiv inteligence toho vraha. Jediné, jak lze poznat, že jde o osobní problém, je ten zápal a ten zvláštní smutek v jeho očích.
Pan Jane pracuje velice neobvyklým, přesto logickým způsobem. Mnoho lidí ho vnímá jako jakéhosi esoterika a čaroděje, je to však dost odlišné. Je to lidská psychika a schopnost určovat osobnosti a všímat si detailů z jejich života. Je to dar, jenž je založen na chladné logice a psychoanalýze. V široké škále našich kriminálek je tohle opravdu jakási zvláštní vyjímka.
Je velice těžké tu roli byť jen popsat a nepochybuji o tom, že zahrát ji musí být ještě stonásobně komplikovanější. Není určitě snadné dávat si pozor na automatické lidské reakce, neboť hrdinovi byla drasticky přeměněna osobnost. Mísí se tam typické chování před tragedií, smutek z tragédie, bezmoc, hrůzné vzpomínky a znovu nalezený křehký klid. Na to je potřeba dokonalá znalost své postavy a umět přesně vychytat prvky jako řeč těla, očí či náznaky ve tváři. Já mám sklon si toho všímat a podle těchto nepatrných prvků lze poměrně dobře odhadnout osobnost samotného herce. To tady nebylo možné. Z toho, co jsem si našla o panu Bakerovi netipuji, že by byl takový i v reálu. Z jeho hereckého výkonu lze říct, že puď je takový nešťastník a nebo tak strašně dobrý herec, jenž se dokáže precizně zvládat. Bez pana Bakera, by tento seriál pozbyl jakýkoli úspěch. Pan Baker tu je nepřekonatelný.
Opět musím pana Bakera vychválit. Na tuto roli je potřeba vysoká schopnost empatie a vcítění se do lidského ducha a veliká sebedůvěra a sebejistota. Bez vnitřního klidu by to asi šlo. Pan Jane nedává herci příliš mnoho k projevu vlastní osobnosti, ale přesto to vypadá, jakoby si ti dva byli podobní jako bratři.
A není tu jen tohle. Tento muž, ať hraje v čemkoli je schopen dokonale vtáhnout diváka do děje a vyvolat u něj pocity své postavy. To je asi nejvíce vidět na příkladu Patricka Janea. Přiznám se, že jsem silná romantička, přesto však u sebesmutnějších filmů nebrečím. Tohle u mě dokázal vyvolat jen pan Baker na začátku mentalisty, když Patrick Jane nejvíc prožíval ztrátu svých milovaných. Brečela jsem celkem dvakrát. Jednou, když jsem mu zahlédla v očích ten nejsilnější smutek, jež si dokážeme představit a po druhé, když na plátně brečel i on. Jeho slzy, silný proud emocí a dokonalost každičké scény dokázaly úplně změnit můj žebříček nejtalentovanějších herců.
A není tu jen tohle. Vím jistě, že teď nebudu mluvit jen za sebe, když řeknu, že pan Baker je asi ten nejvíc sympatický a přitažlivý muž. Není to vzhledem, který má ovšem také velice příjemný, jde tu o věci, jež nemůžeme posoudit pěti smysly. Jsou to vlastnosti jako charisma, šarm či jiskra v očích. Tento muž jimi oplývá velkou měrou. Jsou to vlastnosti, které v sobě má jen málo mužů. A pan Simon Baker je má. Vzhledem působí jako model, kterého dělal také mimochodem, ale nutno dodat, že pan Baker nemusí mít svaly ani sexy postavu. On má v sobě něco velice zvláštního. Něco, co ho zcela odlišuje od ostatních. Má v sobě obrovské kouzlo. Je stejně tak bezesporu, že jeho talent je zcela nepopiratelný. Dokáže přiblížit lidské vlastnosti i těm nejzabedněnějším.
Předpokládám, že to teď působí asi spíš jako proza zamilované puberťačky, ale on talent opravdu má. Znám dost lidí, kterým svými hereckými výkony vyrazil dech. Už jen ztvárnění Patricka Janea či Kristiana z filmu Ďábel nosí pradu ho uvádí do světa velice dobrých herců. Na těchto jeho rolích je to vidět. V jednom hraje vyrovnaného, ale přitom velice citlivého člověka kdežto v druhé roli hraje sice talentovaného ale absolutně nemorálního jedince. V obou rolích je skvělý. Chystám se ještě na jeho Podnájemníka, ale z doslechu vím, že tam je rovněž nepřekonatelný. Možná úplně jinak, ale to k němu sedí.
Tato velice zvláštní osobnost mi vzala dech a předpokládám, že zdaleka nejsem výjimkou. Pane Simone Bakere, tleskám!
Autor Aničkaa, 20.05.2010
Přečteno 577x
Tipy 2
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí