Kdo jiný, než my

Kdo jiný, než my

Sedím tu, slunce zapadá. Jeho rudý kotouč pomalu mizí za obzorem. Mraky mají všechny barvy červené. Tam na východě vidím postupující noc.

Plameny, oheň, křik. To bylo první, co mě vzbudilo? Už nevím, je to tak dávno a přece v mých očích, v mém srdci to trvá pořád. Vzbudilo mě ticho. Pak přišel křik. Jen chvíli jsem tě držel za ruku, viděl v tvých očích strach, snažil se tě upokojit, dodat sílu jak tobě, tak sobě. Když je člověk v nebezpečí, je potřeba, aby v něm nebyl sám. A já nebyl sám. Měl jsem tebe. Mám tebe, svou lásku, jedinou, nejdražší. Udělám cokoliv. Pojď! Ruku v ruce, jedno tělo, jeden člověk, běželi jsme do bezpečí. Já, ty – nic nás nemohlo zastavit. My to dokážeme, my ano. Kdo jiný, než my.
Tma. Křik pronásledovatelů za námi, pak před námi, všude kolem nás. My to dokážeme, unikneme. Běž, schovej se, já je zmatu. Tvá ruka se uvolnila. Ještě poslední dotek konečky prstů.

Něha v tvých očích. Jsem sám. Teď záleží na mně. Jestli to nedokážu, už nikdy tě neuvidím.
Už nikdy.

Všimli si mě, jdou za mnou, ztratili její stopu. Dokážu to. Dokážu všechno, protože já miluji.
Ráno už jsem nemohl. Prosil všechny bohy, aby mi pomohli. Nic naplat. Jen přišli, vzali si mé vysílené tělo, přidali k ostatním.

Velký trh s otroky v Antiochii.
Pak Athény.
Řím.
Útěk.
Všude, kam se uprchlík hne, jsou nepřátelé, pronásledovatelé.
Dostali mě.
„Ach, lásko, lásko!“
Vím, že mě miluješ, i já Tě miluji.

Plantáže na Sicílii.
Roky práce, dřiny.
Kolem mě všichni umírají.
Já ne, jsem milován, miluji.

Útěk.
Voda, všude voda.
Tak nekonečné moře mezi námi.
„Lásko!“
Křičím na pláži.

Klečím na rozhraní vody a břehu.
Tam vzadu, tam daleko, tam, kde vychází slunce, tam jsi.
Vztahuji ruce k nebi. Prosím bohy:
„Dovolte mi spatřit mou lásku… Prosím!“

Dostali mě.
Jsem přikován k veslu obchodní lodi.
Pluji.
Kartágo, Alexandrie,
jsem tak blízko, tak blízko.
A znovu Syrakusy. A znovu Alexandrie.

Už dávno se kolem mě všichni vystřídali. Končí v moři. Já ne, jsem milován, miluji, žiji.
Dnes plujeme kolem Asijských břehů. Už druhý den zuří bouře. Loď praská, nabírá vodu. Všude je voda, křik skaliska. Pak tma, ticho. Jen křik racků a šum moře mě přivítaly na pevné zemi.
Tam, kde vychází slunce, je má láska a já to dokážu.

Jsem v lese, vycházím do polí. Tady to znám. Znám tu každý kámen. Ach, lásko, už zítra tě obejmu. Můj dům tu není. Shořel. Sedím na zápraží, dívám se, jak u studny nabírají ženy vodu. Čekám. Srdce mi buší. Tam, tam jde. Nejde popsat ta krása. Ta radost, co proudí mým tělem. Lásko, zastavila se jen několik kroků ode mne. Přibíhají k ní děti. Volají: „Mami, mami!“

Já vím, musela žít celé ty roky. Volám: „Lásko!“ Podívá se na mne. V jejích očích není vůbec nic. Nepoznala mě. Neexistuji. Shýbla se k dětem, směje se. Když kráčí kolem, hodí mi drobnou minci. „Jsi žebrák“ – mizí z mých očí. Vezmu minci – aspoň tak se jí mohu dotknout. Přistoupím k vodě. Vidím sám sebe, ale to už nejsem já. Seschlé tělo samá jizva, vlasy i zuby mi vypadaly v důsledku nemoci. Tam – tam z vody na mne kouká stařec nad hrobem. Sedím tu, slunce zapadá, jeho rudý kotouč pomalu mizí za obzorem.
Mraky mají všechny barvy červené. Tam na východě postupuje noc.

Zemřel tiše s pohledem upřeným na hvězdy.
Autor kouzelníček, 09.08.2006
Přečteno 491x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Skvělý...smutný a přitom opravdu krásný...moc mě to zaujalo...fakt, super!:)

08.11.2007 12:32:00 | Agnees

míjení se a setkávání...
tolik je toho o poznání...
tak říkám si, zda poznávám
ty, které právě potkávám...
snažím se vnímat auru jejich,
možná i to, co sami neví,
snažím se slyšet naladění
povědomého vyzvánění...

máš tady hodně pravdy... hodně moc...

15.11.2006 18:39:00 | Cecilka

je nádherná... nevím co dál říci, nemám slov.

02.11.2006 09:43:00 | ruach

jakoby si psal z mé duše

16.09.2006 19:59:00 | Marcella

láska... je to láska, která dává sílu žít, sílu porvat se s nepřízní osudu, s trápením, bolestí, odloučením... je to láska, která dává naději, i tam, kde už žádná naděje není... a pak... je to láska, která dává odvahu zůstat, odpustit, odejít, zemřít... a někdy je to láska, která zabíjí...

01.09.2006 14:07:00 | Jasmína zatoulaná z hvězd

to je tak krásný a tak smutný, je mi ctí, že jsem si mohla něco tak nádherného přečíst

20.08.2006 08:37:00 | Jats

tak toto je opravdu jedna z nejkrásnějších povídek co sem kdy četla.....je opravdu hoodně smutná, ale přesto moc krásná :o) je v ní nějaké kouzlo či co, něco co mě doopravdy nadchlo a zaujalo.....jen tak dál :o)

11.08.2006 22:55:00 | Black.Giraffe

je to krásný moc se mi to líbí i když je to tak smutný

09.08.2006 11:48:00 | Janana

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí