To ti patří, Hvězdičko

To ti patří, Hvězdičko

Anotace: Venku je hnusně a mě napadají samé depresivní věci. Tahle mi přišla ještě celkem použitelná, tak se o ni s váma podělím.

Na hrob tvůj černý smrk jsem vsadil
Dumavě teskný. Bez nápisu,
Kdo líbal, miloval, kdo zradil

Dívka přistoupila k jednoduchému náhrobku, na čerstvém hrobě teprve rašila světlounce zelená tráva. Okolní hroby byly upravené, čas Dušiček zasypal hřbitov květinami, ať už ve vázách nebo suchými vazbami.
Jako anděl, blesklo mi hlavou. Zcela automatickými, dobře známými pohyby jsem čistil hrob rodičů od ročního nánosu mechu, lišejníků a podzimního listí. Už dávno jsem sem chodil jen z povinnosti, z nějakého sentimentálního přesvědčení, že rodiče by si to tak přáli. Rok co rok jsem se druhého listopadu uvolnil odpoledne z práce, sedl do auta a vyrazil sem, vzadu v kufru motyčku, konev, malé hrábě a na sedadle vedle sebe nechutně předražený věnec ze smrkových větví, šišek a ozdobných bodláků.
Sledoval jsem, jak dívka přináší vodu a upravuje ve váze květiny. Byla vážně nádherná, vysoká a křehká, na tohle místo se rozhodně nehodila. Až odejde, mohl bych se podívat, koho pochovala. Matku? Otce? Manžela nebo milence? Ohlédla se mým směrem a já se rychle věnoval své práci.
Nevím, kdy nebo odkud se tam vzal ten chlápek, zpozoroval jsem ho až ve chvíli, kdy se začal s dívkou bavit. Chtěl jsem se zachovat slušně, ale jejich rozhovor byl tak hlasitý, že nešel přeslechnout.

„Copak, Hvězdičko, přišla ses přesvědčit, jestli je vážně tuhej? To si piš, že je.“
Dívka leknutím upustila květinu. „Radime, co tady děláš?“
„Co myslíš?“

Až teď jsem si všimnul, jak je ten chlap obrovský. Měřil přinejmenším dobré dva metry, široká ramena ještě zvýrazňovala zimní bunda. Na hlavě měl naraženou čepici a ve tváři takový ten výraz drsného zabijáka, jak je prezentujou americké filmy.

„Hele, Radime,“ začala dívka, ale hrubý hlas ji nenechal domluvit.
„Ty domýšlivá děvko, ty si vážně myslíš, že by tě tu Petr chtěl? Sbal si to svoje pometlo a zmiz!“ Přiskočil k hrobu, vytrhl z vázy květiny a mrštil s nimi k dívčiným nohám. „Nebo mi dojde trpělivost.“
„Radime, prosím,“ naléhala přiškrceně, „nech si to všechno vysvětlit. To jsem nebyla já, já vás nepráskla poldům, přísahám.“
„Na přísahy ti seru, Hvězdičko. Tvý kecy mi bráchu nevrátěj!“
„Ale já tam vážně nevolala. Milovala jsem Petra jako nikoho v celým svým životě. Nemohla bych ho zradit!“
„Jeho ne, ale mě jo,“ zasmál se ten chlap, Radim, „myslela sis, že dovnitř půjdu já. Vědělas dobře, jakej byl původní plán. Já měl vlítnout do banky, sebrat prachy, zatímco Petr by čekal v autě. Na poslední chvíli si chtěl zkusit hrát na hrdinu. A takhle dopad!“
Dívka stála jako přimražená na místě. „Nepráskla jsem vás,“ vzlykala.

Krčil jsem se za náhrobkem rodičů, noha se mi pod tíhou těla nořila do bláta pod listím. Hlavně nedát nijak najevo, že tam jsem, že všechno slyším.
Pak se všechno odehrálo rychle a zmateně.
V kapse saka mi zrovna v tu nejnevhodnější chvíli zazvonil mobil, melodie se rozlehla po lesním hřbitově, hromotluk zpozorněl, dívka využila ten zlomek vteřiny a pokusila se o útěk. Zakopla o vystupující kořen a upadla, vlhké listí a rozmočená půda pod ním obarvily její světlé džíny i béžový kabátek.

„Varoval jsem bráchu, že na tebe jednou dojede.“ Pomalu rozepínal bundu a něco hledal ve vnitřní kapse. „Ale Petr byl vždycky blbej, zvlášť co se holek týká.“ Vytáhl pistoli a namířil na vyděšenou dívku. „Dostaneš, co ti patří, Hvězdičko. Víš, jak se to říká: oko za oko.“
„Petra ale zastřelili policajti, pokud si nevzpomínáš,“ předstírala klid, ale chvějící se hlas ji prozrazoval. „Zabij mě, ale nic tím nespravíš. Bráchu ti to nevrátí.“
„To ne, ale zbavím svět jedný zrádný děvky.“

Vždycky jsem miloval americké filmy a jejich neohrožené hrdiny. Muže a ženy, kteří jsou schopní vydat v sázku svůj život, aby pomohli jiným. Jako malý kluk jsem si přál být jako oni.
Ale tváří v tvář skutečnému nebezpečí je snadné zapomenout i na to sebevíc šlechetné přání. Zůstal jsem ve své skrýši, vyděšený jako dítě, dokud muž neodešel. Teprve potom jsem zavolal policii. Ani jsem se neodvážil na mrtvou dívku pohlédnout, s jistotou, že ten obraz bych už nikdy nevymazal ze vzpomínek.
Autor Gina Rocca, 26.08.2006
Přečteno 578x
Tipy 2
Poslední tipující: Darwin, Dark Angelus
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Hezký, a zase pravdivý :) U nějakýho z komentářu jsem narazila na otázku jestli píšeš i veselý věci... Píšeš?

02.03.2007 09:28:00 | Cristinne

Taks mně dostala. Zezačátku jsem si říkal, že je to jen další trapný příběh o mrtvém milovaném a holce, která brečí na jeho hrobě... Supr konec, ale celkově je to málo rozebrané. Hlavní postava, vypravěč, je tam trochu zbytečný. Chtěl jsem se o něm dozvědět více, proč to udělal...

21.10.2006 14:30:00 | Tömätäri

Zápletka jak z amerického filmu, (to není urážka!), americký zloduch i křehká kráska... Jen ten hlavní hrdina pořád schází. A to je na tom to realistické. Protože na světě je víc lidí, kteří se schovají za náhrobkem. Jestli je to dobré nebo špatné, nevím, ale je to tak. Poslední odstavec považuju za nejlepší z celé Tvé povídky. Jsem ráda, že mám tu čest si přečíst Tvoje díla. Jsi vážně slečna...Talentovaná.

20.10.2006 20:27:00 | Sokolička

Nevím, co říct... Snad jen, že se mi derou do očí slzy, mám husí kůži a zase ten špatný pocit... Pěkně zpracovaná povídka ;)

27.08.2006 12:52:00 | Mademoiselle Drea

Blíží se půlnoc, mám za sebou dvacet zpracovaných povídek, řekl jsem si, že u této Tvé skončím. A když jsem ji dočetl, zpěvačka v rádiu zrovna zanotovala "...lidé jsou na sebe zlí..." Velice dobře jsi vyjádřila bezmoc člověka, neschopnost postavit se zlu, které nemá rozumnou hranici. Takže odcházím spát zamyšlený, ale nelituji toho.

26.08.2006 23:54:00 | Pavel D. F.

No mohla jsi to ještě trochu přibarvit, ale i tak je to skvělý!

26.08.2006 22:23:00 | Mors

Běhá mi mráz po zádech a srdíčko mi div nevyskočí z hrudi. Pokud jednou vydáš knihu a já doufám, že to uděláš, tak si jí bez rozmyslu koupím a bylo by mi ctí mít tam věnování od tebe...

26.08.2006 19:19:00 | Naty

Ach jo, zase jsi mě docela dostala. Přišlo mi nevhodné, ohodnotit to menším hodnocením...nevím co k tomu dodat, píšeš prostě moc dobře...

26.08.2006 17:26:00 | Walome

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí