Krásný blázen

Krásný blázen

Anotace: Věnováno Steve Irwinovi

Ten chlap je fakt blázen.
Kolik lidí na celém světě si asi tohle říkalo, když Tě viděli šermovat nadšeně rukama půl metru před taipanem? Když ses s plnou vervou vrhal na třímetrového krokodýla, abys mu na záda připevnil vysílačku, monitorující jeho pohyb? Když Tě slyšeli uchváceně a s vykulenýma očima vyprávět, jak je smrtící kobra černá nádherná, zatímco ona se Ti omotávala kolem ruky?

Ten chlap je showman, Made in Hollywood. Jde mu jen o prachy.
Kolik lidí si asi tohle říkalo, když jsi přijel se svou ženou Terri do Los Angeles propagovat svůj nový film Lovec krokodýlů? Když jste přebíhali z jedné talk show do druhé a vysvětlovali, že zvířata nejsou bestie a monstra, ale pouze a jen zvířata, která nemůžeme měnit k obrazu svému, ale můžeme se jim naučit rozumět a chránit je?

Ten chlap hraje vykalkulovaně na city.
Kolik lidí asi tohle řeklo, když jsi před časem přišel při autonehodě o mámu a na premiéře filmu jsi nebyl ani schopen říct, že tenhle je pro ni.

Koledoval si o to. Čím kdo zachází, tím také schází.
Kolik lidí si asi tohle řeklo, když před dvěmi týdny internet vychrlil tu senzační zprávu, že Ty, slavný Steve Irwin, lovec krokodýlů, jsi přišel o život při natáčení dokumentárního filmu? Při potápění Ti srdce probodl svým jedovatým trnem rejnok. Takhle snad nikdy nikdo o život nepřišel a věřím, že ten rejnok je dodneška vedle z toho, jaký úlovek se mu povedl.

Tolik lidí denně umírá. Tolik lidí znám z televize a zpráva o jejich smrti se mě nijak zvlášť nedotkne. Řeknu si „selaví“ a život jde dál. Proč tahle byla pro mě jako rána elektrickým proudem? Neznala jsem Tě, nikdy jsem se s Tebou nesetkala. Proč mě Tvoje smrt bolí?

Snad pro ten obdiv a lásku, která zářila z očí Tvé ženy, když se na Tebe dívala. Snad pro ta slova Tvé dcerky: „Tatínek je můj hrdina.“ Snad pro Tvůj krásný smích, když jsi učil osiřelého orangutánka lézt na strom a on Tě odshora až dolů počural. Snad pro ty slzy, za které ses nestyděl, když Ti umřela Tvá nejstarší krokodýlí samice, kterou jsi znal roky. Snad pro ty city k lidem i zvířatům, které jsi nikdy neskrýval. Snad pro to srdce, které jsi nosil na dlani. Snad pro Tvou nezdolnou energii a oči plné nadšení a života.

Při pohledu na Tebe a Tvou ženu jsem vnímala lásku, která z Vás na mě proudila i přes televizní obrazovku. Byli jste tak šťastní, že máte jeden druhého, že jste se našli, že jste spolu. I já byla šťastná, že ve světě násilí a ostrých loktů existují tak nádherní lidé. Byli jste mi blízcí jako málokdo.

Teď jsem viděla tvář Tvé ženy znovu. Ten žal, ten nezměrný, tichý, hluboký žal ženy, které odešel ten jediný muž na světě. Pláču s ní.

Proč? Proč to všechno? Šťastní lidé by neměli umírat. Byl jsi mladý, žil jsi naplno, měl jsi tolik plánů, byl jsi tak užitečný, byl jsi tak milován… Tak proč?

Asi proto, že jsi měl svou míru plnou. Za svůj krátký život jsi prožil a vykonal daleko více, než většina mnohem starších. Tolik, pokud bychom v tom měli hledat nějaký smysl. Ale nejspíš, se ten rejnok prostě jenom lekl. Hloupá náhoda. U kobry by se ti to nestalo. Tam jsi znal vysokou míru nebezpečí a dával sis pozor. Ve skutečnosti znovu vidím, jak máme vlastní osud málo ve svých rukou. Jak nikdy nevíme, co se může stát, i když se snažíme mít všechno pod kontrolou a svůj život si řídit.

Svět přišel o krásného blázna. Žena přišla o muže. Děti přišly o tátu. Otec přišel o syna. A zvířata o člověka, který je miloval, respektoval a bil se za jejich právo, žít na téhle zemi svůj život. O někoho, kdo se nikdy nesnažil udělat z nich zotročené mazlíčky. Kdo je miloval pro jejich divokou podstatu a takové, jaké jsou. I mně bude Tvé nadšení, energie, smích, laskavost, opravdovost a láska k životu scházet.

Více mužů, jako jsi byl Ty, je tomuhle světu třeba. Více mužů, vedle kterých se ženy necítí ohrožené a děti nemilované. Více mužů chránících, usměvavých, tvořících a milujících, místo těch mocichtivých a vždy připravených k boji. Svět by byl hned lepší místo.

Říká se, že škoda je dobrého člověka, když zemře.
Je Tě škoda, člověče. Je Tě sakramentská škoda, Ty krásný blázne.
Čest tvé památce a upřímnou soustrast tvým blízkým.
Autor Aglája, 25.09.2006
Přečteno 594x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Steve Irwine, byl jsi opravdu jiný než ostatní. Nechtěl jsi, aby zvířata otročila lidem a proto jsi žil mezi nimi. Ba co víc, naučil jsi se je znát, rozumět jim, stal jsi se jedním z nich. A stejně jako ony umírají pod drápy dravců, stejně tak jsi umřel i ty. Snad ti to stálo zato...

22.03.2007 14:19:00 | Daniel S.

Je skvělý,že o něm někdo napsal něco podobného,je to člověk,který si to zasloužil,byla to skvělá osoba a jeho nadšení pro život,přírodu bylo...slovy nevyjádřitelné..

28.12.2006 15:53:00 | Sanča

Díky, Jirko.

26.10.2006 15:45:00 | Aglája

není co dodat, jen bych opakoval již napsané. Jen snad, že ses mi nějak vryla do srdéčka ,Vlaďko...

24.10.2006 20:20:00 | gest

Díky Chocholoušku. Vždycky se najde dost lidí typu "Já jsem to říkal". Jsou tak šťastní, že se to nestalo jim. A tohohle člověka je škoda jak málokoho.

02.10.2006 09:33:00 | Aglája

Připomíná mi to "diskuse", které se objevily po zprávě o jeho úmrtí. Sakra, někteří lidé jsou fakt idioti. Já sice patřím mezi 1%těch, kteří TV nevlastní, ale dle těch příspěvků jsem si sna%d udělal obrázek o tom, kdo S.I. byl. Opravdu nechápu myšlení vola(ů), který dokáže napsat: "má co chtěl, tahat lva za ocas se nevyplácí"
Škoda, že ti nemůžu dát víc než jen pouhých 100%. Fakt skvěle napsáno-prostě Aglája se nezapře.

29.09.2006 22:02:00 | Chocholoušek

Skvělé. Cítím to asi přesně tak. Zpráva o jeho smrti se mě taky hodně dotkla, vždy jsem s mladšími sourozenci dychtivě seděla před ranním nedělním programem televize a očekávala ten zábavný, poučný a nepřekonatelný pořad se Stevem. Taky to na mě tak působilo. Byl to úžasný člověk a já jen nechápavě kroutím hlavou nad tím proč si jen Bůh k sobě bere ty lidi, kterých je tu nejvíc potřeba, a kterých je tak málo, že by se dali spočítat na prstech rukou...

25.09.2006 20:54:00 | Eylonwai

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí