reportáž

reportáž

Anotace: Reportáž o studiu, podvodech při zkouškách, a zrušení fakulty na VTA-AZ v.r.1956,

 

Reportáž o studiu, podvodech při zkouškách, a zrušení fakulty na VTA-AZ v.r.1956,
 životní příběh

 V dnešní době se hodně hovoří o plzeňské právnické fakultě, o jejím zrušení a o starostech studentů.V letech 1954 až 1959 jsem studoval na chemické fakultě Vojenské technické akademie Antonína Zápotockého.Byly tam prováděny kolektivní podvody a nakonec fakulta zrušena.Přečtěte si, co všechno zelené mozky udělaly, aby udržely dobrou pověst akademie.
Není to návod pro Plzeň. Všechny události a jmé na nejsou  vymyšlená !

 Nástup na vojnu
 Ten telegram byl zcela nečítelný! Prohlížel jsem ho, a netušil jsem, jak silně ovlivní můj osud.Byl doručen na ubytovnu v Brně, kde jsme přenocovali.
 Skončili jsme chemickou půmyslovku s maturitou a byli jsme na týdenní exkurzi po závodech. Komplikace byly hned z počátku. Zájezd byl už naplánován, a v den odjezdu byla vyhlášena měnová reforma,(1954), navzdory ujištění vlády, že nebude. Byli jsme bez peněz.Po poradě jsme zjistili, že zaplacení zájezdu před reformou platí, tak jsme jeli.
 Domyslil jsem si, že v telegramu se bude jednat o odvod do vojenské služby a jel jsem se podívat na Technickou knihovnu, kde byla vojenská správa. Všechny věci jsem nechal v autobuse. Na vrátnici jsem se dozvěděl, že probíhají zkoušky na Vojenskou technickou akademii. Teď jsem si vzpoměl, že před rokem byli na průmyslovce dva důstojnéci a dělali nábor. Hlásili se skoro všichni, tak jsem se přihlásil také. Nevěřil jsem, že mě vyberou a klidně jsem na to zapoměl.
 A co ted? Měl jsem prázdné ruce a vojna mě nemine. Tak bude recese!! V papírnictví jsem za poslední mince (ty ještě platily) koupil obyčejnou grafitovou tužku a prošel bránou, 15 minut po osmé. Pozdě - a na 5.let.

 Zkoušky
 Zkoušky byly písemné v chemické posluchárně. Užasle jsem se rozhlížel.Posluchárna byla plná, všichni měli na lavicích rozloženy knihy, pod lavicích batohy plné knih, a pilně opisovali! Vpředu důstojník, četl si a ničeho si nevšímal! Už to mi to mělo něco napovědět. Okusoval jsem tužku a prohlížel úkoly na tabuli, z fysiky, vyšší matematiky, deskriptivy a chemie. Měly několik řešení.To by šlo, ale jak? No přece: pokračovat v recesi!
 Požádal jsem důstojníka o papír. Donesl nařezanou makulaturu.Na ní jsem udělal všechny písemné zkoušky, obyčejnou tužkou, všechny náčrtky z fysiky, deskriptivy od ruky.
Věcně byly správné a profesoři je uznali. Ústní zkoušky byly náročné, u civilních profesorů, kteří nám pak přednášeli. Byli to profesoři Brněnské techniky, kterou obsadili zelené mozky. Hodně měli otázek a podrobností, pěkně nás probrali. Z každé etapy přijali jen několik.Oblékli nás do uniforem a všude se šlo v útvaru a na rozkaz. Neměl jsem proto starost se stravováním a ubytováním. Týden byly další písemné a ústní zkoušky, týden zdravotní a sportovní. Pak mi oznámili,že jsem přijat a předložili mi smlouvu s Vojenskou správou - na třicet let vojenské služby. Když jsem k podpisu vytáhl obyčejnou tužku, půjčili mi pero a důstojník poznamenal: To je hrozné, jaký materiál nám posílají. Nakonec zjistili, že nejsem odveden, a musel jsem ještě k odvodu na Vojenskou správu do Ostravy

 Nástup
 Budičéééééééééék, Budičééééééééééééék ! Tak začal přijímač. Vzorně složit dvě deky a prostěradlo jako spací pytel. Do „koupelny“ - jen řada kohoutků nad plechovým korytem.Voda jen studená! Pět let jsme jinou neměli.Holení žiletkou ve studené vodě.Neustálé stěhování, bydlení v dřevěných ubytovnách po němcích . V zimě zamrzla voda ve sklenici na stolku. Přkrývky jen dvě deky a prostěradlo. A buzerace.. Pozor, aby zubní kartáček byl vyrovnán s pastou a hřebenem!
 Nááááááástup!  Padáááám , Padááááááám. V  útvaru do jídelny, v  útvaru na přednášky. Do čtverečků v plánu rozepsat každou minuta dne. Na WC? - napsat čas odchodu a příchodu na tabuli...(pokud čas na WC byl)
 První ročník. Přednášky strohé, žádná „nalejvárna“ Přednášeli civilní profesoři. Oproti civilní škole byla  navíc asi třetina vojenské tématiky, přednášli důstojníci. Zásadní rozdíl byl ve zkouškách a jejich náročnosti. Žádné memorování našprtané látky. Zadávaly se úkoly k řešení. Výsledek musel být bez chyby. A vojensý výcvik jako v presenčce. Jak bylo náročné hodnocení? Posuďte:
 Jednou jsem málem neudělal zkoušku z matematiky u prof. Picbauerové. Po vylosování otázek měl každý 20 minut na přípravu a mohl si na papír něco připravit a na tabuli opisovat z papíru. A jedno písmeno jsem spletl.Výsledek: zkouška:nevyhovující Marně jsem ukazoval že jde o omyl, přípravu mám správně. Tak jsem profesorce řekl: Galileo se také spletl,a výsledek měl správně jako já: Celý svět ho uznává a vy mi neuznáte ani zkoušku? Neuznala, ale dovolila mi vytáhnout nové otázky a udělat novou zkoušku, bez přípravy.
 Způsob řešení jsme si mohli zvolit sami Na příklad:Tečna k hyperbole a.b=1 vytíná s   asymptotami x,y trojúhelník, a úkolem bylo matematicky dokázat, že je konstantní pro   všechny body hyperboly. Vyšší matematikou na 2 stránky. Udělal jsem to jinak, na 4   krátké řádky, a uznala to.Lehké, zkuste sami.

 Hodně posluchačům jsem pomáhal ve studiu. Dostal jsem za to i nějaké pochvaly v rozkaze.Nejobávanější byl profesor Potoček z fysiky.Nestačilo se našprtat vše nazpaměť. Vysvětloval jsem, že profesor nechce nic zpaměti, stačí fysice rozumět, a vše se dá odvodit  U profesora Potočka jsem dělal všechny zkoušky  s poděkováním profesora a podáním ruky. (Jako jediný). Pododně to bylo v jiných předmětech, matematice chemii deskriptivě, chemickém inženýrství (nazývané „čínština“ doc Vermouzka, protože skoro nikdo tomu nerozuměl.) Neměl jsem problémy. Volna ve zkouškovém období kdy všichni šprtali, jsem často využil k návštěvě kina, nebo vycházce s dívkou. Nabyl jsem jistotu, že si vždy poradím. Problémy jsem měl se zápočty z tělesné přípravy na nářadí.Musel jsem vše nadřít. Dost mě podceňovali, do té doby, než jsem předvedl 500 dřepů, za 11,5 minuty, 3krát po sobě a skákal pak přes židli. To zase nedovedl nikdo.

 Problémy
 Nejvíce mi vadil nedostatek hygieny. Při cvičeních v terénu jsem se ušpinil a zapotil. Po hodině skákání do tanku a ven, v celogumovém oděvu, v celohlavové masce hladina potu dosahovala v gumovém oděvu ke kolenům.Na sluncem rozpáleném tanku nešlo udržet ruku ani v gumové rukavici. Nebyla sprcha,.ani možnost si něco přeprat. Sušení - na sobě.
 Sprchu, koupelnu a teplou vodu jsem na akademii neviděl 5 let! Jediná koupelna byla jen pro práce s jedy (sarin, soman, tabun a j,ani bych tam nešel).Dostat se do městských lázní bylo problematické. Jakékoli stížnosti byly vojenskými řády zakázány, vše se zdůvodnilo vycvikem na mimořádné situace.

 PODVODY
 Ve druhém ročníku doško ke dvěma změnám.Vojenská zpráva porušila smlouvu a při zkouškách koncem ročníku došlo ke kolektovním podvodům  Porušení smlouvy využila část k odchodu z akademie bez finanční náhrady studia. Podvody organizoval výbor Socialistického svazu mládeže.
 Způsob provedení podvodů byl převzat od předchozích ročníků. Po obdržení otázek měl posluchač dvacet minut na přípravu ve zkušební místnosti, mohl si napsat poznámky, Dle rozkazu se nesmělo se v místnosti  připravovat více než dva posluchači. První chyba: do zkušební místnosti přišlo mnohem více posluchačů a ihned si vylosovali otázky Doba přípravy posluchače se neúměrně prodloužila. Tolerováno vedením. Druhá etapa: Posluchač který ukončil zkoušku si vzal své poznámky a také vylosované otázky čekajících, které vynesl ze zkušební místnosti. Třetí etapa: Výbor Socialistického svazo mládeže vytvořil „štáb“, který ihned zpracoval otázky do poznámek a další posluchač, který šel ke zkoušce, je donesl zpět do zkušební místnosti.Tam se rozdělili.

 Takto provedené zkoušky byly neplatné neopravňovali postup do  dalšího ročníku Byly ze stěžejních poředmětů a neplatný je i diplom Na normální vysoké škole by to znamenalo vyloučení ze studia
 Podvody jsem odmítl a žádným způsobem jsem se nezůčastnil ! Vážil jsem si profesorů, nemohl jsem je podvádět a zkoušky jsem udělal úspěšně bez podvodů.
 Z hovorů před zkouškami jsem měl pocit, že většina není schopna udělat zkoušky u profesora Frejky, nebo u doc.Vermouzka bez podvodů  Vzpoměl jsem si, že podváděli již u přijímacích zkoušek, aby byli přijati, a musí pokračovat a lhát i teď. Jak to skončí? Nikdo nepovažoval podvody za něco závadného, přece je převzali z předchozího ročníku. 

 Jak dále
 O takovou vysokou školu jsem nestál. Požádal jsem o propuštění do zálohy. Studovat jsem chtěl při zaměstnání.
 O pázdninách navštívil mé rodiče velitel oboru kapitán Černohorský (Ostrava, Pellicova 2c)
Chtěl vědět proč chci odejít Dlouho mě společně přemlouvali, abych na akademii pokračoval Byl jsem vybrán mezi 7 nejlepších ke studiu náročné specializace: chemie radioaktivních látek.Kapitán mi i rodičům slíbil že sjedná nápravu podvodů, podvody se nebudou opakovat, a nebude o mě a o nich mluvit  Tak jsem pokračoval.Bylo to nejhorší rozhodnutí v životě

 Ve třetím ročníku, hned zpočátku kpt.Černohorský oznámil všem, že velení akademie ví o podvodech. Chemické fakulta byla zrušena (údajně snižování armády), prvé dva ročníky převedeny do základní služby s nabídku jiných škol pro podůstojníky, (tedy ani noha do civilu), Náš třetí a další ročníky  byly ponechány. Všichni, kteří perfektně zorganizovali a provedli podvody byli povýšeni. Náprava podvodů: žádná.
Poznámka:Když kpt Černohorský v kolektivu promluvil o podvodech, porušil slib daný mi a mým rodičům při návštěvě  v Ostravě.Měl jsem takovou zlost, že jsm mu přede všemi praštil brigadýrkou pod nohy.Nevyhodili mě, a sám jsem už nemohl odejít. Musel bych zaplatit náhrady studia a peníze jsm neměl.Dal mi 2 dny basy a omlouval se, že to jinak nejde, v soukromí by to prominul.

 Předvolání
 Byl jsem předvolán k náčelníku fakulty k projednání stížností. První byla na to,že studuji jen to co mě baví, a nad předepsaný rozsah! (Děkanovi v uniformě asi sezelenal mozek!) To nebylo možné, neměl jsem na akademii přístup do knihovny a k časopisům, tuto nužnost jsem měl naposled na průmyslovce.Více jsem studoval ostatmí předměty, abych dosáhl aspoň dobré  výsledky.Druhá stížnost byla pofesorky ruštiny (bylo to malé vyžle, celou hodinu stála na jedné kachličce, přednášela Puškina, Gogola a jiné literáty. Při tom se nepohnula, a o přestávce si šla stěžovat , že ji všichni chtějí svléknout pohledem do naha). Řekl jsem ji, že více potřebujeme překlady z ruštiny.To byl přestupek. Nechtěla mě ani pustit ke zkoušce.
 Náčelník nakonec rozhodl, že mohu studovat dále, ale nepovolí mi do konce studia ani jednu opravnou zkoušku. Při první neúspěšné zkoušce končím se studiem. Jeho rozhodnutí jsem přijal Nová ruštinářka rozdala ruské odborné časopisy k překladu. Odbornou tematiku jsem znal, a články jsem napsal volně v češtině Byly hodnoceny jako
nejlepší. Pokus o vyhazov nevyšel.Po celé studium jsem nemusel opakovat žádnou zkoušku
 Kpt Černohorský se oznámením podvodů nevyhnul zodpovědnosti za ně jako velitel odboru.Brzy byl vystřídán.
 Všichni pochopili, že se s podvody nebude nic dělat, a velení fakulty se zaměřilo na mě.
Poznámka: Když bylo zřejmé, že se nebude nic s podvody dělat, dospěli všichni k tomu, že za zrušení fakulty jsem vinen já, tím, že podvody jsem s ostatními nedělal a zavinil konflikt. tedy: ne ti, kteří podvody dělali. Převzali pouze to co už bylo zavedeno.

 Šikana
 Rozpoutali neuvěřitelnou šikanu a podrazy. Byl v nich systém.Nejaktivnějšší byli: Chudoba, Marčík,Srnka, David.Hledali se sebemenší závady.Po fakultě šířili fantastické pomluvy.Mezi čtyřma očima je vždy odvolali, ostatním to neřekli.počase je opakovali a dovolávali se svědectví  ostatních  Tak záměrně chtěli tvořit špatnou pověst. Pomluvy neměly  nikdy reálný podklad.Velení je podpořílo řadou diskriminačních opatření, především odebrá ním materiálního zabezpečení a podstatně nižším služným než měli ostatní. Mezi ostatními jsem žil v bídě, neměl jsem na boty ponožky prádlo čistírnu.Ostatní Měl jsem chudobné rodičě přesto mi poslali 200 kč. Musel jsem je vrétit, prý dělám akademii ostudu-Nedá se vše vypsat, snad v knize.
 Bylo velmi těžké žít v tomto uzavřeném kolektivu 24 hodin denně, po 3 roky a studovat. Cílem šikany a pomluv bylo znemožnit mi studium, dosáhnout neúspěšné zkoušky a vyloučení z akademie. Snad i obnovení fakulty. Civilní profesoři byli senzační, ani v nejmením se toho nezůčastnili, Rozhodující byly u nich znalosti a výsledky.

  Tři roky studia za šikany
 Výsledky studia jsem udržel. Splnil jsem všechny zkoušky a zápočty bez opakování, i všechny úkoly vojenské a tělesné přípravy. Situace se zhoršia při práci na diplomovém projektu. Práce byla trvale narušována záměrným stěhováním, vždy se dost rozbilo.“Ztratil“ jsem drtič rudy, váha 70 kg, a musel jsem ho zaplatit. Ještě jsem v práci pokračoval.
 Do laboratoře vtrhl člen fak. výboru KSČ major Psota , řval po mě jak to že dělám na projektu, mám okamžitě přestat a vše mi přeházel. Major Psota.byl lektor organické chemie, kde byly největší podvody a od vedoulího projektu majora Křivánka neměl povolený přístup! V práci na projektu nebylo možné pokračovat.

 Jednání s velením
 Obrátil jsem se na výbor KSČ akademie (nejvyšší politický orgán) Nedopustil jsem se žádného trestného činu ani přestupku, plním úkoly. Závěr jednání: byla mi vyslovena plná politická důvěra. A byl klid, mohl jsem dokončit práci na diplomu. Státní zkoušku z Marxismu-leninismu jsem už musel odložit o 3 měsíce.
                            
 Tvrdá  opatření. Fakultní výbor KSČ nerespektoval závěr výboru KSČ akademie
Závěr se nelíbil velení fakulty. Major Psota svolal schůzi všech, kteří dělali podvody (i   velitelsvý odbor), aby sepsali všechny nesmysly a dal  hlasovat dvakrát: kdo je pro a kdo je pro abych dokončit akademii.V prostředí před obhajobami ( a strachu padesátých) let, nezvedla se ani ruka, ani pro, ani proti.  Byl jsem fysicky napadán ( Chuboba, Srnka), házeli po mě i židli.(Marčík)
 To, co uvedli byl další podvod ! Chtěli asi vytvořit scénu, že jsem neschopný  student, kterého chtějí vyloučit, a vydírá je hrozbou prozrazení podvodu. A podvody? Jen nějaké papírky.
 Byl rok 1959, léta totality politických vražd a bezpráví.Stačila pomluva,a člověk byl ve vězení.Tak byli zlikvidován jeden profesor.Pomluvy a útoky byly zatím na osobní úrovni a pro zelené mozky byl konflikt nereálný Pořád jsem měl hodně přednotí, pořád jsem nebyl dostatečně „zpracován“To se mohlo změnit podstrčeným letákem.Všichni kolektivně lhali,že neplatím svazácké příspěvky (1 Kčs),nechodím na chůze (blbost, vše bylo kolektivně na rozkaz) Tím chtěli dosáhnout služebi řízení a vyloučení. Nepodařilo se jim to ,škoda, byl bych na to dnes hrdý.
 Dokončil a odevzdal jsem diplomovou práci, požádal jsem o odložení státní zkoušky z ML a požádal o okamžité propuštění do zálohy Nebyl jsen členem KSČ,nezajímal jsem se o politiku.Ke státnici z Marxismu Lennismu žádali zapojení do aktivní politické práce a posudek z pracoviště

 Zfalšování posudků
 Před přijetím na akademii jsem byl důkladně prověřen . Velení si vyžádalo posudky z pracoviště, průmyslovky místě bydliště KSĆ a SSM,celkem z šesti let života Kdyby byly závadné, nebyl bych přijat.Po r 1989 jsem zjistil, že velení akademie také zfalšovalo moje kádrové materiály, odstranili včechno a dopnili asi nějakým posudkem z pomluv. Byl to další podvod.
Pomluvy považuji za přestupky proti zákonům republiky, fysická napadení za trestné činy

 Dle pokynů výbou KSČ akademie jsem požádal po 3 měsících o státnici.Žádost náčelník akademie zamítl, poslal závodu posudek, tajný, Zase mě podvedli!
Dle dohody s výborem KSČ akademie měli mi dát  pokoj a nechat pracovat.Názor všech v závodě byl, že mě akademie nikdy nedovolí dokončit studium Jaké nedostatky v posudku byly uvedeny mi neřekli.Když jsem se ptal na klady, prý moje schopnosti jsou vyšší. Za dané situace to bylo spíše varování.

 Uznali podvody
 Společně se ZV KSČ jsem požádal velení akademie aby se dostavili do závodu k vysvětlení .Dostavili se dva vysocí důstojníci, Pietropaolo, druhého jsem neznal.Při konfrontaci přiznali podvody a nevěrohodnost „posudku“
 Napsal jsem novou žádost o státnici.Žádost doporučily všechny společenské organizace DV ROH, DV KSČ, ZVROH, ZVKSČ a ředitel závodu.Dostal jsem posudek,že bych mohl kandidovat na presidenta.Náčelník povolil Nikdo nevěřil že mě nechají státnici udělat.
O tu akademii jsem nijak  zvlášť nestál, spíše jsem se už předváděl, že to dokáži. Podmínka úspěchu byla,. že budu znát trojnásobek než zelené mozky a takticky využiji chyb  v marximu.Při tak důkladnem studiu mi neušly. Zkouška neměla konec.Po 3 hodinách byla zkouška úspěšně ukončena, (chtěl jsem vysvětlení rozporu v ML, třeba i u nadřízených, státnice přece opravňovala  vyučovat marxismus !)

 Diplom
 A ukázala se znovu tupost a blbost zelených mozků Dostal jsem diplom strojního inženýra ačkoli jsen studoval na chemické fakultě chemii radioaktivních látek Podepsán genetál Dočkal, jako na posudku.Dospěl jsem k názoru, že některé zelené mozky by se měly  podepisovat jen na toaletni papír. Tam by se daly jejich podpisy ještě použít. (diplom vyměnili za správný)

 A byl konec recese ? Kdepak !
 Kdykoli jsem požádadal o práci v jiném závodě abych se dostal k chemii přijeli tam za kádrovákem důstojníci z akademie.
Poznámka:V závodě mi umožnili dálkově studovat při zaměstnání defektoskopii na strojnické fakultě.(Výsledek:Druhý, nyní červený diplom, vše za jedna, nejlepší v republice) Uvádím to ke vzpomínce na Evu a svých 14 let.Tehdy jsme se zamilovali. Měli jsme jasný cíl: dělat léky. Eva - doktorka, a já - chemik Dlužil jsem to lidem za to, že mě v 7 letech přivedli znovu na svět po těžké nemoci a klinické smrti,
 Evu zabila ruská bomba a mě komunisté k chemii nepustili.A nebyl jsem sám,byli i mnohem lepší, na př . Wichterle.

 Rok 1989
Po roku 1989 byly  rehabilitace. Hledal jsem ten nepravdivý posudek z akademie. Nikde  nebyl.Ve Vítkovicích nebyl, ani na centrální evidenci ani na žádném  oddělení, ani v Hrušově, ani na OŘJ.Hledal jsem i na  všech odděleních, kde jsem jen ptal na práci. Na vojenské  správě mi předložili k nahlédnutí kádrové materiály. Byly  tam jen kladné hodnocení z pracoviště, školení jednotek,  práce ve štábu BU 31 a štábu města. Požádal jsem náčelníka  akademie, aby mi tento posudek, nebo jiná negativní hodnocení  zaslal jako podklad k rehabilitaci. Náčelník akademie mi poslal  dopis, ve kterém se za akademii omluvil, za všechna příkoří  a problémy které mi byly způsobeny, na akademii i civilu. Posudek  nenašel. Poslal jen útržek z evidennční knihy, ve kterém  bylo napsáno: propuštěn do zálohy pro politickou pasivitu.Projevil  zájem o případ do historie akademie. Omlouvám se ale tehdy  jsem nevyhověl. Při sběru hub na louce po mě někdo střelil. Dle zvuku nebyla to loveclá puška Sřela  proletěla 20 cm kolem hlavy. Ředitel  VŽKK a člen ÚVKSČ mi dříve asi zbytečně nedomloval Měl jsem  rodinu, ženu a  dceru.
Jestli někdo náčelníka akademie na tuto reportáž upozorní, snad ho bude ještě zajimat.
       M.J., absolvent VTAAZ

Autor ilaila, 18.06.2012
Přečteno 338x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Poznámka: Když jsem napsal tuto reportář,domníval jsem se,že patří dávné minulosti. Uplynulo jen 8 dní a televize oznámila jméno posluchače,který má být vyloučen v Plzni ze studia pro kritiku fakulty. Přeji mu, aby to nevzdal a dokončil studium. Když se to podařilo v hluboké totalitě 50tých let, podaří se to i nyní.

27.06.2012 21:23:58 | ilaila

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí