Lávka

Lávka

Anotace: Zadání synovo slohu znělo: Dvakrát měř a jednou řež. Na mou žádost psala kamarádka Lenka Mužíková. Jak se jí to povedlo?

V jedné věsnici, říkejme jí třeba Kočičí Lhota, žili kdysi tři bratři. Jmenovali se Miloš, Vašek a Pepan. Miloš a Vašek byli jedničkáři, ve škole se dobře učili. Pepan nebyl hloupý, ale svou inteligenci nedával lidem tolik znát. Někdo by možná řekl, že je líný. Miloš a Vašek vystudovali školy a stali se architekty. Pepan spokojeně obdělával své políčko. Dá se říct, že se měli všichni tři bratři dobře.

Jednoho dne starosta Kočičí Lhoty vydal vyhlášku, že se dobře odmění tomu, kdo postaví lávku přes říčku, která vesničkou protékala. Samozřejmě se přihlásili dva vážení občané vísky, Miloš a Vašek, vždyť na stavění lávek byli přece studovaní. Dostali od starosty materiál, řemeslníky a dali se do stavby. Miloš měřil, Vašek řezal, řemeslníci stavěli a lávka se nad říčkou pěkně vyjímala. Den před slavnostním odhalením však přišla velká voda a lávku strhla s sebou. Miloš a Vašek byli na sebe nazlobení a jeden vyčítal druhému, že Miloš špatně měřil a Vašek špatně řezal. Co to bylo platné, lávka byla pryč. Nakonec za vše mohl starosta, kterého bratři obvinili, že jim dal málo materiálu. Starosta se bránil, že materiálu bylo dost, protože i hodně zbylo.

A tak se nabídl Pepan, že prý lávku postaví. Starosta byl nedůvěřivý, nicméně dal Pepanovi šanci, aby lávku postavil. Ale už neměl tolik materiálu, ale Pepan, že mu to nevadí. Změřil všechna prkna, trámy, spočítal všechny skoby, hřeby i ty nejmenší hřebíčky. Zavřel se do svého domu a tři dny nevycházel. Za tři dny pak z domu vyšel, v ruce nesl spoustu papírů a znovu si vše změřil a přepočítal. Pak se dal do práce. Řezal, dlabal, vyřezával. Poté stloukal, bouchal a přibíjel. Na závěr svého úsilí za nemalého posměchu svých bratrů: "Pepane, Pepane, ať se ti nic nestane!" poprosil starostu, aby mu dal hezkých pár silných chasníků. S nimi pak své dílo dokončil a lávku přes říčku postavil.

Ale co čert nechtěl. Den před slavnostním odhalením lávky opět do vesničky vrthla velká voda. Náhoda? Ale ne. To se bratři Miloš a Vašek domluvili s hrázným od nedalekého rybníka, aby pustil trochu vody.

Lávka velkou vodu ustála, protože byla poctivě postavena. Pepan nebyl hloupý, možná byl trochu líný v učení, ale jeho selský rozum mu správně radil, aby dvakrát měřil a jednou řezal.
Autor Marťafon, 28.10.2012
Přečteno 395x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí