Karma

Karma

Anotace: Povídka o tom, co je to karma a co znamená v životě našich dětí.

Karma
Krátké zamyšlení nad tím, co v buddhistickém směru znamená slovo karma. Krátké zamyšlení nad tím, co slovo karma znamená očima mých dětí. Krátké zamyšlení nad tím, že přesto, že ten svět je opravdu občas hrozný, přesto je to báječné místo pro život.
Karma (sanskrt) nebo kamma (pálí) v buddhismu označuje etický přírodní zákon příčiny a následku, čin vykonaný se záměrem nebo vědomým motivem a odpovídající následek tohoto činu, postihující zpětně aktéra samotného. Zjednodušeně řečeno podle této doktríny egoistické jednání způsobuje utrpení, zatímco nesobecké jednání přináší štěstí.
Tolik výňatek z Wikipedie. Pamatuji si, že tak mojí starší dcerce takto jednu dobu přezdívali ve škole. No, já nevím, za nás se třeba říkalo šprtka, ale holt je už jiná doba a každá doba si žádá své pojmenování.
Ale jak jsme se dostali ke slovu karma v naší rodince? Za to může Týna, moje dcera, jednou jsem omylem zapomněla klíče v zámku dveří a tak po tátovi žádala, aby mi za to náležitě vynadal. Že bychom snad měli nějaké nedostatky v naší výchově? Aha – tenkrát jsem ještě nebyla absolventkou kurzu Respektovat a být respektován a tak jsem neznala spoustu chytrých rad, jak se jednoduše těmto konfliktům vyhnout. I zabolelo mě mé matčino trpící srdce i zeptala jsem se své dcerky, proč je tak zlá na tu svojí hodnou maminku. Milá dcerka mi na to odpověděla : „To je tvoje karma“.
I jala jsem se přemýšlet, kde mohla přijít k tomuto slovu. Kde jsem to jenom slyšela? Jednou jsem se zaposlouchala do dětského pořadu na Disney Channel a svitlo mi. Tam tu karmu totiž probírají pořád. To tam letěl nějaký pták a děti pištěly, že na ně letí karma. Já jim říkám „pišťáci“, protože hrozně pištěj a pořád ječej – v tomhle pořadu zrovna o konci světa.
Když jsem se jí pak ptala, co to pro ní znamená slovo karma, tak mi odpověděla : „Když udělám něco zlýho, tak se mi to vrátí – teda podle mě – vždycky….“
Kryštůfkova interpretace tohoto slova zní asi takto: „Když někoho bouchnu, tak mi to vrátí“.
Měla jsem z toho plnou hlavu tohoto slova, a protože u nás zrovna byla návštěva, tak jsem se i jich zeptala na jejich názor. Tatínek si nemyslel nic, protože neznal smysl tohoto slova, ale hned začal mluvit o tom, jak nevěří v Boha, což mi unikla logická souvislost. Jeho syn, který do té doby mlčel – poslouchající až do té doby hlášky o tom, jak jsou dneska děti hrozný (to je taky hrozný, co všechno musí taky vyslechnout) - najednou ožil. Dokonce začal i mluvit a dal mi tip na jeden seriál, který rád sleduje a který se mu líbí. Jmenuji se Earl a je to americký sitkom a jeden z nejzábavnějších seriálů posledních let, dokonce vtipnější než Přátelé. Earl byl normální zlodějíček bez práce až do doby než objeví karmu a začne žít podle ní:
„Děláš dobré věci a dobré věci se ti stanou".
Když se chtěl rozpovídat o tom, co si o ní myslí, jeho tatínek ho zarazil s lamentováním, jak je ten svět hrozný.
A já, i přesto, že ten svět je opravdu někdy hrozný, tak si myslím, že je i zároveň báječné místo pro život.
Autor Evionka, 13.07.2013
Přečteno 281x
Tipy 1
Poslední tipující: ewon
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí