Umění léčit je dar

Umění léčit je dar

Anotace: Stalo se před šedesáti lety, ze sbírky »Psáno v khaki a maskáčích«

*

Jak již asi víte, ale možná ani nevíte - byl jsem na vojně hlavně kuchařem. Od třetího až do dvacátého měsíce služby. Před tím jsem byl pancéřovník - průzkumník, jako civilním povoláním skutečný chemik jsem byl členem chemického družstva, jako rychle a snadno se učící jsem byl ještě radistou, jako malíř i kreslířem map: to jsem stihnul za pouhých deset týdnů vojny s cílem, abych si zajistil nějakou tu ulejvku.

 

Vždy jsem raději pracoval, než šlapal pořadová, stokrát po sobě rozebíral a skládal samopal, lehký kulomet a pistoli. Výsledek se velmi lišil od mých představ: zatímco kluci po zabíračce odešli na ubikaci a dokonce později i na vycházku, já vkresloval do map linie fronty, značky tanků, dělostřeleckých opěrných bodů, pozorovatelen a stanovišť odstřelovačů. Prostě namísto, abych já vyoral s vojnou vyoral jsem sám se sebou. 

Po vánocích jsem byl odvelen do kuchařského kurzu. Až druhoročáci odejdou do civilu bude třeba nové krve...

 

Po kuchařském kurzu jsem veliteli slíbil, že podepíši smlouvu vojáka z povolání - dízláka. Myslel jsem tím ovšem ihned, to je v pátém měsíci vojny. Dostal jsem se - zřejmě díky tomu slibu - tehdy dost rychle do kuchyně. Kuchař jsem byl spíš špatný (ze začátku), nanejvýš tak asi průměrný (po půlroce práce a později) a jediné, proč mne v kuchyni  drželi, byla ochota pracovat. Nebylo tedy velkou ztrátou pro vojsko, pro kamarády, když jsem byl z kuchyně exkomunikován po odmítnutí podpisu na smlouvu, kterou jsem slíbil podepsat před skoro šestnácti měsíci…

 

 Podepsal bych tehdy, řekl jsem v kuchyni svému stopadesátokilovému veliteli, řečenému Golem, který mne za ten úhybný manévr ohodnotil jako podrazáka. Teď, před koncem vojny mne už k tomu nic nemotivuje.


Takže vy jste se na mne vyprdnul, pravil Golem svým vysoko neseným jakoby eunuchoidním hlasem. Vyfouknul špačka cigarety ze špičky někam mezi kotle a velké elektrické pánve (však ona to směna uklidí!) a doložil: takže já se zase vyprdnu na vás. Zítra se hlaste u roty!

 

Nakonec to nešlo tak rychle, ale za deset dní jsem otevřel dveře v kanceláři velitele mé rodné roty (rozuměj roty obrněných transportérů, odkud jsem odešel ke kuchyni, do kuchyně): soudruhu kapitáne, tak jsem tady!  Kapitán Hora, pro svou jen stodvaašedesáticentimetrovouou postavu přezdívaný Kopeček, zkřivil ústa a s notným sarkasmem v hlase povídá: jo, tohle je jasne! Naprosta absence vojenskeho vystupovani. S novačkem bych si poradil, ale co s takovym starym bobrem, vojine? Hlaste se sofort na ošetřovni u podporučika doktora Valenty!

Dumal jsem a dumal - proč? netušil jsem, že už před týdnem se doktor dohodl s Kopečkem o převelení na ošetřovnu. Kopeček se mne zbavil a doktor potřeboval chlapa, kterému práce nevadila a navíc správně tušil, že mu za tento přechod budu do konce vojny vděčen. V tom se zmýlil, já jsem mu vděčen ještě dneska, po šedesáti letech. I myl jsem tedy chodby a záchody, vynášel odpady, přestýlal postele, nosil nástroje určené ke sterilizaci do nemocnice a zase zpět, denně docházel do lékárny (i když to někdy nebylo třeba).

 

Později, když mi doktor začal důvěřovat, jsem mu pomáhal i v ordinaci: nejdřív jen s papíry, telefony, hlášeními, později jsem převazoval, mazal, omýval, holil, připravoval třeba šití, injekce, dlahy a takové podobné, méně náročné věci. Navíc měli pacienti trochu lepší porce jídla, neboť kamarádi z kuchyně tak oceňovali moji opozici k velmi neoblíbenému Golemovi (v padesátých letech nějaká opozice byla na pováženou. Dnes již vím, že Golem byl docela dobrý chlap, neboť mohl se mnou vytřít i vojenský kriminál, kdyby o to opravdu stál).

 

Jednou ráno, okolo osmé hodiny, povídá doktor: Tak začneme. Koho tam máme?


Četař Křesťan, vojín Horváth, desát...


Horváth? přerušil mne doktor, Horváth? to už je tento týden po třetí, dokonce tu byl předvčerejškem… a stejně: jistě zase něco jen blbě simuluje. Zkuste se ho nějak zbavit!

 

Pane Bože, já měl nápad - ještě než doktor dokončil svou lamentaci: při poslední návštěvě jsem si uvědomil, že se »náš« cikán (tehdy jsme ještě nemuseli říkat Rom) ve-li-ce bojí injekce. Dali jsme mu tedy jen tak, abychom něco udělali, injekci fyziologického roztoku (sterilní, mírně osolené vody). Vydržel, protože doktor mu napsal dva dny klidu u roty a to mu za to sebeovládání stálo. Zavolal jsem četaře, podal doktorovi jeho kartu, zdravotní záznam, a šup vedle do přípravny. Našel jsem nejdelší jehlu snad dvanáct centimetrů dlouhou, punkční a Žanetku - ušní stříkačku asi na čtvrt litru kapaliny, do které jsem natáhl jedovatě vypadající zeleného roztok Novikova ve vodě, jemně cáknutého jodovou tinkturou. Křesťan odešel, zavolal jsem »vojín Horváth«, podal doktorovi záznam a špitl: ...řekněte mi o injekci!

Vždyť jsme mu jí dali včera! To nemá smysl...

Pane doktore!... a udělal jsem prosebný kukuč, ... předevčírem, ale uvidíte, že...  Dobře - no, to jsem zvědav! Tak co vám schází vojíne?


Pán doktor .. a už mlel. Objevil jsem se ve dveřích a mrkl. Doktor pochopil: ...tak ta malá injekce předvčírem vám nepomohla? Nevadí, dáme vám větší... trochu to asi bude bolet a pálit, možná budete muset každou chvíli na malou, ale pomůže....

 

Viděl už totiž, že plnou Žanetku držím v pravé ruce a levou k ní přidržuji tu jehlu (nešla nasadit, Žanetka má na konci takovou kuličku, aby nedošlo k eventuálnímu poranění zvukovodu). Horváth se ohlédl, když viděl tu soupravu: stokilový chlap v bílém, injekce jak petrolejová lampa s podivně žlutozeleným obsahem připomínajícím žluč a jehla jak útočný bodák, zavyl, oči jak tenisáky, košili, čepici, opasek, bluzu do ruky a než jsem vyběhl chodbu, byl už z ošetřovny pryč.

 

Po měsíci života na ošetřovně bylo potřeba posílit skupinu pracující v lomu. Koho myslíte, že tam poslali? On ten Golem zas až tak dobrý nebyl a jistě v tom měl prsty. Jinak… Práce se mi dokonce líbila, taková chlapská... vojna skoro žádná, vycházky, celkem volnost po práci, i nějaká ta kačka byla - dokud byl výkon! a ten byl (nebyli jsme přece blbci).

-----------------------------------------

Pár dní před koncem vojny jsem se doktorem setkal na vycházce, U Slunce. Měl taky rád pivo a Slunečníci ho měli dobře ošetřené.


Dobře, povídá, že jste nebyl na ošetřovně. Víte, koho mi tam přidělili? Horvátha... no, není jako vy, pravda, ale celkem ujde, proto to neříkám. Já jen, že když mu vykecal druhý zdravoťák, jak to bylo s tou injekcí, tak se na vás hrozně chystal... Raději ať se vám teď nic nestane. Čert ví, čeho je schopen…


Vím, kdy je dobré poslechnout… povídám. Ostatně za tři dny už…


No jo, docela jsem zapomněl… tak mnoho štěstí!  - a co vy jste vlastně v civilu?

Autor aravara, 14.07.2017
Přečteno 470x
Tipy 13
Poslední tipující: Iva Husárková, bogen, Amonasr, Akyš, adaj, Philogyny1, Frr
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Těšilo mne číst, pobavilo :-))

15.07.2017 12:46:05 | borůvka

No tak to se zase někdy zastav. Mám jich napsaných asi dvacet a postupně je sem vložím všechny... je to téma dnes už exotické, povinná vojna byla zrušená už před asi 22 lety, on to byl dražší špás jak armáda profesionální. Zajímavé je, že armáda je 3 - 4x menší, ale generálové moc neubyli...

16.07.2017 10:14:41 | aravara

...taky rád ty báchorky, jak říká Amonasr, poslouchám...ale fakt nezávidím...my sportovci měli modrou...;-)

14.07.2017 18:33:03 | bogen

Báchorky jsou vymyšlené, tohle je založené na skutečné příhodě, kdy já skutečně nějaký čas po laufpasu z kuchyně uklízel na ošetřovně, ale toho zdravoťáka dělal MUDr. Valentovi můj kamarád rovněž Jarda...

14.07.2017 23:58:25 | aravara

Dnešním klukům už asi takové vyprávění o vojně zní jako nějaká báchorka z dávnověku - a docela jim to přeju :-) ST

14.07.2017 17:54:46 | Amonasr

No - je to pravda... aspoň do té míry, že zisk, zkušenost a některé dovednosti nevím, nevím! jestli vyváží tu ztrátu dvou let. To asi nespočítá správně nikdo. Poučení, že když získáš skutečného přítele, jste na všecko vlastně tři, naučil jsem se trochu judo, hodil se mi v životě několikrát, to vaření mám dodnes, i když už asi 15 let vaříme se ženou v tandemu. Když si vzpomenu na některé ty křivdy - je to jako filmové šoty o někom jiném, ty dobré věci mi dělají dobrou náladu dodnes.

16.07.2017 10:07:45 | aravara

Naprosto Ti rozumím - pěkně jsi to vyjádřil :-)

16.07.2017 13:34:59 | Amonasr

Jozífku, já mám těch pravdivých báchorek z vojny napsáno celou řadu... mohl bych tu z toho udělat seriál... mne vojna doslova s***a, ale musím připustit, že mi i něco dala. Například: naučil jsem se tam vařit a na to jsem pak ulovil moji ženu (:-D .......nebo jsem byl uloven? no - to neřeším. Jsme spolu 55 let - to snad něco vypovídá.

15.07.2017 00:03:11 | aravara

Gratuluju! :-) No, mě vojna s...a asi hodně podobně, i když jsem ji měl jako absík v Karlíně docela fešáckou a jen jednoroční. Zasedl si na mě ale takový mladý velitel roty, tak jsem musel z kasáren občas zdrhat, protože bych se na vycházky kvůli němu moc nedostal. A těch absurdních historek by taky bylo požehnaně, třeba jak nám po vystoupení jednoho zpívajícího (tehdy slavného) bubeníka zmizely z kinosálu úplně nové bubny pro kapelu našich kluků záklaďáků a zůstaly tam ty jeho staré. Nebo jak jsme do láhve vína, kterou náš neoblíbený kolega absík před námi ukryl a měl ji připravenou jako pozornost z Mělníka právě pro proviantního náčelníka, nalili vodu (víno jsme samozřejmě s chutí vypili). No, moc si tenkrát u svého nadřízeného nešplhnul. Dodnes si asi
myslí, že ta voda se do toho archivního vína dostala ze stáčecí linky, alespoň tak nám to posléze vysvětloval, neb se to faux pas rychle rozkřiklo, a my měli co dělat, abychom nevyprskli smíchy.. :-)) Těžko bych ale asi hledal něco pozitivního, co mi tahle vojna dala, a o to víc jsem soucítil se záklaďáky. Mazácká vojna byla pro ně opravdu něco lidsky hodně ponižujícího a přitom na tom vlastně byla založena veškerá "disciplína" v kasárnách, lampascáci se tvářili, že to nevidí, neb jim to ulehčovalo práci a nechtěli si komplikovat život... To by se dalo opravdu moc a moc vyprávět, diskutovat i polemizovat...


Tak se těším na Tvé další historky... :-)

15.07.2017 18:28:36 | Amonasr

Četla jsem si ráno ke kafi... :)

14.07.2017 15:09:20 | Philogyny1

Bašta, jenže jestli to pro chlapy zní jako báchorka, jak to zní ženě?

15.07.2017 00:02:01 | aravara

Já měla tátu vojáka z povolání, bydleli jsme přímo v kasarnách, měl pod sebou vozový park a na vojně sloužil u provianťáků, takže věřím všemu a ještě si i ráda počtu... :)

15.07.2017 08:41:53 | Philogyny1

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí