Deset sekund

Deset sekund

Anotace: Život takový jaký je.

Deset sekund

Když jdete pěšky od hlavního nádraží na autobusovou stanici Zvonařka, jdete kolem obchodního centra Tesco. Pak dále nadchodem do obchodního centra Vaňkovka, nebo přes ulici Úzká, taky tam. Přechod je součástí křižovatky Úzké s výpadovkou Dornych. Ulice odděluje Tesco od Vaňkovky. Přechod je hodně používaný. Za den po něm projde tisíce lidí jedným i druhým směrem.
Někdy na své cestě domů je využívám i já. Za ty roky používání, jsem si všiml jednu zajímavost. Křižovatku řídí semafor. Mezi rozsvícením oranžového světla na semaforu a zeleným panáčkem nad přechodem uplyne přesně 10 sekund.

Stál se před přechodem směrem k Tescu. Kolem mě z hukotem projížděli auta ve dvou pruzích tam a ve dvou pruzích zpátky. Nebyl jsem první, který čekal na zeleného panáčka na semaforu. Přede mnou stála dvojice mladých dívek. Vesele si povídali.
Vedle mě si stoupnul asi třicetiletý chlap v teplákách a tričku. Ukrajinec pomyslel jsem si. Svoje sebevědomí skrýval za cigaretou, kterou sebevědomě kouřil, bez ohledu na lidí čekající na přechod. Kouř mi vadil. Po předchozích negativních zkušenostech, jsem jej neoslovil, ale ustoupil jsem stranou proti větru.Takže cigaretový kouř mě minul.
Od Vaňkovky přiběhla mladá žena, s igelitovou taškou plnou nákupu. Asi z místního Alberta. Netrpělivé se rozhlížela po provozu na silnici. Pak se podívala na panáčka na semaforu. Asi někam spěchala.
Pro auta naskočila na semaforu červená. Proud vozidel valící se výpadovkou a ulici Úzkou se zastavil. Některá vozidla které zůstaly v křižovatce ještě odjížděli. Podíval jsem se na mladou ženu. Chtěl jsem ji říci, že za 10 sekund naskočí zelená. Ale neudělal jsem to. Přišlo mi to nevhodné.
Mladá žena nečekala oněch 10 sekund, za které se rozsvítí dle mích zkušenosti zelný panáček. Obešla dívky před náma. Vešla na přechod. Sama.
Spěchala. Přechod přes první pruh překonala bez problémů. Auta přijíždějící zleva poslušně stáli.
Překonala ostrůvek a chvatně běžela na druhou stranu. Z prava vjela na přechod ve velké rychlosti dodávka. Bylo očividné, že řidič dodávky taky spěchal. Vjel na oranžovou do křižovatky. Pruh vlevo byl prázdný a ještě nenaskočila na semaforu červená. Mladá žena před sebou viděla krajnici cesty. Řidič dodávky volnou cestu. Osudové rozhodnutí.
Zdálo se mi, že žena to stihne a ušetří ze svého života oněch 10 sekund, které muže pak strávit plnohodnotně někde jinde. I řidič, který se možná tešil už domů, a za těch 10 sekund by byl ujel 100 metrů blíže k domovu.
Projíždějící dodávka mi zakryla výhled na mladou ženu. Ozvalo se skřípání brzd, tupý náraz a pak výkřik na protější straně přechodu. Uplynulo pár tichých sekund.
Na semaforu naskočil zelený panáček. Dav lidí z jedné i druhé strany se pohnul dopředu. Každý na protější stranu přechodu. Život města se nezastavil, plynul dále.
Když jsem míjel bílou dodávku, podíval jsem se na ní. Viděl jsem řidiče. Ze sklopenou hlavou. Bledého. Z rukama na volantu. Tupě se dívajícího před sebe.
Dav dodávku obcházel, jako když uprostřed řeky trčící z vody kámen.
Protože se plocha průchodu na přechodu zmenšila, musel jsem dávat pozor, abych se v tom zhuštění dostal za svým cílem na druhou stranu.
Za dodávkou u kraje silnice ležela ona mladá žena na boku. Její igelitová taška byla pohozena vedle ní. Nákup, pádem tašky na zem, se vysypal.
Sklánělo se nad ní několik lidí. Jeden s telefonem u ucha zřejmě volal záchranku. Prošel jsem kolem v davu a ležící žena se mi ztratila z dohledu.
Nebylo mě zde zapotřebí.Pokračoval jsem za cílem své cesty dál.
Pomyslel jsem na těch 10 sekund mezi tím, kdy naskočí na semaforu oranžové světlo a nad přechodem zelený panáček..
Autor Kaar, 12.08.2021
Přečteno 254x
Tipy 5
Poslední tipující: Louvalou, mkinka
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Vítám Tě na Literu a musím říct, že děj povídky máš výstižný.Takových to příběhů se na křižovatkách odehrává spousta a lidé by se měli zamyslet nad tím,jak ,,hustý" provoz je a kolik úskalí se na cestách skrývá.
Píšeš,že by jsi chtěl poznat názory,tak jeden svůj Ti napíšu.
Miluji svůj rodný jazyk,který je překrásný a melodický.Tvůj příběh,ač je smutný,se mi líbí tím, že nás přinutí se zastavit a přemýšlet.Ale vadí mi, že tam máš chyby,což já ,,těžko nesu." A potom...máš tam hodně krátkých-jednoduchých vět, které mi při čtení vadí. Už tak smutný příběh je potom i při čtení hodně strohý. Neboj se používat věty rozvité .-)
Ale ráda dám ..ST..a přečtu si také ráda Tvoje druhé dílko.
Pěkný a klidný večer.

18.08.2021 22:40:38 | Jaruška

Ahoj,
děkuji Všem za komentář. Jsem rád, že jsem oslovil tématem alespoň někoho. Na toto fórum jsem se přihlásil proto, že bych chtěl poznat i Váš názor na styl psaní, čitelnost, skladbu příběhu a další atributy mého dílka. Vím, že kolik lidí tolik chutí a každý by něco udělal mnohem líp než já. A o to mi jde, učit se. :)

14.08.2021 07:41:37 | Kaar

Smutné a pravdivé. Zrovna dnes jsem na přechodu málem volala záchranku také. O půl metru to dobře dopadlo.

12.08.2021 23:48:22 | Louvalou

A vítám Tě mezi námi.

12.08.2021 16:48:49 | mkinka

Děkuji :)

14.08.2021 07:10:21 | Kaar

Rádo se stalo.

17.08.2021 09:34:45 | mkinka

Vystihující. Spěch, který bohužel je tragický. Znám příběh sousedky, která přecházela těsně za autobusem, v ruce si nesla svatební šaty a nepřemýšlela, že za autobusem jí nikdo nevidí a vstoupila těsně pod kola auta.
Pak mi přejely spolužáka na základce, protože si chtěl zkrátit cestu. Hodný kluk. Mladí nemají umírat zbytečně.
Dobré téma k zamyšlení.

12.08.2021 16:48:10 | mkinka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí