Dům který opouštíme

Dům který opouštíme

Anotace: Krátké povídky z dvaceti hospicových pokojů. Pokoj č.8

Je těžké psát procítěně, když k pocitům nemáte přístup. Proto nebudu lhát, poslední dobou mnoho necítím. Dříve jsem vyhledával lidi. Zajímal mě každý malý detail jejich osobnosti. Rád jsem se slunil v jejich přítomnosti. Snad každý má alespoň jeden zajímavý příběh. Dokonce i můj známý, který tvrdil že nikdy nic nezažil. A byl na to schopný přísahat. Tak tenhle známý bez příběhu mi jednou prozradil, že měl určitý vztah s hoblíkem. Nedokážu specifikovat, jestli to byl vztah milenecký nebo kamarádský, ale měl moc rád svůj hoblík. Věděl že je to bláznivé, ale nemohl si pomoci a tak ho vzal na výlet do Prachovských skal, kde zhobloval kus stromu a vyryl do něj iniciály svého jména a písmeno "N" jako "Narex". Což je výrobce nářadí a zřejmě i hoblíků. Vždycky mě uklidňovalo, že existují věci, kterým prostě nerozumím, které mě přesahují. Protože pak je možné cokoli. Dnes se mi z paměti vynořil pán z osmičky. Byl to pán, kterému pobyt u nás v hospici zaplatil syn, který stačil umřít dřív než jeho táta. Vyboural se v autě. Byl to jeden z těch lidí, kteří prostě mezi ostatními zapadnou, ale po čase se s o to větší razancí vynoří. Většinu toho co se stalo v hospicu jsem za těch pár let už zapomněl, zbyly jen konstrukty a vratké vzpomínky. Na tohoto pána si ale pamatuji. Nebudu lhát, že si vybavím jeho jméno. Měl takový kulatý obličej, přesně si vybavím barvu jeho huňatého obočí, které bylo jako rozsypaný pepř a sůl, dokonce i jeho diagnózu - rakovina plic. Měl také takovou zvláštní pihu pod nosem, která zasahovala přes ret až do úst a svěšený pravý koutek. Pán byl po mrtvici. Podle diagnózy vše v důsledku kouření, alespoň to říkal. Jeho paní mu nedokázala být oporou. Chodila před hospic vypovídat se sestřičkám, ale nedokázala jít nahoru. Když však jejich syn zemřel, napsala mu to ve zprávě. Nevím jaké utrpení je ještě únosné. Občas lidé chtějí zemřít a nemohou. Dokonce odmítnou jíst a je jim implantován PEG do žaludku, kam se jídlo tlačí obří injekční stříkačkou. Člověk se nad tím musí pozastavit. Vždy se mi vybaví krávy s obří dírou v boku, kterýma se jim sype krmení přímo do jednoho z žaludků. V takových momentech se člověk zamýšlí co je ještě únosné a co je správné. Myslím, že tak obří utrpení je možné jen protože ho ostatní nevidí nebo nevnímají. Nebylo by možné vzít tu hadici a tlačit jídlo do těla někoho kdo se trápí a chce zemřít, pokud by člověk plně chápal jeho situaci. Nebylo by možné zabít krávě tele a vyříznout jí díru do boku, pokud by dotyčný plně chápal její žal. Je zbytečné lhát si, že je to jen výmysl lidí. Zvířecí říše je násilností též plná. Existují druhy zvířat, které jsou na násilí přímo závislé. Existují parazitoidy které se uhnízdí v tělech živých zvířat, například ryb a pomalu je rozežerou zaživa zevnitř. Násilí je čistou součástí naší reality. Ruku na srdce, kdo z Vás žádné nezažil nebo mu nepřihlížel? Existují spousty teorií o překonání násilí, zvědomení těla a osvícení reality. Kdo ví, zda jsou pravdivé, do té doby, než to zjistíme a možná i po té však musíme žít s tím co máme. Pán umíral velice dlouho. Pomalu se dusil a do toho oplakával syna. Nejsem si tedy jistý, je možné že v té konečné fázi mu už možná ani zpráva o smrti syna nepřipadla jako něco markantně důležitého. Umírání v takovémto rozpoložení je velice intenzivní zážitek. Neschopnost se nadýchnout vyvolává v celém těle rapidní poplach, člověk trpí neskutečně vyplašeným a rozbouřeným emočním systémem, pokud není rapidně "zdrogován". Stál jsem nad jeho namodralým tělem a dodnes si vzpomínám, že mě něco říkalo: "Toto je jedna z možností, nekoukáš na něco cizího, koukáš na svojí možnou variantu." Na možnou variantu svého vlastního utrpení. Na možnou variantu utrpení kohokoli blízkého i těch nejbližších. Parazitoidy klubající se na svět, děravé lidi i nádory na mozku. To vše jsou možné varianty. Největší strach mého života - přímo přede mnou. Zmodralý a po dechu lapající s hadicí vedoucí z břicha, všemi opuštěný, bez odkazu, bez maminky po které volá, s obřím parazitoidem na plicích a to vše bez útěchy. Být v jeho kůži, to je... moment na cigáro. Když sedíte tváří v tvář svému největšímu strachu není co říct. Díváte se na něj a rádi byste se přesvědčili, že to není tak zlé. Je. Děsí vás to k smrti. Vzal jsem pána za ruku, křečovitě ji sevřel. Byla úplně studená. Tenkrát stejně jako v mém dnešním snu. Celý pokoj byl těžký jako jeho dech. Já byl těžký, těžké bylo i téma co jsem řešil. Venku svítilo slunce, konec září. Děti jezdili z kopce na koloběžkách a pár lidí na autobusovém nádraží mělo sbalenou deku a sušilo na batůžku plavky. Ten pán byl jednou miminko, pak rostl, maminka ho chovala. Ta brutalita se do vás zařezává jako ostří zubatého nože, jde až k jádru. Člověk to vidí jako něco nekonečného a tak k té myšlence přistupuje. I já se k ní vracím, jakoby se pořád děla právě teď. Pár dní na to běžel onen kyslíkový přístroj, který měl pán ke konci prakticky permanentně na obličeji naprázdno. Pán už tam nebyl. Stejně jako jeho strach a utrpení. Kéž by s ním zmizela i moje obsedantní potřeba se k této události pořád vracet. Zjistil jsem, že krom smrti je tu ještě jedna jistota. A to je jistota změny. Můžete si být stoprocentně jistí, že žádné utrpení nepotrvá věčně. Věřím, že člověk dokáže většinu věcí ve svém životě zvednout, občas se trápí i většinu svého života a někdy fakt ukrutně a těsně před smrtí se vlnovka zvedne. Občas je to přesně opačně, ale ke změně dojde vždy. Pokud jste zrovna namodralá, nemocná, osamělá skoro mrtvola na lůžku, zítra už třeba nebudete. Může to znít brutálně, už jen kvůli tomu, že vůbec nevíme co bude dál, ale každý parazitoid musí jednou svého hostitele opustit. Vše živé zemřít a problémy pominout. Nevím jestli je to pozitivní, ale tak se věci z mého úhlu pohledu a mého zkoumání mají. Nejsem si úplně jistý jak to mám v současné chvíli já, ale myslím, že teprve člověk, který dokáže tuto pravdu plně přijmout bez hořkosti, strachu, ironie nebo utrpení je teprve skutečně opravdu doopravdy dospělý. 

Autor Rébusek, 12.08.2021
Přečteno 195x
Tipy 9
Poslední tipující: Lesní žínka, mkinka, Iva Husárková, paradoxy
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tolik v tom vidím také svůj příběh, že mě to až vyděsilo. Mě táta zemřel před několika lety na rakovinu. Nádor na mozku metastázující do plic. Umíral dlouho a věděl to. Všichni jsme to věděli, což je možná ještě horší, než když člověk zemře rychle např. při autonehodě. Alespoň mě to tak připadalo. Teď už je to za námi, ale pro mě je takový způsob konce nesmírně děsivý.

13.08.2021 14:48:29 | Marry31

Nedávno mi psala jedna paní, co jí u nás umřel tatínek velmi podobně. Ptal jsem se jí, jestli jí to pořád děsí. Paní už je starší a já ten její věk z té odpovědi cítím: "Neděsí. Tatínek byl dobrý člověk a měl to moc rád u nás na chalupě. Když jsem tam, ráda se dotýkám hrubých trámů, které sám opracoval. A v těchto pozdních letních dnech bych přísahala, že ho slyším jak si něco mumlá. Tam vzadu na zahradě u smutečních vrb."

06.10.2022 20:15:43 | Rébusek

Marry je mi strašně líto, čím sis prošla. nevím, co napsat, tak jen objímám Tě. :-((

15.08.2021 02:55:00 | Iva Husárková

přijmout pravdu o životě "bez hořkosti, strachu, ironie nebo utrpení" není jen těžké, zdá se to být skoro nemožné... za sebe můžu říct, že mám prostě období jisté "povrchnosti" to aby člověk vůbec mohl pokračovat dál - zabývání se všednostmi, krásami a strastmi života (s nenápadným vnitřním hláskem, že jsou to všechno stejně věci nedůležité) a s vědomým rozhodnutím se pro to, že to všechno přece má nějaký smysl... a pak období, kdy všechnu tu hrůzu člověk má v sobě a před očima a není se kam schovat, jediné co lze, počkat až to zase přejde... intenzivní vnímání utrpení a zmaru má smysl jedině tehdy, když člověka přivede k Bohu - ten jediný má moc použít zlé k dobrému... na to ale musí každý přijít sám...

děkuju ti za tento silný, upřimný text...

13.08.2021 09:44:52 | Sonnador

táta je vážně nemocný. plíce CHOPN 3.stupně, nemocné srdce, cukrovka, další věci. je po operaci nádoru močového měchýře. dostal otravu krve a všechno se rapidně zhoršilo. od července je v nemocnici v krizovém stavu. nemůže už být bez kyslíku. nedostatečným okysličením mozku, nemocemi, traumatem trpí další nemocí zvanou delirium soumraku. nikdy jsem o tom neslyšela. nemoc přichází v noci a odchází s ránem. odmítal jíst, pít. nedokázal mluvit, ani se hýbat. nechtěl nikoho vidět. vytrhával si umělou výživu, nedokázal rozlišovat mezi halucinacemi a realitou... až poté mi došlo, jak pro něj bylo důležité mít v noci rozsvícené světlo, které mu, ještě než byl na JIPU sestřičky na normálním oddělení zhasínaly. člověku postupně dojdou souvislosti. modlím se za něj i všechny nemocné. prosím o milosrdenství. ST

13.08.2021 09:24:42 | Iva Husárková

Naprosto Vám rozumím. Je to nejnáročnější chvíle v životě pro Vás, Vaše blízké i pro tatínka. Ta hrůza a vyčerpání se nedá popsat. Všechny slova to jen degradují. Člověk, který to s druhým prožije už nikdy nemůže být tím samým člověkem. Ovšem i tahle hrůza přejde, on ani vy se nebudete trápit navždy. Váš tatínek to nakonec zvládne a Vy všichni s ním. Je to jeho poslední úkol tady. Teď je to extrémně náročné a nemůže to být jiné, protože je mezi vámi tak silné pouto. Trápíte se tak moc, protože se Váš tatínek trápí. Vyzní to asi hrozně, ale trápíte se pro všechnu tu lásku co mezi Vámi je. Protože láska vytváří soucit a soucit Vám pak dává schopnost cítit, co cítí druhý. Váš tatínek prochází hrozným a děsivým závěrem. A i když už je unavený, ztrápený a jediné co chce je jít pryč ze svého těla, nic to nemění na tom jak moc se vzájemně máte rádi. Nikdo v tuhle chvíli nemá na výběr, všichni jste k tomuhle přímo dotlačeni. Budete tím muset projít každý sám za sebe ale i jako rodina. Omlouvám se, že nemám více útěchy v tak náročnou chvíli. Je to velice těžké, ale netrvá to věčně.

13.08.2021 10:03:04 | Rébusek

ano. nedokážu si vůbec představit, čím si prochází. a přesně, jak to vyjádřila Son, stejné pocity... děkuji Ti za vše, co jsi napsal, jsi moudrý - omlouvám se, je-li tykání nepříjemné. všemu krásnému, říkám "ctihodné", nevím proč - začalo to myslím u dvojctihodných koláčů... a Tvá slova jsou "ctihodná", září jasným modrým plamenem, hřejí a přinášejí útěchu a světlo. je to vším tím utrpením, kterým si i Tvá duše prošla. objímám Tě. děkuji moc. děkuji. :-))

13.08.2021 10:23:13 | Iva Husárková

to je ono - výjimečný člověk se ctihodnými slovy... to se ti povedlo Iv...

13.08.2021 19:10:29 | Sonnador

mám knihu od zakladatelky českých hospiců Marie Svatošové. co mi napsal Rébusek v komentáři se mi vrylo hluboko do paměti. nebyla jsem si jistá s těmi koláči, jestli jsem se ho nějak nedotkla, nedokážu poslední dobou jasně uvažovat, ani se vyjadřovat. Rébusku máš můj velký obdiv a úctu. projdu všechny pokoje. děkuji Tobě, všem soucitným lidem za jejich lásku a péči, sílu, kterou předávají. i Tobě, Son, že jsi vyjádřila, co nedokážu. možná skončím tak, že budu psát bll ham grr ffff puf puf, ale nebojím se. jste mýma očima i myslí. mám Vás všechny ráda až k zbláznění. :-))

14.08.2021 03:09:27 | Iva Husárková

Určitě se mě to nedotklo. Já jen ne vždy vím co napsat a tak nepíšu nic.

14.08.2021 12:36:29 | Rébusek

ulevilo se mi. děkuji moc. že jsi mi to napsal. ať máš klidný a krásný den. :-))

15.08.2021 02:52:20 | Iva Husárková

taky mám v plánu projít všechny pokoje...
myslím, že ať už budeš psát jakýmkoli jazykem, budu Ti už vždy rozumět... opatruj se Iv a dík, že jsi...

14.08.2021 09:18:16 | Sonnador

:-)))

15.08.2021 02:52:56 | Iva Husárková

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí