Macecha

Macecha

„Prosím, sněz to,“ snažil se přemluvit černovlasou dívku její nejlepší kamarád. „Rone, sám víš, jak to skončí, pokud to sním,“ zadívala se smutně na modrovlasého chlapce, který seděl vedle ní ve školní jídelně. „Bohužel to vím a ty moc dobře víš, že to je špatně,“ povzdechl si a pustil se do svého jídla před sebou. Měl o svou nejlepší kamarádku strach a často jí říkal, ať si zajde k lékaři, ale ona ho nikdy neposlechla. Raději se trápila a po každém jídle, co snědla se vyzvracela, přestože to nebyla její chyba. Nevěděla, co to způsobovalo, ale měla svůj typ.
Její otec se před půl rokem oženil se známou herečkou, která měla dva syny. Macecha jí neměla ráda a dělala si z ní otroka, ale před otcem se přetvařovala a každé ráno jí dávala pití do školy. Jenže to mělo háček. Přidávala do něj speciální prášek, po kterým se nemohla najíst, a když už do sebe nějaké jídlo dala, hned letěla na záchod ho vyzvracet. Kluci o tom nevěděli, ale všimli si, že za tu dobu, co tam bydlí, dívka hodně zhubla.
„Jak dlouho už nemůžeš jíst? Půl roku?“ zamyslel se nahlas modrovlásek, protože chtěl přijít na záhadu, proč Mia nemohla jíst a po celý den byla unavená. „Máš pravdu. Je to půl roku a taky to trvá od přistěhování se macechy a dvojčat,“ potvrdila mu dívka a položila si hlavu na stůl. „Něco mě napadlo, ale povím ti to až zítra. Teď už bychom měli jít na přednášku,“ řekl chlapec a zvedl se od stolu, aby odnesl svůj i kamarádky tác.
Mia se zvedla a pomalu se vydala ke vchodu do jídelny. Bylo jí špatně a nejraději by spala, ale do školy musela chodit za každého stavu kvůli maceše. Kdyby mohla, zůstala tento týden doma.
V půlce cesty se jí udělalo více nevolno, zastavila se a chytla se opěrátka nejbližší židle, aby se pořádně nadechla a vydechla, ale nepomohlo jí to. Chvíli zůstala stát, ale to také nepomáhalo. Měla pocit, že každou chvíli omdlí. Zavřela oči a snažila se myslet na něco pozitivního, bohužel to nestačilo a dívka omdlela.
První k ní přiběhl její nejlepší kamarád a hned po něm dva hnědovlasí mladíci, kteří na škole byli pouze půl roku, ale i za tu dobu se dostali do hokejového týmu a stali se oblíbenými na celé škole. Hnědovlásci jí popadli a v doprovodu Rona jí nesli na ošetřovnu.
„Kdo jste?“ zeptal se Ron, když dívka ležela na lehátku a doktorka je vyhnala na chodbu. „Jsme Mii nevlastní bráchové. Naše máma si vzala jejího taťku. Já jsem Mike a ten druhý je Luk. Mia je skvělá holka, bohužel se s ní nemůžeme bavit, protože nám to máma zakázala,“ představil oba chlapce vyšší z dvojčat. „Rád vás poznávám. Já jsem Ron, nejlepší kamarád Mii. Nevíte, proč tak najednou zhubla a vypadá jako tělo bez duše?“ zeptal se jich Ron, protože ho to vážně zajímalo.
Dvojčata se na sebe podívala, protože si nebyly jistý, jestli vážně Mia tolik zhubla nebo se jim to zdálo. Když to ale slyšeli od Rona, přesvědčili se o pravdě. Tušili, co za to mohlo, protože stejnou věc zkusila i na jednu kamarádku chlapců na střední škole.
„Možná víme, jak je to možný. Mohl bys nám dát Miino pití?“ promluvil poprvé Luk. Ron jen přikývl, došel k Miině skříňce, zadal správný kód a vytáhl láhev s pitím, kterou hned odnesl dvojčatům.
Vzal si jí Mike, otevřel a přičuchnul si jí. Dal jí Lukovi, který taky přičichnul a potvrdil to Mikeovi kývnutím. „Máma dělala Mie každý den pití a dávala do něj prášek, který tělu zabraňoval přijmutí jakékoli potravy. Pokud něco snědla, hned to ze sebe musela dostat a jinak, než zvracením to nešlo. Od zítřka jí to pití budeme měnit a dohlédneme na Miu, aby jedla,“ usmál se Mike.


O měsíc později

Už to je měsíc, co dvojčata mění pití Mie a nutí ji jíst. Ze začátku to bylo těžké do ní něco dostat, ale nyní už na ní ani nemusí dohlížet. Stala se z ní zase ta veselá holka, co byla před svatbou svého otce. Veselá dívka rozdávající úsměv na všechny strany a milovnice sportu.
Autor Trkalek, 02.07.2023
Přečteno 134x
Tipy 5
Poslední tipující: Nikkolas, Marry31, jenommarie, mkinka
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Možná by to chtělo podrobněji vysvětlit situaci u slečny doma. Např. nechápu jak to, že ještě vůbec žije když se to děje už tak dlouho. Kdo vydrží půl roku bez pořádného jídla? Možná mi něco uniklo, nebo to nebylo jasně vysvětleno, každopádně tomu nerozumím.

03.07.2023 11:23:59 | Marry31

Když jsem tuto povídku začala psát, nepřemýšlela jsem nad tím, jestli to je možný nebo ne. Prostě jsem psala. Teď, když se na to podívám později, si to uvědomuji, ale přepisovat to nebudu, protože potom by to nemohlo být takové jaké to je. Ale děkuji za názor

03.07.2023 13:31:16 | Trkalek

Četla jsem si jí včera a námět je opravdu vážné téma. Dobře zvolené. Jen mi to přijde, že jsi to chtěla rychle zakončit a netozvinula víc ty postavy i děj. Vše se odehrává rychle..jakoby ráz na ráz a ten konec vlastně jsi to chtěla šťastně zakončit. Což je fajn. Ale tápu..přece si ten otec tu macechu nakonec nevzal..to se to jako nedostalo ven..ta informace a on nad tím zavřel oči, to se mi nezdá. :(
Celkově by ten příběh měj potenciál i jako delší povídka.;) Pokud by jsi jej chtěla víc rozvinout. Tady se mi zdá, že ti došla energie a chuť a nějak jsi na ten konec pospíchala. Sama se do povídek nepouštím..protože děje se musí propracovat jako celek i postavy..charaktery povah.
Ale tipuji..protože určitě začínáš psát a budeš jistě v psaní pokračovat. :)
Tak ať se ti to daří a měj krásné léto. M

03.07.2023 10:29:14 | jenommarie

Abych se přiznala, tak jsem to psala na brigádě. Vím, že to je dost rychlé a mohla jsem to dost rozvinout, ale říkala jsem si, že už na to nebude čas. Možná to časem rozepíšu, ale to se ještě uvidí. Jinak děkuji za názor a i tobě krásné léto :)

03.07.2023 13:33:17 | Trkalek

Však uvidíš zda tě to k tomu ještě zpět přitáhne a DĚKUJI za přání. ;):)

03.07.2023 17:34:39 | jenommarie

Dvojčata se na sebe podívala, protože si nebylA jistÁ
vzal si jI, dal jI, popadli jI ... správně krátké i, až dole nutí ji jíst je správný tvar, vyjadřování je trochu šroubované, místy předmětné jako kdyby mluvil robot. Např. "to trvá od přistěhování se macechy". Řekni to radši přirozeně pomocí slovesa.
Obsahově je povídka závažná, vyjadřuje prastarý problém žárlivosti mezi matkou a dcerou. Nesnášenlivost stárnoucí matky je bytostná a může postihnout i vlastní matku. Každá žena se těžko a dlouho smiřuje s poznáním, že odchází do další generace zatímco na její místo nastoupí dcera. To je v životě ženy těžký úděl, který odmítá a své sokyni dělá schválnosti. Ani představa, že matka úmyslně otravuje dceři pití není přehnaná. Ta žárlivost je bezedná a najde si cestu různě. Přestože je povídka psaná nezkušeným naivním rukopisem, hluboký obsah ji nadnáší, takže příběh nekončí v traumatu ani smrtí, nýbrž dochází k pozitivnímu poznání a PŘEKONÁNÍ situace. Nevlastní bratři, ač podle krve konkurenti, paradoxně sestře naopak pomáhají a staví se na stranu pronásledované. Zde opět promlouvá přírodní princip zachování života a nevyhnutelného uvolnění místa mladší generaci.
Povídka napsaná začátečnickým jazykem, ale obsahově výborná, eticky angažovaná a v příběhu dovedená do lepšího uspořádání (dívka strádala, nyní je veselá a miluje sport). Tím dílko naplňuje pravé možnosti literatury. (řečeno lidově happy end, ale je to uvěřitelný, odůvodněný odpracovaný dobrý konec, ne fráze). Dávám pochvalu.

03.07.2023 10:19:38 | Ezop

V pravopisu úplně dokonalá nejsem, to je pravda, ale chybami se člověk učí, ne? Příště to snad bude lepší. Jinak děkuji, každý názor mi pomůže se posunout dál

03.07.2023 13:29:08 | Trkalek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí