svědectví

svědectví

Anotace: Svědectví je trošku zvláštní žánr. Je populární mezi evangelikálními křesťany. Má se podělit, jak autor prožil setkání s Bohem...Tohle jsem napsal asi před 15 lety...

Narodil jsem se ve spořádané pražské evangelické rodině. K životu patřilo každonedělní pravidelné chození na shromáždění, na stěně plaketa Jana Husa a důraz na lidskou slušnost. V kostele jsem v nedělce slyšel mnoho biblických příběhů. Jak jsem postupně dorůstal, měl jsem pocit, že už všechny znám. Příběhy o tom, jak šli Izraelci s Mojžíšem pouští jsem už slyšel tolikrát, že mi to vůbec nic neříkalo. Spíše mne formoval dětský turistický oddíl vedený bývalými skautskými vedoucími. Vyrostl ze mne dost nafoukaný a ostýchavý třináctiletý mladík, kterého moc hnětlo, že není úplně dokonalý. Do sboru jsem chodil pouze v zimě, protože nešlo jezdit na celou neděli ven do přírody. Křesťanství jsem bral jako určitý světový názor, ale bez praktického dopadu pro můj život.
V té době mne jeden přítel pozval na mládež do jiného sboru. Bylo pro mne něco nového potkat najednou tolik mladých křesťanů, začal jsem tam občas chodit. Co mě tam ale rozčilovalo, že někteří z nich měli k Bohu úplně jiný vztah než já. Pro mne to byla určitá filozofie. Oni měli k Bohu vztah opravdu jako k blízké osobě. Já jsem se modlil jen, když mne potkal opravdu velký průšvih, který jsem nedokázal sám vyřešit. Oni se modlili rádi a často. Prostě jen tak, těšilo je to! Já jsem znal biblické příběhy ze sboru, oni té bibli říkali Boží slovo a rádi to četli a citovali. Dokonce se tím snažili v praktických věcech řídit. Dokázali Bohu slepě důvěřovat - to mně tedy přišlo dost naivní. Dokonce mluvili často o svých hříších – to já bych neudělal za žádnou cenu.
Cítil jsem, že to berou vážně – no ale co potom vlastně já? Tak jsem se tvářil, že to vidím stejně, abych neprozradil, že jsem mimo. Utěšoval jsem se, že jsou příliš fanatičtí a naivní, protože ještě nejsou v církvi moc dlouho. Stalo se mi ale něco hrozného - všechny moje biblické znalosti se postupně začaly skládat dohromady jako skládačka a ocitl jsem se v pasti. Všechno to v bibli najednou dávalo smysl a hrálo proti mně. Nejsem v pořádku, pod maskou tichého ostýchavého slušňáka skrývám spoustu věcí, které jsou před Bohem ohavnosti. Narození ve věřící rodině ze mne křesťana neudělá, chození mezi křesťany také ne, ani to, že mne rodiče nechali jako miminko pokřtít. Živého Boha vlastně neznám a příliš znát ani nechci, protože z něj mám strach. Abych někomu přiznal, že jsem ve skutečnosti daleko od Boha a potřebuji, aby mně Bůh odpustil moje špatnosti a změnil mne – to mi přišlo jako ponížení tak strašné, že to pro mne bylo úplně nepřijatelné. Přes svoje křesťanské přesvědčení a vychování jsem také cítil v hloubi srdce silný odpor přijmout Boha jako někoho, koho budu poslouchat – bál jsem se, že by mi třeba vzal něco, co mám rád, nebo mne nutil do něčeho nepříjemného. Chtěl jsem jednat dobře, ale o sobě rozhodovat sám. Byl jsem si jistý, že radši půjdu do věčného zavržení, než abych tento krok k Bohu udělal. Věděl jsem, že moje volba může znamenat strávit věčnost v pekle daleko od Boha a jak moc riskuji. Bolelo to a záviděl jsem těm, co berou křesťanství doopravdy, ale udělat jsem to nedokázal. Tak jsem tam občas zašel a tvářil se, že jsem v pořádku.

Nevím moc, jak se ta změna vlastně stala. Poznával jsem postupně mezi těmi radikálními křesťany, jak je Bůh dobrý a laskavý. Také jsem čím dál více viděl, co je v mém navenek slušném životě špíny a moc mě to trápilo. Moje zuřivá a zoufalá obrana postupně slábla. Po několika měsících na jedné schůzce mládeže mluvil její vedoucí Honza jako obvykle o Boží lásce, milosti a o Pánu Ježíši, kterého Bůh poslal na svět, aby zemřel za každou naši špatnost. Toužil jsem už po odpuštění, Boží blízkosti a životě s Ježíšem Kristem tak moc, že jsem se vzdal. Byl jsem ochotný udělat skoro cokoli. Po delším přemáhání jsem se na konci nenápadně přitočil k Honzovi a poprosil, aby mi pomohl se dostat k Bohu.
Když jsme s Honzou klečeli v prázdném malém sálku sborové budovy a já ze sebe tichounce soukal svoje selhání a špatnosti, byla to jedna z nejhorších chvil v mém dosavadním životě. Oči jsem měl křečovitě zavřené, rudý obličej těsně u sešlapané podlahy, hlas se mi třásl hanbou a byl tak slabý, že mne Honza většinou ani neslyšel. Když už jsem chtěl několikrát přestat, Honza mne jemně povzbudil: „Pokračuj, Petře, vyznej to Bohu všechno, cítím, že tam ještě něco máš.“ Bylo mi jako bych stál před Bohem odkrytý a nahý. Poprvé bez masky. Přitom jsem věděl, že přesně toto mi celý život chybělo, moci někomu vyznat všechnu svou špínu a získat odpuštění a očištění. Jako když je člověk po týdnech trápení v zubařově křesle.
Ještě horší chvilka nastala zakrátko, kdy jsem na Honzovu výzvu sliboval Bohu, že ho budu poslouchat a vydával jsem Mu konkrétní oblasti svého života, kde ho nechám, aby mi vládnul. Odříkával jsem statečně skoro mechanicky všechny, které mne napadly, ale uvnitř jsem úpěl. Hrozně se mi nechtělo podřídit Bohu celý život do všech podrobností a začít se rozhodovat podle Něj. Občas zaznělo Honzovým pokojným laskavým hlasem – „Ještě to není všechno - stále si něco necháváš pro sebe.“ Tak jsem sklopil hlavu níž a s chvěním vybalil další oblasti, které bych nejraději vynechal. Jako by ve mně něco volalo „ne, tohle neslibuj, všechno ostatní, ale zrovna tohle, tohle nikdy!“ Strašně jsem se bál, co všechno by teď po mně mohl Bůh chtít. Představoval jsem si, jak by se mi všichni smáli, kdyby si Bůh přál, abych o něm ve škole mluvil. Nebo se třeba vzdal turistického oddílu, ježdění na hory, svých snů o dívce, která by mne milovala, budoucnosti biologa... Padala ve mně jedna obranná linie za druhou až do úplné kapitulace.
Po těch nepříjemných chvílích mne Bůh úplně zalil svojí láskou, odpuštěním a přijetím. Cítil jsem a věděl jsem, že už nemusím nic předstírat, ani se nějak snažit. Prostě mne přijímá a všechny moje i ty nejošklivější hříchy odpouští. Nestane se mi nic zlého. Bude mne chránit. Můžu se na něj spolehnout. Přece mne miluje, dokonale mne zná, jde mu o mne. Běžel jsem ztemnělými úzkými uličkami Starého Města domů, hlasitě zpíval Bohu chválu, mával rukama jako křídly a skoro mi přišlo že letím vzduchem. Pro těch pár pozdních chodců na mne byl dost zvláštní pohled.

Je to už dost dlouho, přes dvacet let. Od té doby se v některých oblastech můj život proměnil rychle, někde pomaleji. Málem jsem několikrát od Boha odpadl. Moje strachy se nenaplnily. Nic hrozného po mně Bůh nikdy nechtěl i když Jeho cesty jsou někdy těžké. Snad nejméně příjemné pro mne je, když občas chce, abych se někomu omluvil. Stále víc poznávám jak moc mne Bůh miluje, jak moc mu na mně záleží, že se na Něj, jeho lásku a ochranu mohu spolehnout. Je ten, který dává, ne ten, který bere. Vím, že jsem přijat za Božího syna a milován víc, než si umím představit. Před sebou mám věčnost s někým, kdo mne miluje a připravil pro mne něco lepšího, než si umím představit.
Autor Ik, 01.04.2007
Přečteno 322x
Tipy 1
Poslední tipující: Šantir
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Supeerrr!

06.03.2009 13:18:00 | Šantir

Víte, znát Boha nerovná se morální zásady...jako když žijete v manželství, je to něco dost jiného než vědět co nějaký člověk schvaluje a neschvaluje...A když znáte morální zásady neznáte automaticky Boha. Toho znáte když s ním žijete a zažíváte jeho blízkost a lásku, pomoc, potěšení...slyšíte jeho hlas a tak... Možná mi řeknete, že se bez toho hravě obejdete a znát ho nechcete...ale je to největší poznání, které člověk může mít a je to jako když čtete o lásce zamilované knížky a nikdy sami nic prožít nechcete...
Jo církev pošpinila během staletí své jméno, věci ale nebývají černobílé, a podobně církev během staletí udělal dost dobrých věcí. A hlavně pokud chcete fakt o Bohu něco vědět tak holt se musíte spokojit s tím, co je a zajít někam, kde něco vědí...jako můžete být naštvaní na policajty a politiky, ale když přijde na věc (krádež auta, volby atd.), člověk musí vzít co je...Problém spíš vidím v tom, že pro vás oba prostě není vztah s Bohem žádná hodnota...spokojit se s kulturou a architekturou kostelů je strašně málo...jako spokojit se u zboží s obalem a nezkusit jak ten bonbon vlastně chutná.

09.12.2008 08:42:00 | Ik

Zdravím Vás. Přečetl jsem váš příběh a chci vám sdělit vlastní názor. Předem uvedu, že v Boha nevěřím a nikdy věřit nebudu a nemohu. Přesto Vám řeknu tato slova. Nehledejte Boha na obloze, v kostele, ve věcech či v přírodě. To, co každý nazývá Bohem, Alláhem, a dalšími; má každý ve svém srdci. Není žádná jiná síla, než síla vaší mysli. Život je o příčinách a následcích. Řeknete si asi, co to ten mladíček povídá. Vždyť vy máte rodinu, práci a velkou část života za sebou. Odpověděl bych Vám... ano. Je to tak. I přes to všechno jsem přesvědčen o svých slovech. Křesťanství samo o sobě nic není. Církev si pošpinila staletími své jméno stejně tak, jako jiná podobná náboženství. Jediné, co mně osobně dala, je překrásná architektura a umění. Morální zásady a pravidla, která nalezneme v desateru jsou v každém jiném náboženství. Ba co víc, v každém z nás. Nemusíme věřit v žádného boha či Boha a přesto se držíme morálních zásad. Je to jen můj osobní názor na danou věc. Píšete poutavě. Pište dál... s pozdravem Melinnor

13.05.2007 15:43:00 | Melinnor

Možná vám to bude připadat brutální a hrozné, co to tam se mnou udělali... Bylo to fakt docela dost brutální a nelítostné s nejistým 13 letým klukem...sám bych to nikomu neudělal...a asi jsem se později nesetkal v církvi nikdy se situací, kdy by se to takhle dělalo...Na druhou stranu, myslím, že jsem po zhruba roce byl konečně zralý na to, opravdu konečně přejít od obecných pravd o Bohu a ukřižování Pána Ježíše za hříchy k tomu, že se mně to také týká osobně. A celý předchozí život jsem platonicky snil o tom, moci tak o sobě všechnu tu špínu někomu říct a přijmout odpuštění...A ten můj nejsilnější kořen hříchu, že nechci Boha znát, abych ho nemusel poslouchat a nemusel nikomu přiznat svůj hřích a zažít ponížení, fakt asi potřeboval brutálně utnout... dostalo se mi přesně toho, co jsem nejvíc ze všeho nechtěl a děsil se toho a co jsem přitom nejvíc potřeboval... takže to zas tak zlé nebylo :))))... spíš se pousměj nad nafoukaným 13 letým klukem, který trošku brutálně poznal konečně něco mnohem víc než věčné obavy o to, co si kdo o něm bude myslet...

05.04.2007 08:01:00 | Ik

=)

01.04.2007 11:21:00 | Kapika

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí