Sedím na židli. Noha se mi klepe nervozitou, ale tělo je jinak strnulé, téměř ztuhlé. Vypadám jako někdo, kdo čeká na rozsudek, přičemž nedokáže přesně určit, čeho se vlastně dopustil. Ví jen, že se to stane — a že se to stane dnes. Jaká zvláštní jistota. Lékař by to nazval anticipační úzkostí, já tomu říkám předtucha.
Zvenčí jsem klidný, ale pod kůží běží závod. Myšlenky se střetávají jako auta na dálnici, bez směru, bez brzd – všechno se děje najednou. A pak, aniž bych si uvědomil jak, sedím v autě. Motor běží, ruce se drží volantu, ale nevím, kam jedu; snad jen pryč. Silnice přede mnou je rovná a dlouhá. Z levé strany mi probleskuje slunce do očí, rozmazává barvy, tvar i logiku. Tachometr se posouvá výš, ručička tancuje — 150, 180, 210. Tak rychle jsem se ještě nikdy nehýbal, přesto mám pocit, že stojím. To je zvláštní, že? Pohyb, který popírá samotný pohyb.
Pokušení pustit volant přichází nenápadně, téměř něžně. Myšlenka, která se zrodila z ticha, z té vnitřní mezery, kde se realita odchyluje od běžného dne. Jaké by to asi bylo — jen tak to nechat být? Ale pak slyším svůj vnitřní hlas, který se snaží být terapeutem: „To je jen kompulzivní myšlenka, symptom přetížení. Zhluboka dýchej.“ A tak dýchám. Pomalu, jako by každé nadechnutí bylo pokusem zůstat.
Na chvíli se mi zdá, že se svět vrátil. Hlasy, které mě poslední týdny pronásledovaly, konečně zmlkly. Možná proto, že jsem je předjel. Nebo proto, že už jsem tam, kam jsem měl dojet.
Přede mnou bliká červený lak Ferrari, před ním černé Bentley. Dva poláci, říkám si, oba mě brzdí. A přitom, možná, to nejsem já, kdo jede za nimi — možná oni jedou přede mnou, aby mě zadrželi, aby mě udrželi ve světě, který ještě drží pohromadě.
Začínám chápat, že tato jízda není o cíli. Je to psychotický oběh — kruh, v němž se skutečnost stává kulisou a tělo nástrojem úniku. Psychiatr by mi možná řekl: „Pacient projevuje disociativní epizodu, ztrácí kontakt s realitou, ale uvědomuje si její okraje.“ Ano… a to by možná i sedělo. Cítím okraje — a ty se rozmazávají někde mezi stromy a rychlostí, kde přichází zvláštní klid. Už nejde o to, dojet. Jde o to, zapomenout, že jedu.
Auto konečně zpomaluje. Ručička klesá, ale srdce ještě ne. Jako by se v těle hádaly dva rytmy – jeden lidský a jeden mechanický. Ticho po rychlosti je ohlušující. Jen ventilátor, tikání motoru a dech, který se láme. Zastavuji u kasina. Náhoda? Možná symbol.
Náhoda je totiž jen jiné slovo pro vzorec, který ještě nevidíme. Kasina bývají místem, kde člověk dobrovolně odevzdává kontrolu – jako já dnes. Možná jsem sem nejel náhodou.
Vystupuji z auta a svět se zdá měkčí jakoby z vaty. Zvuky znějí vzdáleně, barvy se rozpíjejí. Ztrácím jistotu, kde končí vzduch a začínám já. Rozhlížím se kolem: silnice, chodník, stromy, obchody. Všechno znám, ale nic mi nepřipadá známé. Cítím zvláštní teplo na zátylku – jako dotek, který tam není. Dotyk nepřítomna, říkám si v duchu… To bývá první varovný příznak, vysvětlil mi kdysi terapeut – derealizace. Mozek, který už nevěří svým smyslům. Tělo jde dál, ale vědomí se opozdilo.
Jdu po ulici. Přechod, koleje, zastávka. Každý krok je mi povědomý, jako by ho někdo přehrával z paměti, kterou jsem sám ztratil. A pak to vidím – lavičku v parku, pod stromem. Nebo to bylo u lampy? Detaily mizí, paměť se drolí jako stará omítka.
Usedám. Dřevo lavičky je studené, vlhké. V tu dobu tam sedí ona – silueta, možná známá, možná jen další projekce. Mluví, ale já nerozumím slovům – slyším jen rytmus řeči, jako déšť na plechové střeše. Přikyvuji, i když nevím čemu.
„Všechno bude v pořádku,“ říká ta postava.
„To už je,“ odpovídám… A v tu chvíli mám jistotu, že lžu.
Pohled mi sklouzne ke stromům. Kořeny prorůstají beton, mechy dýchají vlhkost, listy se třesou. Každý strom vypadá jako někdo, koho jsem kdysi znal.
Tady, uprostřed zeleně, mizí hranice mezi živým a neživým, mezi mnou a krajinou. Psychiatr by mi možná řekl: „Depersonalizační fáze. Subjekt vnímá sebe jako součást prostředí, ne jako jeho pozorovatele.“ Ano. To jsem teď já — fragment parku, mezi stromy, mezi stíny.
Postava vedle mě přestává mluvit – možná nikdy nemluvila. Možná to bylo jen echo mých vlastních slov, odražené od vnitřních stěn lebky.
A pak, náhle, začnu mizet. Ne rychle, ne bolestivě. Jen… pomalu. Jako by se svět rozhodl, že mě už nepotřebuje. Nejprve ruce, poté hlas. Nakonec myšlenky, které zůstávají viset. Na lavičce zůstává jen můj stín, který se mísí s mechem. Stromy tiše šumí. Jediným svědkem je veverka, která si hraje s holubem — dva tvory, jež nikdy nepochopí, co se tu stalo. A možná se opravdu nic nestalo. Možná to všechno byla jen iluze, kterou si vytvořil mozek na hranici zhroucení… možná.
Ráno mě našli. Prý jsem spal na lavičce v parku, ruce zkřížené, oči otevřené. Lékař řekl, že to byl záchvat vyčerpání, možná psychotická epizoda. Policista dodal, že jsem neprovedl nic nezákonného, jen jsem tam prostě byl. Jen byl. Tak se to říká, když se nic neděje, přestože se všechno stane.
V nemocnici voní dezinfekce a nehybnost. Bílé stěny, bílé pláště, bílý šum přístrojů. Realita má tu barvu, kterou by člověk nepoznal ve snu. Psychiatr se mě ptá, jestli si pamatuji, kde jsem byl. Říkám, že ano – ale že to místo neexistuje.
Nakloní hlavu a mlčí. Zapisuje si něco do bloku. „Pacient zachovává orientaci, ovšem s reziduálními bludy existenciálního charakteru.“ Takhle to pojmenují. Jenže já vím, že to nebyly bludy. Byla to pravda jiného druhu — pomalejší, tišší, skutečnější než tahle místnost.
Ta noc se ke mně vrací. Sedím opět na lavičce, ale park je prázdný. Stromy se kymácí v rytmu dechu, lampy blikají jako vzdálené neurony. Uvědomuji si, že mizím znovu, jen tentokrát beze strachu. Mizet je přece jen jiný způsob být.
Psychologie tomu říká rozštěpení ega – obranný mechanismus, když bolest překročí hranici únosnosti. Ale možná je to jen návrat domů. Všechno to, co bylo považováno za symptom, mohlo být spíše signálem: že svět, jak ho známe, je jen přechodnou halucinací. V hlavě mi totiž zní tichý hlas, známý a vzdálený zároveň:
„Není třeba se bránit. Všechno už se stalo.“
V tu chvíli pochopím, že nepopírám realitu — jen ji odmítám přijmout jako jedinou. Že existuje svět pod povrchem, kam se člověk propadá, když ztratí jistotu. Svět, v němž se nic neděje, a přesto všechno má smysl.
Ráno se probouzím do ticha. Na nočním stolku leží papír s poznámkou od lékaře: „Pacient uvádí pocity neskutečnosti, bez suicidálních myšlenek. Doporučena observace.“
Ale já už vím, že mě nepozorují oni — nýbrž já je. Z místa, kde se realita ohýbá pod tíhou ticha.
A tak zůstávám. Někde mezi nemocniční chodbou a parkem, mezi dnem a snem, mezi sebou a tím, kdo jsem byl. Veverka a holub si stále hrají pod stromem. Jen tentokrát jsem to já, kdo je sleduje — a možná taky ne.
A nakonec, ta jediná otázka, která zůstane viset ve vzduchu a neptá se na to, co bylo skutečné, ale:
„Co když ta největší lež je právě to, čemu říkáme skutečnost?“
Tohle je úžasný příběh, a měl bych podobnou ideu. V jednu chvíli jsem došel k závěru, že tu není žádná skutečnost, a skutečnost je jen to, co člověk vnímá, jelikož jestli není člověk, tak není co vnímat, a jestli to není vnímáno, tak to neexistuje. Jestli, že je ego zničeno, tak je zničena i realita. Jestliže člověk vnímá, že je něco traumatické, tak to traumatické je, a to je skutečnost. Jestliže se ego rozpadá, tak skutečnost není. Líbí se mi též zmínka kasina, jelikož celý princip kasina je odtrhnout člověka od reality, docela to do příběhu sedí. (P.S. možná jisté pojmy hážu pátou přes devátou, ale snad moje myšlenka byla +- pochopitelná.)
06.10.2025 21:31:56 | sileny_zlocinec
Děkuji, celá naše existence (společnosti i jedince) je postavená na percepci. Skutečnost, že existujeme je pouze vnímání našich smyslů. Kolik toho ale vlastně víme a nevíme? A kolik z toho je nám užitečné - to jest naše realita?
Co je to vlastně oné EGO? Nebo spíše... kdo?
Příběh je z velké částí postavený na reálné situaci, která se do určité míry stala. Situace byla však natolik zvláštní a absurdní, že jsem symboliku převedl do "reality".
Někdy jsou věci natolik jasné... a i přesto je nevidíme.
Důležité je zmínit, že jsem v tom příběhu kasino nenavštívil - vlastně jsem nenavštívil nic. Pohyboval jsem se všude, ale přitom nikde (hranice).
Myšlenky mohou být chaotické - v tom je přeci smysl celé existence.
P.S.: Kolik nám toho vlastně uniká?
07.10.2025 09:23:29 | Aotaki
Člověk jako samotný neví nic. To jest, jelikož je to fyzicky nemožné vědět všechno, a co to znamená vědět? Žádná pravda neexistuje. Není možné vidět cokoliv ve své ''pravé formě'' jelikož žádná není. Aby dokonalost existovala, musel by existovat tvor který by ji viděl, věděl, vnímal - řekněme Bůh. Neexistuje nic jako všemocný Bůh, jakási bytost. Věřím, že ,,Bůh'' je jsoucno samé. Bůh je vesmír, který se rozpíná do ničeho. ,,Boha'' zaznamenáváme v číslech a v nekonečně dlouhých rovnicích, ale čísla jsou omezující. Snaží se něco definovat co je nedefinovatelné, jelikož jsoucno nejde definovat. Ego je pojem. Každý pojem je neurčitý s tím, že se ho lidé snaží dát do krabiček. Člověk je pouhé zvíře, a skrz vývin mu bylo dáno si uvědomovat samo sebe. Naše vědomí není speciální, ale skrz ego můžeme já i ty debatovat o tom co to je, a přemýšlet. Všechno je vágní- Kdy začíná derealizace a kde končí? derealizace je souhrn symptomů mysli. Ale čím víc píšu tak píšu sice velmi krásnou kontradiktující se tezi, ale chtěl bych se vrátit k zpět k tvojí odpovědi...
Abych byl upřímný, tvůj příběh mi připomíná to jaké to je být na benzodiazepinech. Kdysi jsem nějaké požil a následně moje mysl vyskakovala z nevidomosti k vidomosti, ale nikam jsem nešel. Mluvil jsem k imaginárnímu publiku ve svém pokoji. K nějakým bytostem; a ani si nepamatuji, že bych halucinoval. Realita se roztápěla v mojí mysli. Bylo to krásné, až na to, že jsem mluvil s mým sourozencem, o čemž jsem ani nevěděl do té doby, než jsem se podíval na video, které jsem natočil.
Myšlenky vskutku jsou chaotické, není to možná smysl existence, ta nemá smysl. Věci existují z toho, že existují - započtené v rovnici, v grafech, v číslech. Ale já nejsem dobrý v matematice, avšak zní to hezky v teorii. Alexej Kirillov si vzal život, aby dokázal, že to tak není, že věci neexistují z čiré existence, ale z vůle člověka, z lidské svobodné vůle. Podle mě se mýlil. Zastřelil se v horečce. Svobodná vůle není. Člověk je zvíře, a jestli zvíře nemá svobodnou vůli, tak ani člověk. Jako zvíře má vůli žít, jelikož cítí, jelikož má hlad. Stejně jako já teď, což je velmi náhodná zmínka. Bolí mě hlava a mám hlad, ale jelikož nemám revolver, tak nebudu moci sejmout dvě mouchy jednou ranou.
07.10.2025 19:44:56 | sileny_zlocinec
Nejsem zastáncem nihilismu - smysl existence je to, že si ho musíme vytvořit/najít... ať už to přes boha, anebo čísla (existencialismus).
(Kdybych byl pesimista a nihilista, nemohl bych být pedagog)
Vůbec nikdy mi nešlo o podstatu toho, kolik toho vidíme, anebo co víme... avšak o konstrukt/myšlenku, že každý vidí to své.
Přeji dobrou chuť
07.10.2025 19:57:56 | Aotaki
Pedagogika musí být smutná. Napsal jsem o tom kdysi báseň (byla jednou z mých prvních, též psaná v angličtině), když jsem chodil na základní školu. Je velmi primitivní, nechutně melodramatická, a další podobná adjektiva, avšak přiložím ji na konec tohoto vzkazu. Nevím sice jestli jsi učitelem na základní či střední škole. Možná na nějakých středních by to nemuselo být tak úmorné (tedy podle toho co já, jakožto člověk s velmi specifickými prožitky, pozoruji). Musíš být asi hodně nadějný. Nebo si aspoň byl když sis ten předmět vybíral. Též by to vysvětlovalo ten stres, ale je to tak strašně zajímavá představa, že hranice lidského vědomí jde překročit natolik (i v dospělosti), i bez psychidelických látek, že se jednoduše...Odpojí...
Co se týkajíc existencialismu, tak je to pravda, každý si musí najít ,,smysl'' (i když ne smysl, ten neexistuje. Spíše hodnoty které si lidé berou jako smysl). A když už jsme u onoho smyslu, jaký by byl ten tvůj? Byla by to ona pedagogika? Či nějaký člověk/lidé? A nebo se přilínáš k absurdismu?
(Ona Báseň)
Children playing, screaming, crying
I'm a teacher, I am dying.
Ears they bleed, or it feels that way
I can feel my brain rot and decay
I don't wish to hear these people
I cannot relate to them.
Watching them like trough a peephole
I want me to be forgotten
Perhaps my suffering is unreal
But I just can't withstand them
Children like in kindergarten
Don't want me to bother them.
Connection false is
They are worthless
Hate and hate
I just can't take it
Please free me
This is hell
I am stuck inside a cell
Of all these rats
All these pests
I want to be put to rest
Chatter chatter words and words
Can't I be in arms of Lord's?
I want to be in my room
In my bed, in my gloom
If I am rotting and I decay
I'd prefer it in my hay.
Screaming, talking, I can hear it
Does it though belong to them?
Perhaps my mind is playful
Perhaps that's kindergarten.
P.S. Když tě oslovuju, mám pocit, jako kdybych narušoval společenskou smlouvu, jelikož ti tykám. I přesto, že tohle je internet, mám relativně mladé učitele, kteří jsou v podobném věku jako ty. Při představě, že bych nějakému takovému učitelovi tykal no...Přijde mi to nesprávné. Je tykání v pořádku?
09.10.2025 16:18:40 | sileny_zlocinec
„Není-li to komedie, pak je to tragédie… a není-li to tragédie, pak je to české školství.“
Učím na 2. stupni ZŠ, primárně matematiku (i přestože primárně jsem vystudovaný filolog/lingvista). Mé hobby je psychologie a filosofie (stále mám motivaci studovat a v budoucnosti bych rád vyučoval filosofii na univerzitě).
Lidé se dělí na 3 typy:
Naivní nadšenec (ten, jenž má odvahu v dobro)
Požívačný světák (ten, který když už žije, tak i něco udělá)
Unavený pesimista (ten, jenž jen prožívá)
* Bohužel si již nepamatuji autora této typologie
Věřím v to, že pokud člověk chce a má (mentální) prostředky… dokáže cokoliv. Hranice lidského vědomí překračujeme každý den – už jen tím, že si vytváříme představy a domněnky. Pakliže přidáme emoční stav jedince, lze vytvořit stav, jenž je podobný „transu“ (například, když si dítě hraje – je plně soustředěné, přičemž se nevyčerpá, ba naopak).
Můj smysl? Nemám smysl, ale životní cíl – zůstat navždy dítětem, které překypuje „AGAPE“. Tj. samotný naivní absurd v plné své kráse.
Každý člověk si žádá pozornost… děti dvojnásobně. Některé pro pár jednotek pozornosti udělají i nemožné, aniž by si uvědomili, jaké to bude mít následky. Již v minulosti jsem se zaobíral dětskou psychikou a prožíváním (v blízké době mám v plánu začít další výzkum v této oblasti). Každé dítě – člověk – je velmi unikátní, ale přesto chce většina totéž.
Myslím si, že je dobré vyjádřit se a konat dle vlastního uvážení (s ohledem na platné normy). Pakliže ti intuice říká, že je něco špatně – naprav to, anebo se zeptej.
Tak tedy: Ať už jsem kdokoliv a jsem v jakémkoliv věku, nevadí mi, když mi lidé tykají. Avšak jsou určitá pravidla/normy, které je potřeba dodržovat (jedna ze zásad fungování společnosti). I když je občas taktéž porušuji – myslím, že důležité je mít neprůstřelný důvod.
09.10.2025 21:06:07 | Aotaki
Matematika je ovšem hezký předmět. V tom jsem vždycky vynikal. Stále vynikám. Člověk si nemusí zapamatovávat složité pojmy, jako třeba v literární teorii. Matematika jde pouhou dedukcí, a logikou. Je to pěkné. (Nic proti literární teorii, ale obávám se, že pojmy v ní jsou jen ohraničení jakého si konceptu, který do onoho ohraničení nemusí zapadat, nebo zapadá do více, a tvoří se v tom zmatek.)
Tohle je vtipná typologie. Co se typologie týče, když mi bylo 13, byl jsem strašně posedlý Jungovou typologií osobnosti. Junga jsem nikdy z první ruky nestudoval; spíše z internetu. Tak či onak - MBTI z toho vychází. Vždy když o MBTI slyším, přejde mi mráz po zádech, ale to je jedno.
Když člověk překračuje hranice lidského vědomí každý den skrz vytváření myšlenek a domněnek, jak vypadá lidské vědomí ve formě kdy jehož hranice nejsou překročeny?
Dítě, jenž překypuje agape...Nebyl by tohle ideální křesťan? Někde v Bibli bylo praveno Kristem ,,Buďte jako děti''. Též si mi ale připomněl knížete Myškina z knihy Idiot.
Děti jsou zajímavé tím, že jsou jako prázdné plátna vytvořená ze skla, ale taktéž nejsou. Já dětskou psychiku nikdy ovšem nestudoval. Ne do podrobna. Jednou jsem četl něco (předpokládám, že učebnici) od Jana Čápa. Taktéž jsem viděl anime Neon Genesis Evangelion (ale to je spíše o lidské psychologii obecně), k tomu též pár videí, který to celé vysvětlují (nade vše bych ti to doporučil).
Sociální normy jsou velmi důležité, ale řekl bych, že se stupňují. Je to něco trošičku jiného, když člověk, řekněme, nepozdraví průvodčího ve vlaku, či má nepřirozenou barvu vlasů, a když se vysvlékne do naha a začne řvát na ulici, že je druhý příchod Krista. Musí být důvody k porušování sociálních norem vskutku vždy neprůstřelné? Snad záleží na ráži kulky nežli obraně...
10.10.2025 17:41:57 | sileny_zlocinec
Povídka „Disociace“ vznikla jako introspektivní sonda do stavu, kdy se hranice mezi realitou a subjektivní zkušeností začínají drolit pod tlakem psychické tenze. Jde o literární záznam, kdy se lidské vědomí pokouší zachovat konzistenci, zatímco se pod ním rozpadá jeho vlastní struktura.
Z psychologického hlediska povídka sleduje průběh depersonalizace a derealizace – fenomény, při nichž se subjekt odpojuje od vlastního prožívání a ztrácí schopnost rozlišovat mezi vnějším a vnitřním světem. Hlavní postava se pohybuje v paradoxním prostoru: fyzicky jede vpřed (autem), zatímco psychicky stagnuje či mizí. Pohyb je zde metaforou pro únik, zatímco nehybnost těla a prázdnota krajiny symbolizují neschopnost znovu se zakotvit.
Kasino, park, lavička – to vše jsou archetypální body reality, které se v příběhu rozpadají na fragmenty, jakmile je mozek přestává vnímat jako stabilní opory. Lavička se mění ve scénu konečného rozpuštění jáství. Postava mizí, ale zůstává pozorování – tedy čisté vědomí bez těla, bez identity.
Závěrečná otázka – „Co když ta největší lež je právě to, čemu říkáme skutečnost?“ – není výzvou k nihilismu. Je spíše terapeutickou reflexí. V extrémní formě psychické úzkosti člověk zjišťuje, že realita je jen dohoda; sdílený konstrukt, že jeho narušení nemusí být šílenstvím, ale někdy jen bolestivým vhledem.
Z pohledu psychologa je tato povídka záznamem hraniční zkušeností – momentu, kdy vědomí ztratí oporu a musí si ji znovu vytvořit, jinak zanikne; tichým zápisem člověka, který na chvíli přestane existovat — a přesto byl možná poprvé opravdu přítomen.
05.10.2025 21:26:18 | Aotaki