Anotace: Potřebuju se vypsat ze tří zážitků posledních dvou týdnů. Stalo se to tak, jak píšu, nic víc, nic míň. Proto je tam tolik ošklivých slov. Proto je tam na konci holanovská úvaha o láskách a křížích. Svět je zvláštní místo plné andělů tam, kde je nečekáte..
Z těch několika metrů jsem viděl, jak pohybuje rty. Neslyšel jsem ho, měl jsem nasazená sluchátka, ve kterých se mi zrovna lehce nakřáplý a ráčkující Robert Křesťan snažil definitivně rozpárat duši:
„Cožpak nevidíš, že hořím a nevíš, že to bolí?“
Pohledem jsem sklouzl k dvěma studentkám, na které chlapík nejspíš mluvil. Něco mi na něm nesedělo, tak jsem jedno sluchátko vytáhl z ucha.
„Děvky smradlavé, kurvy vyjebané,“ hodnotil zrovna blondýnku s brunetkou a já jsem vytáhl i druhé sluchátko, abych se přesvědčil, zda slyším dobře.
„Píče jedny, kundy hnusné,“ znělo dál tramvají aniž by to kohokoli z cestujících nějak vzrušilo.
„Krávy debilní.“
Potom jsem promluvil já.
„Teď tě z tý tramvaje vynesu v zubech a až tě potkám příště, nebude to domluvou,“ pronesl jsem otcovsky, zatímco jsem ho vlekl k otevřeným dveřím. Ještě, než se zavřely, začal ten nezmar pro změnu strašlivě spílat mně. Naznačil jsem pohyb vpřed, přesně ve stylu ,jdu po tobě´ a on sebou cukl tak vyděšeně, jako když matka prvně nachytá syna při masturbaci. Dveře se pomalu zavřely a ještě, když se tramvaj rozjížděla, jsem zaslechl:
„Zmrde, oběsím tě na tý šále a klobouk ti nacpu do prdele.“
Obě gymnazistky mne přestaly sledovat, zjevně nejsem typ mstitele s anabolickou fitness postavou a kérkou čínského draka na napumpovaném předloktí. I tak jsem měl fajn pocit.
*
Podruhé jsem ho potkal po několika dnech na nádraží. Čas do odjezdu jsem si krátil četbou Otokara Březiny, který měl raději zůstat Václavem Jebavým, neboť takové jméno se pro světově mimořádného básníka hodí mnohem víc. Periferně jsem zahlédl dvě postavy choulící se k sobě a podvědomý obrys někoho, kdo se nahýbá blíž a blíž, jako by plival nadávky. Stoupl jsem si proti němu a schoval za sebou ty dva. Kluk měl sotva osmnáct, na hlavě účes ve stylu brokolice kadeřavé, černě blýskavou zimní bundu a něco jako kabelku. Bylo vidět, že se bojí. Jeho holka sice měla v očích oheň vzdoru a boje jako kdysi germánské valkýry, ale to bylo tak všechno.
„Pamatuješ si mě, viď? Potkali jsme se v tramvaji,“ řekl jsem.
„Ty zmrde, ty chcípáku, kundo blbá!“
Díval jsem se mu do očí a přemýšlel, co dál. Neumím se prát. Nesnáším násilí, zbraně, armádu ani fízly. Ale nesnáším taky chlapíky, co straší mladé holky.
„Sundám ti ten klobouk a rozkopu ti prdel,“ oznámil mi radostně.
To mne povzbudilo k tomu, abych ho už podruhé chytil tam, kde se říká ,pod krkem´. Prát jsem se vážně nechtěl, mladí - a nejen oni - v celé nádražní hale, vypadali, že by si to celé rádi natočili na stříbrné Iphony, ale já prostě odmítám být hvězdou sociálních sítí. Prostě… Pocházím z časů, kdy GPS vlastnila jen americká rozvědka a do lesů se chodilo s papírovou mapou, telefony měly velká sluchátka s drátem a společenské problémy se místo mediálního lynče řešily poctivou fackou.
„Zavolám na tebe policajty a uvidíš, jak vocaď pojedeš,“ sliboval mi a jeho rosolovité tělo se natřásalo. Možná i trochu strachem, nejspíš byl zvyklý, že si na něj nikdo moc nedovolí. Anebo si prostě myslel, že ho jen tak pustím.
„A tebe odtud povezou havrani, jestli mi šáhneš na klobouk,“ chytil jsem se já a v duchu se chechtal, že na to, jaký jsem pacifista, zním jako někdo z devadesátkového akčňáku Poslední skaut.
Páni… s tím kloboukem to pak vážně zkusil.
Držel jsem ho za paži a vlekl ven z nádražní haly jako matka, která se na pokraji zoufalství a vražedného vzteku snaží z obchoďáku vyvést umanuté děcko, které si před chvílí, za kvílivého bušení pěstičkami do vlastní stvořitelky, požadujíc při tom hračku ,Trans panenka Barbie´ lehalo na zem tak intenzivně, jako by šlo o otázku přežití. A mezitím jsem mu zase otcovsky domlouval.
„Teď tě vyhodím ven a jestli se sem dovnitř jenom podíváš…“
Na chvíli se mi zatmělo před očima. Ohnal se loktem a na mém nose zatančilo pár jisker. Bolest mi vehnala slzy do očí a okamžitý adrenalin ve mně zapálil vztek jako nikdy. Neumím se prát. Nesnáším násilí, zbraně, armádu a fízly…
V jakémsi amoku jsem otevřel dveře, potlačil nutkání rozbít mu hlavu o futra a téměř něžně jej vystrčil ven. Toužil jsem vypadnout, odjet z tohoto města, začíst se ve vlaku do Jebavého…
„Moc vám děkuju, pane,“ pronesl překvapivě kluk s brokolicí a odbojnou valkýrou po boku. V zápalu spravedlivého hněvu jsem si u nich zapomněl zneuctěný klobouk.
Ve vlaku jsem si omyl červenou, která mi mezitím nad horním rtem vymalovala usychající stružku. Chvíli jsem viděl rozostřeně, ale postupně vše tichlo, i moje pocuchané nervy. Vážně nesnáším konflikty.
Ještě, než jsem z vlaku, po čtyřech hodinách cesty na Západ, vystoupil, vybavila se mi slova ženy, na které mi záleží: „Lidi se bojí přijmout ránu a ono to přitom není tak strašný, jak se může zdát.“
„Myslím, lásko, že dnes jsem obstál,“ pousmál jsem se a vyrazil do noci.
*
Prý že rány hojí čas. Ta moje nestála za řeč, ale ta dlouhověká, uvnitř mne, se ještě více rozšklebila. Nikdy jsem nepochopil povahu lidí. Stát v řadě, nosit jako uniformu stejné ,módní oblečení´, platit daně, čekat na smrt a během toho se snažit vyšplhat co nejvýš po zádech ostatních. Zanevřel jsem na ně – na ,lidi´ . A nevěřil jim. Nevadilo mi tolik, že se mezi sebou rvou o kus žvance, že se vzájemně podvádějí, lžou si anebo (se) zabíjejí. Mnohem horší mi přijde lhostejnost. Je to jeden z největších hříchů. Odvrátit oči od skutečného člověka, který leží na zemi neschopen pomoci sám sobě. Jako ta holka sedící ohlodaná mrazem v děravé dece na chodníku před nádražím…
Nebyla typický ,bezďák´, jak se dnes rádo říká těm, jejichž životem je ulice, špína, nemoci a hlad. Pro mě tito lidé byli vždy něco jako podivní svatí. Popsané knihy nesoucí otisk příslibu, že jednou bude líp a to jednou že nastane až v momentě, kdy duše opustí tělo zesláblé životem v tomto polovičním pekle. Polovičním proto, že to skutečné peklo je mnohem horší – představuji si ho jako naprosté odtržení od lásky. Prostě zatracení. Konec.
Zastávka byla plná. Většina lidí se raději dívala do mobilů, neunesli pohled na kdysi dívčí postavu zachumlanou v chatrné přikrývce. Mrzlo. Skoro se nehýbala, ale mně přišlo, jako by žhnula nějakou prasilnou, zvláštní energií.
„Dobrý den, je vám zle, můžu vám nějak pomoct?“
Přisedl jsem k ní a dal zvláštní důraz na vykání, chtěl jsem, ať mne vnímá jako někoho, kdo ji nepřekročí. Díval jsem se do obrovských, kdysi určitě zářících očí, dnes potažených podivnou mázdrou vyčerpání a vzdání se osudu. Byly nádherné i v tuto chvíli. Jestli jsou ,bezďáci´ něco jako svatí, tak tady na zemi se přede mnou zrovna teď choulí zraněný anděl.
Místo slov jen zavrtěla hlavou. Ten pohyb byl natolik výmluvný, že jsem okamžitě pochopil, že jde o odpověď na druhou z otázek: „Můžu vám nějak pomoct?“
Dívali jsme se na sebe a mluvili beze slov:
„Jsem tady, vidím tě, není mi jedno, že trpíš, chci pomoct.“
Myslím, že šlo o to, sdělit jí přesně tohle. Nakonec jsem v peněžence vyhrábl několik bankovek a vložil jí je do ruky. Měla ošklivou vyrážku a strašlivě páchla močí a životem na ulici. Kdyby si za těch pár stovek koupila prádelní šňůru a flašku něčeho na kuráž, nedivil bych se.
„Držte se, prosím, budu na vás myslet, opatrujte se,“ řekl jsem tiše na rozloučenou a vzal její dlaň do svých.
Přesto, že za celou dobu nepromluvila, ve chvíli, kdy jsem nastupoval do šestnáctky, ozvalo se za mnou:
„Děkuju, jsi dobrej.“
*
Během další cesty jsem se rozhodl, že napíšu tohle vyprávění. O tom, jak jsem ztratil a zase trochu našel víru v lidskou říši. Protože není více křížů, je jen jeden kříž. A není více lásek, je jen jedna láska. Zvlášť, když po zemi stále ještě chodí, ranění, ale přeci jenom andělé.
28.03.2026 23:50:02 narra peregrini
... a v každém z nich jsem kousek anděla zahlédla ... díky, že ses podělil :) ... možná jsem něco podobného přesně dnes potřebovala připomenout...
22.02.2026 19:29:00 jitoush
.....Myslím Františku,že povídky také umíš,předal si čtivě,co jsi chtěl sdělit.
Mám pocit,že v některých situacích nás vede něco "jiného",prostě jednáme a nekalkulujeme,
je to spontánní.Nikomu nezazlívám,že do toho nejde,každý se dívá "odjinuď"a tady
"nestačí"soucit,je potřeba kuráž a určitá síla.......
Ono se to týká třeba i jiných situací,nehod atd.......někdy stačí zavolat pomoc a prostě se nestat jedním v čumícím davu a ještě blbě natáčejícím na mobil......
A říkám si,že člověk může mudrovat jak chce,co dělat a co zasejc ne,ale dokud tu situaci
neprožije na vlastní kůži,tak neví,co by......
A když se dotýkáš bezdomovectví,tak mi "blikne"mimoděk,jak je ten Život jako takový křehký......takové něco jako "provazochodectví"podle toho,co komu bylo naděleno nebo jak to dokáže či nedokáže proměňovat.......vlastně mě to vede k onomu...neporovnávat,nesoudit,nehodnotit........a k vděčnosti,že člověk má ty své "nitky".......i když...jisté je,že nic není jisté........tož tak.......i když jsme každý někde jinde,můžeme se protínat na drahách čistého lidství nebo se o to aspoň pokoušet.
Ale nechci moralizovat,pač sama o sobě nevím,jen si to mohu přát a věřit,že to dokáži,zda to v ošemetných a krajních situacích zvládnu......tak mizím...Ji.
22.02.2026 19:57:17 vrbák
Jiti, děkuju:) Abychom si rozuměli, já taky nevletím zachraňovat někoho, na koho je šest chlapů s nožem, to je jiná situace, kdy začnu ječet a natáčet a "volat policajty", ze sebeobrany vím zlaté pravidlo, že vyhnout se konfliktu za každou cenu je klíč... Tady ta situace byla adekvátní, abych se do toho vložil, jeden na jednoho. Ale stejně mohl mít nůž a perník v žilách. Taky mám nůž, ale bál bych se ho otevřít a stejně tak se bojím někoho hodně praštit, protože ho nechci blbou náhodou zabít.
Píšu - a možná nepřesně - o tom, že mi vadí lhostejnost - a to není zazlívat někomu, že nezasáhne. Mimochodem, VŽDY to jde, třeba i z té dálky, oběť aspoň vycítí, že v tom není sama. Ta "lhostejnost" je moje slovo pro většinové sociální vyhoření. Lidem je jedno, že druzí trpí, pohrdají těmi, kdo "nejsou na jejich úrovni, protože si za to můžou sami" etc. Vnímám tuto dobu jako povrchní a kdybych ji měl charakterizovat jedním slovem, řeknu BEZOHLEDNOST. Možná lepší slovo než lhostejnost. Vadí mi, jsem z jiného těsta a tyhle věci dost osobně prožívám, z vlastní zkušenosti vím, že dobré slovo může postavit na nohy i totální mrtvolu, zažil jsem to mnohokrát.
Čili rozumím, co mi píšeš, ale já ten text za moralizování nepovažuju, chtěl jsem se z toho vypsat a chtěl to dát sem z důvodu, co jsem už psal, že se možná debata vrhne nějakým zajímavým směrem - a tím nemyslím to okopávání a osobní útoky, ale lidskou, hezkou diskusi a setkání nad textem. S tím jsem to sem dával, i ve svém věku jsem stále naivní a myslel jsem to dobře :)
Už mě přestalo bavit věnovat čas lidem, kteří si myslí, že ví, "co mne svazuje" a jak přemýšlím. Neví. Neznají mne a já to ani nechci. Opatruj se, objímám :)
22.02.2026 20:17:03 jitoush
.....Já to pochopila Františku.....a máš pravdu,slovo bezohlednost,to je to pravé.....určité agresivní energie,kdy máš pocit,že když se na někoho určitého jen podíváš,tak on vystartuje......ale na druhou stranu je dost i na tom druhém pólu,na pólu vlídnosti a laskavosti......tak si to držme na zřeteli......tak jo...mizím....Ji.
22.02.2026 16:58:31 Sonador
já se chtěla rozepsat, ale řeknu jen své: člověk věci nepochopí, dokud je nepochopí:) a některé věci jsou nepřenosné, přesto má smysl se o to neustále pokoušet...
a pár slov někoho jiného k tomu ostatnímu, vím, že je to něco, co je pro většinu z nás příliš, ale taková pravda bývá...
https://www.youtube.com/watch?v=SqHOdyxZd4M
jo, a mi se to líbí:)*
22.02.2026 20:01:49 vrbák
Ten Eckarth je úžasný, ale myslím, že si to většinově lidi vykládají, že mají bezpodmínečně složit zbraně, přitom je to trochu jinde. Ale k tomu opravdu musí člověk dojít vlastní zkušeností. Stejně jako k jistotě, že nad námi je Bůh. Nikomu to nevysvětlíš, musí se to zažít, i já jsem to tak měl. A není možné mluvit z pátého schodu k někomu, kdo se včera vyhrabal na první, tak to prostě je...
Děkuju*
23.02.2026 10:33:54 Sonador
No, asi je důležité nezaměňovat obranu s vytyčováním hranic, hranice jsou důležité... učím se to:)
22.02.2026 14:50:18 potíž
Napsal jsi, že jsi chtěl otevřít debatu a sám si ji znemožnil, odmítnul a tu korektnost, která tady vždy ukončí náznak kritiky, tu si strč, víš kam. Pokud budeš příště orvírat debatu, napiš rovnou, že ji nejsi schopen a že se to chceš naučit,,,,opatruj se
22.02.2026 14:33:17 potíž
Uf, a hned si protiřečíš.
Škoda že jsi nerozvedl první část mé první reakce, ale neva.
Proč bych kurva nevěděl? Čtu pozorně, to co vnímám z vvejch textů je to, co jsem napsal, někdy jsou ty texty dosti infantilní,,,,,,ano stále se vyjadřuju k textům, což ti asi nevoní.
Žádáš kritiku a když ji máš, tak střelhbitě ji odmítáš,,,vtipné. A dál bych se tak rychle neodkláněl od toho primárního z počátku mého vstupu.
22.02.2026 14:17:17 potíž
To čteš špatně, tvůj hudební sluch je celkem v poho, hlas taky, určitě nekuňkáš, taky tady v jednom kuse nekritizuješ ostatní za to, co vlastně vůbec neumíš a co vím, ty tvoje texty mají někdy i myšlenku,,,vlastně ty jsi z mého pohledu celkem v poho, ikdyž ta zamilovanost tě svazuje,,,reagoval jsem takto na někoho jinýho
22.02.2026 14:48:22 Ž.l.u.ť.á.k.
Nejsi ty náhodou to zamindrákovaný koště, co tu nedávno všechny osočovalo, že za ně píše AI, udílelo básníkům svá moudra ohledně básnických forem, o kterých nemá ani páru a lezlo do soukromých vzkazů lidem aby prachsprostě pomlouvalo ostatní autory? Jsi to ty viď?:-D
22.02.2026 14:22:45 vrbák
Škoda, já myslel, že jde o nějakou drsnou upřímnost, kterou bych i ocenil:)
Prosím tě, o tom, co mě svazuje, fakt nic nevíš , to je tak jediný, co k tomu můžu napsat.
22.02.2026 13:48:22 potíž
Nechci reagovat na to jak píšeš, ale co, tedy na tu myšlenku, vnímám to taky jako úvahu o naší osobní odvaze, když se člověk postaví strachu, nespravedlnosti, jak rychle si uvědomuje další souvislosti, jak rychle může posunout své postoje. Ignorace je taky projev strachu a hledání chyb, třeba i v tomto textu, taktéž. Příjmám tu myšlenku ikdyž bych to napsal jinak.
Hned na začátku byla tvá snaha o debatu sejmuta osobní animozitu, která tady vře pod pokličkou, což je přirozené, protože nepřirozené je, že by se tady všichni měli rádi, což by si přáli ti nejméně kvalitní pisálci a kytaristi a zpěváci a kritici. Ti nejčastěji hlásají lásku a pak se nejvíc mstí a nejvíce ignorují a nikdy se strachu opravdu nepostaví.
22.02.2026 14:10:08 vrbák
Děkuju za reakci! Jen jsem trochu zmatený tou druhou částí, kterou mohu chápat tak, že jsem pisálek a kytarista, co hlásá lásku a přitom žije v nenávisti. Myslíš si to, nebo to čtu špatně? Nerýpu, zajímá mne to, protože nevím, jak mám tvůj komentář přečíst - a to není tvá chyba :)
22.02.2026 12:18:32 Jiří I.Zahradník
Je to upřímné, ale trochu bych ubral patosu a moralizování.
Působí to uvěřitelně, jen vypravěč působí až moc „nezranitelně“ ... realita bývá obvykle drsnější. ;)
22.02.2026 12:33:44 vrbák
Jiří, děkuju. Dal jsem to sem z jednoho důvodu, že se třeba rozjede nějaká mezilidská debata a začne se to tu trochu měnít, tiše a pomalu, jak to bylo dřív, než kormidlo ovládali ti nejhlučnější. Je to psané přesně tak, jak se to stalo a přesně tak, jak to cítím. Nezranitelný nejsem, bolelo to dost a bylo to škaredý, mně tyhle situace vadí až fyzicky. Ale měl jsem navrch a věděl jsem to, stejně tak jako tady nemám potřebu někoho přesvědčit, prostě berte, nebo nechte být, to je celé.
:)
22.02.2026 13:15:08 Jiří I.Zahradník
Rozumím . Jde ti spíš o téma, než o formu. Vyvolat debatu.
Ta lhostejnost mně taky dost štve. Například lhostejnost ( bezohlednost ) kuřáků vůči nekuřákům .
A úplně nejhorší je lhostejnost ve vlastní rodině.
Jen mám dojem, že boj s blbcem a kreténem je marný.
22.02.2026 13:33:39 vrbák
Rozumíš dobře, formu volím takovou, jaká je mi přirozená, mluvím svou řečí. Jsem básník, ne prozaik. Až pozdě mi došlo, že má realita je jiná než realita ostatních - vidíš a tady to zase zní nějak nadřazeně, a přitom je to tak, každý jsme na jiném stupni jiné cesty, nemůžeme si všichni rozumět.
Lhostejnost v rodině... Za léta a léta práce s lidma jsem jí viděl dost. Lidi v důchoďácích jen jako zdroj dalšího příjmu synům, vnukům. A pak ty lidi, co pohrdají bezdomovci. Svět není hezký místo, ale my si ho můžeme hezčím udělat jen skrze lásku a její projevy - laskavost, lidskost, odpuštění, přátelství, nic dalšího není tak důležitý. A už vůbec ne prachy a kariéra.
Jsem kuřák, ale když mi někdo na zastávce hulí pod nos, nejsem rád:)
Boj s kreténem je vždy aktem ega, orel much nelapá a kretén stejně nepochopí, nemá to smysl, vlastní energie a čas jsou na to příliš vzácné.
Díky a líbí se mi, že to tu trochu ožilo :)
22.02.2026 14:25:32 Jiří I.Zahradník
Tohle téma má mnoho podob. Tvůj článek souvisí s lhostejností davu. Čím více lidí přihlíží , tím menší je šance, že někdo pomůže. Každý čeká, že zasáhne ten druhý. Odpovědnost se v davu rozmělňuje až se úplně vytratí.
V davu se projevuje kolektivní slepota.
V davu člověk ztrácí svoji vlastní tvář .
Proto se asi necítím dobře, tam kde je víc lidí a snažím se jakémukoliv davu vyhnout.
V mládí jsem o tom četl knížku, škoda že si nepamatuju jakou, rád bych si ji přečetl znova.
22.02.2026 14:43:00 vrbák
Jo, souhlasím:) Ta kniha by mě zajímala... Dav je pro mě jednou z forem pekla. Ten lhostejný dav.
22.02.2026 11:14:01 Ž.l.u.ť.á.k.
Tak jsem to dal taky a nějak mi to moc nesedlo…:-)
Syrovou prózu mám moc rád, ale tahle tvá mi připadá hrozně prvoplánová… kde hlavním cílem není napsat příběh, ale vychválit sám sebe.
Já jsem ten intelektuál, který na cestách čte knihy Otokara Březiny, zamýšlí se nad hlubokými sociálními otázkami a dojímá se nad sílou písní Roberta Křesťana, ale jakmile vidí bezpráví, nekompromisně zasáhne a zastane se jak dívek, tak mladých mužů… ale pozor, podobně jako Ježíš Kristus, ani já po ráně do obličeje neoplácím stejnou mincí…
No a pak ještě láskyplně promluvíš s odkopnutou bezdomovkyní, která tomu tvému ‘Já‘ dílu dá závěrečnou tečku uznáním, že ‚jsi dobrej¨…
A hrdina odchází ze scény se znovu nabytou víru v člověka…
Prostě tomu příběhu nedokážu uvěřit... a tím nechci říct, že kecáš, mluvím o té próze.
22.02.2026 11:43:02 vrbák
Už jsem unavenej, i lidma, jako jsi ty. Věděl jsem, že přijdeš. Nebudu nic vysvětlovat, obhajovat, kopl sis a pokud jsi teď spokojený, prosím. Nemám tě rád stejně jako ty mě a oba víme proč. Víc k tobě nemám.
21.02.2026 22:47:20 Albertus
Lidská mysl je tak bohužel nastavena, rozplizlost měst nahrává přístupu "nehas, co tě nepálí a všímej si jen svého." Jestli existuje nějaký bůh nebo bohové, toto by byla jedna z mých otázek, proč nás stvořili právě takové, tak nesmyslně náchylné k hlouposti, lhostejnosti, sobectví...
O to více si pak vážím a děkuji za všechny, kdo v případě nutnosti nejsou lhostejní - a nemusí to být nutně v tak vyhrocených konfliktech, ve kterých pak teče krev. Takže klobouk dolů.
22.02.2026 09:39:43 vrbák
Albertusi, přesně, nehas, co tě nepálí mě hodně dráždí.
S tím stvořením - myslím, že nám Bůh dal svobodnou vůli jako jeden z darů a myslím, že mu dost ubližuje, jak se často chováme. Tuším, že i Bohům bývá naše chování líto. Ale lidí, co se zastaví a zastanou, je snad dost a lidí, co vědí, že láska je nad pravidly, snad taky...
Hezky den a děkuju za stopu:)
22.02.2026 22:51:12 Albertus
A o tom to právě je - svobodnou vůli třeba dal, ale zároveň i silný sklon chovat se nesoucitně. Je to jako by po nás chtěl, abychom uběhli sprint na 100 metrů pod určitý čas, ale zároveň nám svázal tkaničky dohromady. Dá se to, ale vyžaduje to dost snahy a energie :) Je to zkrátka trochu cinktnutá hra už od začátku, jak máme nastavený mozek, právě proto by mě zajímalo, proč tomu tak je. Třeba dědictví po prvním hříchu, těžko říct.
O to je pak každý k dobru svobodně nakloněný člověk cennější :)
21.02.2026 20:27:48 cappuccinogirl
Osudy lidí, prej vepsaný do dlaně... neumím je z ní číst, ale jak jdeš životem, vidíš, poznáváš, nacítíš... lhostejnost je hrozná vlastnost, opravdu jedna z těch nejhorších.
22.02.2026 09:33:51 vrbák
Děkuju a moc zdravím:) Prý jsou lidé, kterým se skrze skutky mění čára života... Pro mě to mají napsaný ve tváři, básník Frič řekl, že do třiceti let tvaruje lidskou tvář Bůh a pak člověk sám svými skutky...To s lhostejností, myslím, řekl Havel, ale to je fuk, i kdyby to napsal Klempíř, mělo by to váhu. Pěkný den do Olomouce:)