Les

Les

Anotace: Líčení cca 200 slov o lese známém i neznámém. Sloh do ČJ.

Les

Les býval dříve velkou zelenou záplavou stékající po kopcích i rovinách široko daleko. Rostli v něm staletí velikáni a jejich starší příbuzní. Všichni svorně vzpínali větve k nebi, jako by jimi chtěli rozervat slunce a ponechat si každý kousek pro sebe. V létě byly jejich větve živé, rostly do výše i šíře, zdobené zelenými žilnatými lístky. Za zimních měsíců jejich větve spaly a kostěně trčely do prázdna oblohy. Mrazivý vítr na ně snášel blyskotavé vločky složené zdánlivě z nepatrných skleněných střípků, až byly celé zasypány modravým příkrovem.
Dnes je tomu s větvemi nejinak, lesy se však změnily. Nejsou již plny tajemných tmavých houštin z propletených ladných proutků, které svou šedivou bělostí zdobí pečlivě utkané pavučiny. Rostou v nich útlé stromy, mnohdy předurčené ke zkáze dříve, než mohou zmohutnět či zestárnout. Splašený vítr ukradnul hlas meluzíně a sténá jim mezi listy. Kdo v noci zavítá pod lesní koruny, možná ten žalostný sten zaslechne.
Ale stejně jako před lety, tak i dnes proplétají silné kořeny svá hadovitá těla vlahou půdou. Půdou, která vždy po dešti voní životem. Plazí se jí a objímají pohřbené kosti umrlých zvířat, aby vypily poslední zbytky vláhy z jejich tlejících těl.
A když přijde zima, usne strom vedle stromu, usnou kořeny i půda. Jen listy zaspí snem smrti a pouze jehličí zůstane bdít, aby dýchalo do zasněženého světa.
Autor E., 09.04.2012
Přečteno 1207x
Tipy 11
Poslední tipující: Greeman, Anjesis, Charibeja, enigman, Hesiona-Essylt
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Oběma díky!
+ všem tipujícím taky :,)

12.11.2012 16:04:11 | E.

Skvělá práce, perfektně sladěné, poetické prostředky vynikající! :)

12.11.2012 15:52:35 | Greeman

Myslím, že je to mimořádně zdařilé, poetické dílo, jen výraz "umrlý" mi připadá příliš knižní. Zajímavé je slovo "blyskotavé" - něco mezi blýskavým a blikotavým?

09.04.2012 11:01:15 | Hesiona-Essylt

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí