Akt

Akt

Anotace: Každý umělec je svým způsobem schizofrenik

Právě jsem končil čtvrtý ročník lékařské fakulty. Měl jsem před sebou ještě jednu zkoušku. Byl čtvrtek a já jsem se rozhodl, že zajdu k Bedně (to byla místní hospůdka, oficiálně U Bednaříků). Moc jsem toho ale nevypil, sedla si ke mně dřív, než jsem stačil dopít první půlku. Už dřív mě zaujala, žačka z vedlejšího kruhu. Chvíli jsme si nad láhví tequily povídali, pak jsem jí pozval na skleničku vína ke mně na kolej. Bylo to kvalitní červené víno, které mi z Francie posílal každým rokem kamarád Honzík. Na dno jsme se mu ten večer ale nepodívali. ,,Jsi moc pěkná‘‘ vypadlo ze mě. Nebyl jsem zamilovaný, ale byla to pravda. V jejich očích se objevilo zmatení. Na chvíli je sklopila, pousmála se a dál to šlo velmi rychle, bez cizího přičinění ovšem. Měl jsem výhodu. Nedávno začal červenec a mí dva drazí spolubydlící v této době, jak jsem je znal, již proháněli své motorky po evropských dálnicích – to se už tenkrát mohlo. Pokoj tedy skýtal soukromí. Ona byla vyčerpaná, nevím jestli mnou, nebo prožitkem dlouhého dne, rozhodně ale brzo usnula. Já chtěl spát taky, jenže jsem si v sobě nesl jistou formu umění. Maloval jsem rád a dokonce jsem své obrazy prodával po různých pražských sklípcích. Když se podařilo, střelil jsem malbu i za 20 tisíc, nestěžoval jsem si, byly to tenkrát skoro dva měsíční platy. A zrovna tady na vysokoškolské koleji, pokoji číslo xy, mladého 7. července před jednou ráno na posteli kde se před chvíli z dvou těl stalo jedno, se mi stalo to, co nás umělce čas od času potká. Políbila mě múza, ale pořádně. Nevydržel jsem ležet ani vteřinu, vstal jsem, vytáhl z kouta stojan s plátnem. Nepotřeboval jsem si udělat ani náčrt, rovnou jsem začal malovat štětcem. Inspirace ležela přímo přede mnou, nahá spící kráska s rozpuštěnými havraními vlasy a kůží sametovou, čerstvě umytou.
Všímal jsem si všech drobností, neboť pouze propracované detaily vytvoří kvalitní celek. Zvlášť jsem si pohrál s jemným úsměvem ve tváří, jenž snad byl posledním zbytkem rozkoše na ženském těle z předchozího milování a vůbec s obličejem samotným. Poprvé jsem si uvědomil, že zachytit výraz spících očí je ještě těžší, než očí otevřených; unavené řasy i obočí. Dbal jsem, abych všechny křivky zachytil co možná nejvěrněji. Pečlivě jsem nanášel vrstvy barvy, jež symbolizovaly ňadra a boky, neboť tyto partie předně určují ladnost ženy. Na větší problém jsem během malování nenarazil, snad i proto, že chvilku zpátky jsem každý kousíček dívky pečlivě ústy studoval. S malbou jsem byl brzy hotov. Tak brzy, že kvalita značně převyšovala dobu provádění. Nechal jsem obraz zaschnout a chystal se jej stočit, abych ho mohl prodat opět v jednom z těch pajzlů. Téměř jsem překročil práh z pokoje, jenže mě něco vrátilo zpátky a donutilo abych si lehl zpět na postel mezi zeď a dívčí tělo. Dnes mohu říci, že to byla zřejmě láska. Měl jsem zvláštní radost z toho, že jsem zabránil bláznivému umělci ve mně, aby prodal tak vzácnou a tajemnou něhu, jež akt zobrazoval. Ráno mě pak probudila věta: „Jé, tys mě tak krásně namaloval!“ a já jsem pochopil, že žádná částka, kterou bych v noci utržil, by mi nenahradila těchto šest slov, které tenkrát pronesla má dnešní manželka.
Autor Mr.George, 15.09.2005
Přečteno 1624x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Velmi povedené, zatím nejlepší co jsem od tebe četl.Máš tam nádherné věty jako např..-
"Zvlášť jsem si pohrál s jemným úsměvem ve tváří, jenž snad byl posledním zbytkem rozkoše na ženském těle z předchozího milování."
Tahle povídka má začátek, konec, vývoj, myšlenku i dobrého vypravěče.
87b. S pozdravem Stín.

17.04.2006 11:00:00 | WhiteShadow

Některým věcem nevěřím (láhev tequly pak francouzské víno)ceny za díla tam taky nepatří ale vím co ty poslední vyřčená slova mohou znamenat takže docela dobrý jen možná trochu materialistický.

28.12.2005 14:26:00 | umělec2

Wow! Tak tohle je jedna z těch povídek, u kterých s bodováním neváhám! Velmi krásně jsi popsal každý tah štětcem; máš smysl pro detail... A k tomu ten nepodbízivý, jemně erotický podtext... Používáš neotřelé výrazy a vyhýbáš se frázím... Nádherné...
Melík:o)

15.09.2005 20:55:00 | Phoenix M.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí