Rozkaz

Rozkaz

Anotace: volně opsané z vyprávění mého dávného kamaráda Adama…

Už je to víc než pár let. Vlastně bych měl napsat „pár desítek let“ (Bože, jak ten čas letí). Byli jsme mladí ušatí kluci ve druháku na vejšce. Tady v Praze na ČVUT. Bydleli jsme na strahovské koleji a žili tak, jak se dalo. Kolem nás tvrdá normalizace, kterou jsme ani tak moc nevnímali, protože ve sklepě kolejního bloku byl studentský klub, kde se mohlo skoro všechno. Kdo chtěl, mohl tu vyzkoušet nefalšovaný „undergound“, někdo tady poprvé ochutnal marjánku a všichni mohli říkat „co si myslí“. Opojení alkoholem, mládím a tou „svobodou“ jsme rebelovali aniž bychom tušili proti čemu a komu. Ne, nevěřím svým vrstevníkům, kteří „už tenkrát“ věděli, co je správné a zač bojovat. Prostě jsme byli v rebelující opozici mladých – stejně jako dnes jsou moje děti. Věděli jsme, že „rusáci“ jsou svině. A „bolševici“ kurvy. Proč? Přece kvůli „vosumašedesátýmu“, ne?! Prostě jsme to věděli a tečka. Co se tehdy vlastně stalo jsme se ale dozvěděli až o mnoho let později. Myslím opravdu dozvěděli, bez příkras a slepých uliček.

Můj příběh je ovšem o něčem jiném. Tehdy byla vojna povinná, pamatujete? A nevyhnula se samozřejmě ani vysokoškolským studentům. A protože po vysoké na nás čekal už jen rok vojenské základní služby, museli jsme vojenské vzdělání a dovednosti doplnit ve výcvikovém areálu Motol již během studií. Řečeno dnešním jazykem – zkrátka „pěknej vopruz“. Každou středu jsem táhl obrovskou sportovní brašnu narvanou maskáčovým stejnokrojem do Motola, abych se tady na tři – čtyři hodiny převlékl za vojáka, poslouchal nesmyslné příkazy a stupidní rozkazy, běhal jako trotl, plácal s sebou do bláta a ocelil se do zelené hráze, která se postaví do cesty západnímu imperialismu. Naši velitelé byli různí, jak už to tak v životě chodí. Někteří uznávali, že vojna je pro vysokoškolského studenta opravdu předmět zbytný a nechávali nás dýchat s vědomím, že jsme myslící lidé. Těch ovšem bylo žalostně málo a tak se před naším polocivilním útvarem střídalo defilé více či méně zdegenerovaných vojenských „zelených mozků“, kteří si stanovili za cíl z nás udělat chlapy. Často se stávalo, že jsme se , zablácení, utahaní a vzteklí, ploužili na konečnou tramvaje na Kotlářce a proklínali nesmyslnou vojenskou mašinérii a výcvikový dril. Jenže zápočet potřebovali všichni.

Jedno středeční odpoledne jsme opět nastoupili v neuspořádaném tvaru na louku vojenského cvičiště v očekávání dalšího z řady vojenských velitelů, který nám měl vysvětlit něco o taktice a vštípit do odbojných hlav špetku vojenského drilu. Měli jsem ho poprvé a tak nikdo netušil, s čím se vytasí. Přesně úderem desáté dopolední před nás napochodoval v nažehlené uniformě, podle výložek plukovník (to nás vojna naučila) a podle ksichtu guma. Chvíli si nás měřil tvrdým vojáckým pohledem (asi ho trénoval před zrcadlem, ale já měl co dělat, abych se nezačal smát) a potom zařval hromovým velitelským hlasem:

„Som plukovník Hrivna. Na moj povel: Kůkerom vpred!“

„Slovák“, blesklo mi hlavou, ale potom jsem se zmateně rozhlédl. „Sakra, co to říkal?“. Nebyl jsem sám, komu rozkaz nebyl jasný a tak se naše řada jen nerozhodně zavlnila. Plukovník si nás chvíli zlobně přeměřoval a pak znovu zařval:

„Povedal som: Kůkerom vpred!“

Pár zoufalců sebou prásklo na zem a začalo se zuřivě plížit na všechny strany. Ostatní zůstali stát a nechápavě zírali na brunátného plukovníka Hrivnu, který vyprskl jako přehřátý papiňák:

„Tak čo budě?! Keď zavelím, teda sa ponáhlajte splnit rozkaz. Už to nebuděm viacej opakovať: Kůkerom vpred!! A rýchlo!!!“

„Promiňte, pane plukovníku, tedy … soudruhu plukovníku, dovolte mi promluvit“, osmělil jsem se.

„Čo je?“, zařval Hrivna, až mi podklesla kolena.

„Já…“, selhal mi hlas pod jeho pohledem, “já jsem nepochopil jaksi význam Vašeho rozkazu“, vykoktal jsem.

„Čože ste nepochopili? Moj rozkaz? No a čo je na nem tak nepochopiťelného? Ste snáď slepí? Povedal som kůkerom vpred!“

„No jo, ale když my nevíme, co znamená ve slovenštině to kůkerom“, dovolil jsem si pokus o vysvětlení.

Hrinvna na mě chvíli jen nevěřícně zíral a pak zasípal: „Paněbože, ako že čo neviete? Ste snad slepí alebo čo? Veď tuná sú kere a ja som jasne povedal – Ku kerom vpred!“

Z plukovníka Hrivny se potom stal náš velitel na poměrně dlouhou dobu a ten zápočet jsme v závěru roku dostali všichni. Nakonec nebyl tak špatný a rozkazy vydával celkem srozumitelné. Jenom už nikdy nechtěl, abychom běhali kůkerom…
Autor G.P., 03.10.2007
Přečteno 558x
Tipy 3
Poslední tipující: Iv, Levandule
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Tak teď sem brečela pro změnu smíchy! Krásně jsi to napsal.
Vojna byla strašná pakárna,co vím od manžela.Byla jsem tenkrát ráda,že jsem holka.
A to rebelství v mládí jak píšeš na začátku,to je nádhera,na to ráda vzpomínám.Narodila jsem se sice až v osmašedesátym,ale už o 13 let později jsem nenáviděla rusáky,jen z důvodu,že tu opruzujou a když jsme je porazili v hokeji ! To byla národní sláva.
Když jsme se učili na základce Internacionálu,řvala jsem ji cestou domů na celou ulici.Táta na mě doma-neprovokuj,ještě nás zavřou.
A v patnácti jsem odmítla v květnu vyvěsit praporky,táta mi je zkusil dvakrát nacpat do okna,tak jsem ulomila ty držáky,aby nebyly kam zasunout.
A ráno na plný pecky Hlas Ameriky,táta si se mnou užíval.On byl taky pro,jen byl opatrnější.Ale ono už to v té mé době nebylo tak horký.Ale stejně jsem měla z těchhle maličkostí frackovitě dobrej pocit.
Jedna holka na dotaz kdo nás osvobodil odpověděla že-rusáci.
No ta dostala od úči-prý jaký rusáci,snad rusové ne? Seřvala ji až byla celá červená.
Ale jiná učitelka byla frajerka-řekla nám už v páté třídě,že první prezident byl T.G.Masaryk,ale ať nikomu neříkáme,že to víme od ní.
Statečná.
No jo byla to hrozná doba,jsem ráda,že jsem v ní žila jen 21 let a první polovinu z toho času jsem žila v politickém nevědomí,takže pohoda.

02.11.2010 13:43:00 | Iv

Dobrá slovní hříčka i dobrý příběh. Pobavilo mě to.

11.10.2007 13:38:00 | Aliwien

Dobrý...myslím že by si každý vzpomenul na něco podobného čemu se s odstupem času už jenom zasmějeme...

06.10.2007 21:38:00 | geper

Netypické... pro Tebe...
Připomnělo mi to čtvrteční "paklano"... taky boží... ;-)))

03.10.2007 23:37:00 | Levandule

Tam, co já jsem se plížil, klusal , pochodoval a zpíval keře naštěstí nebyly, ale podobných velitelů bylo dost...
Jiří s.

03.10.2007 15:48:00 | j.c.

Ale to není zas tak moc zelený, to bylo jenom nedorozumění :o))) Fantastický, to by nikdo nevymyslel!:o)))

03.10.2007 14:29:00 | Hesiona-Essylt

No jo, zelený gumový mozek. Kůkerom... napadala mě různá vysvětlení, když jsem to četl, ale řešení je natolik zelené, že to normálního člověka nemůže nikdy napadnout...

03.10.2007 12:16:00 | Daniel S.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí