Jednosměrka

Jednosměrka

Anotace: Možná o nebezpečích na dnešních silnicích, možná o tom, že smrt si nevybírá. To musíte posoudit sami.

Magda jela červenou fabií po rovné, ne příliš frekventované silnici. Řídila klidně a jistě, její jízda na sobě dávala znát téměř dvacet let řidičské praxe. Dojela až k železničnímu přejezdu a zatímco čekala na zdvižení závor, otočila se ke svým třem vnoučatům. Na zadních sedadlech se jako obvykle postrkovali pětiletý Péťa a sedmiletá Deniska, dvouletá Janička spokojěně spala.
"No tak, mládeži necháme toho, ano? pokárala je Magda "Babička se se musí soustředit na řízení."
"Když ona mně pořád bere toho koníka!" žaloval Péťa plačtivě a prstem ukazoval na chichotající se sestru.
"Co kecáš? Ty mě zas furt mlátíš tím blbým klackem!" bránila se ostře Deniska. Péťa se rozzlobil.
"To není žádnej blbej klacek! Ty jsi blbá!" a uhodil Denisku podivně vzhlížející holí, která měla být zřejmě ukázkou indiánského umění.
"No tak! To by stačilo! Už toho vy dva nechte, ještě slovo a bude zle!" okřikla je Magda a otočila se k dětem zády, protože závory se právě zvedly a ona mohla pokračovat v jízdě. Chtěla být už co nejdřív doma, v Brně. Prožila s vnoučaty krásný den v pražské Zoo, všem třem dětem se výlet moc líbil. Protože Magda neměla dálniční známku, přecejen po dálnici příliš často nejezdila, jela po okresních silnicích přes okolní vesnice. Tyto cesty jí vyhovovaly víc než dálnice, ráda jezdila zvolna, s častými přestávkami, které dětem přišly vhod.
"Mě se chce čůrat!" zakňoural Petřík asi po půl hodině relativně klidné jízdy.
"Tak chvilku počkej, někde ti zastavím." povzdychla si Magda, a u nejbližší polňačky vedoucí k lesu zastavila. Vystoupila spolu s Péťou aby se trochu protáhla, podala Denisce láhev s pitím a vzala do náručí probouzející se Janičku.
"Ahoj andílku" políbila ji do světlounkých vlásků. "Jakpak se moje princeznička vyspinkala?" Janička byla její miláček, nejhodnější a nejkrásnější dítě pod sluncem.
"Bumbat!" natahovala ručky po láhvi se šťávou, z které zrovna pila Deniska. Magda si od ní láhev vzala a přiložila ji Janičce k pusince.
"Bumbej zlatíčko, dlouho jsi spinkala, musíš se hodně napít!" Přiběhl nadšený Péťa.
"Babi! Babičko, já jsem viděl tákovýho velkýho hada! Vypadal úplně jako ten v Zoo!" Magda se zhrozila.
"Proboha, ještě aby tu byly zmije! Radši už pojedeme, nasedej." Zapnula motor a opatrně vjela zpět na hlavní silnici. Pokud dobře počítala, do dvou hodin by měli být v Brně. Už bylo skoro sedm, nebe začínalo tmavnout a přicházel večer. Magda byla unavená. Aspoň, že se mohla konečně na řízení pořádně soustředit, všechny tři děti totiž usnuly. Byla už tma, jízda jí ubíhala snadno, silnice byla prázdná. Vtom do něčeho prudce narazila, auto se odrazilo a ve smyku projelo velkou rychlostí prudkou zatáčkou. Magda vší silou dupala na brzdu a snažila se stočit volant, nebylo to však nic platné. Auto sjelo z vozovky do lesíka který byl z kopce a jelo, či spíše padalo dolů, dokud se nezastavilo o silný kmen jednoho ze stromů. Tento vývoj událostí však Magda již nezaznamenala, při jednom ze smyků se uhodila do hlavy o palubní desku a ztratila vědomí.
Probrala se na nemocničním lůžku. Nepamatovala si kde je, ani co se stalo, paměť jí osvěžil až hlas postaršího lékaře.
"Měla jste s dětmi nehodu, narazila jste do sloupu s vedením vysokého napětí. Není to nic vážného, pár dní si vás tu necháme na pozorování, ale brzy budete moci jít domů."
"A co děti? Co je s dětmi, jsou v pořádku?" ptala se rychle Magda.
Doktor odpověděl: "Petr i Denisa jsou teď na dětském, on je v kómatu, jeho stav je však stabilizovaný. Denisa měla jeden velice ošklivý šrám na pravém rameni, ránu jsme jí sešili, jinak je v pořádku. Váš syn i snacha jsou zrovna u nich. Pak je zavolám, jestli budete chtít."
"To je dobré..." odmítla Magda. Hlavou se jí honila spousta otázek. "A co... co Jana?" Lékař se zamračil. O něčem se chvíli radil se sestřičkou a pak se posadil na postel k Magdě.
"Víte, je mi to moc líto, ale vaše vnučka měla velmi četná vážná poranění, včetně vnitřního krvácení. Bohužel krátce po převozu sem zemřela. Nemohli jsme nic dělat..." Magda zavřela oči. Poslední lékařova slova se rozplývala a mizela ve stínu jediného slova. Zemřela... Janička umřela. Její malé sluníčko už nežije! A byla to ona, kdo řídil auto a nehodu způsobil, ona může za to, že se Janička už nenadechne, že už neuvidí mámu, že se nepodívá na svou oblíbenou pohádku, už nikdy! Oči se jí zalévaly slzami. Měla umřít ona, stará ženská, ne malá holčička! Co je to za spravedlnost, co je to za Boha, když nechá odejít takhle malé dítě? Když ho pošle takhle brzy na poslední, jednosměrnou, cestu? A starou bábu nechá žít? "Ach Janičko," brečela "proč ty a ne já? Odpusť mi to, pokud můžeš! Snad to byl osud? Snad Bůh chtěl, abychom se opět setkaly na onom světě? On ví, a víš to i ty, že to nebude trvat dlouho, a opět se shledáme. Každý se jednou vydá na tu cestu, která vede jen jediným směrem, a zpět už ne."
Autor Červená a černá, 06.11.2007
Přečteno 436x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Předem se omlouvám, komentář je nadvakrát.

Každý, kdo o sobě při první vhodné příležitosti řekne něco typu "já sem vcelku zkušenej redaktor" (pomiňme věru povedenou češtinu), je buď pitomec, nebo někdo velice namyšlený. (Mimochodem: fakt, že někam píšeš dva roky, neznamená vůbec nic; já bych se tím určitě nevytahoval.)
Nezlob se, Dawee (nejsem si jistý skloňováním nicku), ale tak ses předvedl. A potom:

1) řekl bys mi adresu toho webu, kde děláš? Rád bych se na Tvou práci podíval.
2) Ty absolutně nic nevíš o autorce, tudíž pak netvrď, že ona o něčem něco neví.
3) Horrory vznikly, aby se u nich lidé báli, takže Tvá zmínka o tom, že ne každý horror musí člověka vystrašit, je hezký nonsensus. Spíš je to tak, že ne každý člověk se nechá horrorem vystrašit.

BtW: kdybych Ti řekl, že nechápu, jak ses dostal k práci redaktora, urazilo by Tě to? Myslím, že ano. Zkus si tedy představit, jak se asi cítila autorka po Tvé podobné perle.

A pro autorku:

Dawee má pravdu v tom, že povídka je víc mementem než horrorem. Je smutná, to uznávám, ale to z ní ještě horror nedělá (jako chybu to neberu - ostatně mezi nějakými horrory ani zařazena nebyla, pokud vím). Psal jsem Ti, myslím, komentář i k jedné předchozí povídce, komentář se tudíž asi bude v některých bodech shodovat s dřívějším.
Předně začni dělit text; je to příjemnější pro čtenáře. Nejmarkantněji je to znát u dialogů, které jsou splácané dohromady (nikoli ve smyslu napsání, ale ve smyslu kompozice textu) a člověk se v nich těžko orientuje. Stačí pokaždé, když postava domluví, oddělit dalším odstavcem.
Z hlediska stylistiky mě povídka poměrně příjemně překvapila, cítím v ní takový civilní nádech uvěřitelna - že tohle se stát mohlo, že je to přirozené; autentičnost přidávají obyčejné situace: nucené odskočení si, železniční přejezd, uvažování o příjezdu domů atp. Pár chybek bych tam asi našel, ale jmenovat je nebudu - většinou jde o moji vlastní deformaci, tudíž že já bych to jednoduše napsal jinak, nic víc.

03.04.2008 10:46:00 | Perilan

Příběh je takový typický, předvídatelný. Je v tom něco podobného archetypu: nejstarší postava zaviní - třebaže i nepřímo - smrt nejmladší. Klasický paradox: nejstarší zůstává žít, mladý život je zmařen. Ke Tvé smůle jsi to ještě vypíchla tím, že Magda měla k Janičce mnohem silnější citový vztah než k ostatním vnoučatům; ve spojení s jasně podanou anotací pak leckterému čtenáři dojde už dopředu, kdo má zemřít a jak asi příběh skončí. Pointa tudíž předvídatelná, bohužel, a závěr rovněž.
(Možná bych, až budeš příště psát něco podobného, poradil, abys závěrečné myšlenkové pochody tohoto typu - Magdě je to líto, mrzí ji to, žehrá na osud - nerozváděla. Čtenáři je to jasné. Stačí to nějakým elegantním způsobem navodit, načrtnout, a pak nechat čtenáře, aby zapojil vlastní fantazii.)

Celkově mě povídka ani nezklamala, protože jsem ji zhruba takovou čekal, a formou naopak - až na zmíněné členění textu - vcelku potěšila. Kdybych měl hodnotit na školní stupnici (tipy mi přijdou hodně zavádějící), dal bych slabou dvojku nebo lepší trojku.

03.04.2008 10:46:00 | Perilan

Jak můžeš něco takovýho tvrdit? Neznáš mě, tak laskavě nesuď.

10.11.2007 13:59:00 | Červená a černá

Já rozumím řadě věcí líp než myslíš. Nechápu jak ses vůbec dostala k hororům. Dyť absolutně nevíš o hororech nic já sem vcelku zkušenej redaktor, a na jeden web píšu už přes dva roky, tak mi tu netvrď, že něčemu nerozumím.

07.11.2007 21:34:00 | Dawee

Aha, takže já tomu nerozumím. V tom případě se vrať ke svým hororům, protože ty zase nerozumíš mým povídkám.

07.11.2007 20:44:00 | Červená a černá

Za prvé tomu nerozumíš a za druhé nemusíš se u všech hororů bát. Já se taky nebojím u každýho hororu kterej vidím víš.

07.11.2007 19:13:00 | Dawee

Je to podle skutečné události, a i kdyby nebylo, tak to není nic veselého. Já jsem se u tvé "hororové" povídky taky nebála.

07.11.2007 15:48:00 | Červená a černá

Možná připadá, ale jestli je to podle skutečné události? Jesi ne tak v tom případě, je mi to jedno.
Asi si myslíš, že sem bezcitnej, ale tohle mě fakt nepříde smutný.

07.11.2007 11:59:00 | Dawee

Starý báby mívají ve zvyku do všeho pléct Boha, tak jsem se chtěla trochu ztotožnit s jejich myšlením, asi takhle ti to řeknu. Smrt dvouleté holčičky ti nepřipadá dost smutná?

06.11.2007 21:11:00 | Červená a černá

Nevím nevím, co bych na tohle řekl. Nepřipadá mi to moc smutné, spíše jeto varování, co by se mohlo stát. Podle mě si se mohla rozepsat a přidat tam trochu víc. Jinak bych tam Boha nepletl. To mě příde až moc přehnaný.

06.11.2007 20:42:00 | Dawee

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí