Příliš hlučná babička

Příliš hlučná babička

Anotace: ... moje milovaná.

Moje babička dělá strašný hluk, ale vůbec největší rachot produkuje při vaření. Sedím teď u ní v kuchyni a poslouchám ten její koncert.

Práskla dveřmi od lednice, když z ní vytáhla mrkev do polévky, s takovou silou, že málem vypadly z pantů. Hned na to je tu rána jako z děla a kastroly se válejí po linoleu. Následuje výbuch granátu při zavírání dvířek kuchyňské linky. Zvuk padající remosky ve spíži je také nezaměnitelný. O malou chvíli později zjišťuji, že vypadlý příborník nadělá daleko větší rámus, než třískající činely. Do toho všeho hraje televize a rádio. Na plné pecky samozřejmě. Jeden televizor má v kuchyni a druhý v obýváku. Prý, aby jí neutekly ty seriály. Moc jí to ale nevěřím, protože na každé obrazovce běží jiný program. Rádio nevypnula už asi deset let.

„Já ztlumím tu televizi babi, jo?“
„Opovaž sa, včilkaj tam bude ten můj oblúbený…“ přicupitala až ke mně a pohrozila mi vařečkou.

Pořádný hukot nastává při naklepávání řízků. Na umakartové lince jsou rozházené příbory, talíře, nože, váha, sklenice, prkénko, solnička, koření, zbytky potravin, misky s moukou, vajíčkem, strouhankou, vařečky, různá víčka, kuchyňský robot, pokličky, hrnce a láhev vína co jsem jí přinesl. Z té si občas dolije skleničku (jak ona říká, decánko), pak zamlaská (hlasitě) a to zní, jako když zařvete „mňam!“ Pokud si dá těch decánek víc (asi tak tři skleničky), začne kýchat. No kýchat… Nevím jak bych to přesně popsal… Jasně při tom artikuluje „Hapčikááááááá“, ale současně je to trochu podobné zvuku prolétajícího proudového letounu.

Vždycky řekne: „Kurdelapika, to sem si ale ulevila. Málem sem si u teho cvrkla.“

Ještě než zabušila paličkou do masa, zesílila zvuk na televizoru, aby jí nic neušlo… a pak ten neuvěřitelný nepořádek začal nadskakovat, cinkat, otřásat se, zvonit a hluk v kuchyni v tu chvíli dosáhl svého vrcholu.
Nic ovšem nepředčí její neuvěřitelně hlasité srkání polévky. Když ji chutná vařící, z kastrolu na sporáku, ještě to tak strašné není, ale u oběda… no to je něco.

Nahrajte si zvuk srkání. Srkejte mimořádně hlasitě. Pak si od Pink Floydů zapůjčete aparaturu, vytavte zvuk na maximum, stiskněte play a až se ohnou ručičky decibelometrů na měřácích … tak asi takhle moje bábi srká.

„Tak babí… to je fakt strašný, to tvoje srkání.“ Napomínám ji snad po sté. Zbytečně.

Podívá se na mě a taky po sté mi řekne: „Renečku, vývar sa musí žrať horký, aby zahřál tělo aj mysl, proto sa musí srkať. Srká sa pomalu – pomalúčku, aby jazyk mohl předať mozgu tu slastnú chuť.“

Když dojedla polévku, hlasitě si říhla a dodala: „Kurňa, ale dobře jsem to ukvedlala, že?“ Hodila talíř s rachotem do dřezu, naposledy zamíchala bramborovou kaši a už nakládá řízečky… teď položila ten vonící talíř přede mě a brble:

"Tož, ale už mě krkáš, co furt klapeš do teho nojbůku… Sa nemožu z teho rachotu ani v klidu najesť, ty šejkspíro.“
Autor Rendy, 22.09.2005
Přečteno 579x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Parádní povedená povídečka. Ta babča je super.

21.10.2005 21:43:00 | risik

čoveče gut, gut, gut! já nejsem proza tim na prozu.. ale toto sem slupnul jak malinu ogare .))

15.10.2005 18:29:00 | Bean

Teda babičku, sakra... :)))

27.09.2005 17:40:00 | Králík

Máš úžasnou babičky, skutečně... :)))

27.09.2005 17:39:00 | Králík

Máš super, bábi, Rendy ;) Já bych ji hned vyměnila...i kdyby snad hlučela tak, že by to překročilo i mez, kterou je ještě člověk schopen slyšet ;)

23.09.2005 23:27:00 | Michelle.cz

Děkuju.

23.09.2005 12:14:00 | Hančí

Generálně ti uděluji právo vybrat na autorském čtení v Radonicích, cokoliv co jsem napsal.

23.09.2005 11:00:00 | Rendy

Tedy Rendy, já nemám slova...jestli-že budeme mít na podzim autorské čtení a ty asi nepřijedeš..může nám ji paní knihovnice Věrka přečíst...ona má už v těch tvých povídkách trénink..je skvělá, povídka i pí. knihovnice..měj se hezky...

23.09.2005 10:16:00 | Hančí

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí