Tatry

Tatry

Anotace: vzpomínka na první návštěvu Tater

Starý Smokovec, srpen r.1972.

Hrázděný lázeňský dům, ve kterém jsem byla ubytovaná, stál a stojí dodnes mezi starým a novým nádražím. Nadšená z krásného prostředí a pocitu svobody jsem s úžasem vzhlížela na strmé štíty hor. Byla to pro mne velká výzva.

Průvodce "do kapsy" byl skvělým a podrobným návodem. Mohla jsem si vybrat - vycházky, mírně namáhavé, namáhavé. Namáhavé - tak to by šlo, když je tam turistické značení, nemůže to být neschůdné. Lanovkou na Hrebienok na rozcestí mezi Malou a Velkou studenou dolinou, a plán na výpravu byl hotov.

Když byl volný den, hned po snídani, vzala jsem kameru (tehdy se říkalo osmička) a vydala se na tůru. Chůze po kamení mě nedělala potíže, byla jsem zvyklá z Krkonoš. U Studeného potoka, za velkým kamenem jsem se rozhodla odpočinout. Z cesty na mě nebylo vidět. Kolem procházel člověk, který nesl krosnu, na ní přepravky s láhvemi vína. Pamatuji si světlé vlasy, rifle, opálené svalnaté tělo. Když popošel pár kroků, vzala kameru a točila jsem ho, ale potvora (kamera) vrčela a to jsem nečekala. On se asi lekl a pomalu se otočil a beze slova odcházel. Šla jsem v úctyhodné vzdálenosti za ním. V jednom místě měl svůj kámen, kde i s krosnou usedl. Došla jsem až k němu. Dobrý den, nezlobte se, moc mě to mrzí. To nevadí, řekl a nabídl mi švestky. Já šla napřed, on za mnou, pak zase on napřed, já za ním, a tak jsme došli až k Téryho chatě. Tam ho hlasitě vítali. Čau Leo. Okýnkem mi podali čaj a viděla jsem, jak tam sedí na prahu a má toho dost. Proč tohle dělá. Pro peníze určitě ne.

Moje cesta pokračovala k Příčnému sedlu. Řetěz pro zajištění byl protažený železnými oky, takže se nebylo čeho bát. Kde se vzali, tu se vzali, za mnou tři chlapíci. Já vás pustím, a uhnula jak to šlo. Dva přešli a třetí zůstal za mnou. Já se nebojím a nespadnu, říkám mu. On že půjde chvilku se mnou. Ještě mě radil, kam mám dát nohu. "Brácho pojď!" Brácha né - nevěřil mi. A jsme hore. Dohnal je a zmizeli.

Došla jsem bez úrazu na Zbojnickou chatu. Tam se oslavoval přechod přes sedlo. Zpátky Velkou studenou dolinou a do večeře jsem byla doma. Ještě jsem šla do kina, ale tam jsem usnula ...

V zaměstnání chtěli slyšet příhody z lázní. Tak slyšeli o nosiči, barvitě vyprávěné. Po nějaké době někdo přinesl časopis s fotkami mužů, vybraných na expedici Himálaj rok 1973. "Můj" nosič byl vybrán - ing. Leo Páleníček, Tatry, Alpy, Dolomity, Kavkaz, Hindukúš atd. V novinách vycházely články o několikaměsičním pobytu v základním táboře. Objevila se jejich adresa, kam se může psát.

Tak jsem napsala. Kupodivu, dopis došel a došla i odpověď ze základního tábora expedice. Pohled s pozdravem a podepsaný horolezci i jedním šerpou. Četla a kupovala jsem knihy, až jsem se "pročetla do jejich duše". Léta běží, někteří už nejsou, jiní stárnou a já s nimi.

Po třicetipěti letech objevil můj vnuk na PC jméno L.Páleníčka a zavolal mu. Babička bude mít velkou radost, když k nám přijedete. A stalo se. Je to vzácný člověk.

Vážím si těchto lidí. Leo Páleníček tento rok oslaví své sedmdesátiny. Vše nejlepší!
Autor Babucha, 15.07.2011
Přečteno 380x
Tipy 16
Poslední tipující: Kars, Květka Š., hašlerka, Bambulka, Noc17, Zasr. romantik, TetaKazi
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Také Vás zdravím. Přeji Vám, aby se našly cesty, které můžete vykonat reálně, ve svém reálném okolí, a reální lidé, se kterými po nich můžete jít... i když třeba nepovedou až na střechu světa...:)...

Protože snít je krásné...ale dotknout se živého je ještě krásnější.

21.07.2011 20:46:00 | pamp_elka

tak si při čtení Tvé povídky vybavuji mé první kroky Tatrami, třeba i Velkou studenou dolinou a najednou před sebou mám tu krásnou i drsnou přírodu, ale i chaty, které jsou vždy v pravý čas na pravém místě a hned stávají naším druhým domovem, svou útulností a bezpečím...
Moc hezky jsi to napsala...

20.07.2011 09:10:00 | khantengri

Jako bych to povídání již někde slyšel :-))
ST

20.07.2011 08:35:00 | Kars

Taky se mi to líbí
a Tatry...to já můžu,sice ne po svých...
ale aspoň tak.

15.07.2011 23:13:00 | Květka Š.

krásné vyprávění....ST!

15.07.2011 20:29:00 | hašlerka

Téryho chata (Terinka)

http://www.vysoketatry.com/chaty/tchata/tchata.html

15.07.2011 17:31:00 | Babucha

Téda, to jsou mi, panečku, známosti :-), škoda, že neumím cestovat v čase, moc ráda bych u takového setkání byla ;-) /tenkrát, i teď/. Před životním elánem, přísností k sobě samému a výstupy pana Páleníčka lze jen smeknout, obdivovat a inspirovat se :-).

Je moc fajn, že ses s námi podělila :-).
Když člověk píše o tom, co miluje, je to znát z každého písmene … Horalům zdar :-)!

15.07.2011 15:22:00 | Bambulka

Jde o mé "dílo" Tatry.Po úpravě mého syna,(asi měl strach, abych mu i sobě neudělala ostudu)psala jsem ji dvakrát na dokumenty"-vždy zmizela.Psala pak až v noci a takhle to dopadlo.Já se polepším.........vaše Babucha

15.07.2011 15:11:00 | Babucha

Moc hezky píšete..mám radost z krásného vyprávění a z toho jak je z Vás ta láska k horám cítit ...děkuju a ST !!!

15.07.2011 15:03:00 | Noc17

Kdysi jsem zaznamenal jeho perličku na Liter:
http://liter.cz/Uvahy/246569-view.aspx

15.07.2011 14:27:00 | Zasr. romantik

Slyšel jsem tuhle příhodu už mnohokrát. Ale takhle napsaný to má zvláštní kouzlo! A přitom je to pravda a skutečnost. Ten horolezec nám na Hrádku Vokáleč vyprávěl a promítal své fotky z výprav do hor celého světa.
A pozvání přijal jen kvůli naší Helence - Babuše!

Za dílko ST!

15.07.2011 14:11:00 | Zasr. romantik

Slyšel jsem tuhle příhodu už mnohokrát. Ale takhle napsaný to má zvláštní kouzlo! A přitom je to pravda a skutečnost. Ten horolezec nám na Hrádku Vokáleč vyprávěl a promítal své fotky z výprav do hor celého světa.
A pozvání přijal jen kvůli naší Helence - Babuše!

Za dílko ST!

15.07.2011 14:09:00 | Babucha

Krásná vzpomínka, až trochu závidím... :-)

15.07.2011 11:00:00 | TetaKazi

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí