Trocha tajemna

Trocha tajemna

Anotace: Taky se vám už stalo něco, co jste nikomu neřekli? Měl by vás totiž za blázna? Nejste v tom sami. Tohle se stalo mi a mým přátelům.

Taky se považujete za racionálně uvažujícího tvora, který, když se v den smrti vašeho dědečka zastaví hodiny, řekne : „Holt došly baterky“? Taky se pod fousy usmíváte zaručeným historkám o tom, jak váš přítel zavinil úmrtí babičky, protože když ležela na smrtelné posteli, tak někdo silně bušil na dveře, on běžel otevřít a za dveřmi nikdo…a to pustil Smrt do domu? Taky patříte k těm, kteří ví, že na všechno existuje racionální vysvětlení? Tak nějaké zkuste navrhnout.

Před pár lety zemřela manželova babička. V půl čtvrté ráno. Po dopoledním zařizování formalit kolem pohřbu jsme unaveni zasedli s manželem v kuchyni ke stolu, někdy kolem druhé odpoledne.
Najednou manžel povídá :
„Hele, stojí hodiny. Asi došly baterky (taky racionální člověk). Divím se, že vydržely tak dlouho. Už pár let jsme je neměnili.“
Vstal, našel nové baterky a vyměnil je. Hodiny, které se zastavily na půl osmé, se rozeběhly.
„Jdi se prosím tě podívat do obýváku, kolik je hodin, ať je můžu naštelovat.“
Žádný problém. Snad jen jeden. Hodiny v obýváku, které jsme dostali jako svatební dar, taky stály. A na nich půl osmé.
Znáte ten pocit mrazení a vstávajících chloupků na těle? Oba jsme mlčky šli do komory, kde byly poslední hodiny v našem bytě. Historické, sto let staré, které se do moderního bytu nehodily, ale přechovávali jsme je pro případ, že si jednou pořídíme chalupu. Byly ještě funkční. Ne ovšem teď. Stály. A na nich půl osmé.

Pokoušeli jsme se vymyslet něco logického, ale neuspěli jsme. Nevíme, ani proč se zastavily na půl osmé, když babička zemřela ráno mezi třetí a čtvrtou. Nevíme, jak si logicky vysvětlit, že hodiny, které se v bytě zastaví maximálně jednou za rok, se zastavily najednou troje a ve stejnou dobu. Prostě nevíme.

Moje kamarádka Iva přespávala u babičky. Bylo 8. srpna. Bylo jí tehdy asi osmnáct let a spala v babiččině posteli. Děda Mirek byl už pár let po smrti. Usínala a najednou v nohách postele uviděla dědu.
„Ivuško, kde je prosím tě babička?“
Překvapená Iva řekla:
„Dědo, ona tady není.“
„Jak to, vždyť jsme byli na dnešek domluvení?“
Pak si spolu povídali, děda po nějaké době řekl:
„Tak já už půjdu.“
Foukl vítr, střapce ze závěsu se zavlnily a zmizel. Iva usnula jako nemluvně.
Ráno se probudila s myšlenkou:
„To byl ale bezva sen.“
Cítila se klidná a spokojená. Ale jenom do chvíle, než sešla po schodech do kuchyně. Do oka jí padla babiččinou rukou psaná poznámka v kalendáři :
„6. srpna - Mirek tady byl. Pozítří, na naše výročí, zase přijde.“

Iva vystřelila jako namydlený blesk a pár let se babiččině bytu obloukem vyhýbala. Doteď netuší, co to bylo. I když připustí, že spala, co ta poznámka v kalendáři?

Bydlíme u hřiště, naši sousedé jsou třicátníci s malým dítětem. Starají se o hřiště a mají v nájmu hospodu se sálem. Každé ráno kolem páté hodiny přichází uklidit pan Prokoš. Vytře podlahu sálu po akci, vynese popelníky, ustaví židle a stoly atd.
Stává se, že někdy večer zapomenou vypnout alarm, a ten samozřejmě spustí zrovna v těch pět ráno, když pan Prokoš odemkne dveře. Soused Kamil vždycky vstane z postele a s nadáváním ho jde vypnout.
Asi před měsícem nenadále pan Prokoš zemřel. Druhý den v pět ráno spustil alarm. Kamil v polospánku zanadával, došlo mu, že přišel pan Prokoš uklízet…,ale moment, ten to nemůže být, včera zemřel. Zloději!!!

Kamil vytáhl svou legálně drženou zbraň a vydal se do sálu. Vypnul alarm, rozhlíží se, hledá … a nikde nikdo. Rozespalý po ránu to neřešil. Myslel na to, jak se dostat zpátky do postele. Sotva za sebou zavřel, rozezvonil se alarm znovu. Tak to snad už není možné. Co to blbne? Vypnul ho a opět odcházel do hajan.
Najednou slyší zvuk přijíždějícího auta. Z něj vystoupili dva policisté :
„Kde se tady berete, pánové?“ ptal se překvapený Kamil.
„Počítač na služebně nám hlásí, že tady někdo je. Spustil se alarm.“
Překvapený Kamil opáčil:
„Ten se sice spustil, ale my nejsme napojeni na žádnou policejní stanici. Pojdte se podívat.“
Opravdu nebyli. Volali tedy kolegovi na služebnu, co na počítači vidí. Policisté a Kamil stáli ve dveřích sálu ve kterém nikdo nebyl a kolega jim ze služebny hlásil pohybující se postavu.

Zvláštní. Neexistující člověk spouští alarm a policisté přijíždějí na základě signálu z neexistujícího spojení.

Co říct k tomuhle. Kamilovi se něco takového stalo podruhé. Když před dvěma lety zemřel naprosto nečekaně bývalý správce hřiště, pan Šmíd, který fungoval i jako údržbář, ještě týden potom v noci slyšeli ze sklepů kroky, otvírání a zavírání dveří a klepání do trubek. Až jednou Kamil vstal, došel do sklepa, rozsvítil a oslovil to nic, co měl před sebou :
„Alfréde, my jsme tě měli rádi, ale už musíš jít.“
A byl klid. Od té doby říká, že z duchem se musíš rozloučit. Pak dá pokoj. Směšné? Nevím.

Mé babičce se v noci zdálo, že autobus, kterým pojede ráno do práce, nabourá. Zvesela svůj sen vykládala pro zabití času v autobuse kolegyni, jedoucí taky do práce. A v tom prásk!…Autobus se srazil s osobním autem.

Kamarád Mirek měl v noci sen, že až ráno pojede tramvají do práce, přistoupí jeho známý ze skautu Olda, kterého deset let neviděl. Ano, přistoupil.

Jedno sobotní zářijové odpoledne jsem plela záhon růží a najednou jsem věděla, že za cca pět minut kolem projde Lucka, jedna dívčina z vesnice, kterou jsem tudy nikdy neviděla jít a neměla jsem důvod si myslet, že zrovna teď by se tu měla objevit. Co by tu dělala? Za pět minut opravdu prošla kolem mě.

Jsem racionální člověk, který vždycky hledá rozumné vysvětlení, ale v těchto případech mé IQ selhává. A nakonec, proč ne? Ostatně, ten pocit, že něco mezi nebem a zemí JE, není špatný. Alespoň si nebudeme sami sebou tak sakramentsky jisti. Trocha pokory, jako protiváha přehnanému sebevědomí a aroganci, neuškodí. Někdy si říkám, že každý z lidí, který je náhle opojen svou mocí a penězi, by měl zažít něco, co jej s té samolibosti trochu vykolejí. A nemusí to být zrovna mimosmyslový zážitek.

Proč to tady píšu? Mám svérázného kolegu, který za počítačem během práce sní několik jogurtů s rohlíkem denně. Drobky mu padají na klávesnici a všichni se divíme, že písíčko ještě funguje. Už týden je na dovolené na Krétě. Jeho kancelář je vzorně uklizená a čeká na Petrův návrat.
Včera, v neděli, jsem měla telefonát své kolegyně z práce, která měla víkendovou službu.
„Vladi, někdo se vloupal do Petrovy kanceláře. Dveře jsou vylomené, je tady strašný binec, ale fax i počítač jsou v pořádku na svém místě. Zdá se, že nic nechybí.“
„Parchanti,“ pomyslela jsem si: „Čert ví, kdo to udělal. A hlavně proč, když nic neukradl? A teď ještě lítat na policii“
„Jo, ale divné je,“ pokračovala kolegyně, „že vedle klávesnice je kelímek od dojedeného jogurtu a lžička. Kancelář vypadá, jako by tu byl Petr a pracoval.“

Zatuhla jsem. „Vždyť je na Krétě,“ pomyslela jsem si „Aby se mu tak něco stalo.“
Nikomu jsem nic neřekla, přece jen, nechtěla jsem být za idiota a poslala jsem Petrovi SMS.
„Ahoj Petře. Jsi v pořádku?“
Už čekám na odpověď pět hodin.
Autor Aglája, 14.08.2006
Přečteno 690x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

No, to je dobré...teď si vem, jestli je opravdu všechno předem dáno...jak jinak bys mohla tušit, při své free povaze, že zrovna dneska se něco stane s kolem...

20.07.2007 10:26:00 | Aglája

Před několika dny jsem se byla koupat u rybníka. Jsem absoltně nemateriálně založený člověk, jsem schopná v plné hospodě nechat na stole opuštěný mobil, nepřipouštím si, co by se stalo, kdyby mi ho někdo ukradl. Ale ten den jsem co minutu chodila svoje zaparkované kolo, na kterém jsem přijela, kontrolovat a nemohla jsem si nijak pomoci, moc jsem se o něj bála. Ten večer ukradli mýmu klukovi dost drahé kolo. Ale já už jsem zas v pohodě, můj zámek na kolo si zase užívá dovolenou. Na tyhle věci fakt věřím.

20.07.2007 10:05:00 | Neferehathor

Možná to bylo moc přehnané, ale já jsem takový důvěřivý člověk, asi od té doby, co jsem zažila velice nemilou věc s vyvolávání duchů, že tomuhle budu věřit, ale jen koutkem. :)
Navždy Tvá Durcenwe

26.02.2007 09:43:00 | Durcenwe

já sama jsem spíš ten člověk, co se snaží uvažovat racionálně. Ale občas se stávejí zvláštní věci, mě ani tak moc ne, ale mojí nej kámošce ano! A ta by si to nevymyslela! Jsou zde věci mezi nebem a zemí a trochu tomu věří,, ač si ne vše dovedu vysvětlit. Myslím si, že ne všem se tyhle zvláštní úkazy zjevují. Mě se nezjevují, možná jsem za to radši. A osud pokoušet radši nebudu (jako třeba vyvolávání duchů zkoušet apod.) Jestli se mi má něco podivného stát, ať se ak stane...

27.01.2007 22:13:00 | Nikytu

Je. Ale v podstatě jsme nic víc nezjistili. Dále tu situaci nechápem a policie na nic nepřišla. Pro povídku se mi ale skvěle hodilo, že v době kdy jsem to psala jsem nevěděla jestli je OK :o)

23.08.2006 12:50:00 | Aglája

A je v pořádku????? Jsem ráda, že v tomhle nejsem sama. Občas si připadám jako magnet, vždycky to začne tou strašně divnou náladou, skoro až nepopsatelnou, pocit prázda a strašné ztráty a pak se dozvím, že v tu chvíli, kdy mě ten pocit přepadl někdo blízký zemřel, vypukla válka nebo se stala nějaká přírodní katastrofa...

22.08.2006 16:44:00 | Epona

Jo, je to tak. Lidi, kterým se něco takového stalo posílají dost souhlasné reakce. Ten, kdo se s tím zatím nesetkal je skeptický.

21.08.2006 15:19:00 | Aglája

Četla jsem si a mrazilo mne po celém těle. Mám totiž několik podobných zážitků spojených s velkým emocionálním vypětím. Když na příklad víc jak sto kilometrů ode mne umírala moje maminka, vzbudil mne v hodinu smrti její hlas, který volal moje jméno...Hodně mi pomohlo, když jsem si přečetla Tibetskou knihu o životě a smrti Sogjala Rinpočhe k pochopení toho, co jsem zažívala několik let poté po smrti manžela...věřím na existenci věcí "mezi nebem a zemí"...

20.08.2006 13:40:00 | Mara*

Díky moc za názor i podporu.

16.08.2006 12:40:00 | Aglája

Ano, jsou věci mezi nebem i zemí, které nám asi nemají být odtajněny. A máš pravdu v tom, že pokud se ti něco podobného nestane, tak tomu nevěříš. Mě se stalo .. :-))
Na věci mezi nebem a zemí věřím ... Ta páá a hodně štěstí v psaní!

16.08.2006 12:11:00 | Dalimila

výborná a napínavá a ten záhadný konec, jak z toho seriálu Věřte nevěřte.:-))

16.08.2006 10:20:00 | Jarky

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí