Dárek k Vánocům

Dárek k Vánocům

Anotace: Jedna ze dvou krátkých povídek, které dávám na liter jako jakési dárky k blížícím se Vánocům. Tohle je taková smutnější povídečka, ta příští, kterou dodám později, by měla být spíše nostalgičtější. Avšak zatím to neznamená můj trvalý návrat na Liter.

Sledoval jsem, jak se objímají, jak si šeptají a líbají. Vypadalo to, že se dívám z okna autobusu, ale místo toho jsem pozoroval její odraz. Byla tak nádherná, jasné modré oči, široké a plné, takové, které vás uhranou. Tenké roztomilé rty a nádherný, takový něžný obličej. Vypadala překrásně, ale ještě mnohem krásnější byla uvnitř. Vím, že se říká, že nikdo není dokonalý, ale ona byla. A on ne. Byl to vůl. A hajzl. Ačkoliv ještě před rokem bych ho tak určitě nenazýval.
Autobus zastavil, ona vystoupila. Při chůzi za ní vlál dlouhé černý zimní kabát, otočila se a vítr si pohrál s jejími hnědými vlasy. Zamávala mu. A usmála se. Odvrátil jsem raději zrak. Bohužel mi padnul na něj. A on si mě všiml. Nejdříve se zatvářil rozpačitě, ale poté ke mně přišel a přisedl si. Dál jsem se díval z okna.
„Ahoj,“ pozdravil.
„Táhni pryč,“ řekl jsem klidně. Ačkoliv jsem měl sto chutí strčit ho minimálně na zem.
Povzdechl si. „Je to už rok, Rosťo.“
„Zmlkni a táhni pryč,“ zopakoval jsem. Bylo mi jedno, jak je to dlouho.
„Pořád o tobě mluví, chybíš jí,“ řekl. Uchechtl jsem se. „To určitě.“
„Ale vážně,“ snažil se mě přesvědčit.
„Říkám ti naposled, běž pryč!“ Už jsem skoro křičel. Otočil jsem se k němu a pohlédl mu do tváře. Věděl jsem, že tenhle výraz umím. Naštvaný a rozzlobený výraz. Nesmlouvavý.
„Poslouchej mě! Je to už rok, měl by ses přes to přenést.“
„A kdo říká, že jsem se přes to nepřenesl? Vůbec na to nemyslím,“ zalhal jsem a pohlédl opět z okna. Nechtěl jsem, aby viděl, jak mi vlhnou oči.
„Říkala, že by tě ráda viděla, ale že se bojí ti zavolat. Měl bys to udělat ty, zavolej jí.“
„Smazal jsem její číslo,“ odpověděl jsem stroze. Zase lež.
„Já ti ho dám,“ nenechal se odbýt. Znovu jsem se na něj otočil.
„Sakra, Michale, nemůžeš jít do prdele?!“ Teď už jsem skutečně zvýšil hlas. Když jsem si uvědomil, že mi po tváři stéká slza a můj hlas je značně nalomený, odvrátil jsem se opět k oknu a pozoroval ubíhající domy.
Nic neříkal. Asi mu tenhle rozhovor taky dělal problém.
„Ty jí pořád miluješ?“ zeptal se.
„Ne.“
„Je to už rok, Rosťo. A já vidím, že jí pořád miluješ.“
Tentokrát mi bylo jedno, jestli uvidí, že brečím jak malej kluk. Pohlédl jsem na něj.
„Kdybys jí rok neviděl, přestal bys jí milovat?“ zeptal jsem se.
„Ne,“ zavrtěl hlavou. „Nikdy jsem nepotkal lepší osobu.“
„Tak vidíš, to já taky ne. A teď už táhni!“
Zvedl se. Konečně! Ale neodpustil si poslední poznámku. „Byli jsme přátelé, pamatuješ?“
„Ne,“ řekl jsem tvrdě. Smutně si povzdechl a vystoupil z autobusu.

Autobus jel dál, sledoval jsem zasněžené silnice a chodníky, vánoční světýlka v oknech a visící z parapetů, blikající hvězdy a vánoční stromky na pouličním osvětlení. Spoustu lidí šlo po ulici s igelitkami, pravděpodobně narvanými vánočními dárky. A já jí zase viděl. Těsně před Vánoci. Přesně rok poté, co jsme se rozešli. Zvláštní.

Vystoupil jsem a vyrazil k domu. Pohlédl jsem na nebe, z kterého padaly sněhové vločky. Rok jsem se snažil zapomenout a když se mi to skoro podaří, uvidím je spolu. Bude to znít jako klišé, ale on byl můj nejlepší kamarád. Čtyři roky to tak bylo, dokud se v mém životě neobjevila ona. Pamatuji si, jak jsem o ní před Michalem básnil a jak jsem se do ní zamiloval, tak hrozně moc, že tomu už skoro ani nemůžu uvěřit. A začal jsem s ní chodit. Milovali jsme se a zbožňovali jeden druhého. Jenže pak se něco stalo a ona mě opustila a začala chodit s ním. Už mnohokrát jsem přemýšlel o tom, že jí zavolám, ale nemohl bych být s ní a přitom s ní nebýt, to bych nevydržel.
A co se týče Michala, to obrovské přátelství, které mezi námi bylo, už nejde vrátit. Možná to byla nesmyslná nenávist, ale já jí cítil.

Tohle budou zase jednou smutné Vánoce, pomyslel jsem si.
Autor Walome, 02.12.2006
Přečteno 462x
Tipy 2
Poslední tipující: Uriziler
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Já už nikdy nebudu nikomu nadávat za kritiku, co mi napíše. Není to fér.

13.12.2006 20:18:00 | Aaliyan

Mno, musím říct že jsem se "ponořil" do díla páně Walomeho, přátelé, a řeknu vám, že nyní již dokonale chápu, proč všichni tak nadšeně toužíte po jeho návratu. Nyní je mi to vcelku jasné- jeho povídky, četl jsem myslím zatím tři, se prostě dají nádherně číst. Tobě, Walome, musím jen gratulovat a tiše závidět literární nadání, ale na druhou stranu musím projevit lítost v případě, že toto píšeš po vlastní zkušenosti... Nikdy bych takovou nikomu nepřál... Na druhou stranu, věř mi, že asi přes všechno se dá přenést. Časem...

13.12.2006 19:07:00 | Jimmy Ručka

Walome, tak ty jsi nás neopustil na dobro? To jsem rád, že jsme opět objevila něco tady na Literu pod tvým jménem , potěšilo mně to...
Ale pro změnu k téhle tvojí povídečce.:) Je to moc smutné ale přece prvadivé, když někoho milujeme často se i z nejlepších přátel stanou nepřátelé, a milovat přestaneme jen málokdy toho, koho nám život vezme. Je to čtivé a mně osobně se tahle povídka líbila.

08.12.2006 12:58:00 | Santinan Black

Ondreji-napisu ti na mail,ok?Me and...

05.12.2006 20:13:00 | Me and you and all the others

ty ses nechutnej detailista!S!no boooze,jedno usmrkany S.Strc si ho nekam!
Hezke vanoce

05.12.2006 19:57:00 | Me and you and all the others

tak-neni to komentar!ok?
Nevim kde si prisel na to,ze mam v profilu to ze jsem vyspelejsi nez mi vrstevnici...?Proboha to,ze si se strasimi rozumim nemusi znamenat,ze jsem vyspelejsi nez mi vrstevnici-jasny?Ono to totiz muze klidne i znamenat,ze proste kdyz mam problem tak mi vic pomuze a bude rozumet nekdo starsi,vis?To mi je teda dost lito,ze si myslis ze jsem nejaka nafoukana koza,ktera do sveta vytrubuje,ze si mysli ze je vyspelejsi-tak to vubec neni!ok?Ja proste nevim,je to nsad i shoda nahod,ze mam kamaradku a kamarda tam,kde jsou starsi...a dost me mrzi,ze posuzujes lidi podle jejich profilu,co je to za blbost?to je stekjne jako kdyby si lidi posuzoval podle jejich vzhledu!kdybych te mela posoudit ja,tak si reknu ze si dost ibycejny,vsedni clovek,kterej je jeste ve skole,posloucham komercni muziku,cte komercni knizky...Mej se
S pozdravem Me and Yóu and All Others

05.12.2006 14:36:00 | Me and you and all the others

Zajásala sem, když sem zase uviděla tvoje jméno pod povídkou. Je to dobrá povídka. Je to hodně čtivé, ale možná bych čekala něco víc...

03.12.2006 09:13:00 | Eylonwai

tohle mi moc nesedělo, ale to neznamená že by to nebylo dobré. A už vůbec to neznamená že bych nebyl rád, kdybys tu byl zase zpátky. Dopředu ti přeju hezké Vánoce a šťastný Nový rok.

02.12.2006 20:26:00 | Chocholoušek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí