O muži, který leštil mince

O muži, který leštil mince

Anotace: O řidiči autobusu, kterému jeho obsedantně kompulzivní porucha nedá spát...

 

 

  ...Ještě zametl v uličce a překontroloval sedadla, vypnul světlo, sešel schůdky a zavřel autobus.

  Brašnu s penězi položil na rohožku, zašátral v kapse manšestráků a poslepu se snažil zasunout klíč do zámku.

  Zafoukal vítr, kolem domu prohnal spadané listí z ořešáku. Šedovlasý muž se celý otřásl zimou. Vzdal boj s potemělým zámkem a konečně si rozsvítil. Ke světlu se okamžitě přihnala můra, jako by tu na to čekala.

  Sebral brašnu, vkročil do chodby. Zhasl. Můra přišla o svou modlu. Dvěře se zavřely a klíč dvakrát cvaknul.

 

  Byl podzim. Listí létalo ze stromů a rtuť klesla rychleji, než kdo toho roku předpokládal. Nádherné babí léto, zvěstované tolikrát v televizi i v rádiu, se nekonalo.


  Muž v předsíni vyměnil boty za kostkované bačkory, bundu pověsil na věšák a odšoural se do obýváku.

  Brašnu odložil na stůl, zapnul televizi, zrovna šly zprávy. Pohladil obrázek na poličce, smutně se usmál. Úsměv mu černobíle oplácela jeho nedávno zesnulá žena.

  V potemělém pokoji svítila jen malá lampička. Televize už notnou chvíli běžela bez povšimnutí. Okenní parapety zvonily a duněly pod prudkým deštěm. Na stolku před hrbícím se mužem, hned vedle hromádky obyčejných mincí, stál talíř téměř vychladlé česnečky a hrnek silné kávy.

  Muž si sundal brýle aby si promnul unavené oči. Pak brýle vrátil zpět na nos, znovu se zkláněje nad stolem. Budík na polici vedle fotografie ženy hlasitě tikal. Patřil jeho otci a nebýt toho, že byl kamarád nadšenec do hodin, skončil by už ve šrotu. Kamarád... Vzpomněl si. Jeho přítel z dětství, který už také pomalu chátrá. Měl by ho navštívit.

 

  Hromádka peněz se dneska zmenšovala neobvykle pomalu. Prsty ho bolely. Oči ho bolely. Záda jedna velká bolest. Ale musí to dodělat.

  Lahev s cídidlem byla najednou prázdná. Zvedl se tedy a pomalu došel do koupelny, kde měl za závěsem ještě dva další rezervní čistící prostředky. Vzal i hadřík navíc, ten první je už dost špinavý.

  Za další hodinu byla už většina mincí vyrovnána na druhé straně stolu. Zlatě zářící dvacetikoruny, měděné desetikoruny a dvoubarevné padesátikoruny.

  Unaveným okem zavadil o budík. Půl čtvrté. Uf. Ještě pár penízků a už to bude.

  Všechny lesknoucí se kovové placičky už jen přepočítal, kávu vylil do dřezu - stejně byla studená, a oblečený tak, jak byl, se natáhl na rozvrzané nepohodlné kanape. Ovladačem umlčel televizi, zhasl lampičku. Pomalu usínal. Čekaly ho tři hodiny zaslouženého osvobozujícího spánku.

  A zítra zase vše nanovo, jako každý mrzutý den.

 
Autor Týna, 30.09.2013
Přečteno 518x
Tipy 6
Poslední tipující: P.Balam, Koblížek, Luky-33
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Objevil jsem náhodou, a musím říct, že je to skvělé. Člověk si neuvědomuje, jak to podobní jedinci mají vlastně těžké. Oni jsou nuceni svou poruchou k okamžitému činu. Ať je den nebo noc. ProSTě to musí být. Přesto nejede vlak. My „normální“ si můžeme vybrat.
„No chtěly by vyleštit. Bylo by to pěkné mít v kešeni nablýskané tolárky. Dneska asi ne. Ale co, udělám to zítra. Nebo se na to asi vyprdnu. Uvidím.“

20.11.2017 10:56:38 | Koblížek

:) děkuju moc ;)

20.11.2017 11:18:36 | Týna

Zajímavé téma, týkající se možná většího množství lidí, než by se mohlo na první pohled zdát. Podle mého máme každý nějaké ty své mince, jen si to nechceme sami sobě přiznat, natož aby o něčem takovém vědělo naše okolí… Nemyslím si, že by námět byl až tak úplně na okraji, například Zelenka se svými Knoflíkáři úspěšně oslovil masové publikum už před lety a já se při jejich sledování také velice pobavil.

Spíše než téma mě však zaujala forma, kterou jsi celou věc podala, na několika místech (můra, obrázek) jsem úspěšně zarezonoval. Jen je škoda té vynucené stručnosti, nebýt ji, bylo by rezonancí více a celý počin by celkově vyzněl mnohem kompaktněji, škrtání jde poznat, alespoň já mám ten pocit. Když je dobrý nápad, je dobré mu dát tolik prostoru, kolik si v naší fantazii vyžádá, někdy se dá i z maličkosti vyždímat nečekaně mnoho stran. Mimo jiné je to díky tomu, že autor prožívá při zpracování něčeho o čem si myslí, že je to dobré obdobné pocity jako tvůj leštič :-) Kdybych si potřeboval občas trochu zaleštit já, asi bych popadl spíše sitol alias cídidlo a ne saponát, ale to je jen má profesionální deformace, takže tuhle poznámku neber nijak moc vážně. :-) No a už skutečně polední myšlenka: nemyslím, že dny leštičů jsou mrzuté. Podtrženo sečteno u mě tip.

30.09.2013 21:28:42 | Luky-33

Páni, tohohle komentáře si moc vážim :)
Vážně děkuju, takovouhle reakci jsem nečekala :)
A máš pravdu, v tom, že "každý máme své mince", s tim víc jak souhlasim... :)

01.10.2013 18:38:58 | Týna

Ahoj, povídka je hezká, jen bych opravila, že to není obsesivně, ale obsedantně kompulzivní porucha, ale to je jen drobnost :)

30.09.2013 16:50:49 | iluzionistka

V několika článcích i knížkách to psali obojím způsobem...
Jinak děkuji :)

30.09.2013 17:41:11 | Týna

Oficiální psychiatrické názvosloví to uvádí jako obsedantně, ale řekla bych vem to čert :) každopádn je supee, že o tom někdo píše :)

30.09.2013 17:49:47 | iluzionistka

Tak jo, všichni přece vědi, co se tim myslí :D
Jsem si řikala, že moc povídek nebo tak, s timhle tématem asi neni... Viděla jsem jeden studentskej film a jeden dost dobrej film o malý holčičce, co si tuhle poruchu, nebo něco podobnýho, tak nějak postupně vypěstovala. Jmenuje se Phoebe v říši divů :)

30.09.2013 17:55:45 | Týna

Díky za tip, mrknu na to. Ono obecně vzato jsou psychický poruchy v naší společnosti bohužel pořád dost tabu. Přitom je neskutečně zajímavý s těmahle lidma pracovat, sledovat jak uvažujou, čeho se bojí. A přitom se hodně z nich opravdu snaží začlenit do normálního života, jen společnost je stigmatizuje a tím všechno jen zhoršuje. Moc Tvé povídce držím palce :)

30.09.2013 18:14:47 | iluzionistka

Koukni na to, je to zajímavej film :)
Děkuji za palce ;)

30.09.2013 18:27:49 | Týna

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí