NON LEGE ARTIS

NON LEGE ARTIS

Anotace: 5. pokračování, OSTŘÍ Z OBOU STRAN ČEPELE, VLČICE, Ilustrace: Bohuslav Kašpar

       OSTŘÍ Z OBOU STRAN ČEPELE

 

       O půl roku později následující události donutí osud, aby opustil dveřní výklenek, kde se schovává, aby si dal dvacet, ale než může otevřít ústa, věci naberou nečekaně spád.

     „Mimochodem,“ podotkne dodatečně v předstíraném údivu a s děsivou upjatostí, „nezdá se ti, že někdo zvoní?“

     „V jistých okamžicích zoufalství je leccos dovoleno,“ pomyslím si a otevřu dveře.

     „Dobrý den.“ Legitimují se. Policie? Projede mnou bolestný pocit. „Co se stalo?“ Má přijít něco, co mi navždy změní život.

     „Jen nějaké nedopatření. Potřebujeme, abyste jela k rodičům,“ chovají se způsobem, který mi má být varováním, „vše se vysvětlí,“ a s nepřístupnou zdvořilostí.

       Osud zapíská. Při pohledu na jejich uniformy, vážné tváře a lesknoucí se odznaky je mi zatěžko uvěřit, že přinášejí zprávy tak nevinné, jako je tvář cherubína. Obavy se vzepnou do děsivé výše a točí se mi nad hlavou jako lopatky větrného mlýna.

     „Byl jsem tady hned vedle a najednou jsme zaslechl...“ rozčileně zaskučí anděl.

       Prosebně se nadechnu. Teď ne...“ Píšu manželovi vzkaz, aby věděl, kde jsem. Nejstísněnější z mých představ se tyčí nad příkrým zeleným náspem a otřásá se jako když kolem projede vlak.

       Rodiče jsou v pořádku. Díky bohu! „Mami? Tati?“ Třeštím oči. Ještě mi nic nedochází. Stojíme zaraženi a nechápavě na sebe koukáme. Jsme jediní, kdo předpokládá, že se jedná o nedorozumění.

       Policista bere tátu stranou. „Pane Macek...“ Dívá se mu zpříma do očí. Vzduch houstne napětím.

     „Tati?“ Bere mě zdrceně za ruku. Ani teď si nechci nic připustit.

     „Stala se tragická nehoda.“ Jeho hlas podivně drhne a strhává z mé kůže poslední zbytky naděje. „Svaťa spadl z mostu...“

       Bolest vytryskne a rozstříkne se jako jasně červená tepenná krev.

     „Cože?“ Pootočím hlavu, ale připadá mi to jako obrovská námaha. V jednu chvíli je vše normální, v další je beznaděj a tma. „Z mostu?“ Nedokážu si vzpomenout, kde je v Hodonicích jaký most.

     „Z lávky nad železničním nádražím...“

       V okamžiku se mi hroutí svět.

 

       Do srdce se ostřím nahoru zabodne špička meče a nabroušená čepel se zakousne hlouběji a hlouběji, aby krev mohla volně stékat směrem ke hřbetu rukou a do sepjatých dlaní.

       Ve chvíli, kdy klopýtavě a potácivě přiletí anděl, dozní píšťala a vlak odsupí do nejbližší stanice. Ívi...“ hovoří se mnou důvěrně, jak se dá očekávat od bytostí, které se navzájem znají.

     „Mně to nedává vůbec žádný smysl!“ Vybuchnu. „Já tomu nevěřím!“ Pronikne mnou pocit něčeho, co už dávno vím a vidím znovu.

 

       VLČICE

 

     „Někdy nedostaneš možnost volby.“ Stará šedá vlčice ležící stranou stezky, s krvácející ranou na boku, zakňučí. Pojednou se zarazí, poděšena hlubokým stínem na úzkém výstupku. V měsíční svitu její srst jakoby utkaná ze stříbrných vláken.

     „Rozervalo mě to drápy,“ sklopí zrak a vtáhne vzduch do plic. „Ukrutná bolest. Snažila jsem se výt a křičet, bránit se,“ vydá chraplavé zavrčení.

 

 

Den ti u nohou leží, nemáš strach, když se stmívá, po boku vlků běžíš, jiní je slyší výt a ty je slyšíš zpívat.

 

 

 

       Odplazí se pod vysoký převis, který ční skoro jako křídla k vysokému nebi. Převrátí se na bok a řítí se skrze husté křoviny lemující sráz. Rozhlédne se, zmateně a udiveně, když se skutálí do trávy.

     Citt citt citt citt, sett sett sett čatt, čiterídia.“ Sameček pěnkavy ztratil svoji plachost a předvádí pestré barvy a zpěv.

     „Měla bych být pořád na pozoru, ve střehu,“ opovržlivě vycení zuby, „jenže jsem slabá, nedokážu už běhat se smečkou.“ Zalapá po dechu a přitiskne čenich k hrudi. „Nedokážu lovit.“ Upírá oči do prázdna.

       Do místa jejího odpočinku není vidět ani shora z cesty, ani zdola z údolí. „Tady jistě umřu,“ pomyslí si. Leží na zemi a čeká.

     „Tyt-týt,“ upozorňuje brhlík lezoucí po kmeni hlavou dolů samičku, že vletový otvor dutiny je přiliš velký a je třeba ho zazdít.

       Z okamžitého vnuknutí, že možná hrozí nebezpečí, ji zamrazí. Měla by se vydat tlupu varovat? Snaží se objasnit zvláštní důležitost intuice, ale pocit, že ji to vede do ještě neproniknutelnější tmy.

       Hejno vrabců si načechrává peří. Nejhašteřivější z nich si podřepne a poskočí za potravou. Otočí za ním hlavu. Šramot ustane. Tohle to znamenat nemůže. Místo, aby hlídala cestu po úbočí, pozoruje stromy a houští, které by, sám neviděn, mohl obsadit nepřítel.

       Večerní vzduch se plní zvuky lesa. Hlasitými klouzavými hvizdy, klepáním a pískáním. Čiperný budníček lovící hmyz, s nezaměnitelným „Cilp calp calp,“ prolézá keřem.

       Zapraská větev. Obnaží tesáky, ale k jejímu údivu, „Je to marné,“ pomyslí si a chvěje se, z tlamy nevychází žádné vrčení. Rezignovaně se přitiskne k zemi.

       Veverka chvátá k vysokému stromu. Ke svému uspokojení pozoruje, že nikdo cizí do jejího doupěte nevkročil. Oloupe šupiny šišek a odhodí je stranou.

       Vlčice se pokouší zvednout, aby se mohla nadechnout, ale už se jí to nedaří. Tělem jí proběhne křeč skrz záda až do tlapek. Nevidí světlo, ale jen stíny. Leží a čeká. Smrt je blízko.

     „Zeptej se mě, jestli se bojím,“ ptá se sama sebe, „a já ti řeknu, že ne.“ Drápy vykreslí krvavé stopy po celé délce země. Její oči se naplní temnotou.

       A pak za úplňku je slyšet děsivé vytí, jež nejde rozpoznat ani zapomenout. Přestává se hýbat a bojovat. Vůkol se rozezní tesklivá vlčí píseň.

Autor Iva Husárková, 20.12.2023
Přečteno 134x
Tipy 14
Poslední tipující: Frr, šerý, jitoush, jort1, Ondra, Žluťák, cappuccinogirl, Vivien
ikonkaKomentáře (20)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ježíši***to je krásný!!!...tohle dílo. Ivučko milá, bys S URČITOSTÍ měla dostati do podoby celé knížky-skvěle ilustrované naším Bobem* ROZHODNĚ ST*

11.02.2024 08:03:00 | Frr

musím se jít vyčůrat a na chvíli si lehnout... prosím, nepřestávej... ano, Bob, jsem šťastná, že mi maluje. jeho obrázky mají duši. :-))*

11.02.2024 08:24:05 | Iva Husárková

Jsem už u tebe Ivi. Podstatné životní zlomy života se většinou dějí nečekaně. Nic netušícího tě porazí na přechodu opilý řidič. Je ti ráno u lékaře oznámeno, že ti LTC vyhodnotilo stav pokročilých metastází. Nebo při nepravidelném příchodu domů načapáš svojí ženu se svým kamarádem v posteli, a ona ti poté oznamý, že od rodiny odchází. Obdobné stresy, jak v tvé povídce po příchodu policie. Tady je to o to horší, že si musíš osudnou chvíly scénářů prožít s panikou v hlavě. Jo, tento boletný příběh zní věrohodně a v zdatně vykresleném popisu tragických okamžiků.

Při druhé povídce mi napadlo, jak asi vypadá postava zvířecí smrti a chodí-li s kosou? Lidé se jen o podobě své smrti domívají. Když přijde, tak "odsouzený" již nemá většinou času, o její podobě někomu převypravět. Tak jak poté vědět, co prožívají zvířata před smrtí? Jsi jen můžeme dosadit po lidsky, a jak se nám to nějak hodí do krámu.
Je to smutný příběh. Už když vlčice cítí čas svého skonu a okolní život lesa si jen sotva povšimne. Panuje tam sice spravedlivej řád, ale také nesmlouvavý zákon přírody.
Tak jsem si početl a už se těším Iví, na další čtivé příběhy*

22.12.2023 00:04:14 | šerý

krásné ráno, vzácný příteli. * nepíšu NLA proto, abych vzbudila lítost. je to rekapitulace mého života. a je to i literární útvar. a moc Ti děkuji za hodnocení samotného díla. *** příběh je šokující. nemyslela jsem si, že to bude tak zlé - s odstupem už... no dvaatřiceti let - ale jako by to bylo včera. nejsme připraveni na to, co se může stát. připadalo mi, že nic silnějšího, jak vyjádřit bolest, než jako raněná vlčice, nemůže být. a snad se mi to trochu podařilo... myslím, že zvířata neřeší odchod jako lidi. všechno si překládáme do člověnštiny a nejspíš se nejmíň polovina z toho nezakládá na pravdě. vím, že jsou svátky. pohoda a klid. zrovna mi děj takhle vyšel. moc pro mě znamená Tvoje odezva. že to, co píšu, není úplně špatné. DĚKUJI.* objímám Tě pro vánoční náladu. pro slavnostní okamžiky. :-))***

22.12.2023 03:26:15 | Iva Husárková

.....Slovy ženy,které jsem dnes byla na posledním rozloučení tam...."HOŘ a TVOŘ"....pro to tu jsme s celým svým životem.....každý má nějak naloženo a každý má uvnitř "motor",aby to utáhl až do přepřahání zasejc za horizont......tedy HOŘ a TVOŘ,tu vatru si udržujeme nevědomky/někdy i vědomě/ navzájem,když jeden doutná,druhý přiloží,když doutnáme všichni,přiloží ten Křídlatej,i když ta křídla jsou ruce.....a když je nejhůře,dojde
k samovznícení.......no prostě je potřeba hřejivě....stůj co stůj......Láska je přece "hořlavina" 1.stupně........Pa.Ji.

20.12.2023 20:44:04 | jitoush

Jitušinko, upřímnou soustrast... vážím si toho, že mě čteš. objímám Tě. přeji Ti vánoční zázrak, mír a klid, lásku. :-))*

21.12.2023 03:30:51 | Iva Husárková

....I Ty měj klid a mír v duši a Andělskej ať Tě vždy poponese,budeš li vrávorat.....a piš,až se Ti bude kouřit zpod ruky.....Ji.

21.12.2023 08:50:50 | jitoush

z Tvé náklonnosti se mi kouří z hlavy... jsi, milá, to pravý VÁNOČNÍ ŠTĚSTÍ. *** děkuji, srdíčko. ať je líp! :-))***

21.12.2023 08:54:11 | Iva Husárková

....Ivuško....jsem v Klidu....je v tom smíření.....Ji.

21.12.2023 09:08:56 | jitoush

smíření je broskvově jemný mušelín. ze všech bolestí, smutků a vin. a voní po lásce, oddaně, mám pocit, že až do vášnivě rudé... * tak asi v tom to bude *** jsem ráda. :-))*

21.12.2023 09:16:44 | Iva Husárková

...To jsme rádi,že jsme rádi.....Ji./úsměv/.....Ivuško,jsi zlaté děvče...

21.12.2023 10:06:09 | jitoush

úsměv. pusa. :-))***

22.12.2023 03:25:40 | Iva Husárková

Taky mám problém, Helen. Už jsem tady dnes nejmíň po čtvrtý. Tipla jsem, aby Ivuška věděla, že jsem četla, ale když chci napsat koment, nevím vůbec jak. Protože tady osud nadělil toho bolavýho tolik... já po přečtení jen seděla a hleděla do kouta. Smutno, bezmocno, a vůbec to nešlo setřepat. A to sem to jen četla.

20.12.2023 16:59:08 | cappuccinogirl

Cappu, není třeba nic psát. děkuji. šťastné prožití vánočních svátků. :-))*

21.12.2023 03:30:04 | Iva Husárková

Já ti ani nevím, jestli mám tipovat, Ivuško... je v tom tolik bolesti a smutného!!

Promiň, nedokážu to, nedokážu dát tip...

20.12.2023 16:48:10 | Helen Mum

Helenko, děkuji, že jsi četla. měj pohodové svátky. hodně zdraví a štěstí. :-))*

21.12.2023 03:29:31 | Iva Husárková

Krásně napsáno, Ivuš, jako vždy!

20.12.2023 10:10:57 | Žluťák

děkuji moc, Žluťásku. přeji Ti poklidné Vánoce. plné radosti, klidu a odpočinku. :-))*

21.12.2023 03:28:29 | Iva Husárková

Děkuju, tobě též, Ivu:-*
... a najdi si trochu času i na to psaní, budu se těšit na další dílko.

21.12.2023 06:23:48 | Žluťák

moc mě to těší. *** skořice a vanilka, vánoční světýlka. jen pro Tebe. děkuji krásně. :-))*

21.12.2023 06:49:17 | Iva Husárková

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí