SPOČÍTEJ SI SVOJE ŠTĚSTÍ

SPOČÍTEJ SI SVOJE ŠTĚSTÍ

 

Umřeš na ploché nohy, říkali jí v mládí, a taky že jo, často se tak cítila. V absurdním světě se dějí občas věci. Absurdní svět je bláznivý.

Dnes ale ne, dnes se tak necítila. Ještě než otevřela oči, spočítala si své ranní štěstí, co se s každým novým dnem o jeden řádek rozroste:

 

Večer mohu jít spát do postele

Ta postel je má (zaváhala)

Mohu v ní setrvat celou noc

Nemusím z ní za zvuku sirén utíkat

A mohu se v ní i probudit

Vstanu a může být slunce

 

Je to málo?

Už 6 štěstí během 8 hodin

 

Mohu se opláchnout v koupelně

Dokonce pod tekoucí vodou

Navíc i teplou vodou

Jde elektřina

Mohu mít horký čaj

Nebo kafe

Já si mohu vybrat!

Něco zakousnout

Moje dcera může do školy za kamarády

Já mohu do práce

Zvolím si svobodně oblečení

Aniž bych se provinila

Mohu beze strachu

Vyjít na ulici

 

Mohu

Mohu

Mohu …

 

Otevřela oči a přidala:

 

Nemusím se probouzet sama.

Mohu snídat ve dvou.

 

To s ní zatřáslo, přidala řádky dva!

Hm, při vší skromnosti šťastné duše, vědomé si, co lidí se ptá, jak být v dnešním labyrintu šťastný, by to asi byl velký šok, tedy poslední řádek upravila:

Jak je mým zvykem, nesnídám.

 

Protáhla se a ještě zůstala zachumlaná v peřinách. Musela si ujasnit, jaký je den, a hned poté, co projela poštu, se s výdechem obrátila nabok, že nemusí do práce.

Z bloumání v polospánku ji brobral zvuk posuvných dveří v ložnici. Jemným dotekem na tvář ucítila po letech pánský parfém v intimní blízkosti a hned na to vůni kafe.

 

"Říkala jste turka, že ano? Tak prosím …"

"Dobré ráno", špitla nejistě, jakoby zapomněla, kde spí.

Posadil se na okraj postele a dlouze se na ni zadíval.

"Ó né", s uzarděním maturantky se pokusila natáhnout rožek peřiny přes obličej.

Chvíli počkal, bylo mu to jasné. Nato oba vypukli v nečekaný smích. Bylo to úlevné. A bez zbytečných slov.

"Zajdu něco koupit ke snídani, nejsem zařízený na dámské návštěvy, nic tu nemám. V té starožitné skříni jsou čisté ručníky a koupelna je, vždyť víte," dodal se šibalským pomrknutím.

 

Dveře bouchly a ona se ocitla sama v cizím bytě.

 

Tak si to hezky ujasni milá. Včera navečer proběhla ta avizovaná vernisáž a křest nové knihy v literární kavárně. Ano. Kam bylas oficiálně pozvaná svým významným dodavatelem. Ano. Bylo tam dost lidí, dost hluku a  .. vynikající raut. Ano, raut. Raut? Tak co ksakru dělá tady? Uvědomila si svou živočišnost, s jakou přistupuje k dobrému jídlu a pití. Ach bože! Zase se nekontrolovala!

Pomalu vstala a začala si prohlížet byt. V kuchyni na stole byly rozbalené včerejší noviny, vedle sklenice vody a šumivé tablety Gastro-AD® komplex. To ještě nezná, přečetla příbalový leták, vypila a šla na to kafe. Kafe bylo silné, s vysokou pěnou, co udrží lžičku, přesně tak jak to má ráda, což bylo s podivem, ale patrně i na to došla včera večer řeč. Šaty našla pohozené v obýváku, který jí připomínal pokoj u Josého ve Frigilianě, kam za studií jezdívala na jeho pozvání. Dřevěná podlaha, malý, ručně tkaný běhounek, komoda, dvě široká čalouněná křesla, co neodolala vyzkoušet, nízký kulatý stolek z jantarového dřeva a starožitný skleník s věrohodnou patinou času. Zaujal ji, především kvůli množství knih, hlavně obrazových publikací, tedy nahlédla. Picassův svět, Pieter Bruegel, Hieronymus Bosch, Toyen .. hm .. pán si potrpí na kvalitu, tak co tam ještě má? Posune část knih, aby se dostala do zadní řady, a ejhle, Dějiny sexuality? No podívejme, tak to by stačilo, a vrací vše na své místo, přece jen, může tu být každou chvíli.  Náhle jí však do oka brnkla známá obálka, vyndala tedy knihu a s údivem hledí na nedávné vydání debutu své sestry Své šílenství si hýčkám. Trochu ji to překvapí, jak se asi knižní prvotina neznámé autorky dostala do knihovny tohoto sympatického chlapíka? Ano, jistě jako známý spisovatel sleduje dění na literárním poli začínajících autorů, ale že zrovna ségra? A ještě s její fotkou a osobním věnováním? Tak to by ji zajímalo. Rychle vše urovná a pádí do sprchy.

Když z ní vyšla, byl už doma. Na stole ležely čerstvé bagety, sýr, šunka a spousta nakrájené čerstvosti rozmanitých druhů, co některé ani nepoznala.

"A to jste nakoupil kde, je to jakobyste právě přišel z jižanského trhu," pravila udiveně a začala ďobat z talířků.

"Necháte to," pravil s úsměvem a lehce ji plácnul po ruce, "u mě se snídá u stolu".  Poslechla a způsobně se posadila.

"A u toho stolu, smí se jíst v županu?" dovolila si lehkou provokativní otázku.

"Ve výjimečných situacích, jako je tato, smí. Prosím, přejete si čaj nebo snad kakao?"

Bože, udělal kakao!

"Čaj bych si prosila."

"To ale děláte velkou chybu, protože večer už budete doma a neochutnáte to nejlepší kakao ve městě."

Chvíli se zamyslela a mazanou otázkou "Nebo?" ho nechala domyslet to, co si sice nepřiznala, ale myslela na to.

"Nebo zůstanete do večera, to myslíte?"

"Ano. Jsem opovážlivá?"

"Vůbec ne, jste přímá. Dáte si vajíčka? Právě jsem je dovařil."

Pustil hudbu a pár minut bylo ticho, sem tam cinkl příbor či lžička a vzduchem jakési lechtivé napětí. Vnímala, že se celou dobu na ni dívá. Nevydržela to už a zeptala se, co na ní tak pozoruje.

"Víte, už včera jste mě zaujala svou chutí k jídlu, jste při něm tak přitažlivá."

Zdvihla oči od talířku, něco s plnou pusou zamumlala a pokračovala v tom živočišném rituále, u kterého měl člověk dojem, že nic jiného kromě jídla v ten momet ta žena nevnímá.

"Úžasné, děkuji moc, běžně nesnídám, ovšem dneska jsem udělala vyjímku," řekla asi po půlhodinovém hodování a decentním říhnutí.

"Chutnalo vám?"

"Velmi."

"Tak to jsem rád, u mě totiž ženy snídají."

"Prosím??"

 Zařehnil se.

"Tak nějak jsem se trefil. Co máte dnes v plánu, mohu vás pozvat na oběd? Před polednem musím do firmy, ale pak mám až do večera volno, byla jste už na té nové expozici v muzeu?"

"Nebyla, půjdeme?"

"Skvělé, v tak příjemné společnosti, a cestou koupíme čokoládu a čerstvou šlehačku, pro dokonalý požitek."

Před domem se rozloučili a každý opačným směrem vyrazili za povinnostmi všedního dne.

 

Poobědvali v osvědčené restauraci s poctivou českou kuchyní. Pomalu si začal zvykat na její obdivuhodný apetit. Vnímal ho v každém jejím soustu a následně výrazu. Jedla snad celým tělem. Překvapivě však tentokrát nesnědla úplně všechno a s téměř proviněným výrazem se omlouvala čísníkovi, že to bylo vynikající, ale skutečně už nemůže.

"Nedaleko je kavárna, mají tam luxusní domácí koláče, mrkla na něho, zajdem?"

"Samozřejmě, po krátké procházce, ať vám nepraskne žaludek."

"No dovolte", ale vlastně má pravdu, proběhlo jí hlavou, patrně po tom všem vypadá jako Otesánek, bude se krotit.

Bylo něco kolem půl druhé. Procházeli městským parkem, v tuto dobu tu skoro nikdo nebyl. Vytáhl něco z boční kapsy a povídá:

"Neposadíme se na chvilku?"

Usadila se mu tedy co nejblíže a on jí začal cosi tiše číst. Překvapeně naslouchala jeho příjemnému hlasu. Přistihla se, jak uklidňujícím dojmem na ni působí ta jeho řeč těla podbarvená hlasem zralého muže.

"Ale to je přece z knihy Své šílenství si hýčkám!"

"Ano, má oblíbená", řekl tak trochu rozpačitě, "zlobíte se?"

"Zlobím? Proč zlobím?"

"Že jsem vám to neřekl."

"Neřekl co?"

"Že jsem vás neoslovil náhodou."

Nechápavě na něho hleděla. "Promiňte, ale stále vám nerozumím."

"Víte, moc jsem si přál poznat vás osobně. Žena, která napíše takovou knihu .. "

"Aby ne, když ji sestra psala podle mého vzoru. Vlastně je to celé o mně, vykreslila mě zde dokonale."

"Sestra?? Počkejte, chcete říct, že toto tady nejste vy, autorka knihy?"

"Ano, přesně to vám říkám."

Bylo na něm vidět, jak je překvapený. Zeptal se, jak je tedy možné, že je úplně stejná jako autorka knihy, vždyť má přece i její fotografii z večera, kdy ji křtila v kavárně, a že i na zadní obálce knihy je to přece ona a že ..

"Zadržte, poslouchejte mě chvilku. Byly jsme tam ten večer obě, sestra musela na chvíli odběhnout, tak mě požádala ji zastoupit. Přišla na svět asi dvě minuty po mně."

"Cože???"

"Ano."

Nastalo ticho. Dlouze se na něho zadívala a poprosila, ať čte dál. Začal tedy znovu pomalu číst. Hlas se mu maličko třepal, jak si s danou situací nevěděl rady, když doposud vnímal jakousi vnitřní pohodu a úlevu a tak trochu i mužskou kontrolu nad onou situací.

 

Po necelé půlhodině mu opatrně šeptla, že se ochladilo, a s lehkým úsměvem připomněla ty koláče a odpolední kávu a že se bude moc těšit na pokračování, jakmile se vrátí domů. Ticho rázem rozpůlili školáci s aktovkama a maminy s kočárkem, dech se mu upravil a tvář rozzářila. S jiskrou naděje v oku se jí zeptal:

"Zůstanete do zítřka"?

 

Jakoby otevřel žílu.

 "Velmi ráda," odvětila.

...

 

To ráno bylo jiné.

A vůbec, vůbec žádné varování …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor Vivien, 30.01.2024
Přečteno 185x
Tipy 28
Poslední tipující: piťura, Karolínka, Kaprikorn, Helen Mum, Iva Husárková, Marry31, blues, enigman, Ondra, Lesní žínka, ...
ikonkaKomentáře (24)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

nádherný
rozverný text

a taky
nepředvídatelný

oslovila mě
ta vděčnost za (na první pohled) obyčejné věci

a potěšil mě on
že tu záměnu ustál

užil jsem si :-)

PS: tohle Ti sluší

06.02.2024 14:10:34 | piťura

Měl v sobě odvahu i lehkost. Možná trochu i ramena, zdravého mužského sebevědomí, ale jen maličko, odhaduju, tak na okraj rohu postele. Patrně uviděl to nepočitatelné štěstí, co až by se nedej bože zakutálelo, přestal by každé ráno chodit pro čerstvou snídani.
Děkuju Petře, dějové linie našeho žití je prima i osvěžit, když je právě chuť na neskromné ráno:-)

07.02.2024 21:51:45 | Vivien

Hurá! Ať žijou vernisáže, dny ze snáře a obapolná překvapení. Nic mi do toho není.

05.02.2024 20:12:44 | Kaprikorn

Myslíš trochu pel mel z biografu :-), no zpočátku jsem u některých tvých komentářů nevěděla, ale stále více mě baví. Tento je supr, pár slov ve třech větách, s humorem, co sedí, a s životním nadhledem. Díky!

07.02.2024 21:29:57 | Vivien

Vztahová, zajímavá povídka .. jak už tady bylo řečeno, napásno. Přeji další šťasná rána ( trochu se mi vybavila Pollyanna, ale to bylo dítě, dívka, sirotek )

05.02.2024 15:56:24 | Otto Mann

Děkuju Otto za přečtení, už to se k ránu "dopracovat" je někdy štěstí.

05.02.2024 19:06:15 | Vivien

I já jsem ráda četla, Vivien... děkuji :-)

04.02.2024 17:32:44 | Helen Mum

Vždycky mám radost, když někdo přečte i mou povídku. S tímto psaním totiž mnoho zkušeností nemám. Děkuju Helen.

05.02.2024 15:13:49 | Vivien

Skvěle napsaná povídka, nenudila jsem se od začátku do konce

31.01.2024 09:22:09 | Marry31

Páni, pochvala od zkušené autorky prózy, tak to je příjemné a moc děkuji za pochvalu!

02.02.2024 20:25:26 | Vivien

Moc hezké čtení Vivien...*

31.01.2024 07:51:24 | blues

To je prima tě vidět i u povídky. To si považuju, děkuju blues.

02.02.2024 20:23:14 | Vivien

ploché nohy jsou v pohodě, horší je když má někdo plochou mysl...

30.01.2024 22:46:28 | enigman

:-)

02.02.2024 20:21:27 | Vivien

Nádhera.., Viv*

30.01.2024 20:43:30 | Ondra

No nepřeháněj Ondro. Popravdě jsem dlouho zvažovala, zda to sem dát. Pak si řekla, vždyť zrovna tak to mohu sundat. A tož to víš, že mám radost, když věnovals čas obsažnějšímu textu, povídky se zas tak moc nečtou, tak si považuju každého, kdo nahlídne. Díky!

30.01.2024 20:50:13 | Vivien

Kdybych si to nemyslel, tak to nenapíšu, milá Viv*
Opravdu to máš moc zajímavě napsáno a líbí se mi to :-)
Vůbec nemáš zač - rádo se četlo :-)*

30.01.2024 21:22:30 | Ondra

Tak to jsem ráda Ondro.

01.02.2024 12:10:19 | Vivien

....Viv,Tvoje povídky jsou tak své a originální,umíš....Ty vždy "připravíš""exelentní
menu.....umíš lehce dostupné ingredience naprosto nezaměnitelně namíchat a ta chuť.....je poznávacím znamením mistra kuchaře.....pro mě originálně napsaný příběh,který mě "dostal dovnitř"jako bych sledovala děj na filmovém plátně....umíš vytvořit těmi svými "triky"atmosféru...fakt mě to bavilo....nepíši poprvé,že prozaické texty Ti jdou znamenitě.....Ji./úsměv/

30.01.2024 18:33:17 | jitoush

Ježíš ty jsi tak laskavá Jituš, víš, moc sebevědomí v psaní nemám, někdy si i říkám, že mám spíš odvahu, nebo lépe - drzost, fušovat do řemesla povolanějším. Ale chodím si sem na kafíčko, tak proč si občas nezajít do jiných vod. Tak.moc děkuju, že sis přečetla. No a jinak, dojeďte, zajdem na Portál, bude sranda. Třeba spolu "upečem" i nějaký výlet :-)

30.01.2024 20:07:48 | Vivien

Wow, Vivi:-)*
Tohle bylo tak nádherný číst...
dneska bude nádhernej den.
Nádhernej den.
Nádhernej den.
Nááááááádhernej den, vůbec o tom nepochybuju:-)*
Děkuji.

30.01.2024 12:30:22 | cappuccinogirl

Díka capp, jen jsem si trochu ufoukla, že často lidé váhají, zda jsou šťastní, když jim je zrovna naloženo příliš, a někdy to nemá konce a dohání to k šílenství. Když už ani není řešení, nezbývá, než to pustit. Tak jsem si dovolila možná trochu slaďáček, a taky, nakolik je ono štěstí počitatelné. Ale když je skutečně, skutečně zle, takové obyčejné "počty" mohou zafungovat. Odpoutat mysl jinam.
No ale jinak já patřím k těm "sběratelkám" každodenního, byť pidištěstíčka.

30.01.2024 15:04:17 | Vivien

Mně jsi díky týhle povídce možná nepřidala do života štěstí, ale stopro úsměv a pocit o spokojeným bytí tady a teď... a když už teda... krásně jsi připomněla, že v životě je fakt tolik drobnejch "štěstí", který si ani neuvědomujem, a který nejsou dopřány každýmu... prostě skvěle, že jsis takhle psavě "ufoukla"... ten závan zvlád šmírnout i mně a jí jsem si zatra ráda lecos "zopákla"... no a ten povídkovej příběh, to je prostě psavá třešinka, přesně, jak ty umíš:-)

30.01.2024 21:02:10 | cappuccinogirl

Všude kolem nás je hodně frustrace, "mladí" tápou ještě ve třiceti, neví si rady se svým životem, základní životní vzorce nejsou. Položí je potom kdeco, a pak, není to vždycky tak, že pokud ti to nedá adie, netušíš, co vlastně máš? Proto je dobře si občas připomenout, ty malé samozřejmosti, co vůbec nejsou malé a už vůbec samozřejmé.

30.01.2024 21:13:19 | Vivien

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí