Krása

Krása

Anotace: ***

Podle své výšky a váhy by mohla dělat obránce v ragby. Má nedostatek železa v krvi, jedno rameno níž než druhé a věčně suché rty.
Je to ta nejkrásnější žena, jakou jsem kdy viděla. A právem. Pracuje na tom těle a na té tváři bezmála šedesát let. Proces vzniku takovéhle krásy se nedá uspěchat.
Ty vrásky na tváři si odpracovala - jednu po druhé. Ta tvrdohlavá kolem rtů se prohloubila s každým "ne". Ty tenké na čele se záhadně objevily po narození prvního dítěte.
Oči už potřebují brýle, ale ještě pořád kolem nich vidíte setrvalé kruhy. Mladé oči jsou pronikavé a přelétavé. Tohle jsou dospělé oči, v nichž se odráží celý život. Oči, které se třpytily pýchou, plnily slzami smutku a bolesti, jiskřily hněvem a pálily nevyspáním. Teď jsou přímé a pronikavé a dívají se na vás, když mluvíte.
Nachýlená záda mají klasický tvar. Zvolna se vyvíjela od děťátek příliš ospalých, než aby mohla jít, a tak se musela nosit v náručí, od nákupních tašek vykládaných z auta, popela vynášeného ze sklepa, hrabáním sena na louce, skláněním se nad záhonky zahrádky. Teď je živí minimum aktivity, plná lednička a vysedávání u televizoru.
Nohy jsou ještě štíhlé, ale krok už pomalejší. Příliš často dobíhaly autobus, naběhaly kilometry po nemocničních chodbách nebo když učila jezdit dceru na kole.
Ruce? Ty jsou malé a hrubé, zažily už všechno, špínu, máčení, potřásání, hlazení, mnutí, přibouchnutí mezi dveře, třísky, barvu, kousnutí, puchýře a mozoly, ale stejně na vás udělají dojem, když uvidíte, že prsteníček se scvrkl za léta nošení stále téhož snubního prstenu. Chce to hodně času - a nejen času - než se prst ztenčí.
Dívala jsem se tuhle na maminku dlouho a důkladně a řekla jsem: "Mami, ještě nikdy jsi mi nepřipadala tak krásná."
"Pracuju na tom," odsekla.
Autor Cecilka, 10.04.2005
Přečteno 1144x
Tipy 10
Poslední tipující: Hančí, Iva Borecká, akneliam, pavlis, .K.r.i.s.t.y., Kittie M. Comma
ikonkaKomentáře (30)
ikonkaKomentujících (30)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

To je krásné....takový hrozně milý...příjemný....mazlivý...

29.11.2007 12:44:00 | .K.r.i.s.t.y.

Dík Cecilko, že jsi mě sem pozvala. Děkuji, o mámě se píše krásně, promiň, i o mámě píšeš krásně.
Děkuji i za Tvé milé komentáře, rád přijdu zas.

11.06.2007 10:25:00 | stryc

Z úvahy se line moudrost a láska, měl jsem štěstí, také
jsem měl podobnou maminku, která mi mnoho dala, ale je to dlouho, co mi odešla, lituji, že na světě nezůstala
déle

30.05.2007 18:44:00 | Bíša

Nemám slov, skoro ti takovou maminku závidím...

18.05.2007 20:32:00 | Juhunka

Cecilko, moc mě to vzalo , moc píšeš od srdíčka asi jako ja , já jsem toho také moc nestihl Té své mamince říci ani jí dát moc lásky , ale zas si myslím , že za nějaký čas se s ní opět sejdo , jsem věřící katolík i když jsem začal věřit v 49 letech Ale ono by se nemělo tak psát , protože člověk je moc smutný , já tu maminku už nemám moc dlouho a stále se s tím nemohu vyrovnat .
Moc se opatruj Kavec

18.05.2007 14:54:00 | kavec

Nádherné vyznání plné citu.
A říkej jí to dál.
Já jsem to nestihla a dodnes to bolí.

02.05.2007 22:47:00 | Vivi.~2

moc krasne..jde z toho citit cit.. =)

27.02.2007 18:46:00 | Gabika

I úvahy píšeš moc dobře.I když tato mi připadá spíše jako vyznání mamince.Je to hezké.

29.01.2007 20:10:00 | s.e.n

... Cecilko ... Ty jako Tvá duše s kořením ... co nikdo nezná ... neochutná ... utrápíš i koště ...
... rabot píše MMM milá moudrá madona .. jsi báječná

17.01.2007 14:59:00 | Marcella

prostě 100..je to fakt kouzelný...krásný..

28.11.2006 11:57:00 | aveefa

Moc krásný!

30.10.2006 17:34:00 | Hannazka

Cecilenko, sestřičko moje milá... čtu si Tvé dílko a komentáře, myslím na Tebe a přemítám si dnešní den... Spali jsme do oběda a při probouzení mě napadl šílený nápad, že dnes vymalujeme kuchyň (chceme to už dva roky). To dělal Pavel. Já se loučila s odloženými věcmi, včetně vlny a bavlnek, na které v posledních letech prostě nemám čas... volala jsem mamince, ona stále ještě plete, i když by kvůli očím neměla...připravila jsem toho pěknou hromadu, i látky (už nešiju) a zítra si pro to přijede. Uvolňuji každý možný kout, kdyby to fakt bylo potřeba... Zítra nastane ten den, kdy to Pavel řekne Ivaně, strašně se bojím, co bude dál... možná bude muset holky přivézt a budou bydlet s námi... tak se připravuji... očekávání které bolí, protože nevím, jak moc to ublíží holkám... a maminka jako vždycky pomůže, vždycky mi pomáhala... je těžké s ní být pod jednou střechou... ale mám ji moc ráda... pro tu její maminkovskou obětavost a pracovitost...díky

28.10.2006 23:22:00 | Levandule

Máš štěstí Cecilko, že máš maminku i to, jak ji umíš vidět - mě matka zemřela v mých dvaadvaceti.Jsme na podobné struně a tvoje úvaha mi je velmi blízká. Zajímal by mě tvůj názor na moje úvahy - tak mě nešetři, potřebuji slyšet názor ať byť i opačný - a děkuji.

31.08.2006 16:19:00 | koloušek

Fakt dobrá, umíš to hezky vystihnout..je to silné...

17.08.2006 12:59:00 | Jarky

počúvaj ja už nemôžem čo chceš aby som skratoval klávesnicu. So veľmi dojatý a nemám slov

28.07.2006 14:00:00 | pretorius

Na něco člověk příjde až s postupem času, ale na něco nepříjde nikdy, je dobré, když dokáže v každém objevit krásu... Poněvadž každý je krásný, i když někdo říká, že ne.... Opravdu moc krásně jsi to napsala!

20.07.2006 11:06:00 | Santinan Black

Na některý věci přijde člověk pozdě.

02.07.2006 00:16:00 | weitinger

Jé úplně jsem se zarazila, když přečetla jsem koment "skaja".
Já si tady taky chodívám občas na návštěvu, zatím vždycky tajně, ale dnes Tě Cecilko pěkně zdravím... :-))

13.05.2006 12:27:00 | Roko

..vidíš to..já si to čtu už asi počtvrté, co jsem se přihlásil na Liter a marně jsem se pokoušel vymyslet lepší komentík, než Ti vepsali níže uvedení psavci...ani dnes to nejde, takže jenom:moc hezké vyznání...

11.05.2006 23:45:00 | skaj

To je nejlepší, co jsem od vás četl. Od začátku jsem věděl, že píšete o matce, tolik detailů. Ten závěr je skvělý. Život.-)

08.02.2006 11:05:00 | Petr Miroslav

Je úžasná. Najednou jsem uviděl i svou maminku. Tolik citu v pár větách. Asi jsem se do tebe platonicky zamiloval.

01.02.2006 20:53:00 | jarynbacin

Parádní :o)

23.01.2006 15:19:00 | WWW

Nikde ve tvém dílku není napsáno "maminko, mám tě ráda". Dá se to ale moc dobře vnímat z každého slova, z každé věty. Vím, že to tak cítíš (a dal bych na to i ruku do ohně). A dávám za pravdu Jackylovi - tu větu na konci jednou určitě uslyšíš i od svých holek. Jen nevím, co jim na to "odsekneš".

02.01.2006 21:20:00 | Mourek

si nenormálne dobrá,aj písaním aj dušou.

15.12.2005 10:59:00 | džemo

Děkuju, jdu zavolat domů, taky tam někdo má přímý pohled, bolavá záda z mých počůraných plínek a lásky plné srdíčko :o) 100

24.11.2005 19:58:00 | michala

Neříkám to, co necítím...

07.11.2005 12:28:00 | Cecilka

Cecilko, občas se taky zakoukám na mamničinu tvář, na její nosík, který je tolik podobný mému, na její krásné oči, plné něhy a pochopení, na její upracované ruce, a na její duši, která všude kolem ní vytváří nádherné zlatavé světlo. Miluji svou maminku. Nade vše, v její tváři dokážu číst jako v té nejnádhernější knize. cecilko, děkuji za všechno, dala jsi mi těmahle povídkama tolik...

05.11.2005 14:36:00 | Sunny

Přijde čas,kdy budeš na svých kolenou kolébat vnoučata a tvé holky řeknou,mami jsi krásná i když tvou tvář budou zdobit vrásky.A všichni budou vědět,po kom tu lásku zdědily...

05.11.2005 10:02:00 | Jackyl

To je nádherné vyznání. Maminka by měla být vždycky ta nejlepší :-)

04.11.2005 19:56:00 | Lucie Plocová

Jééé, to bylo ale krásné. Jsem moc rád, že jsem tvé jméno taky konečně našel. Díky ti moc Hančí, že jsem se sem přes tebe dostal.
Cecilko, holka ty máš asi veliký talent a já bych se moc přimlouval za nějakou další tvou prózičku. Moc bych se na ní těšil a zhltnul bych ji jedním dechem.
Tak zatím.

28.09.2005 18:14:00 | risik

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí