Výpadky

Výpadky

Výpadky

        

         Mnoha spolubydlícím v paneláku se zdály nepochopitelné nepravidelné, ale časté výpadky proudu v době, kdy se celostátně k režimu vypínání elektrického proudu již nepřistupovalo. První co bylo, jít se podívat z okna, všude naproti v domech svítili, pouliční osvětlení fungovalo. Pak se šlo na chodbu s baterkou zkoušet výtah. Nejel. Společná televizní anténa byla zbytečná a odzkoušet ji byla marnost. Na chodbě byl čilý ruch a bylo slyšet slovní hovorové výrazy ve slangové formě až po zobecněné vulgarismy a nadávky. Výpadky nebyly dlouhé, od deseti minut až po půl hodiny. Byly však nečekané a začínaly v nevhodný čas zpravodajství, napínavé reportáže nebo vrcholící scény detektivního filmu. Nejhorší výrazy na chodbě byly při sportovních přenosech.  Když jsme vedli o dva góly, tak to bylo ucházející, horší to bylo při remíze pár minut do konce.

         Stížnosti podávané domovní správě nepomáhaly. Veřejné domovní schůze řešily stejný problém – výpadky proudu. Zástupce domovní správy opakovaně ubezpečoval, že oprava dodávky elektrického je zabezpečena rychlým zásahem údržbáře, elektrotechnika, který v panelovém domě bydlel ve služebním bytě v rohovém bloku. Marně se nájemníci dožadovali celkové revize elektrického vedení a pojistkových skříněk. Údržbář, elektrotechnik Vojta byl vždy po ruce a poruchu, nejčastěji se vyskytující v sobotu, nebo v neděli, promptně opravil.

         Doktor Kadlec z prvního patra navrhoval pořídit soupis hodnot příkonu spotřebičů, používaných ve všech bytech, z důvodů zjištění příčin vypadávání jističů. Setkal se s mnoha protesty a námitkami, že jde o nepřípustný zásah do soukromí a ochrany osobnosti. Inženýr Vomáčka z třetího patra mu vysvětlil, že takový součet vařičů, televizorů, sporáků, mikrovlnek, vysavačů by stejně problém nevyřešil, protože se nepředpokládá, že by sepsané spotřebiče odebíraly elektrický proud najednou.

         Paní Žofie Krátká na schůzi navrhovala hnát to vejš. Prosazovala sepsat stížnost na výbor lidové kontroly. Po všeobecném veselí jí ostatní nájemníci vysvětlili, že tato instituce je dávno zrušená a ombudsman na takové drobnosti nemá čas. Rozesmutnělo jí to, protože si vzpomněla na minulost, kdy její podobné dopisy dokonce chodily prošetřovat i osobní soudružské návštěvy.

         Doktor Kadlec nepřestal zkoumat podivné přerušování dodávek proudu a začal výskyt, vznik a ukončení sledovat a zapisovat. Jeho byt sousedil s garsonkou, kde bydlela mladá dvojice. Manžel tělesně velmi přitažlivé a vyvinuté sousedky byl profesionální člen hudební skupiny a večery, zejména sobotní a nedělní trávil pravidelně s kapelou na túře. Zcela náhodně, kdy seděl u stolu stojícím u stěny sousedící s garsonkou, uslyšel duté pravidelné dunění, zakončené několika výkřiky a vzdechy. Pomyslel si, jsou mladí, ať si užijí. Zvuková izolace panelu byla natolik špatná, že některým slovům, nebo výkřikům bylo dokonce rozumět. Doktor Kadlec, nemaje nic na večer práci, bavil se i tím, že zaznamenával tyto stupňující se výbuchy vášně v pětistupňových hodnotách. Někdy musel přidat.

         Jak bývá vědcům příznivá náhoda. Většina vynálezů a objevů vznikla náhodou. Doktorovi Kadlecovi se podařilo učinit nález, před kterým sám užasl. Měl na stole v kuchyni na počítači své poznámky a mezi nimi, zcela náhodou dvě tabulky. V jedné byly záznamy o přerušování dodávky elektrického proudu a v druhé hodnotící dunění s výkřiky a vzdechy podobné hlasu skotských dud. Jeho čelo se rozjasnilo a vzápětí zkrabatělo. Překvapila ho shoda dnů, kdy došlo k přerušování dodávek proudu s výkřiky vášně. Litoval, že zůstal jen u data dne. Rozhodl se svůj nález zatím nezveřejňovat, ale sledovat i čas, kdy nepůjde elektrický proud a kdy budou výkřiky. Nastřádané údaje spojil do jediné tabulky a zadal výpočet pomocí korelační a regresní analýzy. Vycházela hodnota 1. Jasná přímá závislost.

         Do té míry, že by mohlo jít o spojení událostí záměrně vyvolaných údržbářem Vojtou, se nedomníval. Skrz zeď jen slyšel, ale neviděl. Dal si tedy předsevzetí, že svá pozorování upřesní i na osobu, která je iniciátorem temných vzdechů a vřískání. Netrvalo dlouho a v sobotu večer při sledování utkání Davisova poháru zčista jasna tma. Rozčíleně zasakroval, když zrovna Štěpánek vedl dva jedna ve třetím setu nad Lajovičem ze Srbska a získání salátové mísy jsme měli na dosah.

         Kadlec nelenil, popadl baterku a šup na chodbu. Tam se v rohu mihl stín a zaklaply dveře u garsonky. Kytarista to být nemohl, protože ho viděl po obědě odjíždět na zájezd jejich Favoritem. Tajná pozdní návštěva, zhasnutý dům a vypadlá elektrika. Začalo to souhlasit. Musel to být údržbář Vojta. Z horních pater se opět ozývaly hlasy nespokojených nájemníků. Do vzrušených nadávek se vmísil hlas tenisty Pankráce z osmého patra, který sledoval zápas na notebooku a věděl, jaký je stav. Snažil se uspokojit ostatní ujištěním, že je to dobrý a začal hlásit průběh zápasu jako reportér. Byl vyzýván, aby více křičel, nebo ať jde do čtvrtého patra, aby slyšeli i ostatní.

         Situaci se mu stejně nepodařilo uklidnit zcela. Ozývaly se hlasy výhrůžné, které se blížily návodům na lynč toho viníka, který výpadek způsobil. Toho se Kadlec lekl, a rozhodl se svoje podezření utajit. Nechtěl vrhat toho milovníka do neštěstí kvůli pro něho pitomému, skoro vyhranému zápasu. Natolik znal některé spolubydlící, že by byli schopni nejhoršího.

         Jak podivné vypínání elektrického proudu nenápadně začalo, tak i skončilo. Kytarista se se svojí divoškou odstěhoval do Brna a garsonku obsadil starý mládenec Kohoutek. Pomoci údržbáře Vojty již nebylo třeba. Doktor Kadlec byl rád, že nemusí své výsledky korelační a regresní analýzy zveřejňovat a vymazal je z paměti svého počítače.

 

Autor premek, 06.09.2019
Přečteno 342x
Tipy 1
Poslední tipující: mkinka
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí