Diagnostický proces

Diagnostický proces

Anotace: Znáte to, když vás občas dostanou ty nejobyčejnější věci...

Z výuky v nemocnici jsem se vracela v náladě, která až příliš dobře odpovídala dnešnímu počasí. Držela se hluboko pod bodem mrazu. Pořád se mi totiž vracela slova lékaře, který nás učil. "Špatně jste vyšetřili pacienta! S takovou jste tu dneska úplně zbytečně. Vždyť přece máte už dávno vědět, že základem kvalitního diagnostického procesu je anamnéza a důkladné fyzikální vyšetření. Ach jo!"

Samozřejmě to víme, pomyslela jsem si hořce, jenže ne vždycky je to tak snadné...A mladičký lékař, který vypadal jen o pár let starší než my, tomu přeci mohl aspoň trochu rozumět. No, patrně se mu nechtělo.

Neveselé myšlenky se mě držely jako klíště a oči jsem upírala do špinavého sněhu pod nohama, když mě náhle upoutal jakýsi rozruch. Pár metrů přede mnou si způsobně vykračovala skupina školkáčků s paní učitelkou. Na sněhu jim to na krátkých nožičkách příliš nešlo, a zrovna když jsem zvedla hlavu, jeden malý chlapeček se poroučel k zemi. Samozřejmě ihned začal natahovat moldánky, i když se mu - dle mého zasvěceného názoru medika - přes všechny ty vrstvy oblečení, ve kterém byl navlečený, určitě nemohlo nic stát.
Paní učitelka zareagovala bleskově. Zastavila děti, nařídila první dvojičce v zářivě oranžových vestičkách, aby čekala, a vydala se malého nešiku zvednout.

Instinktivně jsem zpomalila a se zájmem pozorovala dění. Školkáčky na vycházce jsem tu touhle dobou potkávala docela často a vždycky z toho byla nějaká legrace.

Paní učitelka postavila plačícího klučíka na nohy, oprášila ho a jala se zjišťovat úroveň škod. "Nožičky máš?" zeptala se. Odpovědí jí bylo popotáhnutí a váhavé přikývnutí. "A co ručičky," chtěla vědět, "ty máš taky?" - "Jo," škytnul malý uplakánek a začal si rukama šmudlit po tváři. Krize tím byla zjevně zažehnána, takže se paní učitelka vrátila do čela skupiny a procházka mohla vesele pokračovat.

Po tváři se mi rozlil úsměv. Ten dnešní doktor neměl tak úplně pravdu. Anamnéza a fyzikální vyšetření jsou sice skutečně základem kvalitního diagnostického procesu, nicméně občas se stačí jen zeptat: "Nožičky máš?"
Autor Fractura cordis aperta, 22.12.2022
Přečteno 158x
Tipy 12
Poslední tipující: Amiradi, Rozmarýna, Roser, Sonador, jitoush, danaska, mkinka, Fialový metal
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Miloučká kapesní povídka, potěšila na duši :-). Přeji příjemné vánoční dny, Fracturko, a děkuji za milé literární přispění.

24.12.2022 14:32:13 | Rozmarýna

Ahoj Rozmarýnko :-)
já děkuji za komentář a pochvalu. I Tobě přeji krásné sváteční dny!

24.12.2022 16:15:12 | Fractura cordis aperta

super:)

22.12.2022 20:29:14 | Sonador

....Roztomilá mini......Ji.

22.12.2022 17:24:03 | jitoush

Děkuji moc :-) :-) :-)

22.12.2022 18:03:51 | Fractura cordis aperta

To je moc hezká povídka. Ráda jsem četla, ráda dávám ST a zdravím z Prahy. Daniela

22.12.2022 15:29:02 | danaska

Milá Danielo :-)
moc děkuji za velmi milý komentář. Zdravím z Olomouce a přeji krásné Vánoce!
Frakturka

22.12.2022 18:03:16 | Fractura cordis aperta

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí