Sklííčka, sklííčka dotykov...

Sklííčka, sklííčka dotykov...

Anotace: Pro ty, co nenosí brýle, aby se přiučili. Pro ty, co je nosí, aby to těm prvním mohli dát přečíst.

Nosím brýle. Jo, špatně vidím. A trochu šilhám. Ve školce jsem nosila takovou gumu, co se připlácla na okulár toho zdravějšího oka, aby se prý to druhé namáhalo a nespalo mi u nosu. Vedlejším účinkem bylo, že jsem viděla všecko napůl a rozmazaně. Na šilhání to ale pomohlo, takže dneska nemám komplexy (aspoň ne z očí), nicméně brýle potřebuju, jinak se mi písmenka slévají v jeden šedý flek, což, když člověk rád píše a čte, je trochu handicap.
Pamatuju si, že když jsem byla malá, vyhrožovali mi naši, že mi brýle přibijou k hlavě. Jsem totiž notorický ztráceč. Patřím k lidem, kteří měli každý rok (někdy i častěji) novou peněženku, nikoli proto, že se ta stará ošoupala, ale proto, že ji ztratili. A mobil. A důležité poznámky na malých lístcích (sakra, vždyť tady musí být…aha, tak bude v peněžence…SAKRA, kde mám peněženku!). Deštníky. Mikiny a svetry. Čepice, rukavice, šály. Snad tisíce (nenadsazuju) sponek a gumiček do vlasů. Pouzdra, sešity. Jediné, co jsem nikdy neztratila jsou klíče, protože jsem je nikdy nenosila s sebou. Vždycky jsem je radši schovala do květináče u vchodu a jemně přikryla hlínou. A brýle. I když, ne vždycky jsem je ztratila. Někdy prostě nebyly jenom dlouho k nalezení. Třeba zapadlé za postel. Výčitky svědomí, rodičů, běhání po optikách a shánění nových. A jejich donesení domů. Krásné, lesklé obroučky a hezké barevné pouzdro. A pohřešované brýle nalezené při vánočním úklidu o týden později. A pak byly samozřejmě takové, které jsem rozbila, zásadně jsem já i všechno ostatní padali na MOJE brýle. Některé jsme měli ještě nedávno schované v šuplíku pokladů. Opravdu neskutečně odolný vynález jsou ty brýle.
Svět za brýlemi je v určité situaci jiný. Ta situace je podmíněna pořádným mrazem venku a příjemným teplem uvnitř domu nebo autobusu, hospody, prostě kdekoli chcete. Když totiž s brýlemi na nose z mrazu vejdete do tepla, rezignujou ty potvory na svoji funkci a brejlouni díky zamlženým sklům vidí svět za clonou mlhy. A za tou mlhou vypadají věci i lidé najednou úplně jinak. Vlastně vypadají jako neurčité barevné fleky, spíjející se do sebe. Ty nedůležité, malé a nicotné se rozpijí úplně. Přes ta kouzelná sklíčka je nevidíte. Nevidíte smítko na zemi ani centimetr prachu na obložení. Nevidíte čáry života ve svých dlaních ani vrásky v obličejích ostatních. Slyšíte ale slova, cítíte doteky, vnímáte atmosféru. Někdy toužím po tom, aby si lidé občas nasadili brýle a mohli si díky nim, díky té mlze, která zakryje to nepodstatné a malicherné, uvědomit, co je důležité…


(Spravedlnost existuje a já jsem poprvé v životě potkala dalšího notorického ztráceče. Dobré je, že mám pocit sounáležitosti, špatné, že je mnohem starší než já a tak jsem definitivně ztratila naději, že to s věkem přejde)
Autor ježa, 02.07.2014
Přečteno 363x
Tipy 12
Poslední tipující: MARKO, jitoush, Jort, básněnka, Aiury, Robin Marnolli, Bakchus, Pamína
ikonkaKomentáře (15)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pěkné :)
ST.

A dovolím si malinkou kritiritičku..tenhle obrat mi připadá trošku neobratný:

..."Pamatuju si, že když jsem byla malá,"...

30.12.2015 22:49:30 | MARKO

Děkuju moc všem, ty pochvaly se moc hezky čtou, ale nešetřete mě a klidně pište i kritiku :)Díky

02.07.2014 21:27:33 | ježa

moc pěkně napsaný...držím palce, notorická ztrácečko téměř všeho...doufám, že láska se ti neztratí:-)

02.07.2014 19:25:01 | básněnka

My se známe i z libresu, že jo :) a děkuju

02.07.2014 21:26:23 | ježa

Jako by mi to mluvilo z duše :) ooo ano ... notorická "ztrácečka" :-D Bohužel i těch brýlí ... nenávidím když přes ně nic nevidím ... když jsou zamlžené :)

02.07.2014 19:16:50 | Aiury

pjekný:-)

02.07.2014 15:29:00 | Robin Marnolli

Nevím,co si stěžuješ?Než si botky obuješ,potrvá to jen pár dní.Takže:Jsi stejná jako mnoho jiných,jsi stejná jako já,tzn.jsi normální!

02.07.2014 13:47:09 | Bakchus

Díky, ráda slyším, že jsem normální :)

02.07.2014 13:50:52 | ježa

Vítej na Literu, ať se Ti tu daří a líbí!

Hezká povídka...autobio, nejspíš, viď, je patrné, že to máš zažité a promyšlené. A s tou spravedlností - hele, asi to s věkem nepřejde, ale při Tvým nadhledu a brýlích zjistíš, že to není důležitý :-)
(mám podobnou dcerku, ale ta to má vychytané, když něco nemůže najít, vždycky jde poprosit k obrázku sv. Antonína Paduánského, poněvadž je patron ztracených věcí.Onehdy však nemohla najít ani učebnici, ani ten obrázek světce :-))

02.07.2014 13:09:50 | Pamína

Děkuju! Dcerka to vychytala, mě už nepomůžou ani všichni svatí :)

02.07.2014 13:48:28 | ježa

Víš co?Vyprdni se na nějakýho Tondu Papuánce a nějakej svatej vobrázek,najdi si pořádnýho kance,ten zodpoví Ti spoustu otázek!

02.07.2014 13:54:50 | Bakchus

Antoníček pomáhá hledat ztracený věci, s tím ostatním si slečna poradí i bez Tebe, o tom nepochybuj, drahý. Po Tvém dnešním příspěvku bych byla vůbec s radami opatrná :-)))

02.07.2014 14:48:07 | Pamína

Kdo asi cítí potřeby ženy,než chlap,jako já postižený???Kdyby matka onehdy neměla angínu,možná jsem se narodil a měl vagínu.Až tak velký rozdíl mezi námi nevidím,jen králíkům velký penis závidím.

02.07.2014 14:53:51 | Bakchus

Kance? A co ten smrad a binec, myslíš, že si na mě zvykne ?

02.07.2014 14:01:39 | ježa

Hele,dobrý!!!S Tebou bude zábava.Řeknu vlevo a Ty půjdeš doprava.

02.07.2014 14:40:06 | Bakchus

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí