BÍLÁ LEŽ

BÍLÁ LEŽ

Anotace: hravýho poetu ve mně se mi dnes podařilo uspat, doufám :-)

Když jsem dnes ráno vstala z postele, jedna z prvních myšlenek patřila LITERU. Říkám si: „Dobrý, proč ne!“ Pak dala jsem si ccino a napadlo mně: „Holka, o čem bys tak dneska mohla psát?“ A odpověď? Přišla! Vždycky přijde. Jenže tentokrát měla formu, jakou většinou nemívá. Já odpověděla sama sobě veršem, fakt! A to mi spolehlivě rozsvítilo v hlavě kontrolku. Poplašňák takovej. Varující. Kterej mi zcela jasně naznačil, že jestli nechci v sámošce prodavačku umrtvit říkankou ententýky dva špalíky, přišla jsem si pro rohlíky, dejte mi jich aspoň pět, ať nemusím hladovět… měla bych do tý klávesnice vyťukat zas něco aspoň trochu prozaickýho, něco bez zvukový shody na konci slov!

A tak já teda dnes datluju bez rýmů, však s o to větší vervou a jedu rozjímání o životě. O tom, co je všude kolem, co nás láká, prudí, nudí, drtí, zkrátka – o tom opravdovým!

Zvláštní, že použila jsem zrovna tenhle přívlastek. Má základ ve slově pravda. Jenže právě s ní je to na světě nějak složitý. Měla by bejt! A je! Ale někdy, jako by nebyla. A měla by bejt jedna, jediná, svatosvatá a úplná, protože co není úplný, je poloviční a co je poloviční pravda, má nakročeno ke lži. A kde se použije slova lež, tam vlastně pravdu už ani není možný hledat! Ale byla někdy na světě jen jedna pravda? Když co člověk, to jinej pohled, jinej názor na ni?

Jestli je opravdu jen jedna, tak proč se o ni my lidi tak často přem? A jestli je těch pravd víc, která je ta správná? Jak tohle rozhodnout? A jak vnímat lež? Opak toho, co je pravdivý? O lži od malička slýchám, že má krátký nohy, takže že je krátkonohá, vím. No dnešek mi do života vnes ještě jinej přívlastek se lží spojenej.  „BÍLÁ! Taková prej může bejt. A nad tím se mi chvilku snad i pozastavil mozek. Vlastně já celá jsem se nad tím pozastavila. Protože přilípnout ke lži barvu tak čistou a nevinnou, to je vážně překvapivý!

Bílá lež by podle toho, co jsem si přečetla, měla být něco jako milosrdná sestra. Ta, která i když ví, že umíráte, vám to neřekne, protože si myslí, že zrovna nemáte na to, abyste to snesli. Nebo na vás prostě pozná, že i když tak trochu tušíte, že je něco blbě, nechcete to slyšet. Nechcete to mít potvrzený, abyste ještě aspoň chviličku mohli sami v sobě uchovat naději! Na cokoli.

Bílá lež, milosrdná řeholnice, má právo existovat? Když i přes tu bílou barvu je pořád jen lží? A jako každá lež by měla zatížit a snad i znehodnotit naši duši?! Není bílá lež jen něčím, jako byl pro současníky Mistra Jana odpustek?! Tohle je velmi těžké rozhodnout. Stejně jako otázku, kdy bychom tedy směli  tuto lež použít! Když jde o existenci? O nemoc? Kdo by měl posuzovat míru toho, co je pro člověka únosný?! Někdo vydrží leccos, no chlapi občas nezvládnou ani to, když jim ženská přizná, že v posteli to s nima stojí za… pokud to vůbec stojí…! Tak i tady radši lhát? Stejně jako v případě, když žena potřebuje slyšet, že i když má to nejlepší už za sebou, je pořád nej?!

Trochu se bojím, že když tohle přijmu a převezmu model milosrdnýho lhaní do svýho života, roztočím tím kolotoč…a ocitnu se v koloběhu lží a nepravd!

 Přiznám se, že vůbec nevím. A tak radši nechám otevřenej konec a pořádně si o tom všem ještě podumám. Někde v klídku, třeba nad dalším hrnkem ccina. Ale i když tuhle moji úvahu tím posunu kamsi do ztracena, rozhodně jsem vděčná alespoň za jednu věc: Že všechno, co je napsaný, jsem zvládla v běžný hovorový řeči. A ne stylem básníka, kterej by třeba moh napsat

Lež má sice krátký nohy,

Čertí ocas, čertí rohy,

Přesto světu často vládne,

A poctivec k zemi padne,

Reje hubou v prachu

A propadá strachu!

Tak počkat, dodává to ten básník a nebo já??? 

 

Autor cappuccinogirl, 04.09.2023
Přečteno 211x
Tipy 15
Poslední tipující: Misha, IronDodo, Jiří I.Zahradník, jort1, Anfádis, Žluťák, Lighter, mkinka, Sonador, Fialový metal
ikonkaKomentáře (47)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nemá cenu něco dál rozebírat. Prostě přítel Žluták to řekl jasně.

05.09.2023 17:58:11 | Jiří I.Zahradník

Přítel Žluťák má vždycky jasno v hlavě, Jiříčku... :-)
A něco mi říká, že i kdyby zrovna neměl, nikdo to na něm nepozná :-)
Já jsem rozhodně FANDA žlutejch barev :-)

05.09.2023 18:02:47 | cappuccinogirl

...jak řekl jeden chlapeček...lež má krátké nohy a proto je tak stabilní...

05.09.2023 10:05:23 | jort1

Tak s tímhle komentem se bohužel nedá udělat nic jinýho, než ho PODEPSAT. Do háje svět, což?! :-)

05.09.2023 10:06:53 | cappuccinogirl

...stejně je hlavní pohoda jazz ...:-)

05.09.2023 10:20:11 | jort1

já si jen ten jazz teda dovolím vyměnit za to svý ccino, OK:-)

05.09.2023 10:38:47 | cappuccinogirl

Jo taaaak... tak to se ti teď povedlo mně položit na lopatky... protože já jsem v tomhle asi trošku umíněnější :-) Ne v těch důležitejch věcech, ale třeba u tý teplákovky, tam bych asi ccinový slůně vběhlo do porcelánu :-) a s pořádným rozběhem :-)
bože litere, nekamenuj, vzpomeňte si, lidi, kolikrát ani vás život nešetřil... a říct někomu, že by bylo lepší jít se převlíct, tak nějak laskavě a empaticky, to chce kolikrát větší koule, než ho v tom nechat a pak se spolu s ním nahlas divit, co všichni ti lidi kolem na něm maj a proč tak zíraj... no ty jo, tak nějak tuším, že jsem zas do něčeho vlítla... že já se radši nedržím vtoho svýho ententýky rohlíky bla bla bla... :-)

04.09.2023 21:35:12 | cappuccinogirl

Neklesej na mysli, kazdý jak to cítí, občas i upřímnost může posloužít víc než milosrdna lež.

04.09.2023 21:47:03 | Žluťák

Milosrdá lež je o empatii a častečně i o inteligenci člověka.
Říct umírajícímu věřícímu, že míří do nebe, přesto že byl svině a ty si o naboženství myslíš svý, to je milosrdná lež a asi tě za ní nikdo nebude soudit.
Říct svý holce (klukovi), ze vypadá skvěle když si oblíkne černou teplakovku Nike a bílý Adidasky, je škodolibost a zasloužíš si zbičovat:)

04.09.2023 21:16:49 | Žluťák

Yellow boy... já jsem z tebe nadšená, a věř mi že ti teď milosrdně nelžu... protože to je přesně ono... tady jsou přesně ty drobný nevychytaný třecí hrany, který já nedávám... proč jednomu lhát, druhýmu ne, třetímu možná a desátýmu trošku... jseeš génius, já si v sobě něco takovýho smolím celej den a ty to dáš spatra a na první dobrou... ty jo, není nad ccino okolo oběda, rozumíme si žeeee?:-):-):-)

04.09.2023 21:21:57 | cappuccinogirl

Teď jsme se cappu nepochopili. Ja jsem to nemyslel jako ironii. Tak to prostě je!
Empatie!

04.09.2023 21:29:42 | Žluťák

Připomínka: Výraz "bílá lež" není český idiom, ale anglicizmus. Takže špatný překlad, čeština má lepší slova.

04.09.2023 20:12:11 | Lighter

Právě jsem zjistil, že existuje nějaká white lie, black lie a dokonce i red lie. Můj život se otočil vzhůru nohama!

05.09.2023 10:30:35 | Šabrej

:-D

http://changingminds.org/explanations/behaviors/lying/four_lies.htm

05.09.2023 17:07:43 | Lighter

Pročetla jsem... děkuji za vysvětlenku. Každopádně můj dojem z tohohle je tenhle: Nechápu, proč si někdo sedne a něco takovýho sepíše. nechápu pocit potřeby barevnejch lží. Nechápu důležitost z toho všeho... snad tohle nikdy nestrčej do osnov na školách:-) Protože pak bych si řekla, že už opravdu přemejšlíme nad nesmrtelností brouka...:-) No, hezký, jdu si pro kafe, protože mně to smysl nedává...já bych spíš ráda věděla, proč kilo masa stojí 250Kč... prosim nebrat doslova, vím že cena je různá, ale je to jen baj očko a určitě jsem se nesekla a jsem v nějaký přijatelný toleranci:-) Jenže pro koho je tahle tolerance přijatelná? Rozhodně ne pro moji šrajtofli... promiň příteli, že jsem to hodila do těchhle kolejí, jsem teď nějaká ...mrzutá :-(

05.09.2023 17:17:56 | cappuccinogirl

Ale já tě chápu. "Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě" je základ naší civilizace. :-) Tak se lépe nám hlupákům vládne, když nerozumíme, o co jde. Dražší je přece lepší a kvalitnější, základní předsudek, který nám vtloukli reklamou do hlavy. To je přece lepší, takže jsme na tom lépe, a máme se lépe, když kupujeme kvalitnější produkty, ne? Úroveň se zlepšuje, stále slyšíme. Pak se může zase zdražovat. (Ironie, ale ne, nesměji se.) Nevím, která z barevných lží to je...ale učíme se je prakticky.

05.09.2023 17:44:30 | Lighter

Nádherně jsi mi i to předražený maso zakomponoval do barevnosti lží, jseš borec, o to větší, že jsi mi zas vrátil úsměv na rty... i když jen letmý pousmání, ale díky ti za něj, jseš bezva :-)

05.09.2023 17:50:06 | cappuccinogirl

:-) Ale ne, vyšší cenou se kvalita nezlepšuje, oblbli nás! :-)

05.09.2023 17:51:09 | Lighter

vůbec neoblbli, tak lehký to snad s náma nemaj... my dobře víme, jak to je, ale jíst se musí a tak berem, co je :-) ještě že ta lež není taky fialová, to by nám možná zase vnutily ty fialový krávy, jak už to tu kdysi bylo :-)
jen vsuvka, tou fialovou nic proti fialkovýmu korouhevníkovi s rolničkama, co nás tady tak krásně očarovává svou poezií :-)

05.09.2023 18:00:25 | cappuccinogirl

Nikdo nás neoblbuje, my prostě všichni pospolu jen tak si blbneme.

05.09.2023 18:54:55 | Jiří I.Zahradník

Oblbli nás, protože přestože víme, nic nenaděláme. Fialová próza je brakkýč...o politice se víc nebavím, protože mě nadávat od rána do večera nebaví.

05.09.2023 18:07:47 | Lighter

Já se o politiku taky otřu jen zřídka... mám ráda svůj úsměv na rtech... no dnes i tebou navrácenej...díky za podporu při chvilkovým zakolísání :-) Hezký večer ti přeju :-)

05.09.2023 18:32:30 | cappuccinogirl

Oblbli nás, protože přestože víme, nic nenaděláme. Fialová próza je brakkýč...o politice se víc nebavím, protože mě nadávat od rána do večera nebaví.

05.09.2023 18:07:47 | Lighter

tak red lie si teda už vůbec nikam nezařadím :-) co to zas zatra... jdu googlit:-)

05.09.2023 10:39:54 | cappuccinogirl

ať je to anglický nebo český, furt je to jaksi WHITE :-) a to mi dává docela zabrat... :-)
navíc o tom, že je to přejatý překladem článek nehovořil, tak jak to má chudák ccino vědět :-)
anglicizmus... jsou ti anglicionisti ale divný, viď :-):-):-)

04.09.2023 20:20:31 | cappuccinogirl

Jen upozorňuji, že kontext jako skryté či hlubší významy idiomů může chápat jen člověk "rodilý" v tom jazyce. České "nevinná lež" je pro nás mnohem pochopitelnější.

04.09.2023 20:29:37 | Lighter

Nevinná lež, Lightere, existuje??? Já když vím, že neříkám pravdu, vinu cejtím, je jedno, jak je velká, ale je, i kdyby byla jen sebenepatrnější... takže... jen jednostranně nevinná, pro toho, kdo neví???

04.09.2023 20:36:41 | cappuccinogirl

Mluvím jen o tom slovním spojení, ne o významech. Osobně na white lie nevěřím. Ani na žádný eufemismus.

04.09.2023 20:53:01 | Lighter

rozumím ti... a moc děkuji, žes tu byl... já bych třeba fakt vůbec nevěděla, že ten přílepek BÍLÁ není náš.

04.09.2023 20:55:11 | cappuccinogirl

To chápu, jsem zřejmě starší. Mladší generace přijímá vše kdysi cizí za svoje, to je v přijatelné míře přirozené.

04.09.2023 20:57:49 | Lighter

...S dovolením se "vtírnu"Lightere...myslím,že ten pravý výraz,tak nějak vžitý, je
"milosrdná lež"v tom pojetí,jak o tom hovoříš.......Ji.

04.09.2023 20:33:29 | jitoush

Dík za doplnění. Čeština má víc výrazů.

04.09.2023 20:51:28 | Lighter

ano, to je ono...proto jsem do textu dala svou milosrdnou sestru... i tak ale je život v těchhle otázkách do háje složitej...

04.09.2023 20:37:46 | cappuccinogirl

Co nevyslovíme... to druhé nebolí... no nás možná dvakrát, i za něj...
neříct celou pravdu??? pak tedy za mně radši ani kousek, zamotala bych se a situaci bych mohla zhoršit, tudy pro mne cesta nevede, ale jo, někdo to může zvládnout, no ccino moc šidit neumí...a už vůbec ne v důležitejch věcech... prkotiny bych asi zvládla :-)
bílá lež je pořád lež, pro nás jo, přece víme, že neříkáme pravdu, takže tu dušičku to možná může zabolet...
taky když si řeknu, jo holka, zvládlas trochu lhát dnes, co když zejtra zvládneš víc???
jsem moc ráda, že jsi to přečetla,Son :-)

04.09.2023 20:08:16 | cappuccinogirl

myslím, žes mě nepochopila a zbytečně ze sebe děláš hrdinku;) jsem člověk kterej nelže, protože proč bych to dělala? a upřímná jsem zbytečně moc někdy... ale co je pravdivýho na tom říct někomu, že umře? nebo že je škaredej? blbej? tlustej atp. ...kde je jistota? kde je pravda? proč máme potřebu dávat nevyžádané informace?
a ne, něco neříct, není lež... pravdivý je často nejvíc prosté - nevím...

a ještě - názor není lež, a zrovna tak není ani pravda...

04.09.2023 20:15:41 | Sonador

Son, nedělám hrdinku, jen jsem reagovala na tvý slova mým pohledem na věc... NIKDE jsem tím neřekla, že si myslím, že ty bys mohla nebo uměla lhát... bavíme se tu obecně o pravdě a lži, no je to zatraceně ošidný téma...
názor je názor... to je fakt, no když ho máš, jseš asi už tak nějak přesvědčenej o tom, že by to ta pravda měla bejt, jinak by ses za něj asi nepostavil... i když 100% pravdy mu asi nedáš to je taky fakt, takže se zas točíme a pravdu máš ty... že ani pravda ani lež... :-) no je to fakt mazec...:-)
jen... nevyžádané informace??? jsou přece věci, který jsou dost zřejmý, bohužel...

04.09.2023 20:29:30 | cappuccinogirl

asi mám problém s tím, jak pořád mluvíš o sobě, i u nějakého obecného tématu:)
no vidiš, že si nakonec porozumíme... ještě mě napadlo k tématu, ono milosrdná lež může být dar, někdy i milost... to že my s tím máme problém a nám to zrovna ubližuje mi nepřijde jako pádný důvod k tomu neudělat to... v mém vidění světa je to sobecké...

04.09.2023 20:41:56 | Sonador

Motýlku, jen musím reagovat... já mluvím O SOBĚ, jo, je to tak... ale to jen proto,že o všem, co píšu, přemejšlím hlavně sama za sebe... tak proto asi i do toho komentu tam zas a jenom to ccino vtěrnu:-)
za nikoho jinýho bych mluvit nemohla... a obecně... já se přece tý obecnosti koukám na zoubek :-) no a tak už i to obecný beru tak nějak zaujatěji :-)
s tou milosrdnou lží máš pravdu... víš, že já jsem zatraceně ráda, že se mi nic takovýho ještě nikdy nestalo a že mně život tohohle zatím ušetřil... já bych to asi nezvládla... neumím lhát, na mně každej pozná, když uhejbám...:-(

04.09.2023 20:53:14 | cappuccinogirl

věř tomu, že zvládla... a svědomí by ani neceklo, naopak by se ozvalo ve chvíli, kdy bys kvůli "pravdě", někomu vzala naději, smysl, víru...

ale to je jasný, že každej přemejšlíme a mluvíme za sebe a o svém vidění světa, to ani jinak nejde;)

04.09.2023 20:59:45 | Sonador

Mám tě ráda a moc... pa

04.09.2023 21:02:30 | cappuccinogirl

reagovala jsem na tebe Son, jen jsem asi nezmáčkla zas to reagovací tlačítko, sorry

04.09.2023 20:09:07 | cappuccinogirl

já si tak myslim (jo, fakt to občas dělám) že když něco neřekneme, že to není lež... a ani když neřekneme pravdu celou - otázka zní, je-li to vůbec možné, říct ji celou?;) tak to není lež... a co se týká některých informací podaných druhým lidem - nejde o to, čemu věří? je špatně, když někdo věří, že je krásný, zdravý, nadaný? a je ona ta bílá lež teda vůbec lež?;)

ad problém s pravdou... on bude problém v tom, že žijeme v dualitě, a Pravda duální není, ale obsahuje vše... těžko uzřeme a pochopíme celou jednotu, tak se přeme o kousky, které vidíme a cedíme přes vlastní filtry... jako ta historka se třemi slepci a slonem;)

a ráda jsem četla*

04.09.2023 20:02:34 | Sonador

Rád Tě potkávám Sestřičko.
Rád se cachtám po Tvém boku.
Tak jako dřív ... již dlouhou dobu.

04.09.2023 20:13:18 | Fialový metal

to je milé... díky brašule!;)*

04.09.2023 20:18:50 | Sonador

Zvažoval??? Zlato moje fialkově voňavý, tys dočet až do konce??? Není možná... tady se většinou čtou jen krátký textíky :-)

04.09.2023 20:01:49 | cappuccinogirl

Čtu víc než se zdá.
A dost možná jsem roztržitý.
Dost možná ... sebe neposlouchám.
Ale Múzy mám rád.
A teď se ztratím.
Ať si ten text vychutnám.

04.09.2023 20:09:53 | Fialový metal

ST*
Teď jsem zvažoval co dál.
Jsi to Ty.
Jsem závislý na Tvé divočině.
A to mám nejraději.
Když úplně ... vše se mi líbí na ženě.
Tak ona nevydrží.
Jde do prvního obchodu a koupí místo koktejlek fialové šaty.
Vlasy přebarví.
A ty nehty ...
Rty ...
Oči ...
I vůně mateřídoušky zmizí.
***
Jsi to ještě Ty Cccino.
Mlask na Tvé rty

04.09.2023 19:57:19 | Fialový metal

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí