Nevděk vládne rázovitým luhům. Platilo to i za vlády soudruhů!

Nevděk vládne rázovitým luhům. Platilo to i za vlády soudruhů!

Anotace: O bodrém chasníkovi a jeho dětství

Můj známý mi vyprávěl své historky z dětství. Jmenovitě detailně popisoval zážitky z podnikových chat, které si měli možnost za odměnu pronajmout jeho rodiče od podniku. Vyprávění bylo v některých pasážích velmi poučné. Nemyslíte?

Bodrý známý je jedním z pěti dětí. Jeho otec je a vždy byl – pořádkumilovný. Slovo odpočinek prakticky zrušil ze svého slovníku. Dané slovo nemínil uvádět do praxe ani během dovolené.

A tak rok co rok, v letech osmdesátých, mířil otec se svými pěti dětmi i manželkou, na stejnou podnikovou chatu umístěnou v nejmenované podhorské obci.
Stejná byla každoročně nejen chata, ale také „režim“, který otec ihned po příjezdu na chatu, „naordinoval“ svým rodinným příslušníkům. Ze všeho nejdříve detailně zmapoval situaci v širším okolí chaty. Po provedení záznamů, pokračoval kontrolou uváděného inventáře a technického stavu celého objektu, vlastněného podnikem.

Dalším nezbytným krokem bylo vytvoření soupisů nedostatků, závad a vlastní návrh otce, jak tyto závady vlastními silami, odstraní.

Na odstraňování závad otec vyhradil svým dětem i sobě první tři až čtyři dny v dopoledních hodinách. A tak byly pod jeho dohledem dotahovány kliky, probíhalo mytí oken v přízemní chatě, důkladný úklid na umývárnách. Před domem, otec bodrého statného mládence, rozebral přístupový chodník, podsypal jej pískem a znovu „usadil.“ Děti pak měli za úkol vytrhávání trávy v těsném okolí hřiště na ruské kuželky. Nakonec se společně vrhli na opravu dřevěné lávky přes horský potok. To vše tedy v průběhu několika prvních dnů (a ranních hodin) jejich „dovolené“.

Odpoledne, v rámci „fyskultury“, dostávala dítka do nohou četné kilometry během horských výšlapů a „otužovací“ koupele ve studené vodě. „Nu vot!“
Na konci týdne „pobytu“ na podnikové chatě, byl otec spokojen sám se sebou i s množstvím vykonané práce pro fabriku. Původně, jen obtížně rozpoznatelná budova podnikové chaty, jež byla zarostlá bujnou vegetací, byla na konci jejich „dovolené“, chloubou mezi srovnatelnými ubytovnami v obci.
Otec statného chlapce a jeho čtyřech sourozenců, hrdě do knihy předání podrobně zaznamenal veškeré činnosti vykonané jeho celou rodinou.
Snad doufal, že to někdo z jeho nadřízených čí odborářů, ocení. V tom se však hluboce mýlil.

Tatínek statnému chlapci i jeho sourozencům proto vštěpoval, že mnoho věcí v životě, musí člověk vykonat jen pro svůj dobrý pocit a nikoli pro finanční, nebo společenský profit.
Zdá se, že to platí v několika rázovitých oblastech i dnes…

Myslíte, že je dobře?
Autor kudlankaW, 25.02.2013
Přečteno 1086x
Tipy 8
Poslední tipující: mkinka, MARKO, lipo
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Miniatura?
Přečteno, pochopeno, líbí.

22.07.2022 10:41:01 | JSH

Poučné a k zamyšlení. Otec byl kouzelník. Lámu si hlavu, jak děti donutím k úklidu vlastního pokoje.

Někteří , co mají chatu svou tohle považují za smysl života (mám takové příbuzné..bohužel).

03.01.2015 22:29:38 | MARKO

Jsi take hloubava a jsem tomu rad. Dekuji za literarni prizen

03.01.2015 22:31:51 | kudlankaW

Marty, je to snadné a radostné čtení...netřeba děkovat...jsem ráda, že to tady máš.

03.01.2015 22:41:54 | MARKO

;)

03.01.2015 23:00:08 | kudlankaW

Taková dovolená šlechtí tělo i ducha a rozhodně se na ni znuděně nezapomene!

26.02.2013 10:24:58 | Lilien

To rozhodně :P

26.02.2013 12:09:19 | kudlankaW

V něčem to dobře určitě je ;-) a jinak práce šlechtí ale nesmí zotročovat..tak potom to je otročina a tak doufám že milá dítka pod dohledem prácemilného muže nemají následky a jen si z toho vzali to dobrý ..páč zas na druhou stranu já na horách třebas potřebuji vypnout a relaxovat od práce a práce i na horách i byť na zvelebování okolí mě moc nebere když si tam jedu odpočinout a lyžovat ..tak jsem ti to tu trochu obšírně popsala ,jako názor:-D Ale na mě nedej jsem cvok :-)))

26.02.2013 09:32:57 | xoxoxo

Děkuji za názor, neboť jsem se v závěru dotazoval :))

Přeji hezký den.

Uncle Marty

26.02.2013 10:11:10 | kudlankaW

všeho s mírou...ale Mirků není nikdy dost:-)

25.02.2013 22:43:58 | Robin Marnolli

Mirků Dušínů :))

25.02.2013 22:44:55 | kudlankaW

třeba těch:-)

25.02.2013 22:45:34 | Robin Marnolli

To ano, těch není dosti

25.02.2013 22:52:03 | kudlankaW

inu nadřeli se dost...na panském..a odpočinek nikde.

25.02.2013 22:53:32 | Robin Marnolli

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí