Mořina

Mořina

Za mého dětství se potraviny prodávaly v mimořádně neatraktivních obalech, sladkosti tedy nebyly výjimkou. Jejich povětšinou poměrně dobrou chuť (nebyl srovnávací materiál) doplňovaly nadpřirozeně neboli odporně lepkavé obaly. Štangle a podobně ulepené záležitosti na špejli mám ale především spojeny s věčně politým výčepem vesnické hospody u mé babičky.

Z donášky píva k obědu vyplývalo právo na sladké ulepené produkty. Několikrát zmíněná ulepenost byla umocněna neotřelým způsobem skladování, jímž se socialistické hospody vyznačovaly. Jako dnes vidím nezúčastněnou tvář výčepního, nezvrásněnou sebemenším zájmem o osud víkendové tržby, jak klade některou z oblíbených dětských pochutin do louže rozlitého piva na pultu a ze stejné louže přebírá ušmudlané desetihaléřové mince. Druhou rukou zároveň symbolicky "umývá" použité půllitry v dřezu, kde (pravděpodobně z ekologických důvodů) daný týden ještě nevyměnil vodu. Je teprv neděle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor vkl, 19.05.2013
Přečteno 466x
Tipy 2
Poslední tipující: Miriska
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

To bude pravda, nicméně obsah těch sladkých pochutin odpovídal tehdejším přísným normám, které byly kolikrát vyšší, než na západě.
dnes je to opačně: nádherný obal a uvnitř přírodně identická vůně i chuť...

19.05.2013 15:44:54 | Robin Marnolli

No, já o tehdejší chemii iluze nemám, navíc se ty sloučeniny ani nemusely psát na obal. A dneska má člověk možnost volby, tenkrát leda koupíš nebo nic :-)

19.05.2013 15:54:47 | vkl

to je sic pravda, ale všechno se dodržovalo, jinak by za to byl kriminál...dnes se ro různě obchází, dříve ne, asi částečně i proto, že zaměstnanci neměli důvod, platy fixní...i u vedení, tak proč něco šidit, když se na tom stejně nevydělá...

19.05.2013 16:02:47 | Robin Marnolli

Myslím, že za "aromatizované, prifarbené" se dalo schovat leccos a kontrola množství kyselin a jiných dobrot toho mnoho nezachránila. Na druhou stranu máme možná odolné vnitřnosti, i z mizerného vzduchu například z Prahy-Veletržní, a tak nás dnešní chemici nedostanou.

19.05.2013 16:09:41 | vkl

No, kdyby nás dali potom do mauzolea, nemusej nás vůbec konzervovat, tím by se ušetřilo:-)

19.05.2013 16:20:29 | Robin Marnolli

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí