V jiné roli II

V jiné roli II

Anotace: pokračování

Byl mi prostřednictvím krátké zprávy zaslán kontakt na staršího muže, který měl již od mládí kladný vztah k přírodě. Na některé počiny není nikdy pozdě. Byť je mu více než padesát let, podal okamžitou výpověď v menší výrobní firmě a v současnosti sváží koňmo kmeny stromů z úbočí nedalekých hor.

Dohodli jsme si setkání kolem poledního v menší hospůdce na periferii.

Napil se sytého džusu a pravil:

„Základem je kladný vztah ke koním, odhodlání. Důležité je, nevzdávat se po několika nevydařených situacích, po několika těžších dnech.
Hned v úvodu musí kůň vědět, kdo je pán, kdo rozhoduje! Pokud kůň nebo kobyla cítí nejistotu, nedostatek důrazu, rozhodnosti, budou neposlušní, nebudou chtít tahat, člověk si nevydělá, ale hlavně by tuto práci nemohl ani dělat“.

„Taky pevné boty, ty jsou potřeba, nejlépe kanady – máte kanady?

Pak taky dostatek vody na kopci, nejméně 3 litry u sebe, protože nejbližší obchody bývají vzdálené přibližně pět kilometrů. Není ani čas, ani způsob, jak se k nim dostat"

U tahání dřeva se obvykle jede s kládami délky čtyři, osm i deset metrů. Při tom musí člověk v jednom okamžiku sledovat hned několik věcí najednou.

Zaprvé pohyb koně, musíte ho vodit tak, aby si neublížil, nedostal se s kládou mezi stromy, nebo pařezy odkud by nevyjel.
Pak musíte koordinovat svůj pohyb, mnohdy ani nevidíte pod svá chodidla, to, kam šlapete přes naházené větve, vzrostlé maliní – můžou tam být prohlubně nebo díry či jámy. Na to pozor!
A zejména sledovat taženou kládu, kterou kůň táhne, hlavně při prvních trhnutích, se může kláda zkutálet ze svahu a polámat vám nohy nebo přimáčknout k jinému stromu"
I koník vás může bokem přimáčknout anebo stoupnout kopytem na chodidlo!

Souhra s koněm je základem, musí poslouchat na slovo.

Povely mu dávejte včas, s předstihem, aby stačil reagovat.

Opratě mějte neustále napnuté, držte si odstup, ale kontrolujte celou situaci.

Některý kůň je v lese teprve pár týdnů, občas se lekne traktoru, co stahuje dřevo až z cesty.

Však uvidíte! Je potřeba to zkusit!

Toto i mnohé další jsem vyslechl o pátečním poledni v zapadlé restauraci na periferii města ve stínu, v bezpečí…

Jaké to bude v reálu?

Dopil jsem neperlivou vodu, poděkoval staršímu muži za pohostinství s tím, že si za pár dní zavoláme ohledně jedno či dvoudenní zkoušky.
Autor kudlankaW, 07.08.2016
Přečteno 451x
Tipy 9
Poslední tipující: jitoush, bogen, Philogyny1, Frr, Fany
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...držím palce....JI.

09.08.2016 21:36:57 | jitoush

Dík

10.08.2016 10:01:25 | kudlankaW

Svatá pravda, hezky podáno, těším se na pokračování...

07.08.2016 12:03:55 | Philogyny1

Dekuji a zase priste :)

07.08.2016 20:25:16 | kudlankaW

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí