KOUZLO VÁNOC

KOUZLO VÁNOC

Anotace: na třikrát užitý...

 

 

V něm trojí zacinkání… Rolniček? Kdo ví. Však cinknutí to je!

 

***

 

 

V tom prvním vůně koření. Skořice, badyán, anýz. A hromada vyloupaných ořechů.

„Honzíčku, pojď. Ty potřeba je umlít. Ale na to sílu chlapa… máš?“

„No jasně teto, neboj. Na mně se můžeš spolehnout!“

 

Mele, ten malej kluk. Má v sobě duši bojovníka, co i když ruka už se vzpírá…

„Tetooo… víš, že? Víš že už brzo bude městem chodit Mikuláš?“

„A Anděl, rychle doplňuju a čekám, kdy ten malej kluk začne taky o čertech… Však ani slovo… jenom jakési rychlé drmolení. Poznávám básničku:

„Mikuláš je milý děda,

Hodné děti všude hledá…“

„Tu ses naučil ve školce, viď?“ usmívám se. Však Honzík ne. Ten se kaboní a rychle načíná druhou:

„Kdo to klepe? Bílý pán.

Mikuláš dnes přišel k nám…

Přišel k nám…“

A dál nic… nevíš?

„Anděl a čert přišli s ním,

Zjistit, jestli nezlobím…“

rychle mu pomáhám. Jenže místo radostného „Ahaaaa“, slyším jen jedno docela dost truchlivý „Ach jooo…“ A to mi dělá jasno. Náš Honzík má asi šmouhu na svý klučičí dušičce…

„No Honzi, snad jsi nezlobil?“

„Jen trochu teto, ale ukaž mi kluka, co se vydrží nepoprat, když mu rozbijou největšího Spidermana!“

„A schválně?“

„Co schválně?“

„Schválně ti ho rozbili???“

 „To nevím… je to důležitý?“

„A jak! Zítra si to zjisti. A kdybys přišel na to, že ta rvačka byla zbytečná, zkus se omluvit…“

„Kubovi? Nebo Mikulášovi???“ je Honza chvíli bezradnej.

„To přijde na to, koho by sis chtěl usmířit!“

„ Kubu přece…to je kamarád!“

 

Ne, o tohohle čiperu já se nebojím, toho nám letos čerti neodnesou!

 

 

***

Teď na řadě je druhý cinknutí… v něm kouzlo tónů, co vracejí mne do dětství. V nich z jedné strany chvojka, z druhé borověnka a na věži trubači, co nesou nám noviny až z daleké betlémské krajiny. Tam v chlévě Ježíšek, právě narozený a na nebi hvězda zářivá, co o jeho příchodu na svět zvěstuje…

Však také tóny jiné… moderní už více. V nich Eva Farna, Marek Ztracený a Xindl X…ten kdyby radši… Zlatá Eva Farna!

I tohle cinknutí voní. Svařeným vínem ze stánků, horkými kaštany a do křupava opečenou klobásou, která, i když je obyčejná teď chutná jinak… svátečně!

„Tak na zdraví, a kdybychom se neviděli, tak hodně zdraví všem!“přejeme známým, se kterými se potkáváme a doufáme, že ta přání jsou aspoň trochu upřímná. Ne vyslovená jen tak, naryclo, aby se něco řeklo!

(Však – kdo to pozná, když všude tolik umělýho pozlátka)

 

***

Konečně… třetí cinknutí!

A v něm? V něm že je Štědrý den stojí v kalendáři.

A proto tohle cinknutí, i když možná nejtišší, je nejkouzelnější. Protožě právě po něm dětský oči rozzářej se nejvíc a to dospělým úsměv  vykouzlí. A aspoň krátký zasnění. Jaký to bylo, když oni sami... byli malí... 

 

Tož v třetím cinknutí úsměv, sice trochu bolavej, však taky spoustu klidu a ještě více lásky... té nejupřimnější!

 

***

Těším se!

 

Autor cappuccinogirl, 26.11.2023
Přečteno 157x
Tipy 23
Poslední tipující: Misha, IronDodo, jort1, Frr, Fialový metal, Kubíno, o3_gambit, Ďábelský basnik, Alala, Iva Husárková, ...
ikonkaKomentáře (38)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Kouzlo vánoc? Pěkný eufemismus. :-) Vánoce začínají stále dřív....už tak měsíc před nimi? Takže mě kouzlo vánoc přejde asi tak tři týdny před Štědrým dnem. Týden vánočního konzumního šílení všude kolem mi stačí na dostatečné znechucení se. Mít všechny "víc rád zrovna o svátcích" mi přijde dost pokrytecké...nic upřímného v tom necítím.

27.11.2023 14:39:18 | Lighter

Nemluvím o tom, co vidíme kolem sebe... to je fakt jen pozlátko, který dnešní doba nafoukla do skoro až nechutnejch rozměrů... to já taky neuznávám... a nepodléhám tomu... to co já miluju na Vánocích, je kouzlo co k nim fakt patří... že když pečeš ty rohlíčky, třeba, provoněj ti celej dům, vidíš ty upatlaný dětský ruce, co chtěj za každou cenu pomoct mámě...teď už jsou holky velký, tož to není takový, ale furt jsou to nádherně strávený společný chvilky... dárky, jo, musej bejt, protože i když jsou už ty mý dítka větší, tak jim ještě úplně nedochází, že o množství toho zabalenýho pod stromkem to až tak není :-)
Ale když se procházíš po náměstí a slyšíš koledy a ustánku si koupíš cokoli horkýho, co aspoň na chvilku zahřeje tvý zkřehlý prsty... hřeje to tak nějak i uvnitř. Pak přijdeš domů, holky tě stáhnou na pohádku a mně přijde fajn, že i jako dospělá si k ní ještě umím sednout a nepřijde mi to jako ztráta času... naopak je to pohlazenka...holky si u toho štěbetaj, já vnímám to jejich těšení, v ruce ccino, a je mi fakt fajn. A tak bych se mohla rozpovídat... je toho tolik, co ve vánočním čase...

27.11.2023 14:57:07 | cappuccinogirl

Vlastně s tebou souhlasím. Takhle mají svátky být, aspoň dobré zážitky s rodinou. (Případně duchovní tradice pro skutečné křesťany.) Je to otázka míry, kolik si k sobě "konzumního šílení" připustíš.

27.11.2023 17:19:13 | Lighter

Přesně...a já si teda toho konzumního šílenství k sobě připouštím jen naprosto minimálně...a proto ho vždy naprosto převálcuje třeba jedna jediná hodinka mýho času, kterou s dcerkou strávím nad tím, že tvoříme z chvojí věnec ozdobnej... sušený plátky jablíček a pomerančů, kousky skořice, slaměnný vozdůbky... proti tomu jakýkoli umělý pozlátko prostě nemůže mít šanci :-)*

27.11.2023 17:25:59 | cappuccinogirl

To máš dobrou tradici. Udělat si sám je lepší než všechno kupované...Protože si to navíc užiješ. :-)

28.11.2023 10:27:25 | Lighter

Stejně tak jako k věnci přistupuju i k bramborovýmu salátu, příteli... a ten pak je :-):-):-)
Krásně se měj.

28.11.2023 10:49:54 | cappuccinogirl

Takže kouzlem vánoc jste sami. :-))

28.11.2023 11:33:31 | Lighter

Tahle myšlenka k tobě přišla díky mýmu domácímu bramborovýmu??? Tož to je krásný, směju se...docela fest... ale je to milý :-):-):-)*

28.11.2023 11:36:14 | cappuccinogirl

Kdo nedělá domácí bramborový salát atd., tak nemusí slavit nějaké svátky, ne? To se nedá koupit! :-))

28.11.2023 11:40:54 | Lighter

Divil by ses... někdo ho fakt kupuje!!! A tož to mi vždycky vyletí obočí, když slyším některou ženskou tohle říct :-)
Bo to nechápu! Ale jsem tolerantní ccino, tož to vstřebám... jejich věc:-):-):-) A můj domácí!!!
Tak mně napadlo, kdyby kdokoli tady měl jakejkoli receptík na cukroví odzkoušený, beruuuu!!!

28.11.2023 11:48:58 | cappuccinogirl

Nejsem ten pravý na recepty na cukroví! :-)

Ale asi neznáš moderní lidi a jejich verzi "vánoc". Vše koupené umělé a na eshopu dárky dávno půl roku předem objednané. Nemají na svátky čas, trochu cukroví koupí, ryby ani nejí, steak je lepší, brambor.salát taky nemají rádi, raději hranolky, stromek doma nepotřebují, jezdí totiž na vánoce ke tchýni, co vše má a ráda napeče, navaří, zařídí. Ten jeden den vánoční si potom "tadičně" bez práce a zařizování hezky užijí. A ještě si výslužku dovezou domů...:-)) Bylo by to vtipné, jak to mají skvěle zařízené, ale píši zrovna o rodině mého bratra, (tak je to spíše smutné), jak jsou prudce moderní...Musím je trochu pomluvit, ale zaslouží si to. :-))

28.11.2023 12:07:23 | Lighter

Být moderní leckdy ochuzuje, Lightere milej...:-)
Oni sami sebe dobrovolně připravujou o něco moc cennýho...ale může se to změnit... můžou pochopit, třeba pozdějc... a nebo taky ne...škoda je jen toho, že kdo tohle má takhle zaběhlý, to pravý kouzlo vánočních svátků nepředá...budoucí generaci :-(

28.11.2023 12:10:29 | cappuccinogirl

Mladí mají už jiné než české tradice, je to smutné. :-( Je to dost "amerikánská" rodina. Na české si jen hrají...

Ale abych zkritizoval i sebe, pár hezkých českých tradic sice dodržuji, ale vánoce příliš nepřeháním, jsem vlastně dost skromný. Méně je někdy více. Na obchodní a emocionální šílení lidí kolem kolem se snažím být "netečný".

28.11.2023 12:23:13 | Lighter

Dobře děláš...a užívej si všeho, jen jak ti samýmu libo... :-)

28.11.2023 12:50:15 | cappuccinogirl

veľmi pekné

27.11.2023 13:07:46 | IronDodo

Irone, příteli, jsem moc ráda, že i tímto jsem tě pohladila, i když to není poezie... děkuji za začtení.
Pěknej den.

27.11.2023 13:46:40 | cappuccinogirl

...vánoční bez nadbytečného patosu...velmi povedené...

27.11.2023 12:44:41 | jort1

Od tebe "velmi povedené" je pochvala jak hrom... cením si :-)*
Krásnej den, Jortí. A děkuji.

27.11.2023 13:55:24 | cappuccinogirl

Kávinko milovaná-Tys DOBRAČKA>...(upřímně povím, že mne dědičně mumraj kolem "Vánoček" vždy deprimuje).... ST*

27.11.2023 12:16:03 | Frr

A já ti teda upřímně... že to nechápu... vždyť tys mužskej... a ten mumraj kolem shánění a pečení a vaření...to je spíš ženskej úděl... ale my máme silnou náturu, my nepadnem, a jestli někdy únavou zafňuknem, tak spíš jen v sobě...jinak...si to užijem... a vy pánové??? Fakt se divím vašim nářkům... vánočka doma upečená, na tácu stálej přísun voňavejch dobrot...ochutnej, miláčku, tohle jsi ještě neměl... tož v puse linecký a v ruce ovladač od telky...a všude vůně a takovej ten milej kalup... frrrráčku co ty na to???

27.11.2023 13:54:05 | cappuccinogirl

Hezké, milé:-)*

27.11.2023 08:51:53 | o3_gambit

Martínku, díky za vpísnutí, platí, co jsem napsala Ivušce dole, ale i tak jsi mne tím svým komentáříkem potěšil... měj se mnohem líp, než se teď mám já...a to jako faaaakt:-)*

27.11.2023 11:18:22 | cappuccinogirl

Hlavní je teď se vykurýrovat:-) abys na ty vánoce, co jsou za rohem byla fit...netřeba se do psaní nutit:-) a počkat si na to SVÉ pravé a zatím čerpat sílu od ostatních:-)*

27.11.2023 11:32:14 | o3_gambit

Nenutím se, Gambi, spíš se díky těm písmenkům snažím přestat myslet na to, jak je mi nefajn. A jak už mi nechutná ten čaj a...a... jen je blbý, že na tom psaní je znát, že není jako bejvá :-)

27.11.2023 11:34:29 | cappuccinogirl

Však ono zase bude...to se nebojím...a zkus třeba i jiný čaj:-D třeba ovocný je fajn...sice neléčí, ale zahřeje...

27.11.2023 11:37:06 | o3_gambit

Zkusila jsem...ale tím, že ty čaje nesladím, tak ty ovocný jsou dost do kysela... jindy by mi to nevadilo, chutnaj, proč ne... jenže teď mi to děsně dráždí kašel... tož touhle cestou nemůžu :-)
Nádherně nám tu teď zase sněží... zas ty velký poctivý vločky... hned mám lepší náladu... :-)

27.11.2023 11:43:51 | cappuccinogirl

Tady u nás šedivo...ti to více popisovat radši nebudu...Když pěkně sněží, je to takový ten příjemný uklidňující lék na duši...to já čase sladím jen ty, které mi nechutnají...ovocné nesladím ale taky:-) hlavně buď v teple...

27.11.2023 11:48:33 | o3_gambit

To jsem... ve dvojitým... jedno teplo se line z radiátoru v pokoji, kde ti teď ťukám tyhle písmenka... a druhý, to jde ke mně z toho úžasnýho modra, co ho mám tak ráda :-)*

27.11.2023 11:51:49 | cappuccinogirl

To je dobře...lepší ale zase marodit teď, než na vánoce:-)*

27.11.2023 12:04:00 | o3_gambit

pěkně jsi nakřupala sníh i smích... a cink cink hodně lásky! :-))***

27.11.2023 03:12:32 | Iva Husárková

Ivuško díky ti za milej komentík... snažím se psát, abych nemusela myslet na to, že je mi blbě, nějak se ta nemoc do mne fakt zahryzla a fest, ale na tom psaní je znát, že nejsem ve formě. Vím to, dost zas bojuju s tím, že to zase máznu, ale jsou v tom Vánoce, tož to mně zas trošku brzdí, tak zatím to tu zůstává a uvidím.
Vánoce jsou nádherný svátky, fakt neznám hezčí, hřejivější, i když patřej Zimě... a včera tady u nás tak nádherně sněžilo... no dnes už z toho zbyl jen poprašek.
Krásnej den tobě.

27.11.2023 11:16:32 | cappuccinogirl

jsi nemocná? to mě moc mrzí! objímám Tě, ať je muribundus co nejdřív pryč! bojuješ statečně, milá. je v Tobě velká láska a síla ***. myslím na Tebe. odpočiň si. brzké uzdravení!!! horské letovisko Plaveč - hlavní sídlo dynastie čiči a Ivči - hlásí včera taky sníh a dost mi radost z bělostné nádhery kazí představa, jak pošlapu s báglem na zádech a taškama na kolečkách zdola z návsi do prudkýho kopce k nám, pokud se nedostanu autem k baráku. :-)***

28.11.2023 02:37:37 | Iva Husárková

Horské letovisko??? Tam je zima asi NEJ!!! Nejnádhernější...tím svým bílým prachovým kouzlem a stříbrem krápníků... ale taky nejkrutější... protože fungovat v takovým množství týhle nadílky a obstarávat každodenní životní...asi není vůbec lehký... určitě už jsi ale na to aspoň trochu zvyklá a tak se o tebe a ani o to tvý autíčko zas až tolik nebojím... hlavně to chce doma velký zásoby, viď??? Drž se, Ivuško. A krásně se měj.

28.11.2023 10:54:16 | cappuccinogirl

ach, capu, musím to uvést na pravou míru. promiň, že tomu tak říkám. Plaveč je vesnice kousek od Znojma. ale oproti Znojmu je tady vždycky! daleko pšík... chladněji pšík... a brr to studený ledový nebrat... na omluvu posílám skořicový čaj s medem a s citronem. :-))***

28.11.2023 11:00:23 | Iva Husárková

Aspoň vidíš, Ivuško, že já tu mapu český krajiny fakt nemám zažitou... vím o rozmístění měst a vesniček v tý naší český kotlině docela dost velký kulový...tož odpusť i ty... :-)**

28.11.2023 11:04:56 | cappuccinogirl

ale né, já Tě mystifikovala. a kulový teda vím taky. a teď jdu klečet na hrách... :-))*

28.11.2023 11:10:13 | Iva Husárková

Se opovaž, to ani Popelka nemusela... ta ho musela jen...přebírat :-)
Ivuško... jsi milounkej človíček, na tebe tresty??? Ani náhodou!!!

28.11.2023 11:12:39 | cappuccinogirl

jsi miláček... :-))*

28.11.2023 11:15:04 | Iva Husárková

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí