David Ayer - PATROLA

David Ayer - PATROLA

Anotace: Nový počin amerického režiséra a scénáristy (Training Day) Davida Ayera je doslova dech beroucí. V hlavních rolích Jake Gyllenhaal a Michael Peña.

Když se rozhlédneme kolem, nikdo v České republice nerespektuje tzv. strážce zákona. Přiznejme si to! Ve Spojených Státech jsou policisté něco jako zločincův Freddy Krueger. Ovšem teď poznáme zbrusu novou policejní elitu. A když říkám elitu, tak vážně. Přichází totiž Patrola!

Nový počin amerického režiséra a scénáristy Davida Ayera je doslova dech beroucí. Opět natočil drama spojované s vysokou mírou kriminality a policejní korupcí. Tentokrát se ocitáme ve čtvrti South Central v Los Angeles, kde sám Ayer vyrůstal. Žijí zde hlavně přistěhovalci, převážně černoši a Hispánci. Profesionál ve svém oboru, důstojník, bývalý mariňák, Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) se spolu se svým parťákem, zároveň nejlepším přítelem (Michael Peña), snaží vymýtit zlo a špínu zmíněných ulic. Už Taylorovým prologem je zřejmé, že film nebude procházka růžovým sadem.

Ale zpět k režisérovi. Jako voják toho hodně viděl, hodně zažil. Pochází ze čtvrti s největší zločinností v Kalifornii, jak se říká, nepáře se se životem - stejně tak jeho hlavní hrdinové, scénáře jsou snadno rozpoznatelné. Vezměme si například Training Day (2001; Ethan Hawke, Denzel Washington) nebo Rychle a zběsile (2001; Paul Walker, Vin Diesel). To jsou jeho miláčci, na které může být hrdý.

Patrola se ovšem liší. Páni kameramani si dali slušnou práci, aby snímek vypadal co nejvíc autenticky, takže ve výsledku se nám zdá, jako by bylo všechno natáčeno příruční digitální videokamerou. Jde o styl found-footage, který je poslední dobou hodně užívaný. To se perfektně hodí, protože postava Taylora takovouto kameru používá celý film. Upřímně, střihači se opravdu moc nenadřeli. Jak jsem již zmínila, kamera je v tomto případě výjimečná. Je hodně detailní. V tom je ovšem háček. Jinými slovy, kamera je všude a zároveň nikde. Jako byste se dívali a chvílemi nic neviděli. Těžko se to vysvětluje – až uvidíte, pochopíte.

Přemrštěné jsou drsné pouliční scény, které dominují celému příběhu. Film je naštěstí proložený příjemnějšími chvilkami, jako narození dítěte nebo svatba, které odlehčí celkově vypjatou atmosféru. Hudba Davida Sardyho působí trochu jako cliché (při scéně, kdy naši hrdinové sedí v autě a „prohání se“ nejnebezpečnější čtvrtí v LA, hraje Ice Cube, který čirou náhodou pochází ze South Central – no, kdo by to čekal).

Herecké obsazení je podle mého povedené. Sexy fešák Jake Gyllenhaal se nám předvedl už v mnoha rolích, které prokázali jeho herecké kvality (Zdrojový kód, Zkrocená hora, Zodiac,…). Na kontě má opravdu nespočet kvalitních rolí. Tady byl při žhavém svatebním tanečku k nakousnutí. Na druhou stranu Michael Peña mile překvapil. Je známý především z úspěšných komedií (Mistrovský plán, Zevlovat a prudit). Vidíme ho tedy z úplně jiného úhlu a troufám si říct, že vůbec poprvé si zahrál hlavní roli. Dobrá režisérova volba. Je škoda, že víc prostoru nedostal Frank Grillo, který má jistě své příznivce.

Děj tedy známe - celkem prostý. Tím se dostávám k závěru filmu – vyústění je pochopitelné a očekávané. Víceméně! Proč je tedy Patrola tak výjimečná? A to mi věřte, ona je. Jde o nápad a způsob, jakým je snímek natočen. Ayer nám opět ukázal kus ze svého života, a to se nejvíc cení. Ale upřímně, kdyby natočil úplnou pravdu, nespíme ještě dnes.
Autor Peyka, 20.01.2014
Přečteno 616x
Poslední tipující: Amonasr