Ridley Scott - KONZULTANT

Ridley Scott - KONZULTANT

Anotace: Chamtivost je ingrediencí k úspěchu, i k velkým ztrátám. Neobvyklý snímek od režiséra snímků Gladiator, Americký gangster nebo Vetřelec...

Už jste někdy byli v situaci, ze které není prakticky úniku? No, pokud jste v ní právě teď, běžte za Konzultantem, ten vám jistě rád poradí. Má totiž velké osobní zkušenosti!

Pokud jste již Konzultanta viděli, asi se ptáte, proč by se někdo vůbec obtěžoval psát recenzi. Vždyť je to jen snůška dlouhých nesmyslných dialogů a zbytečné plýtvání pásky, jak jsem se již dočetla. Ano, v podstatě mají ti zlí jazykové pravdu. Ale ve filmu musíte hledat víc než hezké tvářičky a pořádně nadupané akční scény. To nám nejspíš chtěl scénárista, americký autor jižanské gotiky (jeho román Tahle země není pro starý si zasloužil perfektní filmové zpracování) a postapokalyptického žánru Cormac McCarthy říct. Tento držitel Pulitzerovy ceny je typický vypravěč, snaží se nám ukázat svět očima temného podsvětí, postapokalyptického světa (román Cesta) či právě drogových kartelů. Kniha Konzultant je prakticky celý scénář k filmu s velmi neobvyklým příběhem.

Úspěšný právní zástupce, kterému nikdo neřekne jinak než Konzultant (Michael Fassbender), je úmyslně zapleten do obchodu s mexickým drogovým kartelem spolu s majitelem nočních klubů Reinerem (Javier Bardem) a prostředníkem v jednání Westrayem (Brad Pitt). Postupem času ale zjistí, že ho to nebude stát jen dobrou pověst, ale také snoubenku Lauru (Penélope Cruz). McCarthy to napsal tak, že každá postava je něčím vinna. Všichni v něčem jedou, i Reinerova milenka Malkina (Cameron Diaz). V průběhu filmu se dozvídáme, že právě tato postava nese vinu největší. A náš milovaný Konzultant čelí nejhorším následkům.

Ještě se vrátím k českému překladu. Originální název zní „The Counselor,“ což doslova znamená poradce v právním slova smyslu, právní zástupce, takže prakticky Konzultant nezapadá vůbec do logiky filmu. Na druhou stranu si myslím, že autoři českého překladu chtěli divákům sdělit hlubší význam postavy tímto názvem. Konzultant by se dal charakterizovat jako ‚one-line guy.‘ Víc jak jednu větu nebo spíš jedno slovo ho říct neuslyšíte, ale vyslechne všechny s velkým zájmem, popřípadě poradí či zkonzultuje s vámi danou situaci. A vida – máme to slovo! I když je tato postava trošku zbytečná, je zajímavá tím, jak je záhadná, nevíme o ní skoro nic, ani nemusíme. Michael Fassbender jakožto herec s velkým H nám přesně ukázal to, co vědět potřebujeme – radost, lásku, vztek, bolest.

Filmu nahrává nejen hvězdné herecké obsazení, ale také hvězdný režisér. Ridley Scott, pyšnící se největšími skvosty kinematografie jako Gladiátor, Oscarový Americký gangster nebo Vetřelec, nám tentokrát předvedl snímek postavený na dlouhých, precizně vypracovaných dialozích doplněných o vážnost i humor, který vnáší především Reiner se svými historkami (zvláště ta, jak mu Malkina „zneuctila“ Ferrari) v podání brilantního Bardema. Zřejmě ale tento počin nebude patřit mezi režisérovy miláčky.

Jistě, mohla bych se zaobírat samotným scénářem, prvotinou od McCarthyho, který není dokonalý. Autora nezajímá děj, naopak rozebírá charakter postav a jejich odlišnosti, což může být pro polovinu diváků nuda.

Po přečtení knihy jsem byla dost zmatená, ale film mi dal vizuální náhled a spojil některé nejasnosti. Určitě nejdřív přečíst „scénář!“ Jinak nebudete vědět, do čeho jdete a vypnete to po půl hodině; fakt, že má film dvě hodiny patnáct minut, možná i dřív.

Kouzlo snímku spočívá v tom, že nám autor nesdělí celou pravdu, nevíme detaily, ale tak se je snažíme zjistit. Zvědavost nás přivádí k šílenství. A ta chamtivost, která koluje v žilách filmové pásky…právě tato vlastnost je ingrediencí k úspěchu i velkým ztrátám – ptejte se Konzultanta, ten k tomu má co říct.
Autor Peyka, 03.02.2014
Přečteno 592x
Tipy 3