THE WORDS (SLOVA) - filmová recenze

THE WORDS (SLOVA) - filmová recenze

Anotace: „Existuje více způsobů jak někomu vzít život." V hlavních rolích Bradley Cooper, Jeremy Irons nebo Dennis Quaid.

Poutavý snímek o slovech, která vypráví ještě poutavější příběh. Ale čí jsou to vlastně slova?

Než se dostanu k samotnému ději, chtěla bych podotknout, že po zhlédnutí jsem byla opravdu velmi překvapená. Film se rozhodně liší od ostatních. Hlavně mu nahrává zajímavá dějová kompozice. Clay Hammond (Dennis Quaid) napsal úspěšnou knihu „The Words“ o spisovateli, který se ne a ne uchytit. Je zoufalý, ale „štěstí“ je na jeho straně. V kufříku z pařížského starožitnictví najde padesát let starou složku s neuvěřitelným příběhem o lásce, rodinném neštěstí a útrapách války. Je jím tak pohlcen, že neudělá nic jiného, než že ho vydá za svůj vlastní. Kniha se okamžitě stane bestsellerem. Jenže původní autor je stále naživu a našeho milého hrdinu si najde.

Přijde vám to zmatečné? Ano, kdo je vlastně hlavní postava celého snímku? Toť otázka! Je to vypravěč – reálný spisovatel Clay; nebo fiktivní autor z jeho knihy Rory Jansen (Bradley Cooper), který dílo zcizil mladému bezejmennému vojákovi (Jeremy Irons), dnes už starému muži, jak je celou dobu nazýván? Spolupráce režisérů Briana Klugmana a Lee Sternthala nám vytvořila kompozičně velmi zajímavý film. Příběh sice vypráví Clay, ale prostřednictvím své knihy, tudíž hodinu a půl sledujeme jeho postavu Roryho, který se vypořádává s neúspěchem, úspěchem a nakonec s totálním break-downem poté, co ho „starý muž“ najde a vypráví mu „svůj příběh“. Ovšem se střihy zpátky do reality.

Herecké obsazení je excelentní. Bradley Cooper se předvedl v úplně jiném světle, přivedl svou postavu opravdu k životu, dokázal s ní pracovat, Rory se vyvíjí. Nejdříve ho vidíme jako zoufalého týpka, který se snaží o svůj průlom, poté jako úspěšného autora, a nakonec jako podvodníka, který chce napravit škody. To všechno mistr Hangover ukázal. Chtěla bych zmínit výkon Jeremyho Ironse, který se sice ve filmu objeví dohromady na pár minut, ale prakticky on je ta záhadná hlavní postava.

Co se týče scénáře, herci měli dost práce se v něm vůbec vyznat. Originální je již zmíněná kompozice celého příběhu – nebo spíše tří příběhů. I když to ze začátku nevypadá, každý má své místo, každý přednese svá slova. Dlouhé monology všech protagonistů nebyly vůbec nudné, naopak. Scénář je také rozborem jejich psychiky. Tvůrci jsou zřejmě i literárně vzdělaní, protože se nechali inspirovat i Hemingwayem a úžasnou Sbohem, armádo. Ale opravdu jen trošičku.

Prostředí krásné Paříže připomíná Allenovu Půlnoc v Paříži (2011). Úplně vám přijde, jako byste se přenesli a ocitli se přímo pod Eiffelovou věží.

The Words je neuvěřitelně poutavý příběh o slovech, která ani nemusí být vyřčena. Slova nás provází celý život, tvoří ho. Všichni jsme si vlastními spisovateli. Život je kniha, jejímiž autory jsme my a záleží jen na nás, zdali bude kniha úspěšná, nebo se stane pouhou sbírkou zbytečně počmáraných papírů.
Autor Peyka, 04.02.2014
Přečteno 765x
Poslední tipující: Amonasr, jitoush