THE CHORUS OF WESTERLY

THE CHORUS OF WESTERLY

Anotace: Americký sbor zpíval ve Smetanově síni Dvořáka...

THE CHORUS OF WESTERLY

 

Antonín Dvořák: STABAT MATER

 

s VIRTUOSI PRAGENSES

 

Obecní dům – Smetanova síň, 15.7.2014 v 19:30

 

 

Letošní cyklus Musica Orbis 2014, pořádaný agenturou The Prague Concert Co., uzavřelo v úterý oratorium Stabat Mater Antonína Dvořáka. Měl jsem štěstí, že se mnou opět byla ochotna jít má kamarádka, která má k hudbě hluboce niterný vztah, takže sdílet s ní takový zážitek je pak dvojnásobná radost.

 

Chorus of Westerly z amerického Rhode Islandu, založený před 55 lety, patří, nehledě na to, že je tvořen amatéry, ke špičkovým sborům v USA a má ojedinělé složení – spojuje totiž dospělé i děti během celé koncertní sezóny. Dopočítal jsem se sice „jen“ 114 sboristů oproti avizovaným 150, ale i tak to bylo úctyhodné těleso a vedle prošedivělých kmetů v něm skutečně figurovala řada dětských tváří. Sbor doprovázel český orchestr Virtuosi Pragenses a všechno dohromady dirigoval Andrew Howell, který se sborem pracuje od r. 2012 a je v Americe považován za vycházející hvězdu sborové hudby.

 

Kamarádka mě ještě před zahájením uvedla do souvislostí kolem vzniku díla, které Dvořák napsal po postupné ztrátě svých tří dětí během jediného roku, kdy prožíval nejtragičtější období svého života. A napsal je tak přesvědčivě a procítěně, že po uvedení v českých zemích s ním v Anglii slavil takový úspěch, že se dílo šířilo rychle dále do světa a Dvořák se stal rázem světovým skladatelem. 

 

Již první tóny prozrazovaly skutečně hluboký skladatelův prožitek, který do hudby nechal naplno vsáknout svou bolest a uchoval ji tak v ní navěky. A udělal to tak niterně, že jsem již po chvíli cítil, jak mi vlhnou oči a musel jsem se držet, aby zůstalo jen u toho. Málokdy se mi stane, aby mne hudba až natolik hluboce prostoupila, že se její emoce stanou v tu chvíli i nedílnou součástí mne sama.  Skladba začíná slovy: „Vedle kříže matka stála / hořké slzy prolévala / neboť na něm visel syn“. Hudba toto rozpoložení vyjádřila s nebývalou hloubkou a intenzitou a sevřela mne s až nečekanou silou.

 

Postupně se v dalších částech, kterých je celkem 10, její srdceryvnost zklidnila  k jakési větší pokoře a smíření, ale jak sólové party, tak i sborový zpěv, vyjadřovaly i tak razantní naléhavost tématu prostupující celým oratoriem, které trvá zhruba hodinu a půl. Je to však natolik mistrovsky zkomponovaný  opus, že posluchač je udržován v neustálém napětí, aniž by vnímal ubíhající čas.

 

Úterní provedení bylo po všech stránkách perfektní a patřičně vroucné. Sólisté odvedli precizní výkony – tenor Daniel Weeks i bas Jeremy Galyon zaujali výraznými znělými hlasy i bezchybným provedením, které vhodně zapadalo do celkového vyznění skladby. Ještě víc mě však zaujaly obě sólistky. Soprán Sonja Dutoit Tengblad vynikla čistotou svého hlasu a jistým projevem, stejně jako kontraalt Emily Marvosh. U ní mě však oslnila navíc i nezvyklá a výrazná barva hlasu, který mi zněl tak trochu jako z jiného světa, bylo v něm cosi charismaticky blízkého a zároveň nadpozemsky mystického, co mě pokaždé přivádělo k jakémusi příjemně překvapivému údivu. Je třeba podotknout, že sólisté byli na rozdíl od sboru profesionálové, skutečně hodní tohoto označení. Na českých jevištích by se nepochybně zařadili mezi naprostou špičku, abych nějak přiblížil kvalitu jejich výkonů.

 

Když dílo spělo k závěru ve své poslední desáté části „Po smrti pak mého těla /  dopřej aby duše směla / vejít v ráje království / Amen“, všiml jsem si, že si kamarádka zakrývá oči a sahá do kabelky pro kapesník. To mi celkové vyznění Dvořákovy Stabat Mater ještě umocnilo, protože emoce, které se v tu chvíli vznášely prostorem, měly přímo vnitřní očistnou moc. Při odchodu ze sálu mi pak kamarádka prozradila, že těmi závěrečnými tóny cítila , jak se otevírá nebe. Byl jsem jí za takové prožívání hudby vděčný, protože mi to ještě umocnilo svátečnost takového večera. Zatím jsem totiž něco podobného zažil jen jednou, když jsem kdysi dávno pozval jednoho kamaráda, známého umělce, na symfonický koncert, a on si s sebou přivedl staršího kamaráda, který se při jedné skladbě také tiše rozplakal.  Tím v mých očích strašně získal a když jsme pak seděli po koncertě společně u skleničky, po očku jsem toho sympatického, tichého a od pohledu laskavého málomluvného člověka pozoroval a přemýšlel jsem o tom, jak úžasně čistá duše to musí být. Až teprve později jsem se dozvěděl, že se jednalo o proslulého dramatika a spisovatele. Tak takto dokáží prožívat hudbu skuteční umělci, pomyslel jsem si tehdy.

 

Ale abych se vrátil k úternímu koncertu. provedení Dvořákovy Stabat Mater na všechny přítomné tak zapůsobilo, že ovace ve stoje nastaly bezprostředně po skončení skladby a trvaly po celou dobu děkovaček, kterých bylo celkem asi pět. Sólisté i sbor se při nich šťastně usmívali, byli evidentně mile překvapeni vstřícným a nadšeným pražským přijetím a jak už to v takových okamžicích bývá, euforie se vzájemně přelévala mezi hledištěm a pódiem, takže účinkující i návštěvníci odcházeli z večera nabití pozitivní energií, která jim určitě ještě po hodně hodin nadále vydržela.

 

 

Praha, 18.7.2014

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=Xj1mZ9k6YOA

 

Autor Amonasr, 18.07.2014
Přečteno 592x
Tipy 6
Poslední tipující: Pamína, jitoush, Jort
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

....Fakt skvělé....přiznám se,že svým bezprostředním zpracováním
recenze si na mě mimoděk přenesl zlomek niterných emocí,které si při
koncertě pocítil.Zlomek dojetí jsem pocítila též....Díky,Pepo....JI.
Opravdu umíš nadchnout...../úsměv/

18.07.2014 12:39:29 | jitoush

Čepýřím se radostí - děkuju, Jitko :-)

18.07.2014 13:53:31 | Amonasr

...opět vynikající recenze, která mě velmi potěšila a naplnila...napsal jsi to tak, že jsem si také trochu zatesknil, když jsem si uvědomil, co vše musí člověk prožít, aby vzniklo nesmrtelné dílo...dalo by se říci, že smrt těch dítek nepřišla nazmar, ale i tak...myslím, že by se Dvořák obešel bez slávy jen kdyby mu byla zachována jeho dítka...sláva je opravdu jen ta tráva...o to horší, když se zelená na hrobech těch úplně nejbližších...ještě jednou díky za tvojí skvělou recenzi...:-)

18.07.2014 10:40:01 | Jort

Jorte, i kdyby nikdo jiný už si tu recenzi nepřečetl, tak za takový komentář mi stálo za to ji napsat. Zřetelně se i v těchto několika Tvých větách odráží Tvůj obdivuhodný způsob vnímání světa a tohle si potvrzovat u kohokoliv i opakovaně stojí pokaždé za to, je to pro mě víc než osvěžující! Dík :-)

18.07.2014 11:30:15 | Amonasr

...:-)...

18.07.2014 12:22:11 | Jort

Pokud si vzpomínám, byl Dvořák hluboce věřící člověk, ztráta dětí ho ovšem podobně jako Jóba od víry neodvrátila. Amonasr objevně recenzi doplnil texty, které jsou původně v latině a leccos člověku ujasní - skoro by se chtělo věřit, že po tomto díle se Dvořákovi otevřel nejen svět uměleckých úspěchů, ale nastartoval se i nový rodinný (tuším, že dalších šest dítek, s původní manželkou, pánové :-)a nakonec se mu snad - věřím tomu - otevřelo i to nebe, jak o to prosí ve Stabat Mater.
Děkuji za přečtení této recenze, škoda, že v novinách si něco takového málokdy můžeme dopřát, kritici většinou nejsou ochotni otvírat nám své nitro tímto nebývalým, sdílným způsobem...Malá úklona směrem na Žižkov, Amonasře.

18.07.2014 18:58:58 | Pamína

Děkuji Pamíno za toto hezké doplnění, které té recenzi dává takový potřebný dovětek, jak to aspoň já vnímám a jsem za něj rád :-) Jen jsem nic objevného těmi texty nepřinesl - já si je přečetl v programu :-D A protože latinsky bych tomu nerozuměl a většina literáků myslím taky ne, tak jsem použil verše v českém překladu. Byly k dispozici i v maďarském, ale ty jsem ponechal stranou. Možná by si je ale taky někdo rád vychutnal, tak aspoň jako bonus za pěkný komentář uvedu ty první: "Mária megtörten állt már, / könnyezte a keresztfánál / éppen haldokló fiát." ;-)

18.07.2014 19:16:39 | Amonasr

...TEĎ to konečně dává všechno smysl Amonasře...to tomu chybělo...:-)))

18.07.2014 19:20:16 | Jort

Teď je to teprve ono! :-)
Nechápu, jak jsi nás mohl o tu maďarštinu ošidit... jenom doufám, že se pan Dvořák na Slavíně neobrací :-)) Ačkoliv mockrát dokázal, že smysl pro humor mu byl vlastní. :-)

18.07.2014 19:19:32 | Pamína

:-D Neumím si představit žádného velikána, který by neměl smysl pro humor ;-)) Pod velikány ale nemyslím veliké ničitele, jen veliké tvůrce. Tvořit něco hodnotného bez smyslu pro humor je myslím contradictio in adjecto - tohle už ale v maďarštině najít neumím... :-D

18.07.2014 19:25:15 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí