Zmizelá (Gone Girl) film 2014

Zmizelá (Gone Girl) film 2014

Anotace: Po dlouhé době napínavé kriminální drama s perfektně propracovaným scénářem, vynikající režií a brilantní herečkou v hlavní roli. Zmizelá patří mezi filmové hvězdy loňského roku.

Nejdříve se ale podíváme, kde to všechno začalo. Psal se rok 2012 a na americký trh přišla kniha s prostým názvem Gone Girl. Okamžitě se stala světovým bestsellerem číslo jedna a jen ve svém prvním roce našla domov u více než dvou milionů lidí. Stala se tak nejprodávanějším dílem autorky Gillian Flynnové, která zatím publikovala tři knihy, všechny kriminální romány. „Zmizelá“ zatím je tou nejlepší. Není divu, že si díla všiml expert na komplexní dějové linie, režisér David Fincher, a o dva roky později vznikl film podle autorčina scénáře.

Fincherovi není kriminálka vůbec cizí. Jeho brilantní krvavý thriller „Sedm (1995)“ vyšvihl Brada Pitta mezi hvězdy, adaptace knihy Chucka Palahniuka „Klub rváčů (1999)“ se řadí mezi nejlepší filmy díky Edwardovi Nortonovi, mystická, komplexní „Hra (1997)“ s Michaelem Douglasem je pro mlsné jazýčky, a co teprve rozluštění záhady kolem vražd podle zvěrokruhu v „Zodiacovi (2007)“. Jedná se filmy s precizně propracovanými postavami, zaměřenými hlavně na jejich psychiku. Složitý děj, složité postavy, složité scény – to je Fincher. Zmizelá není výjimkou. Perfektně zapadá do jeho tvorby.

Majitel Baru (to je název baru) Nick Dunn (Ben Affleck) zjistí v den pátého výročí, že jeho manželka Amy (Rosamunde Pike) zmizela beze stopy. A začíná pátrání po zmizelé ženě, plné lží, intrik a nečekaných událostí.

Postupně sledujeme ve vzpomínkách vztah mezi manželi, který pomalu zaniká. Analyzujeme i postavy. V rámci psaného deníku patřícího Amy se dozvídáme její verzi, v reálu vidíme verzi Nicka. A komu máme tedy věřit?

Ano, Zmizelá opravdu není jen tak ledajaký snímek. Stejně jako kniha, i film je rozdělený na dny před a po zmizení, z pohledu manžela i pohledu manželky, něco jako deník. Máme zde i rámcovou konstrukci, začáteční scéna se opakuje na konci. Tady se opravdu scénář drží knižní předlohy, vzdávám hold autorce, která ze své knihy vybrala na plátno ty nejpodstatnější věci.

Co se týče hereckého obsazení, Ben Affleck v roli zoufalého manžela docela mile zabodoval. Představila bych si i jiného herce, ale budiž. Bena mám ráda jako režiséra, producenta a scénáristu, ale jako herci mu to nikdy dvakrát nešlo. Oproti tomu Rosamunde Pike coby zmizelá a poté znovu nalezená manželka je hvězdou filmu. Za svůj výkon si vysloužila i nominaci na Oscara. Ztvárnila prakticky dvě úplně jiné postavy, na jednu stranu milující manželku toužící po spokojeném manželství a po dítěti, a na druhou stranu chladnou krvelačnou mrchu, která chce hodit na manžela vlastní vraždu.

„Zmizelá“ se dá přirovnat k vařící se krupicové kaši. Na začátku máte jen tekutou bílou vodu, která postupně houstne. Musíte míchat, ale stejně nemáte jistotu, že bude taková, jaká má být. Může se vám v průběhu udělat škraloup, který jednoduše odstraníte. Jen pozor, ať se nespálíte. Snímek vás určitě zaskočí ve chvíli, kdy to budete nejméně čekat.
Autor Peyka, 20.01.2015
Přečteno 667x